Op deze pagina behandelen we de 7 W’s. Als je enige tijd met marketing bezig bent of hier een opleiding in hebt genoten weet je ongetwijfeld dat er veel modellen gebruikt worden in de tekstboeken. Het 7s model of het Business Model Canvas.
In dit artikel vertel ik je alles over de 7 gouden W’s. Een van de oudste modellen die er zijn. Het kan je helpen bij het schrijven van goede SEO teksten en het opbouwen van een goed marketingplan. Ken jij de W vragen?
Samenvatting: De belangrijkste takeaways rondom de 7 W vragen
- De 7 W vragen zijn opgesteld om een onderwerp op alle fronten te onderzoeken
- De 7 W’s zijn: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom, Welke wijze en Welke middelen
- Met deze methode bekijk je een onderwerp van verschillende invalshoeken
Wat zijn de 7 W vragen?
De 7 W vragen in dit model zijn Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom, Welke wijze en Welke middelen. Bij het doen van onderzoek naar een onderwerp kunnen deze 7 gouden W’s je helpen met het vinden van de juiste informatie voor je doelgroep.
Als je een SEO tekst wilt schrijven is het heel belangrijk om een goede pagina te maken. Niet alleen vol met zoekwoorden, maar écht nuttige informatie voor je beoogde lezers. Na het lezen van jouw artikel moeten ze klaar zijn met hun zoekopdracht en helemaal tevreden zijn met de informatie die ze gelezen hebben.
Dit klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, maar waar begin je met het schrijven van zo’n tekst? De 7 W vragen geven je een volledige blik op het onderwerp van verschillende kanten.
Voorbeelden van alle W vragen
Om je een voorbeeld te geven van hoe je de 7 W’s kunt gebruiken in je onderzoek naar een onderwerp zal ik hieronder het onderzoek naar een nieuw artikel toelichten. Laten we voor het gemak het onderwerp ‘SEO teksten schrijven’ nemen.
Als ik hier een artikel over wil schrijven is het goed om te weten Wie dit artikel gaat lezen. Waarschijnlijk mensen met een eigen website. Wat willen ze weten? Waarschijnlijk hoe ze een goede pagina kunnen schrijven die in de zoekmachine tevoorschijn komt.
Waar is in de zoekmachines. Je wilt dat het artikel daar terecht komt. Wanneer kan bijvoorbeeld zijn hoe lang het kan duren voordat een artikel in de zoekmachine vertoont wordt, hoe lang je ermee bezig moet zijn voor succes en dat soort dingen.
Bij de Waarom kun je in dit geval ingaan op de redenen om SEO teksten te schrijven of deze skill te leren. Sommige willen sales maken, anderen willen meer bezoekers krijgen (zoekintentie).
Welke wijze is hoe je succesvol een artikel kunt schrijven. Een duidelijke How to met een stap voor stap plan om een top tekst te schrijven en te plaatsen zou in dit geval een goede toevoeging voor je artikel kunnen zijn.
Bij Welke middelen kun je vervolgens vertellen wat je allemaal nodig hebt en hoe je dit kunt krijgen. Denk bijvoorbeeld aan het doen van zoekwoordonderzoek, het verkrijgen van goede afbeeldingen en dat soort dingen.
Door de 7 W’s te gebruiken kun je tijdens je onderzoek een hele brede blik werpen op het onderzoek dat je wilt doen. Je zult snel onderwerpen missen als je dit model niet gebruikt.
Helemaal in het geval van goede teksten is een totale behandeling van het onderwerp heel belangrijk. Ook kom je door systematisch op deze manier onderzoek te doen vaak uit op nieuwe interessant onderwerpen waar je anders niet opgekomen was.
Hoe gebruik ik 7 W voor marketing?
We hebben het voorbeeld genoemd van het schrijven van teksten en hoe je de 7 W’s kunt gebruiken voor het onderzoek. Bij het beginnen van een bedrijf is het ook een goed model om je doelgroep te leren kennen.
Als je een product gaat verkopen is het namelijk doorslaggevend om je doelgroep goed te kennen. Wie is je doelgroep, Waarom zouden ze je product willen hebben, Wanneer gebruiken ze het en willen ze het kopen, etc.
Veel ondernemers zijn met de praktische zaken bezig, maar vergeten hun doelgroep. Dit zou stap 1 moeten zijn bij iedere onderneming. Ken je doelgroep en pas alles binnen je bedrijf daarop aan!
Mijn ervaring met de 7 W’s
Het 7 W model is een van de handvaten die je als marketeer kunt gebruiken. Bijvoorbeeld door je doelgroep te leren kennen of onderzoek te doen naar een bepaald onderwerp.
Bij het doen van het onderzoek naar de 7 W’s bijvoorbeeld kwam ik er bij Wie achter dat dit model bedacht is door de filosoof Hermagoras van Temnos twee eeuwen voor Christus. Zou ik puur het model uitgelegd hebben dan was me dit ontschoten.
De 7 gouden W’s zijn slechts een handvat dat je kunt gebruiken. Samen met de talloze andere marketingmodellen kan het je helpen bij het structureren van je gedachte en je onderzoeksproces. Ga jij de 7 W’s gebruiken?
0 reacties