Als je net bent begonnen kunnen bepaalde termen, zoals bruto winst, netto winst, bruto omzet en netto omzet erg verwarrend zijn. Echter is het voor elke ondernemer van groot belang dat je deze termen snapt. Daarnaast wil je als ondernemer in sommige situaties deze onderdelen snel kunnen doorberekenen.
Om goed te begrijpen wat al deze onderwerpen individueel betekenen en daarnaast in detail met elkaar verschillen zullen we dit eerst bespreken. Als het vervolgens duidelijk is wat de definities en verschillen zijn, kunnen we de verschillende elementen berekenen aan de hand van voorbeelden.
Wat is omzet?
Omzet is de verzamelterm voor alle opbrengsten die je onderneming heeft ontvangen binnen een bepaalde periode. De omzet houdt dus verder geen rekening met kosten. Let op: omzet is niet hetzelfde als inkomsten.
Verschil tussen omzet en inkomsten
De termen omzet en inkomsten worden vaak met elkaar verward. Uiteindelijk kan er een groot verschil tussen beide zitten.
Omzet is het totaalbedrag van alle opbrengsten in een bepaalde periode. Het worden pas inkomsten wanneer jij het geld daadwerkelijk hebt ontvangen. Als je bijvoorbeeld een laptop verkoopt op 1 januari voor 1.000 euro wordt dit direct toegekend aan de omzet. Stel dat de klant een betalingstermijn heeft van 2 maanden en de klant betaalt op 1 februari de €1.000, dan telt deze datum voor de inkomsten.
Hoe bereken je de omzet?
In het geval dat je producten verkoopt kan je de omzet berekenen door de afzet te vermenigvuldigen met de afzet. Het resultaat hiervan is de omzet.
Verkoop je geen producten maar een dienst? Dan kan je de omzet berekenen aan de hand van een offerte die bijvoorbeeld is geaccordeerd. In de offerte stel je namelijk een prijsberekening op voor de dienst die je levert. Zodra deze offerte schriftelijk is geaccepteerd kan je de prijsopgave in de offerte beschouwen als omzet.
Diverse btw-tarieven
Bij het berekenen van de omzet hou je in eerste instantie geen rekening met de btw. Je berekent namelijk later btw over de omzet. Het resultaat hiervan is omzetbelasting.
In Nederland kennen we momenteel drie verschillende btw-tarieven, namelijk:
- 21% (standaard tarief)
- 9% (verlaagd tarief)
- 0% (vrijgesteld tarief)
In de meeste gevallen betaal je het standaard tarief (21%), echter zijn er soms uitzondering op de regel. Het laag tarief (9%) wordt geheven op de meer gangbare producten zoals eten en drinken, geneesmiddelen etc. Voor een uitgebreid overzicht en toelichting op de btw-tarieven verwijs ik je graag door naar de website van de Belastingdienst.
Hoe bereken je de winst?
Om de winst te berekenen heb je eerst een overzicht nodig van de omzet (exclusief btw) en de gemaakte kosten in dezelfde periode. Om de winst te berekenen trek je de kosten van de omzet af binnen dezelfde periode. Hiermee weet je wat je onderaan de streep als besteedbare winst overhoudt. Let op: omzet is dus niet hetzelfde als winst.
Verschil tussen brutowinst, bedrijfsresultaat en nettowinst
Om een goede berekening te maken van je winst is het belangrijk dat je de winst op verschillende manier kan berekenen.
Brutowinst berekenen
Onder de brutowinst verstaan we de winst voor een bepaalde opdracht of bestelling. De brutowinst houdt dus alleen rekening met directe kosten.
Voorbeeld: Stel je verkoopt een zak hondenvoer (incl btw & verzendkosten) voor 20 euro. De inkoopkosten + verzendkosten zijn 14 euro. De brutowinst is dan 4 euro.
Bedrijfsresultaat berekenen
Als we vervolgens weer een laag dieper denken kom je uit bij het bedrijfsresultaat. Het bedrijfsresultaat bevat ook de indirecte kosten die bij de bedrijfsvoering komen kijken. Denk hierbij aan hostingkosten voor een website, marketingkosten, onderhoudskosten etc. Deze kosten worden overheadkosten genoemd.
Nettowinst berekenen
Als je wilt weten wat er onderaan de streep overblijft hebben we het over de nettowinst. Hier zijn alle kosten vanaf gehaald. Onder alle kosten verstaan we dus inkoopkosten, overheadkosten en als laatste belastingen, dividend en rentes. Als je deze kosten van de omzet afhaalt hou je de nettowinst over.
Cashflow berekenen
Naast de winst is de cashflow een belangrijke graadmeter voor je bedrijf. Cashflow is een Engelse term en betekent eigenlijk kasstroom. Simpel gezegd is de cashflow het verschil in geld dat je ontvangt in een bepaalde periode min het geld dat je uitgeeft in dezelfde periode.
Verschil tussen cashflow en winst
De definitie van cashflow lijkt in eerste instantie veel op winst, maar dat is misleiding. Het verschil tussen cashflow en winst zit hem erin dat cashflow gaat om geld dat op je rekening binnenkomt en andere kant van je rekening afgaat. Om de cashflow juist te bepalen heb je dezelfde periode nodig van deze inkomsten en uitgaven.
Voorbeeld: stel je stelt als websitebouwer een offerte op van 2.000 euro, in je winstberekening zou je dit bedrag direct kunnen meenemen. Als je de cashflow wilt berekenen mag dit niet. Het geld staat immers nog niet op je rekening.
Waarom de cashflow belangrijk is
De cashflow is van groot belang omdat je kan beoordelen hoe gezond je onderneming is. Dit kan een belangrijke pijler zijn van investeerders, banken etc.
Het verleden heeft wel uitgewezen dat er veel winstgevende bedrijven op papier een slechte cashflow hadden en zelfs failliet zijn gegaan. De redenen hiervan zijn altijd uiteenlopend, maar in veel gevallen werd er niet voldaan aan de betaalplicht van de crediteuren. Als dit te lang duurt kan een, al dan niet winstgevende onderneming, zijn rekeningen vroeg of laat niet meer betalen.
Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het is gemaakt om je veel tijd te besparen tegen een minimale investering. Bovendien blijft je administratie op deze manier altijd foutloos.
e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR
0 reacties