Home » Marketing » Ontdek de Rol van een CRM Campagne Marketeer: Wat Houdt Het Echt In?

Ontdek de Rol van een CRM Campagne Marketeer: Wat Houdt Het Echt In?

Leestijd: 4 minuten

Customer Relations Management (CRM) programma’s helpen bedrijven en specifiek de CRM marketeer bij het verhogen van de omzet en het versnellen van het verkoopproces. Uit onderzoek is gebleken dat de juiste inzet van CRM de opbrengsten per verkoper met meer dan 40% doen toenemen.

De CRM campagne marketeer is de spin in het web, die ervoor zorgt dat de data over klanten en prospects structureel verzameld wordt en gebruikt wordt om doelgroepen te bepalen, voor acties die de verkopers helpen gerichter en specifieker te werken met de juiste klanten.

Ook in het acquisitieproces speelt de marketeer een grote rol. Als CRM marketeer houd je rekening met de informatie die je hebt, maar probeer je ook de juiste acties voor een specifieke klantengroep te bedenken, aan te sturen en uiteindelijk uit te voeren. Een goede campagne trekt de juiste klanten, geeft de verkopers meer en betere sales leads, waardoor, zoals gezegd, de omzet toeneemt.

Last but not least bepaalt de CRM marketeer met welke relevante informatie het systeem gevuld wordt, om zo optimale selecties te kunnen maken. Op die selecties worden verschillende marketingtactieken ingezet, zoals e-mail, inhoud en sociale mediamarketing.

Wat is een CRM-systeem precies?

CRM-software is een systeem van waarmee klantinformatie wordt geordend, samengevoegd en geanalyseerd. De informatie kan van meerdere kanten komen. Dit is vooral ook afhankelijk van de wijze van benadering. Bij persoonlijke verkoop zal de informatie komen van, en ingevoerd worden door de verkoper.

Bij online sales wordt de informatie vaak binnengebracht door de klant die formulieren invult, of door interacties met een klantenservice afdeling. Deze data wordt opgeslagen in het CRM-systeem voor toekomstig gebruik. Zo komen de contactmomenten met (toekomstige) klanten in beeld, ongeacht via welk kanaal en welke afdeling dat binnenkomt.

Door de beschikbaarheid van de gegevens kan in ieder contactmoment veel beter worden ingespeeld op de klant en wordt, als het goed is, de relatie verstevigd. Hieronder een aantal van de bekendste software op een rij. Bepaal welke specificaties voor jou belangrijk zijn.

 

Wat is een marketingcampagne?

Goede marketing zorgt voor omzetgroei. Dat geldt voor alle bedrijven, hoe groot of klein ze ook zijn. Het plannen van de tactiek en de meting van de resultaten is een essentieel onderdeel van de taken van de CRM campagne marketeer. Marketingcampagnes hebben allemaal als ultiem doel om de vraag naar de producten en de verkoop hiervan te stimuleren.

Hoewel alle marketingcampagnes anders zijn, hebben de meeste campagnes meerdere lagen of fases, die de klant door de campagne leiden. Het uiteindelijke doel is natuurlijk verkoop. Als het een bestaande klant is, gaat het meestal om cross-selling of upselling. Een campagne voor deze groep is vaak eenvoudiger. De klant kent het bedrijf al en heeft al eerder een of meerdere producten afgenomen. Dat maakt contact en communicatie eenvoudiger.

Een marketingcampagne kan eenvoudig van opzet zijn, gericht op 1 doel en kanaal. Als de marketeer besluit meerdere kanalen en meerdere klantgroepen te benaderen dan is het zaak tijdig de juiste analyses te doen en bij te sturen: sommige campagnes zijn nu eenmaal niet geschikt voor alle klanten.

Hoe marketing en CRM zo effectief mogelijk te gebruiken

Zonder technologie kan de marketeer vrijwel niets doen. Een CRM-systeem neemt heel veel standaard werk over, zoals het maken van selecties en ook voor de operationele kant van de campagne. Denk bijvoorbeeld aan versturen van e-mailings of het genereren van adresbestanden.

Een CRM-marketeer maakt ook gebruik van het systeem voor het verwerken van de inbound marketing informatie die het bedrijf ontvangt. Je kunt dan denken aan het verwerken van inkomende mails van klanten, of bellende klanten die via een contact center binnenkomen.

De meeste CRM-marketeers zijn verantwoordelijk voor de executie van een breed scala aan activiteiten. Je kunt dan denken aan e-mailmarketing, sociale mediamarketing, leadgeneratie en evenementenmarketing.

Meten is weten

Marketeers kunnen met behulp van hun systemen ook de resultaten en effectiviteit van verschillende marketingtactieken meten. Dit gaat tot op het niveau van de verwachte omzet, Return on Investment en individuele projecten. Deze statistieken zijn erg belangrijke input voor vrijwel alle afdelingen van een bedrijf. Het heeft effect op de verkoopplanning, voorraden, inkoop, HRM en veel meer afdelingen.

Waarom zijn CRM-marketingcampagnes zo van belang?

Een CRM marketeer verzamelt door het CRM systeem enorm waardevolle klantinformatie. Deze informatie wordt ingezet voor allerlei soorten campagnes. Met de informatie die daar vervolgens uit voort komt, zorgen de marketeer ervoor dat er betere informatie beschikbaar komt voor nieuwe marketing initiatieven.

De targeting wordt beter (wordt de juiste klant met het juiste aanbod benaderd?) en dat zorgt voor een hoger conversie. Dit is niets anders dan het percentage van de benaderden dat uiteindelijk over gaat tot actie (meestal aankoop van het product)

Welke gegevens verzamelt de CRM marketeer?

Veel zaken liggen voor de hand en zijn ook gerelateerd aan het type product dat verkocht wordt. De eerste gegevens die worden gevraagd, gaan om de manier waarop de klant te bereiken is. Denk daarbij aan mailadres, telefoon en fysiek adres. Natuurlijk wil je ook de basisinformatie, naam, adres en woonplaats. Ook geboortedatum en geslacht kunnen voor de hand liggende criteria zijn, al was het maar om de klant op de juiste manier aan te spreken.

Wat belangrijk is, is de weg die de klant door het bedrijf is gevolgd. Hoe was het eerste contact, hoe kwam dat binnen en waartoe heeft iedere opvolgende actie geleid. Tot slot zal de marketeer ook proberen in te schatten op basis van een profiel, hoeveel kans er is op een conversie en welke en hoeveel mogelijkheden er zijn voor cross-selling en upselling.

Ook levert dat vastleggen van een klantenprofiel en de voorkeuren, mogelijkheden op om steeds gerichter te targeten, maar ook om een verkeerde targeting te voorkomen. Een restaurant wil bijvoorbeeld geen aanbieding sturen voor een 7-gangen wildmenu als duidelijk is dat de klant vegetariër is!

De CRM-marketeer is degene die verantwoordelijk is voor het bijhouden en uitbreiden van het systeem en de kwaliteit van de gegenereerde output. Uiteindelijk is het resultaat zichtbaar en meetbaar in de omzet.

Vond je dit interessant en wil je meer lezen?

Meer verdienen en beter omgaan met je geld?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste economische nieuws, handige tips voor ondernemers en de beste tools!

Top boekhoudprogramma's
 
Chris & Kaj Hoebeginik

De auteurs: Kaj & Chris

Wij zijn Kaj & Chris en op hoebeginik.nl delen wij onze expertise op het gebied van ondernemerschap en marketing. Na onze studie marketing vervolgden wij onze praktijkstudie in ondernemerschap. Inmiddels jaren later delen wij onze succesverhalen en valkuilen hier zodat jij ervan kunt leren. Lees hier ons verhaal.

Plaats een reactie