Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Ondernemen 9 Administratie eenmanszaak

Administratie eenmanszaak

Administratie eenmanszaak
Auteur: Chris

Laatst bijgewerkt: 14 juli 2023

Leestijd: 3 minuten

De administratie bijwerken als eenmanszaak? Je kent het wel. Voor veel ondernemers is dit niet het leukste klusje. Toch is de administratie van je eenmanszaak van groot belang als je een serieus en financieel gezond bedrijf wilt opbouwen.

In de praktijk valt het bijhouden van je eigen administratie tegenwoordig heel erg mee. Mits je de juiste handvatten en boekhoudsoftware gebruikt uiteraard. 

In dit artikel behandelen we de mogelijkheden van A tot Z om van je administratie een succes te maken.

Met het gebruik van boekhoudsoftware maak je het jezelf gemakkelijk.
 

Tips voor het bijhouden van je administratie

Hieronder geven we een korte samenvatting van de belangrijkste tips om jouw administratie het beste te kunnen inrichten.

Maak gebruik van een online boekhoudprogramma

Het gebruikmaken van een online boekhoudprogramma is essentieel omdat het de basis vormt van een goed gestructureerde administratie.

Als ondernemer maak je doorlopend kosten met je bedrijf. Deze kosten moet je hoe dan ook administreren. Nog niet zo heel lang geleden bewaarden de meeste ondernemers hun bonnetjes, tegenwoordig kan je jouw bonnetjes met één foto uploaden naar je online boekhoudprogramma. Het grote voordeel hiervan? Het systeem en je boekhouder doen de rest.

Naast het uploaden van je bonnetjes bieden online boekhoudprogramma’s nog veel meer handige functies voor ondernemers. De onderstaande boekhoudprogramma’s worden als beste beoordeeld door ondernemend Nederland. Neem gerust eens een kijkje op de onderstaande websites en ontdek het eenvoud en het gemak van deze software.

 

Sluit een zakelijke rekening af

Je bent in principe niet verplicht om als ondernemer een zakelijke rekening af te sluiten. Toch maakt een zakelijke rekening het leven van een ondernemer een stuk makkelijker. 

Met een zakelijke rekening heb je een beter overzicht in je transacties. Daarnaast kan je jouw zakelijke rekening vaak makkelijk koppelen aan een online boekhoudprogramma.

Meer informatie over een zakelijke rekening openen? We hebben eerder over dit onderwerp geschreven in dit artikel

Administratie uitbesteden als eenmanszaak

Veel eenmanszaken kiezen ervoor om hun administratie uit te besteden. Nu hoor ik je denken, is dat niet heel prijzig? Nou, gelukkig valt dat meestal wel mee.

Als je ervoor zorgt dat je administratie wekelijks/maandelijks goed wordt bijgehouden, bijvoorbeeld door je facturen en bonnetjes goed te administreren in je boekhoudprogramma, dan hoeft de boekhouder dit zelf niet allemaal meer te doen. Deze handelingen besparen je dus een boel geld waardoor de boekhouder in de praktijk alleen nog maar een controlerende functie heeft.

In de praktijk komt dit voorbeeld dan ook het meeste voor. Vaak controleert de boekhouder even of alles goed is ingevuld en geüpload. Daarnaast gaat een goede boekhouder aan de slag met eventuele aftrekposten waar jij recht op hebt. Hier kan je een hoop geld mee besparen waardoor jouw boekhouder zichzelf als het ware al terugverdient. 

Kortom, een boekhouder verdient zichzelf in de meeste gevallen al terug. Daarnaast is het een prettig en rustgevend idee dat je administratie wordt gecontroleerd en aangegeven door een echte specialist. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat er iets verkeerd is aangegeven.

Administratie bewaren

Een ander belangrijk onderdeel van de administratie is dat je jouw administratie 7 jaar moet bewaren. De reden voor deze bewijslast is dat de belastingdienst inzicht wil houden in de btw-, inkomsten- of vennootschapsbelasting van de afgelopen jaren.

Het moge duidelijk zijn dat online boekhouden enorm in opkomst is. De meeste online boekhoudprogramma’s bewaren je administratie standaard binnen je eigen ondernemersaccount.

Mocht je niet gebruikmaken van een online boekhoudprogramma dan kun je jouw eenmanszaak administratie uiteraard ook nog op de ouderwetse manier bewaren; op papier in ordners.

Administratie niet op orde?

Heb je na het lezen van dit artikel het gevoel dat je administratie van je eenmanszaak of andere bedrijfsvorm niet goed op orde hebt? Dan zou ik sterk overwegen om toch eens contact op te nemen met een boekhouder.

Indien je geen goede administratie hebt kan dit op termijn gevolgen hebben voor je onderneming. Bij startende ondernemers zie je vaak dat deadlines van de omzetbelastingaangifte worden gemist of dat er überhaupt geen aangifte wordt gedaan. 

In zo’n geval maakt de belastingdienst een inschatting over de hoogte van jouw omzet. Dit bedrag komt vaak uit rond de 5.000 euro en is meestal niet in het voordeel van de getroffen ondernemer.

Tenslotte kan je zonder administratie belangrijke fiscale regelingen mislopen, zoals de zelfstandigenaftrek of de startersaftrek. 

Maak het jezelf gemakkelijk en bespaar veel tijd

Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk!

e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR

Een vraag over dit onderwerp?

Heb je een vraag over dit onderwerp of wil je iets toevoegen dat nuttig kan zijn voor de volgende lezer? Laat hieronder een reactie achter en een van onze experts helpt je graag verder!

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Chris
Mijn naam is Chris en ik ben één van de beheerders van Hoebeginik.nl. Ik merkte tijdens mijn studententijd dat ik een grote passie had voor ondernemen en online vindbaarheid. In deze periode ben ik begonnen met het opzetten van mijn eerste websites en webshops. Ik heb in het begin veel fouten gemaakt die achteraf makkelijk te voorkomen waren geweest. Het is mijn wens om anderen te helpen om deze fouten over te slaan. Daarnaast wil ik beginnende ondernemers graag helpen om de juiste focus te bepalen bij het opzetten van hun nieuwe onderneming. Dit is dan ook een van de redenen om te beginnen met Hoebeginik.nl. Kortom, mocht je marketing of ondernemersgerelateerde vragen hebben dan kan je me altijd een berichtje sturen!