Home » Economisch nieuws » Verademing voor Consumenten: Boodschappenprijzen Dalen Volgens Consumentenbond

Verademing voor Consumenten: Boodschappenprijzen Dalen Volgens Consumentenbond

Leestijd: < 1 minuut

Volgens recente bevindingen van de Consumentenbond is er een lichte daling waarneembaar in de prijzen van essentiële boodschappen. Uit onderzoek blijkt dat in de afgelopen zes maanden basisproducten zoals melk, koffie, rijst en aardappelen gemiddeld met 3 procent in prijs zijn gedaald. Deze ontwikkeling wijst op een welkome verlichting voor consumenten na een periode van stijgende kosten.

In een uitgebreide analyse, waarbij de laagste prijzen van 120 cruciale producten in supermarkten onder de loep werden genomen, constateerde de Consumentenbond dat vooral verse zuivelproducten goedkoper zijn geworden. Een literpak halfvolle melk is bijvoorbeeld met gemiddeld 20 procent in prijs gedaald, terwijl volle melk 16 procent goedkoper werd. Ook zonnebloemolie en pindakaas laten een significante prijsdaling zien, met respectievelijk 27 procent en 13 procent.

Tegelijkertijd zijn er producten die juist duurder zijn geworden. Zo is de prijs van een blik kippensoep met gemiddeld 13 procent gestegen, en de hogere suikerprijs heeft geleid tot duurder snoep.

Ondanks deze recente dalingen liggen de boodschappenprijzen nog steeds 31 procent hoger dan twee jaar geleden. De oorlog in Oekraïne heeft bijgedragen aan een stijging van de voedselprijzen, waarbij producenten en supermarkten hun prijzen verhoogden om hogere kosten voor grondstoffen, lonen en energie te dekken. Nu inflatie en energieprijzen enigszins afnemen, beginnen consumenten eindelijk enige verlichting te voelen in hun dagelijkse uitgaven aan boodschappen.

Meest recente update: februari 16, 2024 by Kaj

Meer verdienen en beter omgaan met je geld?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste economische nieuws, handige tips voor ondernemers en de beste tools!

Chris & Kaj Hoebeginik

De auteurs: Kaj & Chris

Wij zijn Kaj & Chris en op hoebeginik.nl delen wij onze expertise op het gebied van ondernemerschap en marketing. Na onze studie marketing vervolgden wij onze praktijkstudie in ondernemerschap. Inmiddels jaren later delen wij onze succesverhalen en valkuilen hier zodat jij ervan kunt leren. Lees hier ons verhaal.

Plaats een reactie