Hoe kom ik bovenaan in Google? Dat is een vraag waar iedereen met een website graag het gouden het antwoord op heeft. De top posities leveren namelijk de meeste oogballen op voor je webpagina’s. Hoewel er niet één specifiek antwoord is, is zoekmachineoptimalisatie in onze ogen de beste manier voor langdurig en vindbaar succes voor een website.
In dit artikel leggen we daarom uit hoe je website bovenaan in Google kan komen door middel van zoekmachineoptimalisatie en waar je op moet letten. Lees snel verder!
Belangrijkste takeaways om bovenaan in Google te komen
- De belangrijkste rankingfactoren om bovenaan de zoekresultaten te komen zijn kwaliteit, relevantie en gebruikerservaring van de content en website.
- Je kan bovenaan komen door de betalen middels Google Ads (SEA) of gratis door zoekmachineoptimalisatie (SEO). Met SEA heb je snel meer bezoekers, maar dit kost geld. SEO duurt langer maar kan je jarenlang gratis verkeer opleveren.
- Om bovenaan de zoekresultaten te komen moet je on-page SEO goed en consistent toepassen.
Hoe werken de Google zoekresultaten?
Google bepaalt de volgorde van de zoekresultaten aan de hand van een ingewikkeld algoritme dat constant wordt bijgewerkt. Hoe dit algoritme precies werkt, blijft een groot geheim. Wat we wel weten is dat dit algoritme rekening houdt met meer dan 200 factoren die samen de volgorde van de zoekresultaten beïnvloeden. De belangrijkste factoren zijn:
- Kwaliteit
- Relevantie
- Gebruikerservaring
En eigenlijk is het ook heel logisch dat Google dit als belangrijkste rankingfactoren beschouwd. Google is namelijk de grootste zoekmachine met een wereldwijd marktaandeel van 92%. In Nederland is dit zelfs 94%. Om dit aandeel zo hoog mogelijk te houden is het voor Google heel belangrijk dat ze de beste informatie bieden aan hun gebruikers.
Als jij op zoek bent naar informatie op Google dan wil je snel en goed antwoord op je vraag hebben. Hiervoor is het belangrijk dat de content die wordt getoond voor jouw opdracht relevant is en een hoge kwaliteit heeft. Als jij namelijk op artikel komt waar heel veel zoekwoorden zijn gebruikt, maar geen goede informatie wordt gegeven, dan zal jouw gebruikerservaring met dat artikel en dus Google negatief zijn.
Dit wil Google koste wat kost voorkomen, want tevreden gebruikers komen terug. Daarom beoordeelt het algoritme jouw content op kwaliteit, relevantie en gebruikerservaring. Hoe je deze drie kwaliteiten kan beïnvloeden, vertellen we later in dit artikel. Eerst zoomen we in op hoe je bovenaan in Google komt.
Hoe kom je bij Google bovenaan?
Je kan op twee manieren bovenaan in Google komen. Door ervoor te betalen middels Google Ads (SEA) of gratis met zoekmachineoptimalisatie (SEO). Met Google Ads kom je snel met je website bovenaan in Google en betaal je kosten per klik (CPC). Dit wil zeggen dat je een bepaald bedrag betaalt als iemand op jouw pagina klikt vanuit de zoekresultaten. Het nadeel hiervan is dat zonder betaling niet wordt vertoond.
SEO maakt het mogelijk om gratis bovenaan in de zoekresultaten te komen. Het grote voordeel hiervan is dat je hier niks voor betaald en het je duurzaam verkeer kan opleveren. Door één keer een goede pagina te schrijven die aan alle eisen voldoet, kan je jarenlang gratis verkeer binnenhalen.
Hiervoor is het heel belangrijk dat je content van goede kwaliteit en relevant is. Ook moet je zoekwoorden op de goede manier verwerken en het technische deel van je pagina’s goed hebben staan. Dit zal Google namelijk helpen om beter te bepalen waar je pagina over gaat. Hierdoor kan je pagina beter gematcht worden aan een toekomstige zoekopdracht.
Maar vergis je niet, het is niet zo dat je door het schrijven van goede SEO content volgende week al boven aan de zoekresultaten staat. In tegendeel zelfs. Dit kan lang duren en vereist de juiste kennis.
Bovenaan Google komen met SEO kost toch heel veel tijd, is dit het wel waard?
Het maken van SEO content kost inderdaad veel tijd, maar er zijn meerdere redenen waarom dit een goede investering is. Ten eerste blijkt uit een onderzoek van Backlinko waarbij 4 miljoen zoekresultaten met elkaar zijn vergeleken, dat het eerste zoekresultaat 27,6% van alle klikken krijgt.
Hieronder is op een screenshot uit het onderzoek te zien dat de eerste positie in de zoekresultaten 10x zoveel verkeer krijgt als positie 10.
Bron: Backlinko.com
Ook blijkt uit de onderstaande grafiek heel veel gebruikers niet op de tweede pagina van de zoekresultaten komen.
Bron: Backlinko.com
Dit laat direct zien hoe waardevol de tijdsinvestering voor het schrijven van goede SEO content is. Als je gezien wil worden, moet je op de eerste pagina van de zoekresultaten staan. Het schrijven van goede SEO content is dan ook een must voor alle websites.
Daarnaast bespaart het je heel veel geld om in plaats van Google Ads zoekmachineoptimalisatie toe te passen. Ter voorbeeld even een snelle rekensom:
Stel je schrijft over elektrische fietsen. Met behulp van de SEO-tool Clicks.so zien we dat hier maandelijkse 200.000 mensen naar zoeken.
De gemiddelde CPC (kosten per klik) bedraagt € 1,16. Als we uitgaan van een click through rate van 25% zien we dat er maandelijks € 58.000 uitgegeven moet worden aan Google Ads om bezoekers naar een webpagina te krijgen.
Afhankelijk van het verdienmodel van de pagina kan deze investering wellicht uit. Maar nu je ziet hoe snel de kosten kunnen oplopen, is de tijdsinvestering voor het schrijven van goede SEO content ineens toch best aantrekkelijk. Het profijt op de lange termijn van duurzame content is snel te zien.
Ben jij op zoek naar een betaalbare SEO-tool die alle functies heeft die de duurdere tools ook hebben? Maak dan vandaag een account aan bij Clicks.so en krijg 10% korting door de code “Hoebeginik” te gebruiken bij de check out.
Zo maak je goede content voor de zoekmachines
De snelste manier om gratis met je website bovenaan in Google te komen is door het schrijven van kwalitatieve en relevante content die aansluit op de zoekintentie van je bezoekers. Iedereen die Google gebruikt is namelijk op zoek naar informatie en zoals gezegd wil Google de beste informatie bieden aan haar gebruikers.
Als je bovenaan wil komen is het belangrijkste doel van jouw website om de beste kwaliteit artikelen te schrijven die aan de informatiebehoeften van jouw doelgroep voorzien. Dit doe je door goede artikelen te schrijven die matchen met de zoekintentie. Er zijn vier verschillende zoekintenties:
Informationele: Elektrische fiets
Transactionele: Elektrische fiets kopen
Commerciële: Wat is de beste elektrische fiets?
Locatie: Elektrische fiets Utrecht
In dit voorbeeld ga ik ervan uit dat je een fietsenzaak hebt en elektrische fietsen verkoopt. Je “money page” over het kopen van elektrische fietsen, moet geschreven zijn met zoekwoorden die hierbij horen en toegeschreven zijn naar een verkoop.
De pagina met een commerciële zoekintentie kan bijvoorbeeld een vergelijkingspagina zijn die antwoord geeft op de vraag ‘wat is de beste elektrische fiets?’. Het gaat erom dat je goed nadenkt over waar je doelgroep naar op zoek is en hoe jij hun de beste waarde kan bieden.
Door de juiste zoekintentie te matchen met jouw artikel zorg je voor een relevant artikel. Vervolgens moet je je bezoekers zoveel mogelijk informatie voorzien om ook de kwaliteit hoog te houden.
Door middel van het doen van zoekwoordenonderzoek kan je er achter komen naar welke onderwerpen jouw doelgroep zoekt. Verwerk zoveel mogelijk relevante en kwalitatieve informatie in jouw tekst om ervoor te zorgen dat jij de beste pagina op het internet maakt.
Maar dit is pas het begin. Om je pagina goed te laten ranken in de zoekresultaten is het belangrijk dat je on-page-seo goed toepast.
Het belang van on-page SEO voor een goede vindbaarheid
On-page SEO is een belangrijk en onmisbaar onderdeel binnen zoekmachineoptimalisatie. Zoals de naam al doet vermoeden gaat on-page SEO over alle optimalisaties die je op de pagina zelf kan uitvoeren om een betere vindbaarheid in Google te realiseren.
On-page SEO bestaat uit de volgende onderdelen:
- Het maken van nieuwe content
- Optimaliseren van bestaande content
- Goede meta title en beschrijving
- Juiste structuur in de heading tags
- Tactisch benoemen van zoekwoorden
- Paginastructuur verbeteren d.m.v links
- Gebruiken van media
- URL’s optimaliseren
Als je net nieuw bent in de SEO-wereld klinkt dit lijstje wellicht wat overweldigend. Maar geen paniek. Hoewel deze optimalisaties allemaal belangrijk zijn om de vindbaarheid van je pagina te verbeteren, zijn er een paar stappen die je eerst kan uitvoeren om bovenaan in Google te komen. De eerste stap is het laten weten aan Google waar je pagina over gaat.
Voordat Google bezoekers naar je website kan sturen moeten ze eerst weten waar je pagina over gaat. Ze willen weten welk onderwerp het belangrijkste is, wat voor informatie bezoekers kunnen vinden en waarom dit relevant is voor de zoekopdracht.
Google zegt hier zelf het volgende over:
“Het meest basale signaal dat informatie relevant is, is wanneer een webpagina dezelfde zoekwoorden bevat als je zoekopdracht.”
Google zoekt dus naar zoekwoorden op je pagina om deze te matchen aan een zoekopdracht.
5 optimalisaties om de vindbaarheid van je pagina’s te verbeteren
Om Google een handje te helpen bij het vinden van informatie op jouw webpagina’s, is het belangrijk dat je bepaalde optimalisaties goed doorvoert. Hieronder bespreken we 5 optimalisaties waarmee je de informatie beter vindbaar maakt voor Google.
Plaats zoekwoorden in de heading tags
De eerste optimalisatie is het plaatsen van zoekwoorden in de heading tags van je webpagina. Heading tags is een verzamelnaam voor de titel, de koppen en subkoppen op een pagina. Deze zorgen voor structuur op een pagina en worden aangegeven met de letter H.
De structuur is te vergelijken met een boek:
De H1 is te vergelijken met de titel van een boek
De H2 komt overeen met een hoofdstuk
De H3 is te vergelijken met een subkop van een hoofdstuk
Google scant jouw pagina om snel te bepalen waar het over gaat. Hierbij worden eerst de heading tags gescand. Hierbij geldt dat hoe lager het getal, hoe belangrijker de tag is. De H1 heeft dus meer waarde dan de H3. Om Google zo snel mogelijk te laten weten waar je pagina over gaat, is het belangrijk om in deze tags je belangrijke zoekwoorden te verwerken.
Verwerk zoekwoorden in je pagina
Naast het verwerken van zoekwoorden in de heading tags, is het ook belangrijk om de tekst op je pagina te voorzien van zoekwoorden. Het is vaak voldoende om je zoekwoorden 1-5 keer in de tekst te benoemen.
Let er op dat je niet te vaak dezelfde zoekwoorden gebruikt. Dit werkte vroeger wel, maar nu niet meer. Google zal je website hierdoor een lagere beoordeling geven, aangezien je niet schrijft voor mensen maar voor zoekmachines. Lees hier meer over het schrijven van goede SEO-teksten.
Verbeter de laadtijd van je website
De laadtijd van je website heeft een grote impact op de gebruikerservaring van je website, één van de drie belangrijke rankingfactoren. Als je website lang nodig heeft om te laden, zullen bezoekers sneller geneigd zijn om naar een andere website te gaan. Google ziet dit en zal snellere websites belonen met een hogere positie.
Wij hebben een uitgebreide uitleg geschreven over hoe je de snelheid van je website kan controleren en verbeteren. Check hiervoor ons artikel over de tool Google Lighthouse.
Maak je website mobielvriendelijk
Een andere factor die steeds zwaarder weegt in de ogen van Google is de mobielvriendelijkheid van je website. Meer dan de helft van het internetverkeer zoekt op hun mobiel naar informatie. Het is daarom erg belangrijk dat je website geoptimaliseerd is voor mobielgebruik.
Want laten we eerlijk zijn, het is heel irritant als je grote website ziet op zo’n klein scherm waarbij je moet inzoomen om de informatie te lezen.
Ook hiervoor geldt eigenlijk hetzelfde als de laadtijd van je website. Als je website niet geoptimaliseerd is zullen ze snel geneigd zijn om naar een andere website te gaan voor informatie. Zorg er daarom voor dat je website “responsive” is. Dit wil zeggen dat de lay-out van de website zich aanpast aan de grootte van het beeldscherm.
Plaats interne links
Door interne links te plaatsen op je website zorg je ervoor dat je alles met elkaar verbindt. Google gebruikt namelijk zogeheten crawlers om te bepalen waar je pagina over gaat. Door interne links te plaatsen geef je de crawler makkelijk toegang tot alle informatie die je op de website hebt staan. Ook kan je ervoor zorgen dat pagina’s elkaar versterken. Hoe intern linken precies werkt vertellen we hier.
Dit waren de 5 optimalisaties die je direct kan toepassen om je pagina’s beter vindbaar te maken en bovenaan de zoekresultaten te komen.
Meten is weten
Je weet nu hoe je boven in Google kan komen en waar je op moet letten. Focus allereerst op het schrijven van relevante en kwalitatieve content die goed aansluit op de intenties van de bezoekers. Zorg er daarnaast voor dat gebruikerservaring op en top is door een snelle laadtijd, het hebben van een responsive design en het plaatsen van interne links. Door deze optimalisaties uit te voeren zit je al een heel eind in de goede richting.
Om goed te kunnen zien wat het effect van deze aanpassingen is, is het belangrijk om de resultaten te blijven meten. Hiervoor kan je gebruik maken van Google Analytics en Google Search Console. Onthoud dat het optimaliseren van je website iets is wat constant gedaan moet worden om goed te scoren in Google.
0 reacties