Het conversie percentage (ook wel conversieratio) is een KPI vanuit online marketing. Het toont de verhouding tussen bezoekers aan een website en conversies. De conversieratio wordt weergegeven als een percentage.
Een conversie hoeft niet per se een aankoop of transactie te zijn. Elk vooraf gedefinieerd en behaald doel kan tellen als een conversie. Het conversie percentage kan dus ook de verhouding tussen bezoeken en downloads of nieuwsbriefabonnementen weerspiegelen. Met onze handige rekentool kun je eenvoudig het conversiepercentage berekenen.
Conversiepercentage berekenen – Rekentool
Definitie conversieratio
De conversieratio beschrijft de verhouding tussen bezoeken/klikken en gerealiseerde conversies. Conversies staan gelijk aan behaalde doelen, bijvoorbeeld de transitie van prospects naar klanten of kopers. Ze kunnen bijvoorbeeld bestaan ​​uit aankopen of downloads.
Conversie ratio berekenen
De conversie ratio kan worden berekend door het aantal conversies te delen door het aantal vertoningen. Boven deze uitleg vind je onze rekentool waarmee je eenvoudig je conversie berekenen kunt.
Voorbeeld:
50 conversies / 500 vertoningen * 100 = 10% conversie percentage.
Het bovenstaande percentage omvat echter ook geautomatiseerde vertoningen door bots en herhaalde paginaweergaven door één en dezelfde gebruiker. Daarom is deze variant minder nauwkeurig.
Als je het conversiepercentage nauwkeuriger wilt berekenen, kun je in de formule beter werken met unieke bezoekers of sessies in plaats van vertoningen. Elke bezoeker wordt immers maar één keer geteld, ook als ze de site meerdere keren op één dag bezoeken.
In de voorbeeldberekening hieronder wordt uitgegaan van een conversiepercentage op basis van unieke bezoekers.
50 conversies / 300 unieke bezoekers * 100 = 16,6% conversie percentage.
Welke conversieratio is goed voor mijn bedrijf?
Over het algemeen gaan online marketingexperts in Nederland uit van een gemiddelde conversieratio van 3% in e-commerce. In de praktijk betekent dit dat van de 100 bezoekers drie bezoekers daadwerkelijk iets in de webshop kopen.
Het conversieratio is afhankelijk van veel factoren, zoals het type product, de prijs van het product en het seizoen.
Het is duidelijk dat een winkel voor goedkope elektronica onder de 10 euro over het algemeen een hogere conversieratio heeft dan een winkel voor sportfietsen met prijzen van gemiddeld 1.000 euro.
Voor een winkel voor luxeartikelen is het voldoende als één op de 1.000 bezoekers een artikel koopt, terwijl een winkel uit de huisdierensector veel artikelen moet verkopen om een ​​hoge winst te behalen.
Er kan dan ook niet algemeen gezegd worden dat een lager conversie percentage het gevolg is van een slechtere optimalisatie. Factoren als aanbod en het genereren van inkomsten zijn belangrijker.
Lagere bezoekersaantallen kunnen dus een hogere conversieratio betekenen, maar de winst kan nog steeds lager zijn dan die welke een hoger aantal bezoekers behaalt met een lagere conversieratio.
Voorbeeldberekening
200 bezoekers * 3,5% conversieratio * € 1.000 verkoopbedrag = € 7.000 omzet
800 bezoekers * 2,5% conversieratio * 100 € verkoopbedrag = € 2.000 omzet
Benchmarks voor bezoekers-naar-leads-conversie en leads-naar-klant-conversie dienen als goede referentie. Een goede conversieratio voor bezoekers naar leads ligt bijvoorbeeld tussen de 1 en 5 procent. De conversie van leads naar klanten is breder. Gemiddeld ligt dit tussen de 1 en 20 procent.
Wil je zeker weten dat je een goede conversiereatio hebt voor bijvoorbeeld je advertenties? Dan raden wij de POAS aan. Dit is een metric binnen Google Adwords waarbij je precies kunt zien hoeveel winst je maakt op je conversies. Met de tool ProfitMetrics is dit binnen handbereik.
Bezoek ProfitMetrics en start direct je gratis proefaccountDeze factoren kunnen het conversie percentage verslechteren
Nu je begrijpt hoe belangrijk het conversieratio is voor je bedrijfsresultaat, moet je extra voorzichtig zijn met aanpassingen en nieuwe functies implementeren. Kleine aanpassingen kunnen je conversiepercentage namelijk behoorlijk verslechteren.
In de onderstaande tabel zijn enkele factoren uitgewerkt die een negatief effect kunnen hebben op je online conversies.
Te weinig betaalmogelijkheden | Gebroken websitelinks |
Ingewikkelde aanmeldingsprocessen | Ontbreken van sociaal bewijs |
Lage relevantie via een Google-advertentie | Trage laadsnelheid van pagina’s |
Onhandig geplaatste knoppen | Informatie die op het eerste gezicht niet duidelijk is, bijvoorbeeld over verzending |
Onveilig bestelproces (bijvoorbeeld geen https) | Veel grammatica fouten |
Technische problemen met een betalingsdienstaanbieder | Onleesbaar lettertype |
Captcha’s | Onleesbare kleur |
Betaalde downloads | Te algemene website |
Slecht gekozen bestemmingspagina | Geen mobielvriendelijke website |
Mobielvriendelijkheid en conversie percentage
Websitebezoekers via mobiele apparaten nemen voortdurend toe. Een website die niet mobielvriendelijk is, wordt steeds vaker geconfronteerd met een verslechtering van de conversieratio.
Inmiddels is ruim 62% van alle websitebezoekers afkomstig via smartphones. Dit percentage neemt al jaren toe. Om als website levensvatbaar te zijn moet je website dus mobielvriendelijk worden gemaakt.
De conversieratio verhogen
Er zijn veel manieren om het conversie percentage te verhogen. De snelste en gemakkelijkste manier is om de prijzen te verlagen. Deze actie vestigt de aandacht van nieuwe bezoekers op de homepage en vergroot de kans op het plaatsen van een bestelling.
In het algemeen is niet alleen de kwantiteit, maar ook de kwaliteit van de bezoekers is belangrijk (80/20 regel). Kort door de bocht zorgen vaste klanten voor 20% van het verkeer, maar zijn verantwoordelijk voor zo’n 80% van de omzet.
Wil je weten hoe jij je conversie percentage kan optimaliseren? Lees hier ons artikel over conversie marketing.
Veelgestelde vragen
Hoeveel procent van de websitebezoekers is mobiel?
62,06% van al het websiteverkeer is afkomstig van mensen die mobiele apparaten gebruiken.
Welke factoren beïnvloeden de conversieratio?
Er zijn talloze beïnvloedende factoren die de conversieratio beïnvloeden.
- Mobielvriendelijkheid
- Social proof
- Type zoekwoorden
- merkbekendheid
- Kanaal
- Veiligheid
- productaanbod
- USP’s
- inhoud
Wat is een conversie percentage?
Bij online marketing beschrijft de Conversie Ratio (conversie percentage) het aantal bezoekers van een website in relatie tot het aantal online doelacties dat als conversie is gedefinieerd.
0 reacties