Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Ondernemen 9 Contributiemarge

Contributiemarge

Contributiemarge
Auteur: Chris

Laatst bijgewerkt: 13 maart 2024

Leestijd: 3 minuten

De contributiemarge is het verschil tussen de omzet en de variabele kosten. De contributiemarge (ook wel dekkingsbijdrage genoemd) laat zien in hoeverre een bepaald product bijdraagt ​​aan het dekken van de vaste kosten. 

Het nut van deze informatie zit onder andere in de berekening van het ‘Break-Even Point’ (= het punt van waaruit een bedrijf winst maakt).

In deze blog leer je wat de contributiemarge is, waarom de contributiemarge belangrijk is en hoe je de contributiemarge kan berekenen.

Met het gebruik van boekhoudsoftware maak je het jezelf gemakkelijk.
 

Wat is contributiemarge (dekkingsbijdrage)?

De contributiemarge is het verschil tussen de omzet en de variabele kosten van een onderneming. Je bepaalt de contributiemarge voor een product, een productgroep of voor het gehele verkoopvolume. 

Om een ​​bedrijf winst te laten maken met zijn normale bedrijfsvoering, moet de totale contributiemarge groter zijn dan de vaste kosten.

Waarom is de contributiemarge belangrijk?

Met de contributiemarge kunnen de vaste kosten worden opgevangen (gedekt). Als de contributiemarge hoger is dan de vaste kosten, maakt het bedrijf winst. Als het lager is, is de bedrijfsvoering verliesgevend.

De berekening van de contributiemarge biedt belangrijke inzichten voor de bedrijfsvoering:

  • Welke producten en/of diensten zijn bijzonder winstgevend?
  • Welke producten en/of diensten dekken de vaste kosten niet eens?
  • Heeft het zin om een ​​product zelf te vervaardigen, of is het beter om het extern in te kopen?
  • Wanneer is het break-even punt bereikt?

Kortom, de berekening van de contributiemarge is een belangrijk instrument om te controleren omdat de contributiemarge belangrijke kengetallen geeft voor het bepalen van productiviteit en prijsberekening.

Dekkingsbijdrage berekenen

Dekkingsbijdrage berekenen

Om de dekkingsbijdrage (ook wel contributiemarge) te bepalen, kun je zowel de dekkingsbijdrage berekenen op productniveau en op productgroepniveau gebruiken.

Het resultaat van de berekening van de contributiemarge geeft informatie over de winstgevendheid van het bedrijf als geheel en is daarom van bijzonder belang voor algemene zakelijke beslissingen.

Om de contributiemarge te berekenen moet je de onderstaande dekkingsbijdrage formule gebruiken:

Dekkingsbijdrage = Totale afzet * (verkoopprijs – variabele kosten per product)

Contributiemarge voorbeeld

Een hotdogkraam verkoopt maandelijks 5.000 hotdogs voor € 2 per stuk. De inkoopprijs voor de ingrediënten is €1,50 per hotdog. 

Daarnaast is er de standhuur en de kosten voor twee medewerkers van in totaal € 1.900 per maand.

De marge per eenheidsbijdrage is € 0,50 (eenheidsprijs € 2 – variabele eenheidskosten € 1,50). Elke verkochte hotdog draagt ​​dus € 0,50 bij aan het betalen van de standhuur en de twee medewerkers.

De totale contributiemarge is € 2.500: totale opbrengst €10.000 (5.000 stuks x € 2) – totale variabele kosten € 7.500 (5.000 stuks x € 1,50).

Als nu de vaste kosten voor standhuur en medewerkers van de totale contributiemarge worden afgetrokken, is het resultaat een positief resultaat van € 600 per maand.

Omzet totaal€ 10.000
Variabele kosten– € 7.500
Contributiemarge =€ 2.500
Vaste kosten– € 1.900
Resultaat€ 600

Bevindingen uit de berekening van de contributiemarge

De berekening van de contributiemarge is een belangrijke controlemethode, die essentiële indicatoren levert voor het bepalen van de productiviteit. 

Met de resultaten van de contributiemarge ben je in staat om de onderstaande vragen te beantwoorden.

  • Welke producten zijn bijzonder winstgevend?
  • Welke producten genereren niet eens de vaste kosten?
  • Heeft het zin om deze producten zelf te produceren of moeten ze extern worden ingekocht?
  • Wanneer wordt het break-even punt bereikt?

Conclusie contributiemarge

De berekening van de contributiemarge maakt het mogelijk om de prijzen voor de afzonderlijke producten vast te stellen. De verkoopprijs moet minimaal de variabele kosten dekken zodat er geen kosten meer ontstaan. 

De door het product gegenereerde omzet of contributiemarge kan vervolgens worden gebruikt om vaste kosten te dekken. Als deze groter zijn dan de vaste kosten, maakt het bedrijf winst. Zo is het mogelijk om erachter te komen of een product potentie heeft of niet.

Met behulp van de contributiemarge kunnen de producten en productgroepen die bijdragen aan het bedrijfsresultaat en de gemaakte kosten worden bekeken. 

Dit maakt het mogelijk om onderscheid te maken tussen producten met een hoog rendement en minder winstgevende producten en ook om beslissingen te nemen over het al dan niet investeren in de ene of de andere productlijn.

Veelgestelde vragen over contributiemarge

Wat is dekkingsbijdrage?

Wat is het verschil tussen contributiemarge en dekkingsbijdrage?

Maak het jezelf gemakkelijk en bespaar veel tijd

Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk!

e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR

Een vraag over dit onderwerp?

Heb je een vraag over dit onderwerp of wil je iets toevoegen dat nuttig kan zijn voor de volgende lezer? Laat hieronder een reactie achter en een van onze experts helpt je graag verder!

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Chris
Mijn naam is Chris en ik ben één van de beheerders van Hoebeginik.nl. Ik merkte tijdens mijn studententijd dat ik een grote passie had voor ondernemen en online vindbaarheid. In deze periode ben ik begonnen met het opzetten van mijn eerste websites en webshops. Ik heb in het begin veel fouten gemaakt die achteraf makkelijk te voorkomen waren geweest. Het is mijn wens om anderen te helpen om deze fouten over te slaan. Daarnaast wil ik beginnende ondernemers graag helpen om de juiste focus te bepalen bij het opzetten van hun nieuwe onderneming. Dit is dan ook een van de redenen om te beginnen met Hoebeginik.nl. Kortom, mocht je marketing of ondernemersgerelateerde vragen hebben dan kan je me altijd een berichtje sturen!