Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Marketing 9 Een andere zoekmachine dan Google, dit zijn je opties

Een andere zoekmachine dan Google, dit zijn je opties

andere zoekmachine dan google
Auteur: Kaj

Laatst bijgewerkt: 7 mei 2024

Leestijd: 4 minuten

Google is al jarenlang de marktleider als het gaat om search engines. Kijkend naar onderzoeken op dit gebied wordt duidelijk dat Google een wereldwijd marktaandeel heeft van bijna 92%. Googelen is inmiddels ook een werkwoord geworden.

Het is een kwestie van tijd tot het opgenomen wordt in de Dikke Van Dale. Opvallend is trouwens dat Google vaker wordt gebruikt op mobiele toestellen dan op laptops en desktops. Dat zal iets te maken hebben met de vertrouwde interface.

De oprichters Larry Page en Sergej Brin hadden niet kunnen vermoeden hoe de waarde van hun bedrijf zich zou ontwikkelen toen zij hun uitvinding in 1999 voor 750.000 US-dollar aanboden aan een branchegenoot. Die zal zich nog wel eens op zijn bolletje krabbelen! 5 jaar later, bij de IPO, oftewel de beursintroductie, werd een bedrag opgehaald van 1,67 miljard US-dollar.

Inmiddels uitgebreid met activiteiten zoals Google AdWords, Google Cloud en Google Workspace vertegenwoordigt het bedrijf een beurswaarde van 1,16 biljoen US-dollar, waarmee het wereldwijd het op drie na grootste bedrijf is. De aantallen zoekopdrachten liggen boven de 100.000 per seconde!

Alternatieve zoekmachines

Het mag duidelijk zijn dat Google de grootste partij in deze markt is. Daarmee is het technologisch niet altijd de beste. Bovendien zijn er wel wat geografische verschillen. In een land als China wordt bijna niet gegoogeld. Daar is de search engine Baidu de absolute marktleider.

Hoe dan ook, hieronder vind je alternatieven voor Google. Misschien wil je wel eens wat anders gebruiken, ben je bang dat je in een Google rabbithole beland bent en je daarmee je blik beperkt, of wil je de invloed van cookies beperken.

De alternatieven die je kunt gebruiken zijn talrijk, maar de runner-up is Bing. Dit is de zoekmachine van Microsoft. Bing lijkt technologisch erg op Google. Bing is eigenlijk de opvolger van alle search engines die Microsoft in de afgelopen jaren ontwikkeld heeft.

Een van de voordelen van Bing is dat je hiermee makkelijker op een geavanceerde manier naar afbeeldingen en videofiles kunt zoeken. Ook vinden veel gebruikers de weergave van zoekresultaten beter.

Voor de gebruiker die gefocust is op privacy, is DuckDuckGo een zoekmachine die geen gebruikersdata en ook geen zoekhistorie opslaat. Dat kan handig zijn, maar ook vervelend zijn als je naar iets wilt zoeken dat je niet hebt opgeslagen.

Door de techniek erachter, die van een groot aantal verschillende leveranciers afkomstig is, is dit de meest hybride zoekmachine. DuckDuckGo handelt over 100 miljoen zoekopdrachten af per dag.

Andere aanbieders

Een oude bekende in deze wereld is Yahoo!. Het uitroepteken maakt trouwens expliciet deel uit van de merknaam. Naast een search engine biedt Yahoo ook een generieke e-mail service (zoals Google) en worden nieuwsupdates verspreid in verschillende portalen, zoals Sports, Finance en News. In de eerste jaren van het internet leek Yahoo! de grootste te worden.

Door allerlei omstandigheden werd Yahoo! ingehaald door anderen. Het lijkt erop dat Yahoo! het vooral moet hebben van de nieuwsupdates. Het mailprogramma is op zijn best middelmatig te noemen, zoekresultaten zijn dat ook.

Zoek je naar een eenvoudige vraag-antwoorden generator dan is ask.com jouw zoekmachine. De voorganger was het bekende askjeeves.com. Er werd geprobeerd een brede webbrowser op te bouwen, later werd besloten terug te keren naar de simpele vraag-antwoorden routine. Inmiddels zijn we allemaal vertrouwd met AI-applicaties, waardoor het erop lijkt dat ask.com ingehaald is.

Ook WolframAlpha is een vraag-antwoord machine. Door de wortels binnen hoogtechnologische omgevingen als universiteiten, ligt deze engine op een hoger level dan bijvoorbeeld ask.com. In deze engine is inmiddels AI ingebouwd.

De bronnen voor de antwoorden zijn te vinden in commerciële websites, maar vooral ook bij onderwijsinstellingen wereldwijd. WolframAlpha heeft een eigen specifieke programmeertaal, die vrijwel niet voor andere applicaties gebruikt wordt.

De search engine You.com is een van de voorlopers in toepassing van AI-technologie. De nadruk ligt minder op het zoeken, in feite is het vrijwel gelijk aan de BING-resultaten. De sterkte ligt vooral in de sterke AI-toepassingen op het gebied van tekstgeneratie, vertalen en het genereren van korte antwoorden op eenvoudige vragen.

Kom hoger in Google & krijg meer bezoekers naar je website met onze SEO Checklist 🚀

Verover de zoekresultaten met onze easy to use SEO-checklist waarin we stap voor stap uitleggen hoe je een goede webpagina opbouwt & optimaliseert voor de zoekmachines.

Bekijk ons ebook
Hoebeginik met SEO teksten schrijven

Geografisch specifieke zoekmachines

Speciaal op de Chinese markt gericht is Baidu. Met een marktaandeel van 75% is het in die markt de absolute leider. Door de enorme taalbarrière is deze zoekmachine voor de buitenlandse markt nagenoeg onbruikbaar, behalve natuurlijk voor Chinese emigranten wereldwijd. Qua technologie loopt Baidu voorop. De focus ligt daarbij op Artificial Intelligence. Ook de snelheid en toepasselijkheid van de zoekresultaten ligt op een erg hoog niveau.

Nog zo’n nationaal georiënteerde zoekmachine is Yandex. Ook hier ligt de sterkte in Artifical Intelligence, maar is er ook veel aandacht voor machine learning. De zoekmachine is, ondanks de geografische oriëntatie in tegenstelling tot Baidu, prima toegankelijk voor anderstaligen. Voor bedrijven die zich richten op de Russische markt en de buurlanden is Yandex een prima gateway.

Voor de Nederlandse markt is de marktleider vinden.nl. Naast de zoekfunctionaliteit ligt de focus op nieuws. Ook kan er eenvoudig doorgelinkt worden naar commerciële websites, waarvan de producten en diensten vooral op de Nederlandse markt gericht zijn. Daarmee lijkt het enorm op startpagina.nl, waar het wel een afgeleide van lijkt te zijn.

Zoals je ziet hebben de kleinere zoekmachines zo hun eigen doelgroep, waarbij Google de multitool is onder de search engines. Stel je meer prijs op je privacy, zoek je meer wetenschappelijke zoekresultaten of wil je gewoon wel eens iets anders proberen, dan is er keuze genoeg! Trial en error levert vanzelf jouw fijnste zoekmachine op. Eerlijk is eerlijk, het is echt de moeite waard om eens wat verder te kijken dan je (Google) neus lang is.

Hoe gebruik ik de zoekmachines voor mijn eigen website?

Als je een website hebt, is zoekmachine optimalisatie (SEO), een belangrijk onderdeel van je online vindbaarheid. Iedereen die een zoekmachine gebruikt, voert hier keywords in. Dit is je zoekopdracht. Als eigenaar van een website kun je deze data gebruiken om te onderzoeken waar je doelgroep naar zoekt en hierop inspelen.

Mijn vakgebied is SEO, dus dagelijks gebruik ik tools om te bepalen waar mijn doelgroep naar zoekt en welke informatie dus nog ontbreekt op de websites waarvoor ik werk. Je kunt dit doen met Google Keyword Planner, maar ook met bijvoorbeeld Ahrefs of Clicks.so. Met name deze laatste tool is interessant voor de beginner tot medior online marketeer in verband met de zeer voordelige prijs ten opzichte van Ahrefs.

In de tool kun je een zoekwoord invoeren, maar ook een pagina van bijvoorbeeld je concurrent. Je kunt vervolgens zien voor welke andere zoekwoorden die pagina nog meer vertoond wordt en hoeveel zoekvolume hierop zit. Dit is hele waardevolle informatie als marketeer.

Probeer hier Clicks.so uit en neem een kijkje aan de ‘achterkant’ van een zoekmachine.

Maak het jezelf gemakkelijk en bespaar veel tijd

Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk!

e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR

Een vraag over dit onderwerp?

Heb je een vraag over dit onderwerp of wil je iets toevoegen dat nuttig kan zijn voor de volgende lezer? Laat hieronder een reactie achter en een van onze experts helpt je graag verder!

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.