E-boekhouden is het meest complete en gebruiksvriendelijke boekhoudprogramma voor MKB. Het bevat vele functionaliteiten en koppelingen waardoor het voor zowel het kleine en grote MKB bedrijf geschikt is. De onderstaande review is geschreven door Gijs van Hoebeginik.nl.
De beste boekhoudprogramma’s voor het MKB
Deze functionaliteiten wil je als MKB in je boekhoudpakket
Veel boekhoudsoftware bieden veel functionaliteiten. Dat is fijn, maar niet elk bedrijf heeft al deze functies nodig. Hoe meer functies en koppelingen je pakket heeft, hoe duurder het is. Het is daarom belangrijk om kritisch te zijn in wat je echt nodig hebt en wat een nice- to-have is.
Snel zien welke software welke functies heeft? Scroll een kopje verder voor een overzicht.
Basisfuncties
☑️ Overzicht in de grootboekadministratie. Dit is een schema van alle grootboekrekeningen. Een grootboekrekening betreft alle inkomsten en uitgaven in een bepaalde categorie. Zo heb je altijd overzicht van de balans, je winst-en-verliesrekening en de cashflow. Hierdoor weet je precies hoe je bedrijf ervoor staat.
☑️ Automatische facturen. Met een boekhoudprogramma worden facturen automatisch klaargezet en bij de debiteuren bijgeschreven. Door deze automatisering worden fouten in de facturatie geminimaliseerd en heb je meer zekerheid over de cashflow van je bedrijf. Sommige boekhoudpakketten bieden ook een iDeal koppeling, waarmee de klant snel en gemakkelijk d factuur kan voldoen.
☑️ Gemakkelijk offertes opstellen. Ook offertes kan je makkelijk opstellen. Veelgebruikte gegevens als het uurtarief en de kosten van materiaal zitten in de software opgeslagen, waardoor je in een paar klikken een correcte, nette offerte de deur uit kan sturen.
☑️ Afschrijvingen bijhouden. Heb je inventaris gekocht voor je bedrijf? Dan kan je de afschrijving hiervan gemakkelijk bijhouden.
☑️ Koppeling met internetbankieren. Een boekhoudpakket moet tegenwoordig beschikken over de functie om te kunnen interbankieren. Zo worden afschrijvingen direct verwerkt en kan je vanuit het programma betalingen uitvoeren.
☑️ Koppeling met zakelijke rekening. Naast internetbankieren is het koppelen van een zakelijke rekening een must-have voor een boekhoudpakket. Zo kan je in real-time de inkomsten en uitgaven bijhouden.
☑️ Kostenplaatsen aanwijzen. Bij een onderneming komen al snel een boel verschillende kosten kijken. Door kostenplaatsen toe te wijzen kan je verschillende soorten kosten in je bedrijf makkelijk categoriseren. Zo kan je bijvoorbeeld de post ‘personeelskosten’ hebben, met nog een kopje ‘directe loonkosten’ en ‘indirecte loonkosten’. Zo houd je de boel mooi overzichtelijk.
☑️ Vaste journaalposten. Waarschijnlijk heb je veel terugkerende kosten. Met vaste journaalposten hoef je deze maar één keer in te voeren en kan je vervolgens automatisch laten terugkeren, denk aan periodieke kosten zoals abonnementen.
☑️ Btw-aangifte. Wat eerst een flinke klus was die je het liefst zo lang mogelijk uitstelde, wordt met een boekhoudprogramma een fluitje van een cent. De software berekent precies hoeveel btw je moet betalen of terugkrijgt. Easy does it.
☑️ Belastingaangifte klaarzetten. Naast de periodieke btw-aangiftes, is de jaarlijkse belastingaangifte door automatisch samengestelde overzichten ook zo geregeld.

Handige extra’s
✅ Urenregistratie bijhouden. Voor zowel kleine als grotere mkb-bedrijven is het erg belangrijk om de uren die worden gemaakt goed bij te houden. Zo kan je goed de kosten, opbrengsten en efficiëntie in kaart brengen. Je kan hier een aparte software voor nemen, maar beter is om een boekhoudsoftware aan te schaffen die dit als optie heeft, zoals e-Boekhouden.
✅ Voorraadbeheer. Een goede voorraadbeheer is essentieel als je goederen in- en verkoopt. Veel boekhoudprogramma’s bieden een functionaliteit voor, waarbij het varieert van basaal tot geavanceerd.
✅ Mobiele app. We zijn met z’n alleen steeds meer on the road en daarom is een mobiele app geen overbodige luxe. Zo kan je te allen tijde zien hoe je bedrijf ervoor staat en administratieve taken uitvoeren.
✅ Scan & herken. Krijg je een bonnetje na een zakelijk etentje? Met de scan en herken functie verwerk je deze direct in je boekhouding. Zo hoef je enkel nog maar de juiste journaalpost toe te wijzen en klaar is kees. Geen losse bonnetjes meer!
✅ Eenvoudig btw verleggen. Bij internationale klanten moet je soms BTW verleggen. Lastig verhaal, maar met een boekhoudprogramma wordt dit in ieder geval een stuk makkelijker.
De top 5 boekhoudprogramma’s en de functionaliteiten
Factor | E-boekhouden | InformerOnline | Visma eAccounting | Moneybird | SnelStart |
Prijs | € 14,95 / maand | € 15 / maand | €25 / maand | Va €25 / maand | Va €13,50 / maand |
Klanttevredenheid | 4,2 op trustpilot (1.502 reviews) | 3,8 op trustpilot (35) | 4,0 op trustpilot (440 reviews) | 4,,3 op trustpilot (122 reviews) |
4,5 op trustpilot (1.502 reviews)
|
Proefperiode | 15 maanden gratis als starter, 14 dagen bij onderneming ouder dan 15 maanden | 30 dagen | 30 dagen | 60 dagen | 30 dagen |
Geschikt voor MKB | Geschikt, multi-user & uitgebreide btw-/facturatiemogelijkheden | Geschikt, CRM-integraties & geautomatiseerde fiscale processen | Geschikt, webshop- & kassasysteemintegraties | Geschikt, gebruiksvriendelijk & schaalbare automatiseringen |
Geschikt, voorraadbeheer & orderverwerking
|
Urenregistratie | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar |
Bankkoppeling | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar |
Btw-aangifte + belastingaangifte | Automatische btw-aangifte, beperkte belastingaangifte | Eenvoudige btw-aangifte, beperkte belastingaangifte | Btw-aangifte mogelijk, beperkte belastingaangifte | Btw-overzichten, geen volledige belastingaangifte |
Btw-aangifte, beperkte belastingaangifte
|
Mobiele app | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar |
Scan & herken | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar |
Integratie met Andere Systemen | Koppelingen met kassasystemen, voorraadbeheer, Shopify, API | CRM, kassasystemen, API beschikbaar | Webshopkoppelingen (o.a. Shopify) | Integraties met kassasystemen, salarissoftware, API |
Kassasystemen, voorraadbeheer, geschikt voor retail
|
Dashboard en rapportagefunctionaliteit | Overzichtelijk dashboard, uitgebreide rapportages | Gebruiksvriendelijk dashboard, uitgebreide rapportagemogelijkhede | Intuïtief dashboard, beperkte rapportageopties. | Gebruiksvriendelijk dashboard, beperkte rapportagemogelijkheden |
Praktisch dashboard, eenvoudige rapportages.
|
Het beste boekhoudprogramma op basis van functies en koppelingen is dus..
Voor een middel klein bedrijf is het belangrijk dat de software die je kiest de juiste functies heeft en goed te koppelen is aan andere systemen, zoals je bank, webshop of kassasysteem. Hoewel er uit onze vergelijking blijkt dat er meerdere boekhoudprogramma’s zijn die dit aanbieden, biedt e-Boekhouden het meest complete en toegankelijke pakket.
Het heeft automatische bankkoppelingen, offertes en facturatie, scan & herken en uitgebreide integratiemogelijkheden. Ook is de interface heel toegankelijk en heeft het uitgebreide rapportages. Bovendien kan je het als starter 15 maanden gratis uitproberen, en is het voor een onderneming dat ouder is dan 15 maanden slechts €14,95 / maand. Niet gek dus dat al ruim 300.000 ondernemers hier al voor kozen.
SnelStart biedt ook een eenvoudig te gebruiken systeem met veel functionaliteiten en koppelingen, maar hanteert een hogere prijs en heeft beperktere mogelijkheden bij het ontwerpen van facturen. Visma biedt daarnaast een goed en compleet pakket, maar rekent meerprijzen voor functies als offertes en andere services. Dit maakt het minder compleet. Ook heeft het drie losse app ter ondersteuning van de boekhouding, waardoor het minder makkelijk te gebruiken is.
De beste keuze hangt natuurlijk af van je specifieke behoeften, maar e-Boekhouden biedt de meest uitgebreide oplossing voor mkb-bedrijven die op zoek zijn naar een compleet pakket. Dit is dan ook de beste keuze voor jou.
Wat moet je allemaal bijhouden in de administratie?
Als onderneming ben je verplicht een goede administratie bij te houden. Zo kan de Belastingdienst altijd controleren of jij de zaakjes goed op orde hebt. Bovendien is een goede administratie noodzakelijk om inzicht te krijgen in hoe je onderneming er financieel voor staat. Volgens de Belastingdienst bestaat een goede administratie ten minste uit:
- Facturen (ontvangen facturen en kopiën van verzonden facturen)
- Overzichten van transacties
- Kas-administratie en bonnen
- Financiële aantekeningen, zoals het inkoop en verkoopboek
- Bankafschriften
- Urenadministratie (voor fiscale voordelen als zelfstandigenaftrek)
- Rittenregistratie
- Contracten, overeenkomsten en andere afspraken
- Inkomstenbelasting en btw
- Correspondentie (ook zakelijke e-mails)
Met een boekhoudprogramma zorg je ervoor dat je veel financiële gegevens bewaart en inzichtelijk hebt. Dit is belangrijk want als onderneming ben je wettelijk verplicht om je administratie 7 jaar te bewaren (bewaarplicht). Zorg er dus voor dat je zowel de financiële als de niet financiële gebeurtenissen goed bewaard.
Tekst gaat verder onder afbeelding

Zelf doen of uitbesteden?
Dat is erg afhankelijk van de grootte en de vorm van het bedrijf. Als beginnend ondernemer kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om zelf je boekhouding bij te houden in een Excel-sheet. Je zal al snel merken dat dit onoverzichtelijk en foutgevoelig wordt. Een boekhouder is dan nog niet nodig en in dit geval biedt een boekhoudprogramma de uitkomst.
Zoals je hierboven hebt kunnen lezen bevat een boekhoudprograma heel veel verschillende functionaliteiten waardoor het bijhouden van een goede admininstratie heel gemakkelijk wordt. Ook biedt boekhoudsoftware veel mogelijkheden voor uitbreiding, waardoor je de boekhouding lang zelf kan blijven doen. Dit geldt voor zowel zzp en mkb.
Naarmate je bedrijf verder groeit en er steeds meer dingen bij de boekhouding komen kijken, wordt het interessant om de boekhouding (deels) uit te besteden. Een goede boekhouder is expert in de financiële administratie en zo’n iemand kan jou veel tijd, geld en hoofdpijn besparen. Vooral als je bedrijf wat groter is, kan een boekhouder vaak al snel uit gezien de tijd die je er anders zelf mee bezig bent.
Ook kan je het beste van beide werelden hebben. Ik schrijf bijvoorbeeld zelf de facturen en boek zelf de bonnetjes, maar laat mijn boekhouder de aangiftes invullen en indienen. Hiermee heb ik zelf nog controle over wat er gebeurt, maar bespaar ik tijd door een deel uit te besteden. Ook weet ik dan zeker dat het goed gebeurt.
Of je de boekhouding zelf doet of (deels) uitbesteed ligt dus geheel aan het soort bedrijf en je persoonlijke voorkeuren.
De voordelen van boekhoudsoftware voor MKB
Na het lezen van deze vergelijking heb je waarschijnlijk al veel voordelen voorbij zien komen. Toch zet ik nog even de voordelen van een boekhoudprogramma voor je op een rijtje:
✅ Alle financciële gegevens gemakkelijk op één plek
✅ Makkelijk financiële overzichten opstellen en dus direct inzicht in de financiële gezondheid van je onderneming
✅ In een hand omdraai nette en correcte offertes en facturen de deur uit sturen
✅ Minder fouten door automatische systemen en foutherkenning
✅ Altijd en overal toegang tot de boekhouding, bij vele software zelfs via een mobiele app
✅ Veilig alle belangrijke gegevens bewaren
✅ In een paar klikken de btw aangifte en belastingaangifte doen
✅ Schaalbaar naar de groei van je mkb bedrijf
Wat is het ideale boekhoudprogramma voor jou?
In deze vergelijking zijn we tot de conclusie gekomen dat e-Boekhouden het beste boekhoudprogramma is voor MKB bedrijven. De makkelijke interface, vele functies, betaalbare pakketen en brede integratie mogelijkheden maken het een compleet pakket waarmee je altijd goed zit. Echter heeft elke software weer zijn eigen sterke en minder sterke punten.
Ben jij na deze review nog niet helemaal zeker over je keuze en wil je nog verder vergelijken? Vind het beste boekhoudprogramma voor het mkb via deze vergelijker om tot een breder inzicht te komen. Succes!
Veelgestelde vragen
Welke software voor boekhouding is het beste?
De beste boekhoudsoftware hangt af van je specifieke behoeften. Voor mkb-bedrijven is e-Boekhouden een van de meest complete en toegankelijke opties.
Het biedt een automatische bankkoppeling, scan & herken, uitgebreide rapportages en integraties met o.a. Shopify en kassasystemen. Ook is het als starter 15 maanden gratis te gebruiken. SnelStart en Visma eAccounting zijn ook sterke opties, maar bieden minder flexibiliteit in koppelingen of rekenen extra kosten voor bepaalde functies.
Wat is het populairste boekhoudprogramma?
Op basis van klanttevredenheid en het aantal gebruikers behoort e-Boekhouden tot de populairste boekhoudprogramma’s. Ruim 300.000 ondernemers gebruiken deze software vanwege de uitgebreide functionaliteiten en lage maandelijkse kosten.
Ook Moneybird en SnelStart scoren goed bij gebruikers, vooral vanwege hun gebruiksvriendelijke interface en automatiseringsopties.
Wat is het makkelijkste boekhoudprogramma voor zzp’ers?
Moneybird is een van de meest gebruiksvriendelijke boekhoudprogramma’s voor zzp’ers. De software is overzichtelijk, eenvoudig in gebruik en biedt facturatie, btw-aangifte en bankkoppelingen. e-Boekhouden is ook een sterke optie, vooral door de lange gratis proefperiode en automatische boekhouding.
Voor zzp’ers die zo min mogelijk tijd aan administratie willen besteden, is InformerOnline een goed alternatief, met geautomatiseerde btw-aangiftes en bankkoppelingen.
Wat is een goed gratis boekhoudprogramma?
e-Boekhouden biedt starters 15 maanden gratis boekhouden, wat het een van de meest aantrekkelijke gratis opties maakt. Voor eenvoudige administratie zonder veel extra’s is Rompslomp een goed alternatief, waarmee je gratis facturen kunt maken en een basisadministratie kunt bijhouden.
Voor ondernemers die slechts een klein aantal facturen per maand versturen, kan ook Moneybird interessant zijn, dat een gratis pakket biedt voor maximaal drie facturen per maand.
Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk!
e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR