Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Marketing 9 Adverteren op Facebook kosten, kan het uit?

Adverteren op Facebook kosten, kan het uit?

Adverteren op Facebook kosten
Auteur: Kaj

Laatst bijgewerkt: 6 maart 2023

Leestijd: 6 minuten

Er zit een actie aan te komen en je wilt jouw product daarvoor nog snel promoten. Je vraagt je af hoe je dat online het beste doet en je verdiept je er een beetje in. Promoten via Facebook lijkt een goed optie, maar wat kost adverteren op Facebook?

In dit artikel nemen we je mee in Facebook ads. We kijken eerst samen hoe adverteren op Facebook werkt. Vervolgens behandelen we de kosten van adverteren op Facebook. Ook kijken we naar een aantal benchmarks. En delen we tips en best practices met je om de advertentiekosten laag te houden. 

Facebook adverteren

Voor we de diepte in duiken, geven we je nog wat achtergrondinformatie over deze vorm van adverteren op social media. 

Adverteren op Facebook gaat via een veilingsysteem waarin verschillende aanbieders met elkaar concurreren. Met als doel om zich zo goed mogelijk in de kijker van de doelgroep te spelen. 

Kenmerken

type marketing: push marketing

geschikt voor: verhogen van naamsbekendheid en remarketing

kanalen: Facebook en Instagram

Adverteren op Facebook is een vorm van push marketing. Push marketing is proactief. Dit houdt in dat je de klant in contact brengt met je bedrijf of product. Je ‘pusht’ als het ware jouw boodschap zonder dat daarom wordt gevraagd. Je wil hiermee een vraag creëren.

Het tegenovergestelde van push marketing is pull marketing. Dit is veel meer reactief. De behoefte is er al en de klant gaat actief op zoek. Op dit punt verschijn jij. Een voorbeeld hiervan is Google Ads en je SEO resultaten. 

Adverteren op Facebook is perfect voor het verhogen van je naamsbekendheid. Je bakent je doelgroep af en kiest de boodschap die je aan deze gebruikers wil tonen. Daarnaast kun je ook je huidige websitebezoekers afvangen met een remarketing campagne. Je laat hen dan bijvoorbeeld een speciale actie of bekeken product zien.

Naast adverteren op Facebook kun je er ook voor kiezen om je advertentie automatisch te tonen op Instagram. Voorwaarde is wel dat je een Instagram account hebt. Deze kun je eenvoudig koppelen en zo wordt de advertentie op beide kanalen getoond.

Hoe werkt Facebook adverteren?

Via de Business Manager stel je alles in. Via hier verschijnen jouw ads op verschillende plekken in de Facebook omgeving (en als je wilt ook Instagram) van jouw doelgroep. Wie die doelgroep precies is, stel je zelf samen aan de hand van onder andere interesses en kenmerken. Je stelt het doel van je campagne en de looptijd in. Vervolgens maak je de advertenties en voila: jij bent online en jouw ads zichtbaar!

Kom hoger in Google & krijg meer bezoekers naar je website met onze SEO Checklist 🚀

Verover de zoekresultaten met onze easy to use SEO-checklist waarin we stap voor stap uitleggen hoe je een goede webpagina opbouwt & optimaliseert voor de zoekmachines.

Bekijk ons ebook
Hoebeginik met SEO teksten schrijven

Kosten adverteren Facebook

Uiteraard zijn daar kosten aan verbonden. Adverteren op Facebook kost geld. In Facebook kun je al adverteren vanaf €1,- per dag. Dat klinkt als weinig. En dat is het ook. Voor een goede campagne zul je wel iets meer moeten uittrekken. 

Wel leuk om te weten is dat het in de regel een stukje goedkoper is dan het adverteren via Google. Dit is omdat de klikprijzen hier wat lager zijn dan in Google.

Wat kost adverteren op Facebook?

De kosten van adverteren op Facebook zijn van verschillende zaken afhankelijk. Bijvoorbeeld de business waar je in zit. Maar ook hoe goed je jouw doelgroep samengesteld hebt en hoe de advertenties aanslaan. Er zijn wel gemiddelden. Deze benchmarks geven je een idee van wat een gemiddelde adverteerder doet.

Facebook adverteren kosten: 2025 Benchmarks

MetricBenchmark
CPC€0,89 per klik
BudgetAanbeveling: minimaal €10 per dag
CPM€11 per 1000 vertoningen
CPA€5,51

De CPC (cost per click) zijn de kosten die je per klik betaalt. Deze lopen uiteen van een paar cent tot maximaal een paar euro. Wil je weten hoe jouw advertentie presteert? Kijk dan naar de kosten per klik. Aan de hand van de volgende maatstaven kun je de CPC’s aardig beoordelen:

0,01 – 0,40 ct: Goed 

0,40 – 0,90 ct: Gemiddeld

        +0,90 ct: Prijzig 

Qua budget wordt in ieder geval €10 per dag aanbevolen. Je kunt er in de campagne-instellingen voor kiezen om een dagbudget in te stellen of gelijk te kiezen voor een vast looptijdbudget. Op die manier loop je niet het risico dat de kosten doorlopen wanneer je de campagne vergeet uit te zetten. 

De CPM (cost per mile) zijn de kosten die je gemiddeld per 1000 vertoningen betaalt. Gemiddeld ben je op Facebook €11 euro kwijt per 1000 keer dat je advertentie vertoond wordt. 

De CPA (cost per acquisition) zijn de kosten die je maakt per actie. Dus bijvoorbeeld voor een lead. Let op, dit kan hoger uitvallen €5,51 is een gemiddelde genomen over alle adverteerders.  

Facebook advertentiekosten: industrie-specifiek

De bovengenoemde benchmarks zijn op basis van alle branches. De cijfers per branche kunnen echter sterk uiteenlopen. Ga maar eens na. Zelf koop je ook sneller een nieuwe shampoo dan een nieuwe boot.

Bekende duurdere branches: finance, telecom, business en recruiting 

Opereer jij in een van deze markt? Wees dan niet verbaasd wanneer je €3 per klik betaald. Dit is niet ten nadele van jouw advertenties, de marktprijzen zijn hier gewoon hoger.

Laten we wat dieper inzoomen op hoe die prijzen precies tot stand komen.

Hoe bepaalt Facebook advertentiekosten?

De Facebook advertentiekosten worden bepaald op basis van een aantal factoren:

  1. Doelgroep
  2. Concurrentie
  3. Budget
  4. Concurrentie
  5. Bod
  6. Advertentiekwaliteit

Een grote doelgroep, kan al snel te breed worden. Je target dan teveel mensen en niet specifiek genoeg. Waardoor je met hagel schiet. Een kleinere doelgroep loont dan beter. Maar een zo specifiek mogelijke groep targeten willen natuurlijk meer adverteerders.  En dat zorgt voor meer concurrentie hierdoor stijgen de kosten.

Het budget en het bod dat je instelt voor je campagne is vanzelfsprekend van invloed op de kosten. Hoe hoger het budget, hoe meer je kunt bieden op de veiling voor advertentieruimte. Je hebt hiermee meer kans op aankopen, maar dit betekent ook hogere totale kosten.

Facebook beloont daarentegen adverteerders die relevante advertenties maken met korting op hun klikkosten. Ze kijken hierbij naar het doorklikratio (de verhouding tussen de vertoningen en de klikken op je advertenties). Presteert jouw advertentie goed? Dan zul je dat merken in lagere CPC’s. Hou de kwaliteit dus goed in de gaten.

Tips: Facebook advertentie kosten drukken

Niemand wil een te hoge ad spend. Hoe zorg je ervoor dat jouw Facebook ads kosten niet hoog oplopen? Hieronder delen we een aantal tips met je:

Targeting

Het is belangrijk dat je een goede doelgroep samenstelt. Hier valt of staat het succes van je advertenties mee. Je kunt namelijk nog zo’n goede deal maken of zulke mooie advertenties. Maar als de verkeerde mensen het zien, heb je er alsnog niets aan.

Wees dus specifiek met in je targeting. Zo kun je bijvoorbeeld mensen targeten op basis van leeftijd, locatie en interesses. Dit verhoogt de kans dat je advertenties worden gezien door de juiste mensen.

Remarketing

Daarnaast kun je eenvoudig jouw websitebezoekers opnieuw bereiken op Facebook door middel van een remarketing campagne. Deze doelgroep kent jou al. De ervaring leert dat deze groep makkelijker over te halen is dan gebruikers die jou nog niet kennen.

Klein beginnen

Begin met een klein budget en test wat het beste werkt voor jouw bedrijf. Probeer bijvoorbeeld verschillende afbeeldingen en video’s uit. Of verschillende acties. Bij goede resultaten kun je geleidelijk aan je budget verhogen. Als je niet goed weet waar je mee moet beginnen is een maandbudget van €300 – €500 een mooi begin.

CTA

Gebruik een duidelijke call-to-action: Zorg ervoor dat je advertentie een duidelijke call-to-action heeft, zoals “Koop nu” of “Registreer hier”. Dit helpt gebruikers om te weten wat ze moeten doen na het zien van de advertentie en kan de conversieratio verhogen.

Consistentie

Zorg ervoor dat je consistent blijft in je advertentiecampagnes. Gebruik vergelijkbare afbeeldingen, kleuren en teksten in al je advertenties, zodat mensen je merk herkennen en vertrouwen opbouwen.

Materiaal vernieuwen

Een belangrijke is om niet een keer materiaal te maken en dat vervolgens maanden te laten lopen. Zorg ervoor dat je je materiaal up-to-date houdt. Wanneer mensen te vaak dezelfde advertentie zien, treedt er “ad fatigue of banner blindness” op. De boodschap komt dan niet meer aan en kan zelfs irritatie opwekken. 

Tracking

Vergeet deze vooral niet. Om goed te kunnen zien hoe jouw advertentie presteert, moet je de Facebook pixel nog wel even op jouw website installeren. 

Op het moment dat men namelijk van Facebook naar jouw website klikt, verlies Facebook het zicht op de data en kan een aankoop niet meer herleidt worden. En dat is weer belangrijk voor jou om te kunnen optimaliseren. Je moet dat bruggetje tussen jouw Facebook advertentieprogramma en je website dus even maken.

Tip: Het instellen van pixel kun je zelf doen, maar het steekt wel nauw. Je kunt er ook voor kiezen om een online marketing bureau je hiermee op weg te laten helpen.

Conclusie

Terugkomend op de hoofdvraag: “Kan adverteren op Facebook uit?”. Het antwoord is “Ja, mits je het goed opzet en bijstuurt”. Met adverteren via Facebook kun je zowel een nieuwe doelgroep aanboren als jouw websitebezoekers van een aankoop overtuigen. Belangrijk is wel dat je de advertentiekwaliteit in de gaten houdt en je doelgroep scherp bepaalt. Start met een klein budget en breidt op basis daarvan uit.

Maak het jezelf gemakkelijk en bespaar veel tijd

Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk!

e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR

Een vraag over dit onderwerp?

Heb je een vraag over dit onderwerp of wil je iets toevoegen dat nuttig kan zijn voor de volgende lezer? Laat hieronder een reactie achter en een van onze experts helpt je graag verder!

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.