Home » Marketing » CPC betekenis, wat is CPC?

CPC betekenis, wat is CPC?

Leestijd: 3 minuten

In online marketing en vooral in Search Engine Advertising (SEA) beschrijft de Cost Per Click (CPC) de waarde die een klik op een advertentie gemiddeld kost. Wat dat precies inhoudt en hoe deze worden gemeten, lees je volledig in dit artikel.

Al je data op één plek? Deze handige tools moet je hebben
 

CPC betekenis

De CPC is de afkorting voor cost per click. Bij online marketing beschrijft de CPC de gemiddelde waarde van hoeveel een klik op een advertentie kost. 

Cost-per-click (CPC) wordt vaak synoniem gebruikt met de term pay-per-click (PPC), die in de basis hetzelfde proces beschrijft. De term PPC wordt vaak gebruikt voor aanbieders van het advertentiemodel, bijvoorbeeld Google. CPC is de statistiek om de betaalde kosten per klik binnen het platform door te meten.

Google Ads is de bekendste vorm van adverteren die wordt gefactureerd via CPC. De prijs wordt automatisch bepaald via realtime bieden en is dus fundamenteel afhankelijk van het aantal concurrenten en de gebruikte trefwoorden.

Cost per click berekenen – formule

Cost per click berekenen

Om de gemiddelde cost per click te berekenen, bijvoorbeeld over je Google Ads campagnes, kun je de volgende formule toepassen:

Uitgegeven budget / totale klikken via het uitgegeven budget = CPC

CPC berekenen – voorbeeld

Stel ik heb een Google Ads campagne gedraaid voor 60 dagen, het totale budget over deze periode was 2.000 euro en er zijn 4874 klikken binnengehaald. De klant wil weten hoeveel de CPC was in deze periode.

De berekening van de CPC gaat dan als volgt: 2000 / 4874 = € 0,41. Gemiddeld hebben we dus 41 cent per ingekochte klik betaald. In de praktijk zullen er waarschijnlijk klikken tussen zitten die hoger dan €1,- zijn geweest en klikken die goedkoper dan € 0,30 zijn geweest.

CPC marketing verbeteren

Als je goede optimalisaties toepast binnen je campagnes en je de relevantie verhoogd van je campagnes zul je merken dat Google je hiervoor zal belonen met een lagere Cost Per Click. Er zijn veel factoren waarop Google let bij het bepalen van je CPC, namelijk:

  • Advertentierelevantie
  • Verwachte Click-Through-Rate
  • Ervaring op de landingspagina

Daarnaast kan een zeer hoge CPC ook betekenen dat de zoekterm zeer competitief is en dat er door concurrenten veel geld wordt gebruikt om hun advertenties op deze zoekterm te laten verschijnen. Je ROAS berekenen kan je uitkomst bieden in dit proces. Hierdoor weet je precies hoeveel return on je advertenties je moet halen om winstgevend te zijn.

Ben je op zoek naar een goede partner om je CPC marketing aan uit te besteden? ConversieOnline helpt je hier graag verder mee.

Conclusie

Als je aan online marketing doet, kun je niet om het CPC-model heen.Daarom is het belangrijk om hiermee aan de slag te gaan. CPC marketing is een succesvolle methode om kliks te genereren en daarnaast grip te houden over je kosten/omzet verhouding.

Een eigenschap van het CPC-model is dat het potentiële klanten aantrekt die via een advertentie van het bedrijf naar de website worden doorgestuurd. Dit genereert meer verkeer op de websites, wat leidt tot een toename van conversies en klanten.

Veelgestelde vragen

Hoe wordt de prijs van de CPC bepaald?

Welke factoren bepalen de CPC via Google Ads?

Wat is het verschil tussen CPC en PPC?

Wat is het verschil tussen CPC en CPM?

Meer verdienen en beter omgaan met je geld?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste economische nieuws, handige tips voor ondernemers en de beste tools!


Top boekhoudprogramma's
 
Chris & Kaj Hoebeginik

De auteurs: Kaj & Chris

Wij zijn Kaj & Chris en op hoebeginik.nl delen wij onze expertise op het gebied van ondernemerschap en marketing. Na onze studie marketing vervolgden wij onze praktijkstudie in ondernemerschap. Inmiddels jaren later delen wij onze succesverhalen en valkuilen hier zodat jij ervan kunt leren. Lees hier ons verhaal.

Plaats een reactie