Home 9 Marketing 9 Bounce rate betekenis, hoe belangrijk is dit voor mijn website?

Bounce rate betekenis, hoe belangrijk is dit voor mijn website?

bounce rate
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

Leestijd:
6 minuten

Auteur: Kaj

Laatst bijgewerkt: 25 juli 2023

Leestijd: 6 minuten

De bounce rate en het gemiddelde bouncepercentage zijn interessante statistieken van een website. Het geeft o.a. aan hoe goed jouw website/pagina aansluit bij de zoekintentie en of de bezoekers écht kunnen vinden wat ze zoeken.

Een slechte bouncerate is reden om over te gaan tot het verbeteren van je content. Toch is een hoge bounce rate niet direct reden tot paniek, er zijn namelijk uitzonderingen. We vertellen je daarom alles over de bounce rate in dit artikel aan de hand van mijn eigen ervaring met zoekmachine optimalisatie en websitebouw.

Wat is bounce rate?

Bounce rate is het percentage van je bezoekers dat direct weer je website verlaat. Verlaat 50% van je bezoekers direct weer je website zonder meerdere pagina’s te bekijken? Dan is je bouncerate 50%.

De bounce rate is een van de vele KPI’s binnen Google Analytics die je kunt gebruiken om de kwaliteit van je website te controleren. Samen met de tijd op de pagina, het gemiddelde aantal sessies van een bezoeker en de conversies die en bezoeker maakt kan gekeken worden hoe goed je website / pagina aansluit bij de behoeftes van de bezoekers.

In de regel geldt dat een hoge bounce rate slecht is. Volgens het boekje betekent dit dus dat een hoog percentage van je bezoekers direct weer je website verlaat zonder een tweede pagina te bekijken.

Toch zou je dit met een korreltje zout moeten nemen. Uit eigen ervaring kan ik namelijk vertellen dat de meeste van de websites die ik beheer een hoge bounce rate hebben. 

Bij het schrijven van een blog bijvoorbeeld geef je vaak antwoord op een bepaalde vraag. Neem dit artikel als voorbeeld, we hebben het over de bounce rate betekenis. 

Na het lezen van dit artikel hoor je precies te weten wat een bounce rate is en is het dus ook logisch dat je de website weer verlaat (maar dat hoeft niet natuurlijk..). Je hebt immers antwoord gekregen op de vraag.

Door precies te voldoen aan de behoefte van de lezer, in dit geval antwoord geven op de betekenis van bounce rate, wordt jou bounce rate hoger. Hopelijk illustreert dit een beetje waarom je je niet vast hoeft te bijten op een hoge bounce rate. We gaan er nu een beetje dieper op in, want er zijn iets meer voorwaarden aan de bounce rate.

Bounce rate betekenis

De bounce percentage betekenis is letterlijk ‘bezoeker die direct de website weer verlaat’. Een hoog bounceratepercentage betekent letterlijk dat een groot gedeelte van de bezoekers direct weer de website verlaat. 

Men spreekt over ‘een bounce’ wanneer een bezoeker op de pagina is geweest zonder een interactie te hebben gehad. Klikt de bezoeker bijvoorbeeld op een knop, affiliate link of vult je bezoeker ergens een e-mailadres is, dan geldt dit als een ‘engagement’ en valt het niet meer onder de bouncerate als de bezoeker hierna de website verlaat.

Kom hoger in Google & krijg meer bezoekers naar je website met onze SEO Checklist 🚀

Verover de zoekresultaten met onze easy to use SEO-checklist waarin we stap voor stap uitleggen hoe je een goede webpagina opbouwt & optimaliseert voor de zoekmachines.

Bekijk ons ebook
Hoebeginik met SEO teksten schrijven

Wat is bounce rate Google Analytics

Je kunt het bouncepercentage terugvinden in Google Analytics. Dit is de tool waar alle statistieken over jouw website terug te vinden zijn. Zodra je in de GA4 rapportage zoekt, zul je snel twee metrics tegenkomen, de bounce rate en engagement rate.

De bouncerate: Percentage van bezoekers dat de website verlaat zonder interactie met de website.

De engagementrate: Percentage bezoekers dat ten minste één interactie / conversie heeft gedaan op de website.

Wanneer geldt de bounce rate?

Hierboven heb je twee metrics gezien, de bounce rate en engagement rate. Voor deze laatste gelden enkele voorwaarden:

  • Sessie duurt minimaal 10 seconden
  • Bezoeker bezoekt ten minste twee pagina’s
  • Bezoeker doet een conversie  op de website

Als ten minste één van de bovenstaande voorwaarden aangevinkt wordt bij een bezoeker dan valt deze onder de engagement rate. De bezoeker heeft iets gedaan op de website en is daarom een ‘valide’ bezoeker. 

Heeft de bezoeker niet een van bovenstaande voorwaarden behaald? Dan heeft de bezoeker dus geen actie ondernomen op de website en valt de bezoeker onder de bounce rate.

Hoe vind ik mijn bounce rate in GA4?

De bounce rate kun je terugvinden in GA4 rapportages. Je ziet het bouncepercentage per pagina en het gemiddelde van de hele website. Hieronder een stappenplan om de bounce rate te vinden in GA 4.

  1. Open GA4
  2. Klik links in het menu onder ‘Rapporten’ onder‘Betrokkenheid’ op ‘Landingspagina’
  3. Klik rechtsboven in beeld (onder de datum) op ‘Rapport aanpassen’
  4. Druk rechts in beeld op ‘Waarden’ 
  5. Zoek hier onder ‘Statistiek toevoegen’ op ‘Bouncepercentage’ en druk op ‘Toepassen’
  6. Er wordt nu een kolom toegevoegd waar je per pagina je bouncepercentages kunt zien naast het gemiddelde van de hele website.
bouncerate

Bounce rate voorbeelden

Om je een beeld te geven van realistische bouncerate percentages vind je hieronder een overzicht van enkele websites die wij bezitten. Je ziet dat gemiddeld de bounce rate rond de 40% ligt. 

Eén uitzondering is een content website die we hebben waarbij we met behulp van goede CTA (Call To Actions) mensen blijkbaar heel goed over weten te halen tot het doen van een actie.

Bounce rate voorbeelden
Blog website47,35%
Webshop40,03%
Blog website8,32%
Webshop36,46%

Wat is een goede bounce rate?

Een goede bounce rate verschilt per website. Geef je snel antwoord op de vraag van de bezoeker? Dan is de kans groot dat je een hoge bounce rate hebt. Bezit je een webshop? Dan probeer je mensen een funnel te laten volgen van product naar winkelmand en afrekenen. Logisch dan ook dat je bounce rate lager is. 

Hieronder de gemiddelde bounce rate per soort website.

Gemiddelde bounce rate
Ecommerce20% – 45%
B2b websites25% – 55%
Lead generatie websites30% – 55%
Content websites35% – 60%
Landingspagina’s60% – 90%
Blogs65% – 90%

Hoe gebruik ik de bounce rate in mijn voordeel?

Wat mij betreft hoef je je niet stuk te staren op de bounce rate. Zelfs met een hoge bounce rate kan je pagina zijn doel vervullen. Wel is het een zeer goede tool om te controleren of je pagina’s hun werk goed doen.

Op een belangrijke pagina waarop je je meest winstgevende dienst aanbiedt bijvoorbeeld kan het interessant zijn om de bounce rate te analyseren en te proberen dit te verlagen.

Een lagere bounce rate op deze pagina betekent concreet dat meer bezoekers een belangrijke conversie doen op die pagina. 

Stap 1 is het constateren van je gemiddelde bounce rate. Stap 2 is het in kaart brengen van je meest winstgevende pagina’s. Stap 3 is het filteren van deze pagina’s op bounce rate. 

Welke van je belangrijkste pagina’s hebben een hogere bouncerate dan gemiddeld? Probeer deze als eerste aan te passen om meer uit die pagina te halen! Manieren om bezoekers langer op je pagina te houden zijn:

  • Verbeter de kwaliteit van je pagina

Dit kun je doen door meer afbeeldingen en video’s toe te voegen. Duidelijke navigatie in de vorm van een inhoudsopgave te plaatsen en de leesbaarheid van de pagina te verbeteren.

  • Verbeter navigatie

Voeg een sidebar toe waar je belangrijkste producten en gerelateerde blogs in staan. Plaats onderaan je artikel, een kleine lijst met interessante artikelen die je lezer wellicht ook interessant vindt.

  • Gebruik CTA knoppen

Plaats links naar producten in je artikel. Voeg een signup formulier toe in-content en test je CTA knoppen voortdurend om te kijken hoe je deze interessanter kunt maken voor je lezer. Dit proces noem je A/B testen.

Dit is slechts een kleine greep uit de optimalisaties die je kunt doen om de pagina’s te verbeteren. In de regel moet je je bedenken dat een pagina precies aan moet sluiten bij de zoekopdracht van de lezer. Hoe beter jouw pagina aansluit bij deze behoefte, hoe eerder een bezoeker overgaat tot een conversie = geen bounce. 

Wat is een hoge bounce rate?

Een hoge bounce rate is alles boven de 50% als je het mij vraagt. Dat betekent dat meer dan de helft van de bezoekers geen actie verricht op je website en dat is zonde. Toch hoeft dit niet te betekenen dat dit ‘slechts’ is. 

Geef je bijvoorbeeld antwoord op simpele vraag, dan is het ook logisch dat de bezoeker na het antwoord weer van je website af gaat. Toch is het goed om te streven naar een lage bounce rate, want het liefst hou je een bezoeker natuurlijk zo lang mogelijk op je website. 

Wat betekent een bounce rate van 0%?

Een bounce rate van 0% betekent meestal dat je dubbele tracking op je website hebt staan. Als je op twee verschillende manieren Google Analytics GA4 geïnstalleerd hebt bijvoorbeeld kan een 0% bounce rate wel eens voorkomen.

Door één van de tracking codes weg te halen heb je dit probleem zo verholpen. Je zult dan ook zien dat de data vanaf dat moment weer juist bijgehouden wordt en je bouncerate weer omhoog schiet.

Conclusie

De bounce rate is een percentage dat aangeeft hoeveel procent van je websitebezoekers de website weer verlaat zonder een actie te ondernemen. Sinds de GA4 analytics is hiervoor een maximumsnelheid van 10 seconden aan verbonden.

Een hoge bouncerate betekent dus dat veel bezoekers je website snel weer verlaten. Door optimalisaties zoals het verbeteren van je content toe te passen aan je belangrijkste pagina’s kun je meer bezoekers op die pagina houden en zo ook meer sales doen. 

Hoe beter jouw pagina aansluit bij de zoekopdracht van je bezoeker, hoe beter de pagina uiteindelijk zal presteren. Hoe hoog is jouw bounce rate?

Vind je artikelen over SEO interessant? Lees dan snel verder:

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.