De beste tijd om te posten op social media per platform

Leestijd: 5 minuten

Vroeger vond je alleen je vrienden op de tijdlijn van Facebook of Instagram. Tegenwoordig heeft zo’n beetje ieder bedrijf meer social media profielen dan de gemiddelde tiener. Het is namelijk een plek waar veel mensen uren per dag scrollen.

Om maar een paar cijfers te noemen. Ongeveer 57% van de bewoners in Europa heeft social media en de gemiddelde tijd die mensen op al deze platformen doorbrengen is 145 minuten per dag. 

Je kunt je wel voorstellen waarom het voor bedrijven dan zo’n interessante manier is om hun doelgroep te bereiken. Ten eerste natuurlijk omdat bedrijven als Facebook tot op de eigenschap nauwkeurig consumenten kunnen bedrijven. Daarnaast om ervoor te zorgen dat je merk constant weer in beeld komt van de juiste doelgroep.

De keerzijde hiervan is alleen wel dat het steeds moeilijker wordt om die doelgroep te bereiken. Iedereen concurreert met elkaar om maar zoveel mogelijk van die 145 minuten per dag jouw bedrijf in beeld te krijgen.

In dit artikel behandelen we daarom precies de beste tijd om te posten op social media. Dit bekijken we voor alle grote sociale platformen. We hopen je hiermee een beeld te geven over het tijdstip om zo je doelgroep beter te kunnen bereiken. 

GebruikersBeste dag om te postenBeste tijdstipRegelmaatSoort content
Instagram1,3 miljardma – vr11:00 – 14:00DagelijksPost & stories
Facebook2,9 miljardma – vr09:00 – 16:00DagelijksPost
Youtube2 miljarddo – vr12:00 – 15:00WekelijksUitleg, productreview
Snapchat300 miljoenma – zo22:00 – 01:004-6 keer per dagPost
LinkedIn700 miljoenma – vr08:00 – 14:00WekelijksUitleg, blog, use-case
Twitter200 miljoenma – vr9:00DagelijksPost, blog

Doe je dit namelijk niet op de juiste manier? Dan heb je kans dat je posts niet gezien worden en dit is zonde van het geld en je tijd. De beste tijd om te posten helpt je hopelijk om zo effectief en efficiënt mogelijk je marketing te doen op de verschillende platformen.

Wat zijn de beste tijden om te posten op Instagram?

De beste tijd om te posten op Instagram zijn maandag t/m vrijdag van 11:00 tot 14:00. Opvallend is dat je dinsdag de beste kans van slagen hebt, zondag de slechtste. De lunchtijd lijkt een veelgebruikt moment op door de feed te scrollen. Opvallend is ook dat in het weekend de mensen hun feed links laten liggen en alleen willen scrollen in de tijd van de baas of tijdens college.

Instagram is een van de grootste sociale media met meer dan 1,3 miljard maandelijkse gebruikers. Op het platform worden voornamelijk foto’s en stories geplaatst. Als bedrijf is het goed om hier zelf aanwezig te zijn. Daarnaast zie je veel gesponsorde berichten van ‘influencers’ die met een merk op de foto gaan. 

Je kunt dan naast de ‘standaard’ dagen ook rekening houden met activiteiten er staan te gebeuren. Inspelen op de race van Max Verstappen, het voetbaltoernooi en dat soort zaken zorgt voor veel engagement omdat het speelt bij veel mensen op dat moment.

Wat zijn de beste tijden om te posten op Facebook?

De beste tijden om te posten op Facebook zijn op doordeweekse dagen tussen 09:00 en 16:00. Het beste tijdstip lijkt volgens verschillende bronnen rond 10:00 uur te liggen. Interessant hieraan is ook dat mensen vooral scrollen tijdens werktijd en in de collegebanken. Op het moment dat iedereen thuis is gaat het gebruik achteruit. Ook in het geval van Facebook is het slechtste moment aan het einde van de middag op zondag.

Als we de gebruiksstatistieken van Facebook erbij pakken is het duidelijk te zien dat het nog een van de populairste platformen ter wereld is met bijna 3 miljard gebruikers. Manieren waarop veel bedrijven Facebook gebruiken is om blogposts te delen, nieuwe aanbiedingen te melden aan de doelgroep en video’s te delen waarmee een sfeerimpressie van het bedrijf wordt gegeven.

Wat zijn de beste tijden om te posten op Youtube?

De beste tijden om te posten op Youtube maandag t/m woensdag tussen 14:00 en 16:00 en donderdag en vrijdag tussen 12:00 en 15:00. In het weekend is de beste tijd om te posten op Youtube aan het einde van de ochtend. Interessant aan Youtube in het bijzonder voor bedrijven is dat het veel wordt gebruikt door de jonge generatie bij het onderzoek naar nieuwe producten.

Je ziet dan ook veel product reviews, uitlegvideo’s van begrippen rondom het product en dat soort video’s verschijnen. Ruim 70% van de video’s worden op de mobiel bekeken en Youtube wordt zelfs meer gebruikt dan de TV voor de mensen onder de 34 jaar oud. Een goede manier dus om de jonge generatie te bereiken.

Iedere minuut wordt er voor ongeveer 500 uur aan videomateriaal geüpload op het platform. Het is dan ook de taak als bedrijf om mensen te laten abonneren. Hiermee krijgen je volgens een melding wanneer je een nieuwe video online zet. Dit is cruciaal om te groeien op het platform en het maken van leuke, informatieve, grappige content waar de gebruiker iets aan heeft is van levensbelang.

Tip: Geld verdienen met Youtube? Lees dan hier alles over de Cash Cow Academy van Jelline Brands.

Wat zijn de beste tijden om te posten op Snapchat?

De beste tijden om te posten op Snapchat zijn laat op de avond tussen 22:00 en 01:00. Het maakt in dit geval niet zoveel uit op welke dagen je dit doet. Het blijkt dus dat de meeste Snapchat gebruikers erop zitten als je laat op bed liggen of het nachtleven in duiken.

De posts op Snapchat zijn niet blijvend. Het posten van meerdere keren per dag is dan ook aan te raden (vier tot zeven keer per dag). Hierdoor zorg je ervoor dat je regelmatig in beeld komt en dat je doelgroep langer in je feed blijft hangen bij meerdere posts die ze achter elkaar kijken. 

De doelgroep op het platform is duidelijk die van de jongeren. Van de in totaal ruim 300 miljoen gebruikers is het overgrote gedeelte onder de 24 jaar oud. Het lijkt dan ook een van de betere platformen om deze doelgroep te bereiken.

Wat zijn de beste tijden om te posten op LinkedIn?

De beste tijden om te posten op LinkedIn zijn vroeg in de ochtend tot begin van de middag van 08:00 tot 14:00. Het platform wordt gebruikt door professionals en het lijkt dan mensen voornamelijk vroeg op de dag hun tijdlijn bekijken en hun markt in de gaten houden. Woensdag en donderdag zijn de beste dagen om te posten op LinkedIn en zondag blijkt de minste dag.

Het is een goed medium om bedrijven en hun personeel op de hoogte te houden van de ontwikkelingen binnen je organisatie. Nieuwe vacatures, leuke samenwerkingen en vooral ook de inspanningen rondom maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn een goede manier om je bedrijf in de picture te spelen.

Het delen van kennis vanuit je niche is tot slot een goede manier om je expertise te laten zien. Het constant plaatsen van onderzoeken, blogposts met uitleg van lastige begrippen en behaalde succes zorgt ervoor dat de juiste doelgroep een goede indruk van jou en je organisatie krijgt.

Wat zijn de beste tijden om te posten op Twitter?

De beste tijden om te posten op Twitter zijn op werkdagen aan het begin van de dag om 09:00. Iedereen checkt blijkbaar op de start van de werkdag de feed om te zien wat er gebeurt is in de wereld en bij de contacten. Iets hiervoor posten zorgt ervoor dat je zo op het juiste moment bovenaan de feed staat. Hetzelfde kunnen we zeggen van 12:00 in de middag. Zorg dat je rond dit tijdstip iets plaatst, zodat je direct gezien wordt zodra de pauze aanbreekt.

Twitter is bij uitstek een medium om meerdere posts per dag te doen en om in gesprek te gaan met bekenden en vreemden over onderwerpen gerelateerd aan je niche. Het is een platform waarop je eenvoudig met anderen in contact komt. De valkuil is hierbij wel het schrijven over onderwerpen die niets met je werk te maken hebben en anderen tegen de borst kan stuiten. Onderwerpen die hiervoor minder geschikt zijn zijn het coronavirus, politiek en andere maatschappelijke problemen die beter face to face besproken kunnen worden.


Top 5 boekhoudprogramma's

  • e-Boekhouden.nl - Voor starters / ZZP & 15 maanden gratis (best getest)
  • Ficsus.nl - Boekhoudpakkeet voor ZZP’ers
  • MoneyMonk - Boekhouden voor Freelancers & zzp-dienstverleners
  • AFAS SB+ - Slim boekhouden & complete oplossing
  • Visma - Makkelijk onlinen boekhouden voor ZZP’ers

.
Kaj & Chris Hoebeginik

De auteurs: Kaj & Chris

Op hoebeginik.nl schrijven we over onze ervaringen met het ondernemen, online marketing (webshops, affiliate marketing & consultancy) en investeren. Kaj de organische kant (SEO) en Chris doet de advertentiekant (SEA). Kunnen wij je helpen? Dan lees je hier meer over SEA uitbesteden en hier meer over SEO uitbesteden. We komen graag met je in contact!

Plaats een reactie

Boekhouden als een PRO 🚀Bespaar tijd & geld en maak het jezelf gemakkelijk!

Boekhouden hoeft niet moeilijk te zijn. Probeer een gratis boekhoudprogramma en bespaar jezelf veel tijd.