Zoek je naar de beste boekhoudprogramma’s voor een stichting? Dan zit je op deze pagina goed. We hebben hier een selectie gemaakt van de beste boekhoudsoftware voor een stichting, aan de hand van verschillende selectiecriteria zoals de prijs, de eigenschappen en beoordelingen.
Top 5 boekhoudprogramma’s voor een stichting
Hieronder tref je een snel overzicht van de beste boekhoudprogramma’s voor een stichting. Daarna gaan we verder in op de hoe en de waarom, maar we zullen je niet laten wachten op de beste keuzes.
Boekhoudprogramma stichting vergelijken tool
Er zijn velen boekhoudprogramma’s te vinden en het kan daarom best lastig zijn om te bepalen welke nou het beste is voor jouw stichting. Met onderstaande tool vind je de lijst van alle geschikte software die voor je stichting beschikbaar is. Na de tool gaan we verder in op de functies van de verschillende programma’s
Onze top 5 gratis boekhoudprogramma’s voor stichtingen
In onze selectie vind je verschillende software. De een is betaald, de andere is gratis boekhoudsoftware voor stichtingen. We raden je aan om verschillende tools te vergelijken, om te kijken welke functionaliteiten het beste bij jullie past.
e-Boekhouden.nl
Voor stichtingen komt e-Boekhouden.nl het beste uit onze test als all-round boekhoudprogramma. e-Boekhouden.nl is een zeer compleet en intuïtief programma dat aan te passen is naar de wensen en behoeften van jouw stichting. Daarnaast is het de eerste 15 maanden na inschrijving bij de Kamer van Koophandel volledig GRATIS.
- Eerste 15 maanden gratis
- Geen verplichtingen
- Geen beperkingen
- Geen automatische verlenging
AFAS sb
AFAS sb staat als tweede in de lijst vanwege de vele opties die het biedt voor stichtingen. Van een ingebouwde robot die automatisch binnenkomende facturen scant tot slimme dashboards. Met AFAS sb kan je alle kanten op.
- Complete boekhouding
- Binnenkomende facturen worden automatisch gescand
- Meer dan 12.000 organisaties aangesloten
- Maandelijks opzegbaar
Moneymonk
Houd je boekhouding snel en gemakkelijk bij met Moneymonk. Met de handige software worden vele taken uit handen genomen, zoals het maken van facturen en het doen van de btw-aangifte.
- Eerste 30 dagen gratis
- Eenvoudig de btw-aangifte en inkomstenbelasting doen
- Koppel een zakelijke rekening
- Hoge beoordeling
Visma eAccounting
Met het slimme boekhoudprogramma van Visma eAccounting bespaar jij tijd en werk je efficiënter. Met slimme tips en trucs zoals het inscannen van bonnetjes en automatische facturen is de boekhouding van je stichting altijd in orde.
- Eenvoudig uit te breiden
- Meer dan 160.000 ondernemers aangesloten
- Gratis app voor onderweg
- Gratis proefperiode van 30 dagen
Moneybird
Moneybird is een zeer compleet boekhoudprogramma die het jou zo makkelijk mogelijk wil maken. Met slimme functies zoals automatische herinneringen en het inladen van banktransacties heb jij altijd de boekhouding op orde.
- Met betaalrekening
- Eerste 6 maanden gratis
- Meer dan 300.000 ondernemers aangesloten
- Gratis app voor onderweg
Vergelijkingstabel boekhoudprogramma’s stichtingen
Boekhoudprogramma | Kenmerken | Prijs | Beoordelingen |
e-Boekhouden.nl | GRATIS voor starters, simpel, Snelle klantenservice | Eerste 15 maanden gratis, € 9,95 p/m | 9.2/10 op Trustpilot, 4.7/5 op Capterra, 4.6/5 op Google Reviews |
AFAS sb | GRATIS uitproberen, slimme software, Maandelijks opzegbaar | € 59,00 p/m | 4.6/5 op Capterra |
Moneymonk | Handige software, Hoge klantbeoordeling, zakelijke rekening koppelen | € 7,50 p/m | 9.0/10 op Trustpilot, 4.7/5 op Capterra, 4.8/5 op Google Reviews |
Visma eAccounting | Gratis uitproberen, Slim en efficiënt, Gratis app | € 22,00 p/m p/m | 4.4/5 Trustpilot, 3.7/5 op Google Reviews |
Moneybird | Eerste 6 maand gratis, Met betaalrekening, Gratis app | Eerste 6 maanden gratis, € 14 p/m | 2.8/5 op Trustpilot, 3.7/5 op Google Reviews |
Boekhoudprogramma stichting kiezen, hier moet je op letten:
Administratie van donateurs: Donateurs vormen een belangrijk onderdeel van een stichting. Het is belangrijk om alle gegevens van de verschillende donateurs overzichtelijk bij te houden. Het is daarom van belang om een boekhoudprogramma te kiezen die gemakkelijk persoonsgegevens, adresgegevens en betaalgegevens kan bijhouden.
Subsidies: Veel stichtingen ontvangen subsidies. Er moet goed bijgehouden worden waar dit aan uitgegeven wordt. Ook moeten stichtingen kunnen aantonen waar subsidies voor zijn gebruikt of gaan gebruiken. Dit moet dus goed bij te houden zijn in boekhoudprogramma.
Werknemers/vrijwilligers: Het verschilt per stichting of er werknemers in dienst zijn en hoeveel dit er zijn. Voor stichtingen die werknemers hebben is een geïntegreerde loonadministratie essentieel. Zo worden alle lonen en de bijbehorende belastingen overzichtelijk opgesteld. Door koppelingen aan een bank kan er gemakkelijk loon worden overgemaakt naar de werknemers.
Btw-aangifte: Of een stichting belastingaangifte moet doen hangt af van de activiteiten die ze verrichten en de vergoeding die hiervoor wordt gevraagd. We gaan verder op in dit artikel uitgebreid in op de belastingregels voor een stichting. Indien jouw stichting belasting moet betalen is het belangrijk dat het programma duidelijk de BTW tarieven kan aangeven.
Deze functies heb je nodig om de boekhouding te doen voor je stichting
Factureren | Offertes maken |
Inkomende facturen boeken | Overzichten genereren |
Urenregistratie voor personeel | Bonnetjes boeken |
Salarisadministratie | Kwartaal- en jaaraangiftes doen |
Banktransacties kunnen verwerken | BTW overzicht |
Waarom een boekhoudprogramma gebruiken als een stichting?
Het bijhouden van de boekhouding in Excel wordt vaak gezien als een prima oplossing, vooral omdat dit gratis is. Echter zitten er vele nadelen aan deze manier van boekhouden. Het is bijvoorbeeld erg gevoelig voor fouten en het kost veel tijd.
Boekhoudprogramma’s zijn zo gemaakt dat er geen ongelijke invoeringen gedaan kunnen worden. Je ziet direct als er een verkeerde balans is en er kan altijd achterhaald worden waar en wanneer een eventuele fout is gemaakt. Excel heeft dit niet.
Daarnaast hebben boekhoudprogramma’s allerlei kant en klare templates voor offertes, facturen, rekeningen en financiële overzichten. Hierdoor hoef jij dit nooit meer zelf op te stellen. Dit bespaart je veel tijd en omdat alles automatisch doorberekend wordt weet jij zeker dat de financiën goed worden geregeld.
Dus ja, het kost inderdaad geld om een boekhoudprogramma aan te schaffen, maar het levert je ook veel op. Je bespaart veel tijd, hebt alles netjes en overzichtelijk op één plek staan. Ook voorkom je fouten en loop je niet het risico op het krijgen van boetes vanwege verkeerde aangiftes.
Wanneer ben je als stichting belastingplichtig?
Het verschilt per type stichting of deze belastingplichtig is of niet. Op de site van de belastingdienst vind je alle informatie over belastingregels rondom een stichting. Voor de volledigheid lichten wij het hieronder toe.
Een stichting is belastingplichtig als het:
Ondernemer is voor de btw: Dit betekent dat je belasting moet rekenen over geleverde prestaties aan klanten. Er moet dan belastingaangifte over de omzet gedaan worden.
- Voorbeeld: Een stichting voor natuurbescherming organiseert een conferentie en vraagt daar entreegeld voor.
Een onderneming drijft: Er moet dan vennootschapsbelasting betaald worden. Hierbij betaal je belasting over de behaalde winst. Onder het drijven van een onderneming wordt het verkopen van goederen of diensten verstaan.
- Voorbeeld: Een stichting organiseert een openbare feestavond waar hapjes en drankjes verkocht worden.
Werknemers in dienst heeft: Over de lonen die worden uitgekeerd moet loonheffingsbelasting worden betaald.
Een medewerker is in dienst als:
- De medewerker wordt betaalt door de stichting
- Er een gezagsverhouding is tussen de stichting en de medewerker
- De medewerker het werk niet door iemand anders mag of kan laten doen
Echter is het niet altijd duidelijk wanneer iemand in dienst is. Er zijn namelijk uitzonderingen:
- Iemand die vrijwilligerswerk doet kan toch in dienst zijn als hij of zij niet onder de vrijwilligersregeling valt.
- Je geeft als stichting vergoedingen aan bestuurders of commissarissen.
- Je huurt een artiest of sporter in voor een feest. Dit valt onder de artiesten en beroepsregeling.
Niet helemaal zeker? Doe de check
Met alle regels en uitzonderingen kan het lastig zijn voor een stichting om te bepalen of er inderdaad belasting betaald moet worden. Als je hier niet zeker over bent, kan je de belastingcheck voor stichtingen doen. Je vult tijdens de check enkele gegevens in en krijgt daarna te zien of je belastingplichtig bent of niet. Zo voorkom jij vervelende misverstanden.
Bewaarplicht bij boekhouding
Bedrijven, organisaties en zelfstandigen zijn verplicht om hun administratie te bewaren. De belastingdienst kan namelijk altijd een beroep doen om dit te controleren. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen als ze denken dat er een fout is gemaakt en dit willen ophelderen.
Het is dus niet toegestaan om de administratie voor de stichting zomaar te verwijderen. Je moet minimaal 7 jaar lang de administratie bewaren. Gegevens over onroerende zaken bewaar je 10 jaar. Met een boekhoudprogramma weet jij zeker dat alle belangrijke financiële gegevens bewaard blijven.
Kan ik zomaar overstappen van boekhoudpakket en zit ik er aan vast?
Nee, je zit niet vast aan een boekhoudprogramma. Alle programma’s die in dit artikel zijn benoemd kunnen eenvoudig worden opgezegd. Wel wordt er vaak een opzegtermijn van een maand gehanteerd. Het is belangrijk om te weten dat het overzetten van administratie een ingewikkelde klus is en goed moet gebeuren. Dit in verband met de bewaarplicht en je eigen overzicht.
De beste manier om over te stappen van boekhoudprogramma is om je boekhoudprogramma stichting tot een bepaalde datum te laten lopen. Veel boekhoudprogramma’s hebben namelijk een functie waarmee je gemakkelijk je administratie kan bewaren en later kunt overzetten.
Stel, je wil in juni overstappen naar een neiuwe boekhoudprogramma. Je laat dan de huidige boekhouding lopen tot eind mei en zorgt ervoor dat alles aan het eind van mei goed is afgesloten en de balansen gelijk zijn. Je kan dan in juni overstappen naar het nieuwe boekhoudprogramma voor stichtingen en de bewaarde gegevens overzetten.
Echter is het belangrijk om rekening te houden met de onderstaande 5 stappen. Door dit vooraf goed uit te zoeken kan je veel gedoe op de lange termijn schelen.
- Data Migratie:
- Zorg ervoor dat je financiële gegevens nauwkeurig en volledig worden overgedragen naar het nieuwe systeem. Dit omvat het hebben van een duidelijk begrip van welke gegevens kunnen worden gemigreerd en hoe het migratieproces zal worden uitgevoerd.
- Training en Ondersteuning:
- Neem de tijd om jezelf vertrouwd te maken met de nieuwe software. Zoek naar programma’s die gedegen training en klantenservice bieden om de overgang soepel te laten verlopen.
- Functionaliteit en Gebruiksvriendelijkheid:
- Beoordeel of de nieuwe software de functies biedt die je nodig hebt en of het gemakkelijk te gebruiken is. Een gebruiksvriendelijk platform kan het verschil maken in je dagelijkse boekhoudtaken.
- Kosten:
- Houd rekening met alle kosten die gepaard gaan met de overstap, waaronder de aanschaf van de nieuwe software, eventuele migratiekosten en de tijd die wordt besteed aan het leren van het nieuwe systeem.
- Transitieplan:
- Maak een duidelijk plan met een tijdlijn voor de overstap. Dit moet ook de stappen bevatten die nodig zijn om de oude software uit te faseren en de nieuwe te implementeren, evenals een plan voor het oplossen van eventuele problemen die zich tijdens de transitie voordoen.
Conclusie
Er zijn veel verschillende opties voor het doen van de boekhouding voor je stichting, maar één ding is zeker. Met een boekhoudprogramma bespaar jij jezelf veel tijd, voorkom je boetes en heb jij alle financiële inzichten op één plek. Met een paar drukken op de knop verstuur je facturen, offertes en kan je de financiële status van jouw stichting inzien.
Houd bij het kiezen van een boekhoudprogramma rekening met de functies die je nodig hebt. Denk hierbij aan het maken van offertes en facturen, bijhouden van uren en het inscannen van bonnetjes. Door de tool bovenaan het artikel te gebruiken kies jij de beste optie voor jouw stichting.
Mocht het toch blijken dat een boekhoudprgramma niet past bij jouw stichting dan kan je het altijd gemakkelijk weer opzeggen. Bij de meeste boekhoudprogramma’s wordt er een opzegtermijn van een maand gehanteerd. Let er alleen wel op dat je de data die je hebt verzameld bewaart in verband met de bewaarplicht.
Veelgestelde vragen betreft boekhoudsoftware voor stichtingen
Is boekhouden voor stichtingen moeilijk?
Nee, boekhouden hoeft niet moeilijk te zijn. Door de juiste tools in te schakelen kan het zelfs nog een leuk proces worden ook. Uiteraard moet je op het begin wel even inkomen en zal het wel even wennen zijn om met een boekhoudprogramma te werken.
Maar als je gewend bent wil je niet meer zonder, ik spreek uit ervaring.
Waarom moet ik een boekhoudprogramma gebruiken in plaats van Excel?
Je kan uiteraard boekhouding voor de stichting in Excel gebruiken om je boekhouding te doen. Het is een gratis optie en je kan zelf bepalen hoe je alles inricht. Dit kost echter veel tijd, het is erg foutgevoelig en je zal altijd alles handmatig moeten invoeren.
Een boekhoudprogramma maakt je leven een stuk makkelijker. Met allerlei verschillende templates stel jij binnen no-time offertes, facturen en financiële overzichten op. Door ingebouwde kaders worden fouten herkend. Zo kan jij zorgeloos je financiën regelen.
Welk boekhoudprogramma is het beste voor een stichting?
Elk boekhoudprogramma heeft zijn eigen bijzonderheden en het verschilt per stichting welk programma de beste oplossing is. Het is daarom belangrijk om goed te vergelijken en te kijken welke functies jij nodig hebt.
Uit onze test komt e-Boekhouden.nl naar voren als beste boekhoudprogramma. Dit omdat e-Boekhouden.nl alle functies heeft die een stichting nodig heeft en de eerste 15 maanden GRATIS is. Voor stichtingen die graag een boekhoudprogramma willen uitproberen, maar nog niet helemaal zeker zijn, is e-Boekhouden.nl de beste optie.