Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Marketing 9 Beste email marketing software

Beste email marketing software

De beste email marketing software is voor ons Mailerlite
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

26 september 2024 @ 11:13 am

Leestijd:
8 minuten

Auteur: Kaj
Laatst bijgewerkt:

26 september 2024 @ 11:13 am

Leestijd: 8 minuten

Als je deze blog leest ben je op zoek naar de beste email marketing software. Om jou te helpen in deze zoektocht hebben wij al wat onderzoek gedaan. Er zijn talloze email marketing tools beschikbaar, zoals HubSpot, Mailchimp, Omnisend, Mailerlite etc. Wij hebben veel van deze tools getest op onze affiliate en ecommerce websites. 

Welke email software het beste bij jou past, ligt natuurlijk aan persoonlijke voorkeuren, dus kijk vooral zelf ook naar andere opties voor de beste vergelijking. Uit deze verschillende testen is voor ons de tool Mailerlite altijd als beste email marketing software naar voren gekomen. In onze review zullen we deze software dan ook gebruiken voor de praktische voorbeelden. 

De meeste email marketing tools hebben veelal dezelfde functies en zijn dus allemaal geschikt voor het uitvoeren van e-mailmarketing.

We krijgen vaak de vraag welke email marketing software voor ons het beste werkt. Op deze pagina lees je hoe wij het gebruiken voor onze online business en welke functionaliteiten er voor ons écht uitspringen.

In dit artikel bespreken we waarom e-mailmarketing een must is voor elke online business, welke functionaliteiten je nodig hebt voor een goede e-mail marketingstrategie en geven we enkele email marketing tips. Lees snel verder!

Behaal meer leads en klanten met emailmarketing software

Email marketing software is vandaag de dag nog steeds een van de beste manieren om nieuwe leads binnen te halen voor jouw bedrijf. Een gemiddelde Nederlander ziet tussen een paar honderd tot wel vijfduizend reclame boodschappen per dag. Logisch dat consumenten reclame als irritant en storend ervaren.

De moderne consument hecht daarom steeds meer waarde aan persoonlijke aandacht en aanbiedingen, iets wat je met email marketing heel goed kan bereiken. Het doel is om langzaam aan een band met je leads op te bouwen en ze bekend te laten worden met jouw bedrijf.

Dit kan je goed doen door het opzetten van gepersonaliseerde email flows waarmee je de klant over een bepaalde periode voorziet van relevante nieuwtjes en aanbiedingen (daarover zo meteen meer). 

Hoewel e-mailmarketing vaak als spam gezien wordt, is het tegenovergestelde waar. Het gaat erom dat je gedoseerd je leads voorziet van informatie die van waarde is voor hen.

Dat is heel anders dan zomaar reclame boodschappen in het gezicht van een consument drukken om de aandacht te trekken. E-mailmarketing is een vorm van inbound marketing en essentieel voor het opbouwen van goede en duurzame klantrelaties. 

Door bezoekers op je website zich in te laten schrijven voor een nieuwsbrief, een kortingscode aan te bieden of een freebie weg te geven in ruil voor een emailadres, kan je op een natuurlijke manier een waardevolle en actieve maillijst opbouwen. 

Deze lijst aan leads en klanten kan je vervolgens makkelijk informeren over nieuwe producten / gebeurtenissen en je sales verhogen. En het mooiste is dat email marketing bijna geen kosten met zich meebrengt. Dus een goede email marketingstrategie kan je veel gratis sales opleveren! 

Verzamel meer leads met e-mailmarketing 🚀

Wij gebruiken Mailerlite voor al onze websites. Zet binnen no-time converterende e-mails in elkaar en verstuur ze volledig automatisch!

Maak direct een gratis account aan
vind boekhouding die bij je past

Alle functies die jij nodig hebt voor een goede e-mailmarketing strategie

Zoals gezegd bieden veel e-mailmarketing softwares dezelfde basis functionaliteiten, waarmee jij binnen no-time een converterende e-mailflow kan opzetten. We bespreken de belangrijkste hieronder. 

Aanmaken van groepen

Om ervoor te zorgen dat de juiste emails bij de juiste mensen komen kan je vaak verschillende groepen aanmaken. Zo voorkom je een overload aan irrelevante informatie en zorg je ervoor dat jouw mails interessant blijven voor je lezers. 

In ons geval hebben we verschillende onderwerpen die elk weer andere lezers aantrekken. Iemand die bij ons binnenkomt voor informatie omtrent boekhouden, wil niet ineens ook allerlei informatie over investeren krijgen en viseversa.

Door groepen te maken houd je de emailflows gescheiden en kan je beter selecteren wie welke mails ontvangt. Hieronder een voorbeeld van de groepen in Mailerlite. 

Aanmaken van groepen in email marketing software

Inschrijfformulier maken

Aan het begin van de emailflow staat het aanmeldformulier waar op iemand zich bijvoorbeeld inschrijft voor een nieuwsbrief of zijn of haar e-mailadres invult om een freebie of kortingscode te ontvangen. De opmaak van dit formulier is erg belangrijk voor de resultaten. Een lang en onduidelijk formulier zal namelijk niet zo goed converteren als een korte en actiegerichte versie. 

Met een email software zet je binnen no-time een simpel en duidelijk aanmeldformulier in elkaar waar je direct leads mee kan verzamelen. Hieronder zie je een aanmeldformulier die wij gebruiken op onze website voor een artikel over budgetteren:

Aanmeldformulier maken

De opbouw is heel simpel; een korte titel, kleine beschrijving, een veld waar de bezoeker een emailadres kan invoeren en een call to action. Simpel maar effectief. Door dit soort korte sign-up formulieren in je artikelen te verwerken kan je het aantal subscribers verhogen.

Om het maximale uit deze aanmeldformulieren te halen kan je ze koppelen aan een automatische email campagne. Heb je een webshop? Dan kun je zelfs al je klanten automatisch laten toevoegen aan een groep zodra ze een aankoop doen. Hierover vertel ik je zo meer.

Email marketing automation met RSS-feed

Geautomatiseerde e-mailcampagnes stellen je in staat om e-mails te versturen op basis van een vooraf ingestelde trigger. Denk hierbij aan het versturen van een mail nadat iemand zijn e-mailadres heeft ingevuld om een kortingscode te ontvangen. Door aanmeldformulieren op logische plekken in je website te verwerken kan je e-mailadressen verzamelen en je emaillijst vergroten. 

Om het meeste uit deze eenmalige aanmelding te halen kan je een email flow aanmaken, dit wordt ook wel email marketing automation genoemd. Dit kan er als volgt uit zien:

email marketing automation

In dit voorbeeld zien we dat een bezoeker op een landingspagina komt en daar zijn of haar e-mail adres invoert om een brochure te ontvangen. Dit is de trigger die ervoor zorgt dat er direct een welkomstmail naar het e-mailadres wordt gestuurd met daarin de download link naar de brochure.

Vervolgens wordt er een emailflow gestart die om een bepaalde tijd een mail stuurt met informatie. Uiteraard kan je zelf instellen na hoeveel dagen je wat voor mail stuurt, dit heb je volledig zelf in de hand. Dit stelt je in staat om langzaam aan je leads bekend te laten worden met je bedrijf.

Het mooie van zo’n automatische flow is dat je het maar één keer hoeft te maken en het vervolgens voor jou aan het werk kan zetten. Zo kan je passief nieuwe leads verzamelen en je maillijst vergroten. Zeker een aanrader dus!

Koppeling met RSS-feed

Ook kan je deze flows koppelen met een RSS-feed. RSS staat voor Really Simple Syndication en stelt je in staat om de laatste updates op je website te delen via de nieuwsbrief. Dit is één van de features die Mailerlite uniek maakt in vergelijking met andere software en een belangrijke reden dat wij voor deze software gekozen hebben.

Wij hebben de RSS zo ingesteld dat aan het begin van de week onze subscribers een overzicht ontvangen van de artikelen die we in de afgelopen week hebben gepubliceerd. Dit kan ook per dag, per maand, etc. Dit is een mooie manier om meer bezoekers naar de artikelen te trekken zonder dat je zelf iedere week/maand een nieuwsbrief hoeft te typen.

Naast artikelen is het ook handig voor een e-commerce website waarin je bijvoorbeeld onlangs toegevoegde producten uitlicht. Dit is een mooie manier om je sales te verhogen. Hiervoor geldt, hoe groter en actiever de maillijst, hoe beter! 

Verzamel meer leads met e-mailmarketing 🚀

Wij gebruiken Mailerlite voor al onze websites. Zet binnen no-time converterende e-mails in elkaar en verstuur ze volledig automatisch!

Maak direct een gratis account aan
vind boekhouding die bij je past

Landingspagina’s maken

Het maken van specifieke landingspagina’s voor bijvoorbeeld producten of vergelijken pagina’s is een goede manier om bezoekers te informeren en vervolgens een actie te laten ondernemen zoals het achterlaten van een e-mailadres. Mailerlite heeft een handige landingspagina builder waarmee je in een mum van tijd een nette, geoptimaliseerde pagina in elkaar zet zonder dit te hoeven programmeren.

Met vele templates die makkelijk aanpasbaar zijn zet jij een mooie en duidelijke landingspagina in elkaar die bezoekers duidelijk informeert en een actie laat ondernemen. Perfect om het aantal subscribers te verhogen. 

landingspagina maken

Screenshot van enkele landingspagina templates van Mailerlite

Perfect voor e-commerce

E-mailmarketing is de manier om je klanten te bereiken als je een e-commerce webshop hebt. Door ze te mailen over (nog) niet geplaatste bestellingen, persoonlijke kortingen of nieuwe aanbiedingen kan je meer oogballen naar je website trekken en je omzet verhogen.

Veel email marketing software bieden de optie om koppelingen te maken met andere software zoals WooCommerce of Shopify. Hierdoor kan je de data van je klanten automatisch synchroniseren en in real-time de data inzien van je klanten. Zo kan je sneller gerichte mailings verzenden om conversies te verhogen. 

Je kan bijvoorbeeld zien hoeveel omzet een klant/emailadres heeft behaald. Op basis hiervan kan je weer verdere filters/groepen bouwen met bepaalde klantgroepen, speciale aanbiedingen versturen of er juist voor kiezen om groepen uit te sluiten/minder te pushen. 

Stel je voor dat je een webshop hebt in dierenproducten. Door speciale aanbiedingen te sturen naar mensen die in je groep ‘hondenliefhebbers’ staan, kan je nog gerichter marketing doen. 

Een ander goed voorbeeld van de effectiviteit van een koppeling met WooCommerce of Shopify is de verlaten winkelwagen campagne. Het gebeurt regelmatig dat klanten iets in hun winkelwagen hebben gestopt, maar toch niet de bestelling plaatsen.

Door de koppeling met WooCommerce te maken zal er zodra er wordt opgemerkt dat iemand een product heeft achtergelaten in de winkelwagen, direct een mail verstuurd worden met een reminder. Uiteraard kan je zelf bepalen na hoeveel tijd dit gebeurt. 

Must voor affiliate marketing

Voor affiliate websites die producten verkopen/aanbieden is het belangrijk om zoveel mogelijk verkeer naar de website te krijgen. Dit doen wij onder andere door middel van SEO en SEA, maar ook door het verzamelen van e-mailadressen. 

Dit stelt ons in staat om onze subscribers elke week/maand een bericht te sturen met onze nieuwe blogs, producten of relevante informatie. Door deze mailings volledig te automatiseren met automatische flows en RSS-feeds, verzamelen wij vrijwel passief mailadressen.

Een goede manier dus om een extra kanaal te bouwen dat verkeer naar je website leidt en met e-mailmarketing software geld te verdienen. 

Verzamel meer leads met e-mailmarketing

Wij gebruiken Mailerlite voor al onze websites. Zet binnen no-time converterende e-mails in elkaar en verstuur ze volledig automatisch!

Ontdek de beste tools
vind boekhouding die bij je past

Onze keuze voor beste email marketing software: Mailerlite

De bovenstaande functies zijn onmisbaar voor een goede emailmarketing strategie. Ze stellen je namelijk in staat om strategisch emails te verzamelen en het hele proces te automatiseren. Echter, de meeste email marketing softwares hebben deze functionaliteiten, dus wat is nou het beste email programma voor jou? 

Hoewel dit ligt aan persoonlijke voorkeuren, staat op onze lijst met beste email marketing tools Mailerlite bovenaan. Uit de verschillende tools die we hebben getest scoort deze het beste op betaalbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. 

Het biedt een compleet pakket aan functies, zoals automatisering, A/B testen, aanmeldformulieren, landingspagina’s en pop-ups. Alles wat je nodig hebt voor een goede email marketing strategie. Een van de handigste functies naar mijn mening is de RSS feed. Dit was voor mij persoonlijk de doorslag om voor deze software te kiezen. 

En het mooie is dat je dit tot de eerste 1.000 abbonnees helemaal gratis kan doen. Zo kan je zonder risico uitproberen of de tool wat voor je is. Als je tevreden bent en meer dan 1.000 abonnees bereikt, betaal je slechts €9 / maand. 

Begin vandaag met jouw emailmarketing strategie

Zoals je hebt kunnen lezen is emailmarketing onmisbaar voor alle bedrijven die meer leads en klanten willen behalen. De eerste stap in jouw emailmarketing strategie is het kiezen van een goede tool die jou gaat helpen. Hopelijk hebben we je middels dit artikel kunnen helpen in jouw zoektocht naar de beste emailmarketing software. 

Zoals gezegd maken wij al jaren gebruik van Mailerlite en hierdoor hebben we inmiddels een grote maillijst op kunnen bouwen die actief betrokken is bij onze website. 

Wil jij dit ook? Bekijk dan even onze uitgebreide review over Mailerlite of maak vandaag hieronder een gratis account aan bij Mailerlite en begin met het opstellen van een converterende emailflow. 

Verzamel meer leads met e-mailmarketing 🚀

Wij gebruiken Mailerlite voor al onze websites. Zet binnen no-time converterende e-mails in elkaar en verstuur ze volledig automatisch!

Maak direct een gratis account aan
vind boekhouding die bij je past
Meer handige tips over marketing & ondernemen?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en we sturen je iedere week een overzicht met handige artikelen. Meer dan 1000 mensen ging je al voor!


0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.