Het 7S model van McKinsey is een model dat gebruikt wordt om de interne structuur van een bedrijf in kaart te brengen en te beoordelen. De bedenkers concludeerden dat er 7 S’en zijn binnen de eigen muren die belangrijk zijn voor verandering.
In dit artikel bekijken we het 7 S model van McKinsey. We gaan natuurlijk in op de verschillende onderdelen van dit model, hoe dit organisatie structuur model jouw bedrijf kan helpen en hoe jij het kunt toepassen om te werken aan structurele verandering binnen de eigen organisatie.
Wat is het 7 S model van McKinsey
Het 7S model van McKinsey is een tool die je kunt gebruiken om de organisatie structuur binnen je bedrijf onder de loep te nemen. Aan de hand van verschillende factoren wordt het model gebruikt om de effectiviteit van de organisatie te meten. De verschillende factoren zijn:
- Strategy (strategie)
- Structure (structuur)
- Systems (systemen
- Skills (sleutelvaardigheden)
- Style (stijl)
- Staff (staf / personeel)
- Shared Values (organisatiecultuur)
Volgens het model zouden al deze interne factoren in overeenstemming met elkaar moeten zijn om zo effectief mogelijk te werken. Door ten eerste de verschillende S’en in kaart te brengen en vervolgens te vergelijken naast elkaar te houden kom je er snel genoeg achter of de factoren in lijn zijn met de shared values.
Door de afwijkingen in kaart te brengen en hierop de interne organisatie aan te passen kan er effectiever gewerkt worden. Dit verbetert de organisatie zowel intern (effectiviteit, tevredenheid) als extern (output) en helpt het bedrijf vooruit op een duurzame manier.
7 S structuur
Het 7 S model van McKinsey bestaat uit zeven onderdelen zoals de naam al doet vermoeden. Als we het model uittekenen (volgt onder dit kopje) zien we dat shared values centraal staat.
Alle overige factoren zouden in harmonie met elkaar samen moeten werken en op elkaar aan moeten sluiten om een zo’n effectief mogelijke organisatie te hebben. Uiteindelijk zou iedereen binnen het bedrijf (personeel, maar ook protocollen etc) de neus dezelfde kant op moeten hebben.
Door alle factoren van het 7 S model in kaart te brengen en dit uit te denken en naast de andere factoren te houden kom je snel tot eventuele verbeterpunten. De verschillende factoren behandelen we hieronder.
Strategie
De strategie binnen een bedrijf is het plan dat opgesteld is om langdurig een voordeel te krijgen op je concurrenten om daarvan te profiteren. Niet alleen is de strategie hierbij belangrijk, maar vooral ook hoe dit samen gaat met de andere factoren binnen je bedrijf.
Voldoet de strategie ook aan de waarden van het personeel en volgt iedereen de juiste stappen om de strategie op een juiste manier tot een succes te maken?
- Wat is de opgestelde strategie?
- Hoe moet dit bereikt worden?
- Wie zijn hierbij betrokken?
- Hoe is deze strategie anders dan de concurrenten?
- Wat zijn de risico’s?
- Hoe kan je hierop inspelen?
Structuur
Bij structuur gaat het om de verschillende afdelingen binnen je bedrijf. Hoe functioneren deze met elkaar, zijn de mensen accountable en sluit de hiërarchie aan bij de beste manier van werken?
- Hoe ziet de organisatie eruit?
- Hoe ziet het organogram eruit?
- Hoe werken afdelingen met elkaar samen?
- Via wie gaat dit?
- Wie mogen beslissingen maken?
Systemen
Welke processen zijn er in het dagelijkse leven die iedereen volgt? Sluit dit aan bij de waarden van het bedrijf en werkt dit naar behoren? Werkt iedereen gestroomlijnd of gaat het juist heel oppervlakkig en onhandig?
- Welke systemen (programma’s) worden er binnen het bedrijf gebruikt?
- Wie weet precies hoe dit werkt en houdt ze bij?
- Wat moet worden gedocumenteerd?
- Wie heeft dit in beheer?
Sleutelvaardigheden
Met skills oftewel sleutelvaardigheden gaat het om de vaardigheden die aanwezig zijn binnen het bedrijf. Is er genoeg kennis aanwezig om de gestelde strategie te volgen voor een lange periode en presteert het personeel naar behoren?
- Welke kennis is noodzakelijk?
- Heeft iedereen de juiste kennis?
- Welke opleidingen zijn er beschikbaar?
Stijl
Dit gaat om de structuur en stijl van het management. Wat voor soort bedrijf is het wat betreft de sturing? Hoe is de interactie tussen leidinggevenden en personeel en sluit dit aan bij de strategie?
- Hoe plat is de organisatie?
- Zijn leidinggevenden eenvoudig te benaderen?
- Hoeveel invloed heeft het personeel op de richting van het bedrijf?
Staf / personeel
Dit onderdeel gaat over de Human Resources (HR) binnen het bedrijf. Onder andere de sollicitatieprocedure, de trainen en retentie van het personeel valt hieronder. Wat voor mensen wil jij in je organisatie?
- Welke kennis is nog niet aanwezig onder het personeel?
- Hoe is de retentie van personeel?
- Hoe tevreden is het personeel?
- Heb je een diverse groep binnen een organisatie?
Shared values
De gedeelde waarden binnen een bedrijf zijn uiteindelijk de samenkomst van alle andere factoren. Wat is belangrijk voor je bedrijf en heeft iedereen dezelfde waarden? Het denkbeeld van de oprichters is belangrijk, maar zeker ook of dit door iedereen binnen het bedrijf gedeeld wordt.
- Wat is de missie, visie en waarden van het bedrijf?
- Wat voor cultuur heerst er binnen het bedrijf?
- Houdt het personeel zich aan de normen en waarden?
- Houden de leidinggevenden zich aan deze normen en waarden?
Hoe werkt het 7 S model?
De eerste stap van het 7 S model is om bovenstaande vragen/onderwerpen zo uitvoerig mogelijk te onderzoeken. Als manager betekent dit ook daadwerkelijk om je personeel te vragen hoe de cultuur is en niet alleen de cultuur in jouw visie op te schrijven. Het gaat om de daadwerkelijke cultuur binnen het bedrijf, niet ‘hoe het bedoelt is’.
Heb je deze onderwerpen allemaal onderzocht en op papier gezet? Dan kun je ze gaan vergelijken. Je zoekt naar afwijkingen van de norm. Hierop kun je vervolgens je verbeterpunten baseren. Binnen het 7 S model van McKinsey wordt er onderscheid gemaakt tussen harde en zachte S’en.
Harde S | Zachte S |
Strategie | Stijl |
Structuur | Staf / personeel |
Systemen | Sleutelvaardigheden |
Shared values |
De Harde S’en zijn onderdelen die je als organisatie zelf in de hand hebt en relatief eenvoudig kunt aanpassen. Zo kan het management relatief snel de strategie van een bedrijf veranderen.
Bij een zachte S gaat dat anders. De manier van managen bijvoorbeeld kan van bovenaf veranderd worden, maar dat maakt de manager niet ineens anders. Hetzelfde geldt voor de bedrijfscultuur. Deze onderwerpen zijn lastiger te veranderen.
7 S model analyseren
Heb je alle factoren uitgeschreven en onderzocht? Dan kun je ze analyseren aan de hand van de volgende punten.
Stap 1. Bepaal de facetten binnen de organisatie die nog niet met elkaar in één lijn staan.
Stap 2. Bepaal welke organisatie noodzakelijk is om de gestelde doelen te behalen en waar de gaten in de huidige organisatie nu zijn.
Stap 3. Voer de veranderingen door en wees niet bang om radicale beslissingen te maken om tot synergie te komen.
Stap 4. Controleer na een periode opnieuw het 7 S model door de verschillende onderdelen te onderzoeken. Verschuift de organisatie in de goede richting?
Conclusie
Het 7 S model van McKinsey wordt gebruikt door bedrijven die hun interne structuur onder de loep willen nemen. Aan de hand van zeven factoren bekijkt men met dit artikel of alle neuzen dezelfde kant op staan en op welke gebieden een bedrijf niet in lijn handelt met de normen, waarden en opgestelde strategie.
0 reacties