Home 9 Geld 9 Cashflow, hoe positief staat jouw bedrijf ervoor?

Cashflow, hoe positief staat jouw bedrijf ervoor?

cashflow
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

februari 21, 2024 @ 1:14 pm

Leestijd:
4 minuten

Auteur: Kaj
Laatst bijgewerkt:

februari 21, 2024 @ 1:14 pm

Leestijd: 4 minuten

Iedereen kent volgens mij de term cashflow wel, hoeveel geld komt er binnen en hoeveel gaat eruit. Als ondernemer krijg ik bij iedere verjaardag de vraag wel één keer. Hoe gaan de zaken, heb je een lekkere cashflow?  Het antwoord zal alleen niets zeggen over de situatie.

Je kan heel veel cashflow hebben, maar nog zo weinig verdienen. Het zegt namelijk niet hoeveel je verdient. Maar wat is cashflow eigenlijk? In dit artikel vertel ik je meer over de cashflow betekenis en geven we handige tips over het bewaken van jouw financiële situatie.

Wat is cashflow?

Cashflow is het verschil tussen het geld dat je binnenkrijgt en het geld dat eruit gaat over een bepaalde periode. Ook wel kasstroom genoemd. Het gaat alleen over de werkelijke geldstromen, het heeft niets met winst of verlies te maken in je boekhouding.

Je kan heel veel facturen sturen en een goede omzet hebben gedraaid. Maar als er te laat betaald wordt of je hebt veel kosten gemaakt. Dan kan je uiteindelijk een negatieve cashflow hebben. Dat betekent dat je meer uitgeeft dan dat je binnenkrijgt aan geld en dit kan zorgen voor financiële problemen. Banken kunnen kijken naar je cashflow bij bijvoorbeeld een aanvraag voor een lening.

Een positieve cashflow, waarom is dat belangrijk?

De rekeningen gaan gewoon door, je hebt iedere maand verplichtingen. Daarom wil je dat anderen jou ook op tijd betalen. Er gaan jaarlijks te veel bedrijven kapot door een negatieve cashflow. Terwijl het bedrijf niet verliesgevend hoeft te zijn, maar een periode meer uitgeeft dan dat er binnen komt. Heb jij een positieve cashflow? 

Cashflow berekenen, hoe doe je dat?

Cashflow berekenen doe je door alle ontvangen en uitgaande bankmutaties bij elkaar op te tellen en af te trekken. Het bedrag dat je overhoudt, geeft aan of je een positieve of negatieve kasstroom hebt. 

Dit is de eenvoudigste manier om het te berekenen, maar er zijn meer cashflowoverzichten die je kunt gebruiken. Hieronder de 3 soorten.

Operationeel cashflow

Operationele kasstroom heeft te maken met de dagelijkse activiteiten van je bedrijf. Het verkopen van je producten of diensten. De inkoop van grondstoffen of voorraad. En natuurlijk de betaling van loon en belastingen.

Investeringscashflow

Investeringscashflow heeft te maken met duurzame investeringen, zoals de aanschaf of verkoop van machines, meubels, computers of software. Het verkopen van je duurzame investeringen valt hier ook onder.

Financieringscashflow 

Financieringscashflow heeft te maken met de inkomsten of uitgaven die te maken hebben met leningen, aandelen of dividend. De som van deze drie zijn de netto kasstromen. Ook financiering aan anderen kan je hieronder rekenen en het verkopen van bijvoorbeeld aandelen.

Zelf gebruik ik de eenvoudigste manier, ik tel alles op en trek het daarna af. Dat bedrag is mijn cashflow en die is verrassend genoeg nooit positief genoeg. 

Cashflow in kaart brengen voor ondernemers

Het bijhouden van je geldstromen is ontzettend belangrijk. Je weet hierdoor zeker dat er meer geld binnenkomt dan eruit gaat. Met name voor zzp’ers is dit proces heel belangrijk. Ze zijn namelijk afhankelijk van de betalers van facturen. Je kunt nog zoveel sales doen en facturen uitschrijven, maar als je ze niet betaald krijgt dan houdt het op.

Met simpele software kun je ervoor zorgen dat je dit overzicht nooit meer verliest. Je verstuurt eenvoudig je facturen vanuit de boekhoudsoftware voor zzp’ers en kunt instellen dat er een automatische herinnering achteraan gaat zodra de factuur nog niet betaald is. Door dit proces te automatiseren bespaar je jezelf veel tijd en bewaak je jouw cashflow. Populaire software in Nederland vind je hier.

Hoe verbeter je de cashflow?

Een positieve cashflow is belangrijk voor de financiële gezondheid en de toekomst van je bedrijf. Door je cashflow op orde te hebben kan je blijven investeren of sparen. Een negatieve cashflow kan leiden tot liquiditeitsproblemen, schulden of zelfs faillissement. Gelukkig zijn er een paar tips om je cashflow te verbeteren:

  • Een goed debiteurenbeheer. Verstuur je facturen op tijd en gebruik duidelijke voorwaarden en betaaltermijnen. Houd de betalingen bij met een goed overzicht. Welke betalingen nog openstaan en stuur herinneringen of desnoods aanmaningen. Het is belangrijk dat jouw cashflow op orde blijft.
  • Verminder je voorraad. Klinkt logisch, maar kijk hier eens kritisch naar. Heb je onnodig veel in huis, dat vergroot automatisch de kans op schade of andere soorten derving. Verklein je voorraad en analyseer welke producten slecht of juist heel goed gaan. Het kan ook een verschil maken met welke leverancier je werkt, bijvoorbeeld de levertijd. 
  • Onderhandel met je crediteuren. Het kan helpen om gunstige afspraken te maken zoals korting of termijnen met de mensen die geld van jou krijgen. Meer tijd van je leveranciers kan ruimte bieden voor de langzaam betalende klanten. 
  • Zoek naar alternatieven. Het is belangrijk dat je cashflow positief is/blijft. In sommige gevallen zal je minder geld binnenkrijgen dan je nodig bent, welke reden het ook mag zijn. Probeer in zo’n geval een lening om de tijd te overbruggen of maak gebruik van subsidies. We hebben het gezien met de energiecrisis, de kosten waren ineens zo hoog dat het bijna onmogelijk was om je cashflow positief te houden. 

Dit zijn enkele voorbeelden, hopelijk heb je er iets aan. Blijf vooral verstandig boekhouden, uiteindelijk levert dat de meeste winst op. Meer weten over boekhouding? Lees dan mijn artikel over elementair boekhouden, waarin ik uitleg over de basis van boekhouden.

Conclusie, cashflow is essentieel!

Cashflow is van enorm belang voor je onderneming, een positieve cashflow zorgt ervoor dat je door kan gaan met je bedrijf. Door je cashflow goed bij te houden en te verbeteren, kun je je bedrijf gezond en groeiend houden. Uiteindelijk wil je toch ook dat er meer binnenkomt, dan dat je moet uitgeven.

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.