Home 9 Ondernemen 9 Wat is een begroting? Begroting betekenis & uitleg

Wat is een begroting? Begroting betekenis & uitleg

begroting
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

december 10, 2023 @ 8:50 pm

Leestijd:
3 minuten

Auteur: Kaj

Laatst bijgewerkt: 10 december 2023

Leestijd: 3 minuten

Als startende ondernemer is het van belang om grip te hebben op de financiën van je bedrijf. Een begroting is hierbij een onmisbaar hulpmiddel. Maar wat is een begroting precies en hoe stel je er één op? 

In dit artikel kijken we samen naar wat een begroting is en hoe jij een begroting kan opstellen aan de hand van een stappenplan. Vervolgens laten we je een aantal voorbeeldbegrotingen zien, zodat jij daarna zelf aan de slag kunt.

Met het gebruik van boekhoudsoftware maak je het jezelf gemakkelijk.
 

Begroting betekenis

De betekenis van begroting is een financieel overzicht van de kosten en opbrengsten die je verwacht over een bepaalde periode. Het is eigenlijk niets anders dan een opsomming van wat er binnenkomt en wat eruit gaat. Vaak is dit het komende jaar of de komende jaren. Ook kan het alleen voor een specifiek project zijn. 

Wat is een begroting?

Een financiële begroting is een belangrijk instrument voor zowel bedrijven als overheden om hun financiële activiteiten te plannen, controleren en evalueren. Er zijn verschillende soorten begrotingen:

Exploitatiebegroting: verwachte omzet en kosten (ook winst-en verliesrekening genoemd)

Liquiditeitsbegroting: verwachte inkomsten en uitgaven, een overzicht van geldstromen

Investeringsbegroting: investeringen die nodig zijn voor je bedrijf

Financieringsbegroting: financiering die nodig is om de investeringen uit de investeringsbegroting te realiseren

Deze deelbegrotingen vormen samen je zakelijke begroting. Dit wordt ook wel een financieel plan genoemd. Alle begrotingen daarin zijn met elkaar verbonden. Dus wanneer je iets aanpast in de ene begrotingen, zorgt dat automatisch ook voor wijzigingen in de andere. 

Wanneer een begroting maken?

De meeste ondernemers maken bij de start van hun bedrijf een financiële begroting. Dit is dan vaak een onderdeel van het totale financieringsplan. Je maakt het in ieder geval voor de start van een project of het jaar.

Waarom een begroting opstellen?

Met een begroting weet je waar je bij de start van jouw bedrijf rekening mee moet houden. Je weet welke investeringen je moet doen, hoeveel winst of verlies je verwacht te maken en hoe rendabel het zal zijn. Met deze begroting kun je investeerders overtuigen. Een sterk onderbouwd financieel plan is daarmee de eerste stap naar succes. 

Ook helpt een begroting je om je prestaties te evalueren en vervelende financiële verrassingen te voorkomen. Je krijgt als ondernemer inzicht in waar jouw geld naartoe zal gaan en vandaan komt. Op basis daarvan kun je beslissingen nemen en eventueel jouw plannen bijsturen. Zo bereik je jouw doelen!

Hoe maak ik een begroting?

Het opstellen van een begroting kan in het begin misschien wat intimiderend lijken, maar met de juiste aanpak wordt het een stuk eenvoudiger. Aan de hand van het onderstaande stappenplan kun jij jouw begroting opstellen.

Een begroting maken: stap-voor-stap

  1. Kies de periode: Bepaal de periode voor je begroting, bijvoorbeeld een jaar
  2. Schat je omzet in: Gebruik marktonderzoek, concurrentieanalyse en prijsstrategie om een realistische omzetverwachting te maken.
  3. Bereken je verwachte kosten: Identificeer alle kostenposten, zoals inkoop-, personeel-, huur-, verzekeringen-, en marketingkosten.
  4. Maak een schatting van je bruto- en nettowinst: Trek je totale kosten af van je totale omzet om de verwachte winst te berekenen.
  5. Stel een investeringsbegroting op: Identificeer de benodigde investeringen voor je bedrijf, zoals apparatuur, voorraad, voertuigen en bedrijfspand.
  6. Bereid een financieringsbegroting voor: Bepaal hoe je de investeringen gaat financieren, zoals eigen vermogen, leningen, subsidies of investeerders.
  7. Monitor en evalueer: Vergelijk regelmatig je werkelijke financiële resultaten met je begroting en pas je plannen indien nodig aan.

Voorbeeld begroting

Hoe ziet dit er nu in de praktijk uit? Stel, je start met de verkoop van een eigen kledinglijn. Je wilt het financieel plan opstellen en maakt de verschillende begrotingen op. Je weet dat je een voorraad moet inkopen. En een website en marketing nodig hebt. Je hebt zelf een spaarpotje dat je in kunt brengen als vermogen, de rest zal je extern moeten financieren.

Liquiditeitsbegroting

Hierin maak je het overzicht van alle inkomende en uitgaande geldstromen in dat jaar.

Q1Q2Q3Q4
Inkomsten- verkoop5.00010.00015.00020.000

Totaal inkomsten
5.00010.00015.00020.000
Uitgaven – inkoop2.0004.0006.0008.000
Uitgaven – verzendkosten2505007501000
Uitgaven – marketing1000100010001000
Uitgaven – website en hosting100100100100
Uitgaven – verzekeringen100100100100
Totale kosten3.4504.7007.95010.200

Exploitatiebegroting

Hierin bereken je de verwachte omzet op basis van je geschatte bedrijfskosten en de verwachte omzet. 

OnderdeelBedrag
Brutowinst (inkomsten – inkoop producten)23.700
Totale bedrijfskosten7.300
Nettowinst (Brutowinst – Bedrijfskosten)16.400

Investeringsbegroting

Hierin zie je de geplande langetermijninvesteringen van het bedrijf. Let op: hier staan niet alle kostenposten van dat jaar op. Enkel voor de lange termijn zoals website en voorraden. Verzendkosten en marketingkosten zijn operationele kosten en zie je hier niet op terug.

OnderdeelBedrag
Voorraad20.000
Website3.000
Totale investering23.000

Financieringsbegroting

Dit laat zien hoe de geplande investeringen gefinancierd gaan worden. Dit is dus met jouw eigen vermogen of via investeerders.

OnderdeelBedrag
Eigen vermogen – spaargeld3.000
Vreemd vermogen- banklening 20.000
Totale financiering23.000

Conclusie

Een begroting is onmisbaar voor startende ondernemers die de financiën van hun bedrijf onder controle willen houden. Het helpt je om een helder beeld te krijgen van wat je kunt verwachten qua omzet, kosten, investeringen en financiering. Zo ben je goed voorbereid en geef je jouw bedrijf een vliegende start!

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.