Home 9 Marketing 9 De AVG wet voor websites

De AVG wet voor websites

avg wet
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

april 23, 2024 @ 3:26 pm

Leestijd:
4 minuten

Auteur: Kaj

Laatst bijgewerkt: 23 april 2024

Leestijd: 4 minuten

We delen met zijn allen bewust en onbewust veel persoonsgegevens. Om te voorkomen dat hier misbruik van wordt gemaakt, zijn er wetten en regels die de privacy van de burgers beschermen. De wet Algemene Verordening Gegevensbescherming, oftewel de AVG, regelt en controleert dit. 

In dit artikel bespreken we de AVG wet, de AVG betekenis en gaan we in op de wetgeving. Lees snel verder om alles te weten te komen over AVG. 

Wat moet je weten over de AVG wetgeving?

De AVG betekenis is de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Dit is de Europese privacywet die in 2018 in het leven is geroepen om de verwerking van persoonsgegevens door bedrijven, te regelen en te controleren. Vele bedrijven beschikken namelijk over persoonlijke gegevens van burgers. Om te voorkomen dat hier misbruik van wordt gemaakt, zijn er wetten en regels die de privacy van burgers beschermen. 

De AVG geldt voor iedereen die persoonsgegevens verwerkt. Dus niet alleen grote bedrijven, maar ook voor kleine ondernemers, de overheid en individuele personen die persoonsgegevens verwerken. Hierbij te denken aan iemand die thuis een camera ophangt. 

Wat zijn persoonsgegevens? 

Persoonsgegevens zijn de gegevens die direct over een persoon gaan. Hierbij te denken aan naam, adres, leeftijd, telefoonnummer, maar ook wat iemand vaak koopt. Daarnaast zijn er ook indirecte persoonsgegevens. Dit zijn gegevens die niet direct over een persoon gaan, maar wel naar de persoon te herleiden zijn. Hierbij te denken aan een IP-adres van iemand z’n telefoon. 

Ook zijn er nog bijzondere persoonsgegevens. Dit zijn gegevens die erg privacygevoelig zijn en daarvoor een grotere impact op iemand kunnen hebben, als deze worden verwekt door een bedrijf. Deze gegevens krijgen daarom extra bescherming. Hierbij te denken aan informatie over iemand z’n seksuele gerichtheid en gezondheid. 

Met al deze beschikbare gegevens is het maar goed dat er wen wet is die de privacy van burgers beschermd. Maar hoe komend die bedrijven aan al die gegevens? 

Kom hoger in Google & krijg meer bezoekers naar je website met onze SEO Checklist 🚀

Verover de zoekresultaten met onze easy to use SEO-checklist waarin we stap voor stap uitleggen hoe je een goede webpagina opbouwt & optimaliseert voor de zoekmachines.

Bekijk ons ebook
Hoebeginik met SEO teksten schrijven

Hoe komen bedrijven aan persoonsgegevens? 

Bedrijven kunnen bijna altijd zien wat jij op het internet doet. Ze verzamelen gegevens via apps, games en websites. Hierdoor ontstaat als het ware een online profiel van jou, waarin ze precies kunnen zien wat jouw voorkeuren en interesses zijn. Handig voor bedrijven, maar minder fijn voor jou als burger.

Daarnaast is sociale media niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Hierbij te denken aan WhatsApp, Facebook en Instagram. Dit soort apps zijn voor vele mensen een onmisbaar element geworden voor vermaak en communicatie.  Maar heb je je ooit afgevraagd waarom al die socialemedia-apps gratis zijn? 

Dit komt doordat je betaalt met je gegevens. De organisaties van die apps verkopen jouw gegevens aan bedrijven, die ze vervolgens gebruiken om hun diensten en producten beter af te stemmen op jouw wensen en behoeftes. Het grote nadeel is dat je niet weet wie die gegevens heeft en waar ze deze opslaan. 

De Algemene Verordening Gegevensbescherming beschermt jou als burger en geeft je meer rechten. Daarnaast geeft het organisaties meer verantwoordelijkheid om zorgvuldig om te gaan met persoonsgegevens. 

Hier moet je je aan houden bij het verwerken van persoonsgegevens

Bedrijven, organisaties en individuen die persoonsgegevens verwerken moeten zich aan de volgende 6 basisprincipes houden.

Rechtmatigheid, behoorlijkheid en transparantie: de verwerking moet rechtmatig zijn, dit houdt in dat het gebaseerd moet zijn op de grondslag van de AVG. Ook moet het behoorlijk zijn door niet nadelig, discriminerend, onverwacht of misleidend te zijn. Daarnaast moet het transparant zijn voor mensen waarom hun gegevens verwerkt worden. 

Doelbinding: gegevens mogen alleen verzameld worden met een redelijk doel voor ogen. Het moet specifiek en vooraf omschreven zijn. Ook mogen er geen gegevens verzameld worden die voor een ander doel gebruikt gaan worden dan omschreven staat. 

Dataminimalisatie: er moeten zo min mogelijk gegevens verzameld worden. Hiermee wordt bedoeld dat alleen het nodige verzameld mag worden om het doel te bereiken. 

Juistheid: de gegevens moeten juist genoteerd zijn. 

Opslagbeperking: gegevens moeten verwijderd worden zodra deze niet langer meer nodig zijn. Ze mogen dus enkel voor bepaalde tijd bewaard worden. 

Vertrouwelijkheid en integriteit: gegevens moeten goed beveiligd zijn. Voor het verwerken van bijzondere persoonsgegevens zijn strenge regels verbonden. 

Door middel van deze zes basis principes, wordt de verwerking van persoonsgegevens in juiste banen geleid. Dit zorgt ervoor dat er niet zomaar van alles over jou al burger verzameld en verwerkt kan worden. Daarnaast heb je als burger ook enkele rechten met betrekking tot de verzameling en verwerking van je persoonsgegevens. 

Deze rechten heb je als burger bij de AVG wet

Grote bedrijven met veel macht kunnen het al snel doen lijken, alsof je als burger niet veel in te brengen hebt tegen de verzameling en verwerking van je persoonsgegevens. Toch heb je als burger verschillende rechten: 

Recht op inzage: Je hebt het recht om in te zien welke gegevens van je verzameld worden. 

Recht op correctie: Indien gegevens niet kloppen, heb je het recht om deze aan te laten passen

Recht op verwijdering: Je hebt het recht om gegevens die niet meer van belang zijn te laten verwijderen.

Recht op bezwaar: Je kan bezwaren maken tegen het gebruik van bepaalde gegevens.

Recht op informatie: Je hebt het recht op duidelijke informatie over wat er gebeurt met de verzamelde persoonsgegevens. 

Recht op beperking: Indien er meer gegevens worden gevraagd dan nodig is, kan je vragen om dit te beperken. 

Recht op overdragen: Je kan de verzamelde gegevens over laten dragen naar een andere organisatie.

Je hebt dus zeker wel wat in te brengen tegen (grote) bedrijven die jouw persoonsgegevens verzamelen en verwerken. Maar wie houdt hier in Nederland toezicht over? 

Toezichthouder in Nederland van de privacy wetgeving

In de AVG-wetgeving staat dat elke EU-lidstaat er verantwoordelijk voor is, om een eigen privacyautoriteit te hebben die toezicht houdt op het gebruik van persoonsgegevens. Alle privacyautoriteiten in de Europese Unie hebben dezelfde bevoegdheden. 

In Nederland is dit de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Deze zorgt ervoor dat bedrijven zich houden aan de wettelijke verplichtingen en kan indien nodig boetes uitdelen tot wel 20 miljoen euro of 4% van de wereldwijde omzet. Ook kunnen ze onderzoek doen en toetsingen verrichten voor uitgegeven certificaten. 

Tools voor op je website

Het is belangrijk om goed om te gaan met websitegegevens. Dit geldt ook voor bezoekers op je website. Op de meeste websites worden bijvoorbeeld Cookies verzamelt en gebruikt voor o.a. Google Ads. Vanaf 1 mei 2024 zal Google hier heel hard op gaan controleren.

Iedere website is inmiddels al verplicht om een gedegen privacy beleid te voeren. Mocht je dat vanaf 1 mei niet doen? Dan gaat er een hoop voor je veranderen op de website wat betreft de tracking. Je kunt dan bijvoorbeeld geen conversiedata meer inschieten. Met deze tool verhelp je dat op de juiste manier.

Tot slot

We wisselen met elkaar heel veel informatie uit. Dit is handig voor snelle communicatie en het geeft ons veel voordelen. Voor bedrijven is deze uitwisseling van data een waardevolle bron van informatie die ze kunnen gebruiken om hun producten en diensten beter aan jou te promoten.

De Algemene Verordening Gegevensbescherming houdt toezicht op de manier waarop informatie wordt verzameld en verwerkt. Ook geeft de AVG wet jou als burger meer rechten en controle over jouw gegevens. 


We verwachten dat je deze artikelen ook wel kunt waarderen:

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.