Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Marketing 9 Wat is branding? Branding betekenis in de marketing

Wat is branding? Branding betekenis in de marketing

branding
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

Leestijd:
6 minuten

Auteur: Kaj
Laatst bijgewerkt:

Leestijd: 6 minuten

Met branding laat je zien dat iets van jou is. Op ranches werd dit vroeger al gebruikt om aan te tonen welk vee bij jou hoorde. Aan de aparte merktekens was gelijk te zien welk beestje bij wie hoorde, zo kon je niet zomaar jouw kudde aanvullen met wat koeien van de buurman.

Branding ging er destijds dus vooral om dat je wilde aantonen dat iets bij jou hoorde. Letterlijk ergens jouw stempel op drukken. Het is in de loop der jaren iets minder letterlijk geworden, maar verder eigenlijk niet veel veranderd. Met branding voeg je emotie toe aan jouw merk met als doel klanten aan jouw bedrijf te binden.

In dit artikel nemen wij je aan de hand in het branding landschap, zodat jij alle basis hebt om aan jouw merk een ijzersterke brandingstrategie te hangen.

Stroomlijn je bedrijf & contact met klanten

Ontdek de tools die je veel tijd kunnen besparen.

Bekijk je mogelijkheden
vind boekhouding die bij je past

Definitie branding

Zoals we al zagen in de intro is de definitie van branding, “iets  brandmerken”. 

Maar de betekenis van branding gaat verder dan dat. Het omvat zowel het imago en de reputatie van jouw bedrijf als de visuele elementen en de manier waarop het merk wordt gepresenteerd. Je bouwt hiermee voortdurend aan het beeld dat jouw (potentiële) klanten van jou hebben. Dit is een proces dat constant in ontwikkeling is.

Als jij op dit punt denkt: “Dat wordt nog een aardig karweitje, is het echt al die moeite waard?”, dan is mijn antwoord: “Absoluut!”. Laten we samen kijken naar waarom je zoveel baat kunt hebben bij een sterke brandingstrategie.

Doel van branding

Wat je namelijk uiteindelijk wilt is dat je je met branding onderscheidt van concurrenten. Waarom zou iemand anders voor jou kiezen in plaats van een ander? Nou simpel, omdat jezelf onderscheiden echt noodzaak is.

Stel dat je jouw eigen lijn met skincare producten ontwikkelt. Jij weet dat de kwaliteit goed is en de prijs erg redelijk. Maar met jou zijn er nog zoveel anderen die hetzelfde claimen. Waarom zou jouw potentiële klant dan voor jou kiezen, terwijl hij andere merken al kent en misschien al gebruikt? 

Met andere woorden, hoe win je deze mensen voor je? Deze mensen die nog niets met jouw merk hebben en nog nooit jouw producten hebben geprobeerd? Juist! Door het goede verhaal erachter, het gevoel dat zij erbij hebben en de beleving, allemaal aspecten van branding..

Maar branding is misschien nog wel belangrijker wanneer je veelal dezelfde producten aanbiedt als anderen. Stel dat jij in je webshop Nike sneakers aanbiedt, die ook in veel andere webshops worden aangeboden. Hoe maak je dan het verschil?

Je kunt ervoor kiezen om op prijs te gaan concurreren, maar tenzij je deze partij heel voordelig hebt ingekocht, zul je waarschijnlijk dezelfde marges hebben dan anderen en daarmee dezelfde prijzen kunnen zetten. Anders maak je immers verlies. Ook hier zul je dus op andere vlakken het verschil moeten maken, zoals branding.

Tijd voor wat inspiratie van succesvolle branding in marketing!

Verzamel meer leads met e-mailmarketing 🚀

Wij gebruiken Mailerlite voor al onze websites. Zet binnen no-time converterende e-mails in elkaar en verstuur ze volledig automatisch!

Ontdek de beste tools
vind boekhouding die bij je past

Succesvolle branding: Alles voor een glimlach

Een van de beste voorbeelden van een sterke branding strategie is toch wel die van Coolblue. Jaren geleden betrad Coolblue een markt met een aantal grote gevestigde merken zoals Mediamarkt. Nou, zie daar maar eens tussen te komen. 

Coolblue branding

Daarnaast waren er tal van webshops die precies dezelfde producten verkochten en dezelfde afbeeldingen en teksten voor handen hadden aangeleverd gekregen vanuit hun leverancier. Kortom veel aanbieders met een identiek assortiment en een markt met een aantal grote gevestigde namen.. Nogmaals, niet bepaald een makkelijke markt om te betreden, zou je zeggen.

Coolblue besloot het daarom allemaal heel anders te doen dan anderen. In plaats van te concurreren op prijs, zoals op dat moment de norm was, koos Coolblue een andere invalshoek.

Zij kozen klanttevredenheid als het allerbelangrijkste en bouwde hier dan ook hun hele branding strategie omheen. Tevreden klanten komen terug en zorgen voor meer omzet, was het idee.

Nu denk je misschien: “Maar iedereen wil toch tevreden klanten?”. En dat is ook zo. Maar niet iedereen is bereid om daar alles op alles voor te zetten en maakt dit de kern van hun bedrijf. Coolblue deed dit wel en zorgde bijvoorbeeld voor een eigen bezorgservice, ondanks dat dit veel minder kostenefficiënt was dan het uitbesteden. 

Ook wordt met uitgebreide instructie- en uitlegfilmpjes op de site duidelijk wat de klant kan verwachten, zodat het juiste product wordt gekocht en de kans op retour verkleind. Hiermee voorkom je mogelijke teleurstelling. Ook de website is compleet ingesteld op gebruiksvriendelijkheid en wordt constant verder geoptimaliseerd op basis van wat werkt. 

En dit zijn nog maar een paar voorbeelden van hoe Coolblue dit aanpakt. Waar het omgaat is dat ze deze kernwaarde letterlijk als kern gebruiken, alles wordt hierop ingesteld. Zo straal je iets uit, waar je acties op afgestemd zijn.

Maargoed, allemaal leuk en aardig zo’n inspirerend voorbeeld van een marktleider, maar hoe ga jij nu van start voor jouw bedrijf?

Stappenplan branding voor jouw bedrijf

Oke, even terug naar het doel. Het gaat er dus om dat je een emotionele connectie opbouwt met jouw doelgroep. Je wilt een bepaald gevoel overbrengen en herkenbaarheid creëren. Hoe start je daarmee?.

  1. Ken je klanten en hun problemen
  2. Bedenk hoe jij waarde kunt toevoegen
  3. Weet waar jij voor staat
  4. Visualiseer

Ken je klanten en hun problemen

Het kennen van je klanten en hun problemen helpt om een gerichte brandingstrategie te ontwikkelen. Je wilt immers een relatie met je klanten opbouwen en daarvoor is het belangrijk dat je hen eerst leert kennen, Als je weet waar je klanten mee worstelen en wat zij zoeken, kun je jouw merk en producten als oplossing positioneren voor hun problemen. Dit doe je door de juiste boodschap consistent over te brengen in je brandingcampagnes. 

Bedenk hoe jij waarde kunt toevoegen

Je weet wie jouw doelgroep is, waar zij mee worstelen en waar jij voor staat. Bedenk dan nu hoe jij jouw producten en jouw merk zo kunt presenteren dat deze een oplossing zijn voor de obstakels van jouw doelgroep.

Gymshark is hier een goed voorbeeld van. Op het moment dat Gymshark de markt betrad was er in sportkleding vooral keuze die eerder functioneel dan stylish was. Gymshark begreep dat de jonge doelgroep er graag goed uit wilde zien tijdens het sporten en daar paste een ander type kleding bij. 

En dus begonnen zij dit type kleding te ontwerpen: kwalitatief, betaalbaar en gemaakt om in gezien te worden. Vervolgens maakten ze vooral gebruik van social media en samenwerkingen met influencers om deze branding verder vorm te geven.

Vergeet daarnaast niet dat waarde toevoegen niet alleen gaat over het verkopen van producten of diensten, maar ook over het bieden van een positieve klantervaring, door middel van klantenservice, snelle levering en garanties. Bepaal dus ook wat jij hiermee wilt doen en kijk hierbij ook naar wat anderen doen, zodat je niet uit de toon valt.

Weet waar jij voor staat

Waar sta jij als merk voor? Je zult zien dat veel merken zich ergens hard voor maken, wat niet vereist is om hun producten te verkopen, maar wel een extra dimensie toevoegt. En opnieuw, dit onderscheidt hen van anderen en roept een gevoel op wat leidt tot klantbinding.

Red Bull branding

Red Bull zich richt op jonge en actieve mensen die op zoek zijn naar een energieboost en concentratie. Ze willen zich dan ook positioneren als een merk dat avontuur, uitdaging en prestatie bevordert.

Dat is ook de reden dat de branding van Red Bull is gericht op het creëren van een band met de consument door middel van het ondersteunen van extreme sporten. 

En bijvoorbeeld Dove richt zich op het versterken van het zelfvertrouwen van vrouwen. In plaats van te focussen op het verminderen van fysieke imperfecties, zoals we zo vaak in de beauty industrie zien, richt Dove zich op de natuurlijke schoonheid van alle vrouwen. 

Door je merk aan dit soort waardes te verbinden moeten je communicatie en acties hier ook mee in lijn zijn. Anders komt het nep, geforceerd, of in sommige gevallen, zelfs hypocriet over. 

Als we even bij het voorbeeld van de Dove branding blijven zien we dat hun campagnes hier ook op ingestoken worden. 

Een voorbeeld hiervan is de bewustwordingscampagne “Real Beauty Sketches”, waarin een tekenaar de opdracht krijgt vrouwen te tekenen aan de hand van hun eigen beschrijvingen en die van een vreemde. Het bleek dat vrouwen vaak harder tegen zichzelf waren dan tegen anderen. De campagne maakte een grote impact en liet zien hoe belangrijk het is om zichzelf niet te vergelijken met een ideaalbeeld, maar te streven naar zelfacceptatie.

Naast dat Dove en Red Bull zich hiermee sterk onderscheiden van anderen in de markt, konden ze hier ook iets veel krachtigers mee neerzetten dan wanneer ze het enkel over de producten zouden hebben. Enkel pushen op producteigenschappen zorgt er al snel voor dat het een platte verkoopboodschap wordt. Op deze manier breng je emotie over en dat is wat mensen onthouden.

Dus, bedenk waar jij voor staat. Sta je voor transparantie, kunnen klanten altijd bij jou terecht voor een echt eerlijk advies? Of wil je meer op beleving en service zitten zoals Coolblue? Aan jou de keus.

Visualiseer

Tot slot, vertel je verhaal en breng je merk tot leven met een consistente visuele identiteit. Dit omvat alles van logo’s tot kleuren, typografie en beelden.

Een aantal belangrijke elementen zijn:

Kleuren: Kies een beperkt aantal kleuren die representatief zijn voor je merk.

Huisstijl: ontwerp een huisstijl met lettertypen, afbeeldingen, lay-out en andere elementen.

Logo: ontwerp een logo dat uniek is voor je merk en dat gemakkelijk herkenbaar is. 

Website: ontwerp een gebruiksvriendelijke website die consistent is met de huisstijl. 

Social media: Gebruik dezelfde visuele elementen en kleuren in je social media-berichten en -advertenties zodat klanten je merk gemakkelijk herkennen en onthouden.

Nu kun je aan de slag met jouw branding! Meer online marketing tips? Check dan ook eens onze andere blogs.

Meer handige tips over marketing & ondernemen?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en we sturen je iedere week een overzicht met handige artikelen. Meer dan 1000 mensen ging je al voor!


Maak het jezelf gemakkelijk en bespaar veel tijd

Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het is gemaakt om je veel tijd te besparen tegen een minimale investering. Bovendien blijft je administratie op deze manier altijd foutloos.

e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.