Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Ondernemen 9 Aanloopkosten

Aanloopkosten

aanloopkosten
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

mei 30, 2024 @ 10:25 am

Leestijd:
3 minuten

Auteur: Kaj
Laatst bijgewerkt:

mei 30, 2024 @ 10:25 am

Leestijd: 3 minuten

Tijdens het opstarten van een bedrijf maak je waarschijnlijk kosten. Deze kosten worden ook wel aanloopkosten genoemd. Hoewel deze kosten een investering zijn, is het wel fijn als deze kosten met terugwerkende kracht verrekend kunnen worden. In dit artikel vertellen we wat aanloopkosten precies zijn, hoe je deze kan aftrekken en de BTW ervan kan terugvorderen. 

Je boekhouding eenvoudig regelen?

Welk boekhoudprogramma past het beste bij jou?

Ontdek hier al je opties
vind boekhouding die bij je past

Wat zijn aanloopkosten?

Aanloopkosten zijn de kosten die je als ondernemer maakt voordat je jouw bedrijf daadwerkelijk start, dus voor je inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Het opstarten van een bedrijf kost meestal geld. Helaas weten veel ondernemers niet dat ze deze kosten kunnen meenemen in de eerste btw-aangifte. 

Dat is natuurlijk zonde, aangezien deze kosten nog best op kunnen lopen. In de beginfase van je bedrijf heb je al het geld hard nodig. Het is dus mooi als je een deel van deze kosten kan wegstrepen. Maar welke kosten vallen onder aanloopkosten? 

Voorbeelden van aanloopkosten

  • Kosten voor een website
  • Drukwerk/reclamekosten
  • Apparaten zoals laptop, printer etc.
  • Trainingen, cursussen en overige studiekosten
  • Administratiekosten
  • Advieskosten
  • Oprichtingskosten 
  • Reiskosten
  • Gemaakte uren

Dit zijn de veel voorkomende kosten die gemaakt worden bij het oprichten van een bedrijf. Uiteraard zijn er nog meer kosten die vallen onder aanloopkosten. Maar hoe kan je deze kosten na oprichting alsnog aftrekken? 

Hoe kan je aanloopkosten aftrekken?

Voordat je bent ingeschreven kan je fiscaal gezien niks doen met de kosten die je maakt. Deze kosten moet je daarom zien als een voorschot, waarvan je na de inschrijving het één en ander van terug kan krijgen. Waaronder de BTW, hierover zo meteen meer.

Zolang kosten een zakelijk karakter hebben zijn deze aftrekbaar. Wat deze kosten precies zijn kan erg uiteenlopen, zoals te zien aan de vele voorbeelden die we net hebben gegeven. Het gaat erom dat de kosten een directe verbindingen hebben met de onderneming. 

Zorg voor een goede onderbouwing van de kosten

Als jij je bedrijf hebt ingeschreven kan je de aanloopkosten terugvragen. Het is hiervoor wel belangrijk dat je goed kan aantonen welke kosten je waarvoor hebt gemaakt. Een tip is daarom om tijdens de opstartfase alvast goed je administratie bij te houden. 

Bewaar facturen, bonnetjes en administreer eventueel gereden kilometers. Let er goed op dat je ook na de opstartfase goed je administratie bijhoudt en bewaart om te voldoen aan de belangrijke bewaarplicht

Let op: Uren zijn ook aanloopkosten

Vele zullen het vergeten, maar de uren die je als ondernemer maakt zijn ook kosten. Sterker nog, je gemaakte uren kunnen je een boel geld besparen. Als jij namelijk kan aantonen dat je in één jaar 1225 uur serieus met je bedrijf bezig bent geweest, voldoe je aan het urencriterium en kom je in aanmerking voor verschillende aftrekposten. Door je uren in de aanloopfase goed bij te houden, vergroot je de kans dat je de 1225 uur haalt. 

Btw terugvragen van voor de start onderneming

Ben je ingeschreven als ondernemer voor de BTW? Dan kan je de btw op gemaakte aanloopkosten terugvragen in de eerste btw-aangifte. Het geldt niet voor alle kosten die je hebt gemaakt, maar voor sommige aanloopkosten is het mogelijk om de btw terug te vragen. Dat scheelt toch weer een beetje. 

Heb je een boekhouder? Dan is het verstandig om na het oprichten van je bedrijf in gesprek te gaan om te kijken wat er boekhoudtechnisch allemaal mogelijk is. Je kan de aanloopkosten namelijk terugvragen door ze af te trekken als voorbelasting. 

Ook is het in de meeste gevallen mogelijk om investeringen versneld af te schrijven. De investering in een boekhouder kan zich al snel terugbetalen en scheelt jou een boel stress en uitzoekwerk. 

Zo pak je aanloopkosten goed aan

Het bijhouden en terugvragen van aanloopkosten is een snelle manier om te besparen op de gemaakte kosten. Daarnaast zorgt een goede administratie voor een goed overzicht van de financiële gezondheid van je onderneming. Zoals gezegd kan je aan de hand van een boekhouder zorgen dat je administratie altijd goed in orde is. 

Doe je liever de boekhouding zelf? Geen zorgen, dit hoeft tegenwoordig niet meer moeilijk te zijn.

Er zijn vele boekhoudprogramma’s die boekhouden gemakkelijk en zelfs leuk maken. Vergelijk de verschillende programma’s hier en kijk wat bij jou past. Ook hierbij kan het handig zijn om alsnog advies te vragen van een boekhouder om te kijken wat er mogelijk is.

Meer verdienen en beter omgaan met je geld?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste economische nieuws, handige tips voor ondernemers en de beste tools!


Je bedrijf optimaliseren?

Bekijk onderstaande pagina's en ontdek de mogelijkheden!

Voor je administratie Voor je bedrijfsvoering
Calculator Icon
0 reacties
Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj schrijft vanuit zijn eigen expertise als ondernemer en online marketeer dagelijks op hoebeginik.nl. Na zijn studie marketing is hij direct als ondernemer aan de slag gegaan. Eerst als kleine zzp'er, toen samen met Chris. Inmiddels hebben ze samen een groot bedrijf, nemen personeel aan en hebben ze hun bedrijf laten groeien tot een zeer winstgevende onderneming. Deze expertise op de verschillende gebieden van ondernemerschap, marketing en beleggen (want dat doen ze met hun geld), delen ze met jou. Hierdoor bespaar je jezelf veel tijd en kun je fouten voorkomen. Heb je vragen voor Kaj, stuur dan vooral een bericht.