Het beste boekhoudprogramma voor een zzp’er in de zorg is e-Boekhouden. Het programma is erg makkelijk in gebruik, maakt het makkelijk om goed je uren en kilometers bij te houden en stelt je in staat om snel facturen op te maken, bonnetjes te scannen en je btw-aangiftes te doen. Bovendien is het de eerste 15 maanden gratis, kortom: een goede deal!
Bekijk onze vergelijking voor een volledig beeld van de beste boekhoudpakketten voor zzp’ers in de gezondheidszorg.
Beste boekhoudprogramma’s voor de zzp’er in de zorg
Voor wie is deze vergelijking?
De zorg is een breed begrip. Voor de duidelijkheid specificeren we daarom nog even voor wie deze vergelijking is bedoeld:
✅ Zelfstandige verpleegkundigen en thuiszorgmedewerkers
✅ Life coaches en mentale welzijnscoaches
✅ Voedingsdeskundigen
✅ Zelfstandige masseurs
✅ Acupuncturisten
✅ Chiropractors
✅ Freelance fysiotherapeuten
✅ Persoonlijke trainers en yoga-instructeurs
Werken in de zorg is een mooi en dankbaar beroep. De input die jij dagelijks levert draagt bij aan het welzijn van de samenleving. Zorg verlenen vraagt echter veel van je.
Je dagen zitten waarschijnlijk ramvol gepland en dus is het fijn als je zo min mogelijk tijd aan de administratie hoeft te besteden.
Een boekhoudprogramma biedt hierin de helpende hand. Door verschillende koppelingen en vooringestelde werkwijzes, zorg jij er binnen een paar klikken voor dat je administratie goed geregeld is en je goed de inkomsten en uitgaven kan bijhouden.
Met de vele beschikbare programma’s kan het lastig zijn om een keuze te maken. Daarom hebben wij de beste programma’s voor de zorg met elkaar vergeleken. Laten we eerst kijken wat je allemaal nodig hebt voor een goede boekhouding in de zorg.
Wat komt er kijken bij de boekhouding in de zorg?
Het is belangrijk dat je een goede en complete administratie bijhoudt die voldoet aan de regels. Je registreert je omzet, kosten en declaraties nauwkeurig. Hieronder een overzicht van alles wat je moet bijhouden voor een complete administratie.
Registratie van de omzet
Ten eerste is het belangrijk om goed bij te houden welke diensten je verleent. Zo kan je precies zien hoeveel tijd je waar aan hebt besteed. Ook moet je een goed uurtarief als zzp’er bepalen. Controleer daarnaast of je btw moet rekenen aan je cliënten. Veel zorgdiensten zijn namelijk vrijgesteld, maar dit is niet altijd zo.
Om bedragen goed te innen is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je facturen voldoen aan de wettelijke factuureisen.
Registratie van de kosten
Als zzp’er maak je waarschijnlijk verschillende zakelijke kosten. Denk aan reiskosten, medische hulpmiddelen en verzekeringen, maar ook marketing, huur en websitekosten. Ook kosten voor een (interne) opleiding zijn vaak fiscaal aftrekbaar. Zorg dat je alle kosten goed noteert, bijvoorbeeld met scan en herken. Hierover zo meteen meer bij de benodigde functionaliteiten.
Declaraties en zorgcontracten
Het kan voorkomen dat je bepaalde kosten moet voorschieten voor cliënten of instanties. Denk aan de Wmo of de Zvw. Dit houd je gemakkelijk bij met een online boekhoudprogramma.
Persoonlijke administratie (voor belastingvoordelen)
Als zelfstandige kan je in aanmerking komen voor verschillende belastingvoordelen, zoals de zelfstandigenaftrek. Hiervoor is het belangrijk dat je goed je gewerkte uren registreert. Daarnaast is het bijhouden van een goede rittenregistratie belangrijk.
Facturen en betalingen
Het is goed bewaren en sorteren van je facturen is erg belangrijk. Zo houd je de boekhouding in balans en heb je altijd inzicht in gemaakte kosten of inkomsten. Bewaar de binnenkomende facturen van je zakelijke kosten en zorg voor een goed overzicht van alle uitgaande facturen.
Met een boekhoudprogramma maak en verstuur je makkelijk offertes en facturen en heb je ze altijd bij de hand.
Belastingaangiften
Controleer of je btw-aangifte moet doen. Je hoeft geen btw-aangifte te doen als je onder de KOR valt. De KOR is de kleineondernemersregeling en dit is een vrijstelling voor de omzetbelasting, voor bedrijven met een omzet van minder dan €20.000 per jaar.
Kom je hierboven of wil je geen gebruik maken van de regeling, dan moet je ieder kwartaal btw-aangifte doen. Iedere ondernemer doet jaarlijks de aangifte over de inkomstenbelasting.
💡Geen paniek! Met boekhoudsoftware zijn de aangiftes in een paar klikken geregeld.
Nu je weet wat je allemaal moet bijhouden voor een complete administratie voor de zorg, nemen we je mee in de functionaliteiten die je wil hebben in een programma.
Welke functionaliteiten wil je als zzp’er in de zorg hebben in een boekhoudprogramma?
✔️ Urenregistratie om correct alle uren bij te houden
✔️ Gemakkelijk offertes en facturen schrijven
✔️ Bankkoppeling voor up-to-date en snelle boekhouding
✔️ Belastingaangifte functie voor een foutloze en tijdige aangifte
✔️ Scan & herken op bonnetjes makkelijk in boekhouding te verwerken
✔️ Rapportage en dashboard voor een goed overzicht van resultaten
✔️ Integratie met andere software als CRM en Sales voor beter klantbeheer
De top 5 boekhoudprogramma’s voor zzp’ers in de zorg
Aan de hand van bovenstaande functionaliteiten hebben we een top 5 samengesteld en getest. Bekijk hieronder de top 5 uitgesplitst in voor- en nadelen voor jou als zzp’er. We hebben elk programma een cijfer meegegeven, zodat je makkelijker een keuze kan maken.
1. e-Boekhouden – 9
e-Boekhouden is één van de meest gebruikte boekhoudprogramma’s in Nederland. Het staat bij vele bekend als gebruiksvriendelijk, veelzijdig en betaalbaar. De gemakkelijke urenregistratie en gebruiksvriendelijke interface maakt het een zeer geschikt programma voor zzp’ers in de zorg.

Met e-Boekhouden wordt het bijhouden van je administratie een fluitje van een cent. De software biedt handige werkwijzes en overzichten waarmee je zonder enige boekhoudkennis je administratie op orde houdt. Ook biedt het vele koppelingen waardoor het goed met jouw ontwikkelingen kan meegroeien.
Prijs
Als starter de eerste 15 maanden gratis, daarna al vanaf € 9,95 per maand.
Voordelen
✅ 15 maanden gratis voor startende ondernemers
✅ Gebruiksvriendelijke interface waardoor je administratieve taken snel en goed kan afronden
✅ Urenregistratie en rittenregistratie
✅ Scan en herken
✅ Goede btw-aangifte functie waarmee je in een paar klikken de aangifte regelt
✅ Mobiele app waardoor je altijd en overal je administratie kan inzien
Nadelen
❌ De vele functies kunnen voor sommige een leercurve vormen
❌ Bij meer dan 240 boekingen per jaar kom je terecht in een duurder pakket van €14,50 per maand
❌ Facturatie via Peppol is niet mogelijk
Waarom goed voor zzp in zorg?
De combinatie van de gebruiksvriendelijkheid, gemakkelijke urenregistratie en complete btw-aangifte maakt dat e-Boekhouden een zeer compleet en geschikt pakket is voor jou als zzp’er. Bovendien profiteer je als starter van ruim een jaar lang gratis boekhouden.
2. SnelStart – 8
SnelStart is met ruim 40 jaar ervaring niet meer weg te denken uit de wereld van boekhoudsoftware. Het biedt een complete software die makkelijk te gebruiken is voor in de zorg, met o.a. scan en herken, urenregistratie en btw-aangifte.

Wel scoort SnelStart minder hoog als complete software dan e-Boekhouden. De vele verschillende versies van de software maakt het namelijk moeilijk om te kiezen. Ook kan je niet de inkomstenbelasting indienen en kunnen offertes niet in de software goed gekeurd worden door klanten.
Prijs
Basispakket start vanaf €13,50 per maand, uitgebreidere pakketten klimmen al snel naar €20 of €30.
Voordelen
✅ Rustige en overzichtelijke uitstraling
✅ Goede scan en herken functie
✅ Urenregistratie functie mogelijk met koppeling
✅ Btw-aangifte
✅ Veel externe koppelingen mogelijk
✅ Goede mobiele app
Nadelen
❌ Beperkt aantal bankkoppelingen
❌ Offertes kunnen niet online worden goedgekeurd door klanten
❌ Filteren van offertes en facturen gaat niet soepel
❌ De inkomstenbelasting kan niet worden ingediend
❌ Veel pakketten wat verwarrend kan werken
Waarom goed voor zzp in zorg?
SnelStart biedt ondanks de genoemde nadelen een zeer compleet en gebruiksvriendelijk boekhoudprogramma voor de zorg, dankzij de scan en herken, urenregistratie en btw-aangifte. Ook zijn de basispakketten goed betaalbaar.
3. Finom – 7.5
Finom is een relatief nieuw financieel platform dat zowel bankieren als boekhouden combineert. Het is speciaal ontworpen voor zzp’ers en kleine ondernemers die hun administratie zo eenvoudig mogelijk willen houden.

Finom maakt boekhouden een stuk eenvoudiger dankzij slimme functies zoals automatische factuurherkenning en directe koppelingen met zakelijke rekeningen. Je kunt je bonnetjes en facturen automatisch laten verwerken en eenvoudig btw-aftrek toepassen. De gebruiksvriendelijke mobiele app zorgt ervoor dat je altijd en overal inzicht hebt in je financiën.
Prijs
Gratis toegang tot een basaal pakket, een completer pakket voor een goede boekhouding vanaf €14 per maand.
Voordelen
✅ Boekhouden en bankieren in één systeem
✅ Automatische verwerking van facturen en bonnetjes
✅ Gebruiksvriendelijke mobiele app
✅ Gratis basisplan beschikbaar voor zzp’ers
Nadelen
❌ Geen iDEAL-koppeling beschikbaar
❌ Niet gedekt door het depositogarantiestelsel
❌ Beperkte integraties met externe boekhoudsoftware
Waarom goed voor zzp in zorg?
Finom biedt een eenvoudige en efficiënte oplossing voor zzp’ers in de zorg die hun administratie overzichtelijk willen houden. Dankzij de automatische verwerking van bonnetjes en facturen bespaar je tijd en houd je moeiteloos je boekhouding bij. De mobiele app zorgt ervoor dat je ook onderweg altijd inzicht hebt in je financiën. Bovendien is het gratis plan een aantrekkelijke optie voor startende ondernemers.
4. Ficsus – 7
Ficsus was een tijdje onderdeel van e-Boekhouden, maar staan nu weer op eigen poten. De software is simpel, eenvoudig te gebruiken en goed te betalen. Met een goede uren- en rittenregistratie en scan en herken functie heeft het alles wat je als zzp’er in de zorg nodig hebt.

Prijs
€ 12,50 per maand
Voordelen
✅ Betaalbare software met € 12,50 per maand
✅ Flexibel opzeggen, je zit niet vast aan een jaarcontract
✅ Scan & Herken
✅ Uren- en rittenregistratie inbegrepen
✅ Maandeliujkse incasso en iDeal betaaloptie inbegrepen voor klanten
Nadelen
❌ Alleen geschikt voor zzp, daarom niet helemaal toekomstproof
❌ Ziet er wat oud en gedateerd uit
Waarom goed voor zzp in zorg?
Ficsus biedt een compleet pakket zonder poespas. Het heeft alle functies die je nodig hebt en zorgt ervoor dat je deze goed kan uitvoeren. Ook is het met €12,50 per maand goed te betalen.
5. InformerOnline – 7
Informer streeft naar duurzaam ondernemen en is onderdeel van Certified B Corp, een gemeenschap van bedrijven met dezelfde visie. Via Informer regel je makkelijk je facturatie, boek je snel je inkoopfacturen met de scan & herken functie, heb je handige rapportages en overzichten en regel je gemakkelijk je belastingaangifte.

Hoewel het een goed programma is, zit het dashboard niet helemaal logisch in elkaar en kunnen de kleuren wat afleiden. Ook laat de gebruiksvriendelijkheid en de logica af en toe te wensen over. Ook biedt het niet de mogelijheid om de inkomstenbelasting in te dienen.
Prijs
Als starter de eerste 12 maanden gratis, daarna al vanaf € 15 per maand.
Voordelen
✅ 12 maanden gratis voor startende ondernemers
✅ Directe koppeling met KvK waardoor het invoeren van adresgegevens van klanten makkelijk is
✅ Uren- en rittenregistratie functie
✅ Goede btw-aangifte functie waarmee je in een paar klikken de aangifte regelt
✅ Gratis voor ANBI stichtingen en verenigingen
Nadelen
❌ Dashboard is niet logisch ingedeeld en de kleuren kunnen afleiden
❌ De inkomstenbelasting aangfite kan niet worden ingediend
❌ Scan en herken werkt niet tijdens den proefperiode
❌ Gebruiksvriendelijkheid is niet altijd even top
❌ Extra gebruikers zijn alleen mogelijk bij het duurste pakket
Waarom goed voor zzp in zorg?
Ondanks de beperkingen biedt Informer Online een solide software om goed je administratie te regelen. De uren- en rittenregistratie zit goed in elkaar, je kan makkelijk je btw-aangiftes doen en bovendien is het de eerste 12 maanden gratis.
Het beste boekhoudprogramma als zzp in de zorg is dus..
Als zzp’er in de zorg wil je vooral een boekhoudprogramma dat je administratie eenvoudig houdt, zodat jij je volledig kunt richten op je cliënten. De juiste software helpt je bij het registreren van je omzet, kosten, declaraties en belastingaangifte, zonder dat je hier onnodig veel tijd aan kwijt bent.
Uit onze vergelijking komt e-Boekhouden als beste keuze naar voren. Dit programma scoort hoog op gebruiksvriendelijkheid, heeft een complete uren- en rittenregistratie, een eenvoudige btw-aangiftefunctie en een mobiele app waarmee je overal je administratie bijhoudt. Daarnaast is het voor startende ondernemers de eerste 15 maanden gratis, wat het extra aantrekkelijk maakt. Niet gek dat al meer dan 300.000 ondernemers je voor gingen.
Wil je een alternatief dat net zo compleet is, maar met een iets andere focus? SnelStart is een uitstekende tweede keuze dankzij de overzichtelijke interface, uitgebreide scan & herken functie en opties voor btw-aangifte. Wel maken de verschillende pakketten het lastig om een keuze te maken. Het kan daarom handig zijn om even contact op te nemen met de klantenservice zodat je het juiste pakket aanschaft.
Voor zzp’ers die graag hun boekhouding en bankzaken in één systeem willen beheren, is Finom een interessante optie. Dit platform biedt automatische factuurverwerking en een gebruiksvriendelijke mobiele app, al zijn de integratiemogelijkheden wat beperkter. Een goede otpie voor als je veel op pad bent.
Kortom, e-Boekhouden is de meest complete en gebruiksvriendelijke keuze voor zzp’ers in de zorg, gevolgd door SnelStart en Finom als sterke alternatieven, afhankelijk van je specifieke wensen. Ben je toch nog niet helemaal zeker? Dan kan je hier nog meer boekhoudprogramma’s vergelijken.
Heb je nog vragen? Stel ze dan gerust onder dit artikel!
Veelgestelde vragen
Wat moet je allemaal bijhouden voor de Belastingdienst?
- Inkomsten en uitgaven – Alle facturen en bonnetjes van inkomsten en kosten.
- Facturen – Zowel verzonden als ontvangen facturen, met alle verplichte gegevens.
- Kas- en bankboek – Overzicht van contante en digitale betalingen.
- BTW-administratie – Voor de aangifte omzetbelasting, inclusief facturen en bonnetjes.
- Loonadministratie (indien personeel) – Loonstroken, loonheffingen en arbeidsovereenkomsten.
- Zakelijke ritten en kilometers (indien van toepassing) – Voor aftrekbare autokosten.
- Voorraadadministratie (indien van toepassing) – Overzicht van ingekochte en verkochte voorraad.
- Contracten en overeenkomsten – Denk aan huurcontracten, leningen en verzekeringen.
- Belastingaangiftes en correspondentie – Kopieën van ingediende aangiftes en brieven van de Belastingdienst.
Je moet deze administratie minimaal 7 jaar bewaren. Voor onroerend goed geldt zelfs 10 jaar.
Kan je boekhoudsoftware gratis uitproberen?
Ja, veel boekhoudprogramma’s bieden een gratis proefperiode. e-Boekhouden is bijvoorbeeld de eerste 15 maanden gratis voor startende ondernemers.
Hoe betrouwbaar is boekhoudsoftware?
Goede boekhoudsoftware voldoet aan strenge beveiligings- en privacy-eisen. De meeste programma’s maken automatische back-ups en werken met versleutelde verbindingen, zodat je gegevens veilig zijn.
Is een boekhoudprogramma aftrekbaar?
Ja, de kosten van een boekhoudprogramma zijn zakelijk en dus fiscaal aftrekbaar. Dit verlaagt je belastbare winst en kan je belastingvoordeel opleveren.
Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk!
e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR