Toen ChatGPT 2 jaar geleden werd gelanceerd waren veel mensen meteen enthousiast over de mogelijkheden die het met zich mee bracht. Je stelt een vraag en binnen no-time krijg je een gedetailleerd antwoord. Niet gek dat veel internetgebruikers dit als nieuwe informatiebron gingen gebruiken.
Het gevolg hiervan was echter dat het marktaandeel van de grootste zoekmachine gigant van de wereld snel daalde. Om dit tegen te gaan is Google momenteel druk bezig met hun eigen variant van ChatGPT om hun marktaandeel weer terug te winnen.
In dit artikel vertellen we je alles over hun nieuwe ontwikkeling; Search Generative Experience, oftewel AI overviews!
Belangrijkste takeaways omtrent Search Generative Experience
- Google gaat “Search Generative Experience” lanceren, ook wel bekend als AI overview.
- AI overviews bieden een nieuwe zoekervaring waarbij gebruikers meteen antwoord krijgen op hun zoekopdracht middels een overzicht van tekst, video’s en/of afbeeldingen.
- Topresultaten blijven waardevol als bron voor Ai overviews. Blijf daarom werken aan E-E-A-T richtlijnen om als betrouwbare bron gezien te worden en organisch verkeer te behouden.
- SEO gaat veranderen en het websiteverkeer zal dalen
Waarom SGE?
Sinds de opkomst van ChatGPT van 2 jaar geleden gaan bij Google alle alarmbellen af. De grootste zoekmachine dreigt steeds meer van hun grote marktaandeel te verliezen ten opzicht van Bing, onderdeel van Microsoft. Zij hebben AI namelijk al een stuk beter geïntegreerd in hun zoekmachine en dit zorgt ervoor dat Google vanaf nu alle focus legt op AI. De grote oplossingen van Google moet “Search Generative Experience” worden, ookwel AI overview.
Wat is Search Generative Experience (SGE)
Met de nieuwe innovatie Search Generative Experience wil Google de switch maken van zoekmachine naar vindmachine. Bij deze nieuwe vorm van zoeken staat het zogenoemde “interactieve AI” centraal. Bij elke zoekopdracht komt er boven aan de resultatenpagina (SERP) een groot vlak met een AI-gegenereerd antwoord te staan. Google noemt deze AI-gegenereerde resultaten “AI-overviews”. Net zoals bij ChatGPT kan je als gebruiker verder doorvragen of direct naar de bron van de informatie gaan.
Bron: Frankwatching
Hoe AI overviews zal zorgen voor een nieuwe zoekervaring
Naast de duidelijke veranderingen in de lay-out, wil Google er ook voor zorgen dat ons zoekgedrag gaat veranderen. We noemden net al even dat SGE Google veranderd van zoekmachine naar vindmachine. Het is de bedoeling dat jij als gebruiker zo snel mogelijk kan vinden waar je naar op zoek bent.
Momenteel moet je als gebruiker zelf nog een paar artikelen doorspitten om tot een antwoord op je vraag te komen. Hoewel featured snippets er nu al voor kunnen zorgen, dat je snel antwoord krijgt op je vraag, duurt het voor gebruikers vaak nog redelijk lang om een goed antwoord te vinden op hun zoekopdracht.
Met de nieuwe AI-overviews wil Google zo snel mogelijk antwoord geven op jouw zoekopdracht, met een overzicht dat bestaat uit een mix van afbeelding, tekstuele output, shopping resultaten, video’s en grafieken. Zo krijg je in één zoekopdracht een uitgebreid overzicht van hetgeen waar jij naar zoekt. Dat scheelt een boel tijd!
Ook kan je makkelijk vervolgvragen stellen om tot een compleet antwoord te komen. Stel dat je op zoek bent naar nieuwe voetbalschoenen, dan kan je eerste zoekopdracht zijn: Wat zijn de beste voetbalschoenen? Uiteraard heb je ook goeie voetbalsokken nodig en dus kan je als vervolgvraag stellen “welke sokken zijn het beste voor deze voetbalschoenen”. Dankzij AI overviews zal je snel een heel compleet antwoord krijgen op jouw zoekopdracht.
3 Soorten AI overviews
Hoewel AI overviews momenteel nog een experiment is en er dus nog heel wat onduidelijkheden zijn, blijkt uit verschillende bronnen dat er al wel wat gezegd kan worden over het soort AI overviews die gegenereerd worden.
1. Overeenkomsten
Bij deze AI overviews wordt dezelfde informatie getoond die ook op de top 10 van de SERP te zien is. Zo staat alle informatie overzichtelijk op een rijtje. Er wordt dus dubbele informatie vertoond, die het voor gebruikers makkelijker maakt om naar één van de top 10 resultaten te navigeren. Dit is positief voor jou als website-eigenaar, omdat je hierdoor geen tot weinig organisch verkeer misloopt.
2. Samenvattingen
Met deze overviews geeft Google een samenvatting of aanvullende informatie op basis van de top 10 van de resultaten. Het kan zijn dat Google hier zelf een compleet antwoord geeft en geen vermeldingen doet naar relevante pagina’s. Dit hoeft echter niet het geval te zijn. Google kan ook een samenvatting geven en enkele bronnen hierbij vermelden, waardoor het geen negatieve impact heeft op jouw organische verkeer.
3. Koopoverzichten
Dit soort Ai overviews wordt door Google ingezet bij zoekopdrachten met een duidelijke koopintentie. Denk aan “parfum kopen”. Hierbij toont Google een selectie producten van verschillende aanbieders, inclusief kleinere webshops. Dit overzicht vervangt de categoriepagina’s waar gebruikers vroeger op websites hun vergelijkingen maakten. Hierdoor kan er voor webshops een risico ontstaan op een daling in organisch verkeer, omdat gebruikers al in de Google-resultaten hun keuzes kunnen afwegen.
Wat betekent dit voor SEO?
Never a dull moment in de wereld van SEO, dat blijkt maar weer. Er vinden constant veranderingen plaats en de AI overviews zullen ervoor zorgen dat er weer het een en ander gaat veranderen. Hoewel de top 10 posities nog altijd erg waardevol zullen zijn, gaan deze wel verder naar onderen zakken en vallen ze minder snel in het zicht van de zoekende gebruiker. Dit zal waarschijnlijk resulteren in een vermindering van het websiteverkeer.
Dit hoeft echter niet direct een nadeel te zijn, want de AI overviews gebruiken de top resultaten als hun bronnen voor het formuleren van goede antwoorden aan hun gebruikers. Hier zullen vaak vermeldingen staan naar de relevante websites, waardoor jij alsnog veel organisch verkeer kan krijgen. Het is daarom erg belangrijk dat jij jouw website en de content die je maakt zo maakt dat Google jou gaat zien als belangrijke bron.
Het is nog te vroeg om te zeggen wat er precies gaat veranderen en hoe je hier op kan inspelen. Gelukkig zijn er een aantal dingen die waarschijnlijk niet gaan veranderen en waar jij dus vol op kan blijven inzetten om als betrouwbare en autoritaire bron gezien te worden. Denk hierbij aan de E-E-A-T richtlijnen die Google heeft gesteld na de helpful content update. Zorg er dus voor dat je dit in ieder geval goed op orde hebt.
Tips voor het claimen van een featured snippet (en dus mogelijk een AI overview)
Featured snippets worden momenteel door websites verkregen door kort en bondig antwoord te geven op een zoekopdracht. Dit kan in de vorm van een korte bondige alinea, een opsomming of stappenplan of bijvoorbeeld een video. Google houdt hiervan omdat ze hiermee makkelijk een snel antwoord kunnen geven op de zoekopdracht van een gebruiker.
Hoewel featured snippets straks vervangen worden door AI overviews, zullen deze korte, maar krachtige stukjes informatie waarschijnlijk nog steeds als waardevol gezien worden door Google. Zorg er dus voor dat je je content hier goed op afstelt.
De lancering van de SGE / Ai overviews
Er liggen dus vele interessante ontwikkelingen in het verschiet, maar wanneer worden AI overviews in Nederland gelanceerd? Dat is helaas nog niet duidelijk en voor nu is het dus vooral afwachten. Wat we wel weten is dat Google hiermee al heel veel aan het testen is op een grote groep gebruikers in Amerika. Dit geeft aan dat Google deze nieuwe update graag zo snel mogelijk wil uitbrengen om zo hun marktaandeel weer terug te winnen.
0 reacties