In online marketing en vooral in Search Engine Advertising (SEA) beschrijft de Cost Per Click (CPC) de waarde die een klik op een advertentie gemiddeld kost. Wat dat precies inhoudt en hoe deze worden gemeten, lees je volledig in dit artikel.
CPC betekenis
De CPC is de afkorting voor cost per click. Bij online marketing beschrijft de CPC de gemiddelde waarde van hoeveel een klik op een advertentie kost.
Cost-per-click (CPC) wordt vaak synoniem gebruikt met de term pay-per-click (PPC), die in de basis hetzelfde proces beschrijft. De term PPC wordt vaak gebruikt voor aanbieders van het advertentiemodel, bijvoorbeeld Google. CPC is de statistiek om de betaalde kosten per klik binnen het platform door te meten.
Google Ads is de bekendste vorm van adverteren die wordt gefactureerd via CPC. De prijs wordt automatisch bepaald via realtime bieden en is dus fundamenteel afhankelijk van het aantal concurrenten en de gebruikte trefwoorden.
Cost per click berekenen – formule
Om de gemiddelde cost per click te berekenen, bijvoorbeeld over je Google Ads campagnes, kun je de volgende formule toepassen:
Uitgegeven budget / totale klikken via het uitgegeven budget = CPC
CPC berekenen – voorbeeld
Stel ik heb een Google Ads campagne gedraaid voor 60 dagen, het totale budget over deze periode was 2.000 euro en er zijn 4874 klikken binnengehaald. De klant wil weten hoeveel de CPC was in deze periode.
De berekening van de CPC gaat dan als volgt: 2000 / 4874 = € 0,41. Gemiddeld hebben we dus 41 cent per ingekochte klik betaald. In de praktijk zullen er waarschijnlijk klikken tussen zitten die hoger dan €1,- zijn geweest en klikken die goedkoper dan € 0,30 zijn geweest.
CPC marketing verbeteren
Als je goede optimalisaties toepast binnen je campagnes en je de relevantie verhoogd van je campagnes zul je merken dat Google je hiervoor zal belonen met een lagere Cost Per Click. Er zijn veel factoren waarop Google let bij het bepalen van je CPC, namelijk:
- Advertentierelevantie
- Verwachte Click-Through-Rate
- Ervaring op de landingspagina
Daarnaast kan een zeer hoge CPC ook betekenen dat de zoekterm zeer competitief is en dat er door concurrenten veel geld wordt gebruikt om hun advertenties op deze zoekterm te laten verschijnen. Je ROAS berekenen kan je uitkomst bieden in dit proces. Hierdoor weet je precies hoeveel return on je advertenties je moet halen om winstgevend te zijn.
Ben je op zoek naar een goede partner om je CPC marketing aan uit te besteden? ConversieOnline helpt je hier graag verder mee.
Conclusie
Als je aan online marketing doet, kun je niet om het CPC-model heen.Daarom is het belangrijk om hiermee aan de slag te gaan. CPC marketing is een succesvolle methode om kliks te genereren en daarnaast grip te houden over je kosten/omzet verhouding.
Een eigenschap van het CPC-model is dat het potentiële klanten aantrekt die via een advertentie van het bedrijf naar de website worden doorgestuurd. Dit genereert meer verkeer op de websites, wat leidt tot een toename van conversies en klanten.
Veelgestelde vragen
Hoe wordt de prijs van de CPC bepaald?
De hoogte van de prijs wordt bepaald volgens het principe van een veiling. De prijs wordt automatisch gevormd via realtime bieden. De kosten per klik beginnen bij kleine bedragen en kunnen oplopen tot tientallen euro’s, omdat er veel factoren zijn die de prijsstelling beïnvloeden.
Welke factoren bepalen de CPC via Google Ads?
Kwaliteit van de landingspagina waar je naartoe wordt gestuurd | Relevantie van het zoekwoord |
Aantal concurrerende advertenties | De branche waarin je adverteert |
Click-Through-Rate (in percentages) via een advertentie naar de website | Aantal concurrenten |
De maximale prijs die door het bedrijf is vastgesteld | De totale kwaliteit van de website (conversiegericht, laadsnelheid etc) |
Bereik van het bedrijf |
Wat is het verschil tussen CPC en PPC?
PPC staat voor “Pay Per Click” en wordt vaak gebruikt als synoniem voor CPC. PPC beschrijft echter alleen het proces zelf, terwijl CPC staat voor de Cost Per Click.
Wat is het verschil tussen CPC en CPM?
CPM is een de Engelse afkorting voor ‘Cost per Mille’, wat de kosten per 1000 vertoningen betekent. Het doel van CPM is om de zichtbaarheid op het internet te vergroten. Bij CPM wint het hoogste bod, wat betekent dat degene die het meest biedt, als 1e wordt vertoond. Terwijl er bij CPC-biedingen veel andere factoren zijn die de vertoning beïnvloeden.
Met CPM zijn er weinig manieren om te bepalen of de advertentie daadwerkelijk op de juiste plaatsing wordt weergegeven voor potentiële klanten. Ter vergelijking: CPC-controle is heel eenvoudig omdat je per klik betaalt en je grotendeels zelf bepaald voor welke klikken je wilt betalen. Dit maakt het erg transparant.
0 reacties