Home 9 Marketing 9 Benchmark, de benchmark betekenis en benchmarking

Benchmark, de benchmark betekenis en benchmarking

benchmark
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

januari 3, 2024 @ 10:22 am

Leestijd:
6 minuten

Auteur: Kaj
Laatst bijgewerkt:

januari 3, 2024 @ 10:22 am

Leestijd: 6 minuten

Een benchmark biedt een goede vergelijking tussen jouw organisatie en je concurrenten. Benchmarking wordt gebruikt om te meten hoe je bedrijf ervoor staat, maar ook om in kaart te brengen hoe groot het gat is met je grootste concurrenten. In iedere (online) business is een benchmark onmisbaar.

In dit artikel gaan we het daarom hebben over benchmarking. We gaan in op de benchmark betekenis, beantwoorden de vraag wat is benchmark en geven je duidelijke voorbeelden. Ben jij al bezig met de benchmark voor je bedrijf?

Stroomlijn je bedrijf & contact met klanten

Ontdek de tools die je veel tijd kunnen besparen.

Start vandaag nog met de juiste tools
vind boekhouding die bij je past

Benchmark betekenis

De benchmark betekenis is letterlijk referentiepunt. Het is een vergelijking tussen bepaalde waarde die je bedrijf behaald ten opzichte van je belangrijkste concurrenten. 

Door concurrenten via benchmarking te onderzoeken kom je erachter hoe je bedrijf presteert in de markt en ten opzichte van de concurrenten. Het biedt dus een duidelijk overzicht van de mate waarin er nog verbetering mogelijk is.

Ieder bedrijf heeft andere maatstaven. Voor het ene bedrijf is online bezoekers belangrijk, voor het andere bedrijf omzet en weer voor een ander bedrijf zijn nieuwe registraties een belangrijke maatstaf voor succes.

Het doel van benchmarking is om de belangrijke onderdelen van jouw bedrijf in kaart te brengen en dit te vergelijken met je concurrenten. Een duidelijk voorbeeld is bijvoorbeeld in de wereld van online marketing de hoeveelheid nieuwe artikelen die gepubliceerd worden.

Kun je maar niet tippen aan de groei van je concurrent? Dan is benchmarking een goede tool om jouw publicatieschema te vergelijken met dat van je belangrijkste concurrenten. Zie je dat je structureel minder nieuwe artikelen publiceert? Dan weet je dat er op dat gebied winst te behalen is.

Door een goede benchmark te maken rondom de belangrijkste onderdelen van je bedrijf kun je de strategie voor de toekomst bepalen. Bepaal op welke gebieden je wilt groeien en zorg ervoor dat je werkt om boven de benchmark van je niche te komen op deze punten.

Wat is een benchmark?

Een benchmark is een overzicht van interne data vergeleken met dezelfde data van je concurrenten. Hieraan kun je in één oogopslag zien hoe je presteert ten opzichte van je belangrijkste concurrenten en waar dus nog winst te behalen is.

Alle facetten binnen je bedrijf bieden zich in principe voor een benchmark onderzoek. Afhankelijk van de belangrijkste zaken binnen jouw bedrijf zou je deze op moeten stellen.

Benchmark voorbeeld

Je kunt het zo gek niet bedenken of bedrijven maken er een benchmark voor. Ieder bedrijf is anders en daarom zijn er talloze voorbeelden van benchmarking te verzinnen.

Telefonisch verkopen. Is dit een belangrijk punten binnen je bedrijf? Dan zou je kunnen kijken hoeveel uitgaande telefoontjes jouw personeel gemiddeld op een dag maakt en hoeveel je concurrenten dat doen. 

Maak je veel meer telefoontjes en is de omzet lager? Dan zou een verbeterpunt kunnen zijn dat het personeel meer de tijd moet nemen bij klanten om toch de verkoop te doen.

Zit je juist zwaar onder de benchmark? Dan zou de hoeveelheid telefoontjes omhoog moeten om simpelweg meer potentiële klanten te spreken.

Ecommerce. Omzet is een belangrijk onderdeel van e commerce. Door je eigen gemiddelde orderwaarde per klant te bepalen en dit te vergelijken met concurrenten kom je vaak tot interessante bevindingen.

Moet je meer kassakoopjes aanbieden, zou je de verzendkosten omlaag moeten doen of is je assortiment te klein? Dit soort bevindingen kun je halen uit de vergelijking met je grootste concurrenten.

Werknemer retentie. Heb je moeite met het vinden van personeel? Dan zou de gemiddelde tijd dat je personeel in dienst blijft een goede benchmark kunnen zijn. Door meer aandacht te geven aan het behoud van je personeel hoef je minder nieuw personeel aan te nemen.

Voordelen benchmarking

Een benchmark heeft zoals ik al aangaf een hoop voordelen. Meten is weten zeggen ze wel eens en in het geval van benchmarking gaat dat helemaal op. Wil je structureel aan je bedrijf werken zonder tijd te verspillen aan nutteloze taken? Dan is het doen van gedegen onderzoek noodzakelijk.

Je kunt denken dat je goed bezig bent, maar je komt er maar op een manier achter. Dat doe je door je voortgang en werkzaamheden te vergelijken met de rest van de markt. Alleen zo kom je erachter of je inspanningen daadwerkelijk opleveren waarvoor ze bedoelt zijn. Benchmarking heeft veel voordelen:

Het meten van performance

Door het constant updaten van de benchmark voor de belangrijkste onderdelen van je organisatie kom je erachter of je beoogde plannen daadwerkelijk iets opleveren. Denk je dat je inloopt op je concurrenten? Dan zou dat moeten blijken uit de benchmark, anders is er werk aan de winkel.

Onderzoeken van de concurrentie

Je denkt dat je goed bezig bent, maar is dat ook zo? Door je concurrenten te onderzoeken en dit via een benchmark te vergelijken met je eigen bedrijf kom je daar snel genoeg achter. 

Bovendien kun je als je resultaat achter blijft op bepaalde concurrenten onderzoeken wat ze anders doen dan jij. Dit geeft je een duidelijk strijdplan voor de toekomst aan de hand van data.

Het zetten van doelen

Een benchmark is uitstekend om doelen te bepalen. Wil je een x aantal bezoekers op je website krijgen? Dan zou je concurrenten moeten analyseren om te bekijken hoe zij dat behalen. Door meer dan doen dan je concurrenten zou je in moeten lopen.

Heb je dit in kaart gebracht? Dan kun je duidelijke doelen stellen voor het komende kwartaal of jaar en dit plannen door de noodzakelijke taken binnen die periode uit te voeren. Zo maar wat doen werkt, maar precies weten wat je moet doen om je doel te behalen is veel nuttiger.

Motiveren van personeel

Benchmarking is een goede manier om je personeel te motiveren en stimuleren. Je zien in bedrijven waar sales belangrijk zijn vaak een wekelijks/maandelijks overzicht van de gemaakte sales per persoon.

Dit is een benchmark. Je kunt jezelf of je personeel vergelijken met de anderen om te bekijken hoe je het doet. Blijf je achter ten opzichte van de rest? Dan zou je kunnen gaan onderzoeken bij de beste verkopers binnen het bedrijf waar jij je nog kunt verbeteren om zo in te lopen bij de wekelijkse resultaten.

Waarom benchmarking?

Benchmarken heeft zoals ik al aangaf talloze voordelen voor je bedrijf, je personeel en persoonlijke groei. Andere voordelen voor je organisatie zijn:

  • Een concurrentievoordeel behalen binnen je markt
  • Het in kaart brengen van de sterktes en zwaktes (SWOT analyse)
  • Tastbare doelen stellen aan de hand van data
  • Personeel motiveren om naar een gezamenlijk doel te werken
  • Het drijft innovatie

Benchmark analyse, hoe begin je daarmee?

Er zijn een aantal stappen die je moet doorlopen om een goed benchmark onderzoek te doen. In de regel begint het bij het verzamelen van data binnen je eigen organisatie om dit vervolgens te vergelijken met data van concurrenten.

  • Doelen stellen. Op welke vlakken is verbetering nodig? Meer innovatie, hogere omzet, hogere winstmarge, personeel langer in dienst, meer websitebezoekers?
  • Data selecteren. Nadat er doelen zijn gekozen moet de data in kaart gebracht worden aan wat je deze doelen meet. Hoeveel groei behaal je op dit moment, hoeveel website bezoekers heb je op dit moment, hoeveel omzet maakt het bedrijf nu?
  • Verzamelen van data. Stel een 0 meting op met alle belangrijke data en bedenk waar je over een bepaalde periode wilt staan. 
  • Concurrentie analyse. Leg jouw data naast dat van concurrenten. Dit is het lastigste onderdeel omdat bedrijven niet met hun data te koop lopen. Hoe meer informatie je kunt vinden, hoe beter de vergelijking / benchmark.
  • Evalueren. Hoe presteert je organisatie ten opzichte van de belangrijke concurrenten? Hoeveel artikelen publiceer jij v.s. de concurrent, wat is het verschil in omzet, in groei, etc.
  • Verbeterpunten opstellen. Nu de verschillen in kaart gebracht zijn weet je wat je moet doen om je concurrenten te verslaan. Integreer de verschillen en verbeterpunten in je strategie voor de toekomst.
  • Evalueren. Bekijk na een periode (bijvoorbeeld een half jaar) opnieuw de benchmark om te zien of je inloopt op de concurrenten en of de strategie die je gekozen hebt werkt. 

Conclusie

Het proces van benchmarking blijft zich herhalen. Heb je de doelen behaald? Dan stel je nieuwe doelen op en leg je deze naast de data van de concurrent. Op deze manier werk je structureel en volgens data aan je bedrijf om grote en concrete stappen te maken.

Het opstellen van SMART doelen in combinatie met een benchmark helpt enorm. Je weet zo precies waar de verbeterpunten liggen en wat je eraan gaat doen om deze uit te voeren om je doel te bereiken.

Een benchmark is een handige tool voor ieder bedrijf. Structurele groei wil iedereen, al zijn er weinig bedrijven die het op een goede manier aanpakken. Het gevaar aan lang in dezelfde markt werken is dat je ‘wel weet hoe het allemaal gaat’. Benchmarking dwingt je om te innoveren en constant te verbeteren. Doe jij al aan benchmarken?

Veelgestelde vragen Benchmark

Wat is een benchmark?

Een benchmark is een vergelijking tussen de data van je bedrijf en dat van concurrenten.

Waarom benchmark?

Wanneer benchmark?

Welke benchmark?

Hoe doe je een benchmark onderzoek?

Wie onderzoeken met benchmark?

Waar komt benchmark vandaan?

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.