Home » Ondernemen » Brutowinstmarge berekenen, hoe de bruto marge berekenen?

Brutowinstmarge berekenen, hoe de bruto marge berekenen?

Leestijd: 4 minuten

Kun jij de brutowinstmarge berekenen van jouw bedrijf? Ondernemen is je lust en je leven, maar helaas horen hier allemaal ingewikkelde dingen bij zoals de boekhouding en bedrijfseconomie. Het is heel belangrijk dat je op de hoogte bent van deze data, zodat je kunt zien hoe het gaat met je bedrijf. De bruto winstmarge is een van deze indicatoren waaraan je kunt zien of je goed bezig bent.

In dit artikel vertel ik je alles over de brutowinstmarge berekenen. We gaan in op brutowinstmarge en waarom dat belangrijk is om te weten. We behandelen de vraag hoe bereken je brutowinst en geven duidelijke voorbeelden van de relevantie.

Wat is brutowinstmarge?

De brutowinstmarge is procentuele marge die overblijft als je de inkoopkosten van de omzet aftrekt. Er wordt bij de berekening van de brutowinstmarge geen rekening gehouden met overige kosten. 

Na het berekenen van de brutowinstmarge blijven kosten als de belasting, personeel, huur van het pand en overige kosten nog over. Deze vallen niet onder de brutowinstmarge en worden dus niet meegenomen in de berekening.

Waarom de brutowinstmarge berekenen?

Het klinkt wellicht een beetje vreemd dat je bepaalde kosten niet meeneemt in de berekening. Om precies te weten hoe winstgevend je bent zul je dat uiteindelijk alsnog moeten doen. De bruto marge berekenen doe je om erachter te komen hoeveel winst je maakt op de verkopen.

Alle omzet doe je door te verkopen, trek je hier alle inkoopkosten vanaf dan houdt je de brutowinstmarge over (%). Hieraan kun je dus zien hoeveel winst je maakt op de verkoop van de producten binnen je organisatie.

Een indicator van je bedrijf zou kunnen zijn om deze marge te verhogen door bijvoorbeeld betere inkoopvoorwaarde uit te onderhandelen. In veel gevallen kun je aan de brutowinstmarge snel zien of de marges van je bedrijf te laag zijn.

Persoonlijk hebben wij dit wel eens meegemaakt met een van onze webshops. De omzet was hoog, maar de inkoopkosten ook. Onze brutowinstmarge berekenen bleek dus een goede zet te zijn. We kwamen er op die manier achter dat de marge te laag was en hier hebben we vervolgens wat aan kunnen doen.

De brutomarge berekenen helpt je met dit soort keuzes. Blijft er te weinig geld over na de brutomarge? Dan kun je besluiten om dat product niet meer te verkopen of om achter betere inkoopvoorwaarde aan te gaan. Ook zou je de verkoopprijs kunnen verhogen om de marge te verbeteren. Nuttige informatie voor ieder bedrijf!

Brutowinstmarge berekenen

De brutowinstmarge berekenen is heel eenvoudig zolang je je bedrijfsdata op orde hebt. Hieronder de twee formules die je daarvoor kunt gebruiken:

Brutowinst: omzet – inkoopwaarde omzet

Brutowinstmarge: (omzet – inkoopwaarde omzet / omzet) * 100

Brutowinst
Omzet
Inkoopwaarde omzet
Brutowinst=
Brutowinstmarge
Omzet
Inkoopwaarde omzet
Brutowinst/
(omzet – inkoopwaardeomzet / omzet) * 100* 100
Brutowinstmarge=

De brutomarge berekenen is heel eenvoudig als je de omzetcijfers bij de hand hebt, en de inkoopwaarde van deze omzet. Je zou dit zelf bij kunnen houden, maar veel makkelijker is om gebruik te maken van bijvoorbeeld een boekhoudprogramma.

De voorraad wordt in de meeste gevallen heel duidelijk bijgehouden en de berekeningen worden zelfs helemaal automatisch voor je gemaakt. Met één druk op de knop zie je precies wat de brutowinstmarge is. 

Je kunt op de pagina geschikte boekhoudprogramma’s vergelijken. Meer informatie over onze favoriet vind je hier.

Door dit overzicht te hebben en goed in de gaten te houden waarborg je een acceptabele marge. In ons geval hebben we de teugels in het verleden wel eens laten vieren. Inkoopkosten werden duurder, maar onze prijzen niet. De brutomarge ging zo omlaag en dat merk je aan het einde van de rit op je bankrekening natuurlijk.

Via een tool als e-Boekhouden weet je zeker dat je dit overzicht niet verliest. Naast dat een goede boekhouding verplicht is waarborg je hiermee ook de winst die je uiteindelijk kunt maken met je bedrijf.

Verbeteren van de brutowinstmarge

Er zijn twee belangrijke indicatoren die je gebruikt bij de brutowinstmarge berekenen, de omzet en de inkoopwaarde van deze omzet. Logisch is het dan ook dat je de brutowinstmarge enkel kunt verbeteren door iets aan een van de factoren te doen.

Je kunt de omzet verhogen door prijzen te verhogen. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, want je klanten moeten het natuurlijk nog wel betalen. Door goede producten te hebben die een echte oplossing vormen voor je doelgroep kun je dit bewerkstelligen.

Ook is het doen van goede marketing belangrijk. Het vinden van de juiste doelgroep en je vervolgens positioneren op de goede manier helpt hierbij. Een merk als Apple is hiervan een goed voorbeeld. Door een goede en consistente branding vanaf het begin kunnen ze hoge prijzen vragen voor hun producten ten opzichte van de concurrenten.

Schaalvoordelen of het samen inkopen van producten kunnen oplossing zijn om de inkoopwaarde van de omzet te verlagen. Door in bulk in te kopen kun je in de meeste gevallen betere voorwaarden afdwingen. Je betaalt dan meer geld bij iedere bestelling, maar de inkoopwaarde per product wordt lager.

Als je zelf niet de capaciteit hebt om dergelijke inkopen alleen te doen zou je kunnen overwegen om dit samen met bevriende ondernemers te doen. Samen inkopen kan voor dezelfde schaalvoordelen zorgen.

Conclusie

De brutowinstmarge berekenen is een belangrijke bezigheid voor iedere organisatie. Het laat je direct zien hoeveel winst er gemaakt wordt op de verkoop van de producten. Blijf je deze data volgen over de lange termijn? Dan zie je snel of de bruto marge na verloop van tijd omlaag gaat door een verhoging van de inkoopkosten, inflatie of wat dan ook. De bruto marge berekenen is heel simpel met een boekhoudprogramma. Je bespaart hiermee een hoop tijd en waarborgt bovendien het succes van je verkoopactiviteiten!

Meest recente update: januari 3, 2024 by Kaj

Meer verdienen en beter omgaan met je geld?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste economische nieuws, handige tips voor ondernemers en de beste tools!

Top boekhoudprogramma's
 
Chris & Kaj Hoebeginik

De auteurs: Kaj & Chris

Wij zijn Kaj & Chris en op hoebeginik.nl delen wij onze expertise op het gebied van ondernemerschap en marketing. Na onze studie marketing vervolgden wij onze praktijkstudie in ondernemerschap. Inmiddels jaren later delen wij onze succesverhalen en valkuilen hier zodat jij ervan kunt leren. Lees hier ons verhaal.

Plaats een reactie