De wet DBA is bedoelt om schijnzelfstandigheid tegen te gaan. Deze wet bestaat al een tijdje (mei 2016), maar er zal vanaf 1 januari 2025 op gehandhaafd worden. Concreet betekent dit dat de relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer duidelijk moet zijn.
Er mag geen sprake zijn van verkapt loondienst, anders krijg je hier mogelijk iets van te horen van de Belastingdienst. Er zijn een aantal factoren die belangrijk zijn om te bepalen of je eigenlijk in loondienst bent in de ogen van de fiscus:
- Er is sprake van werkgeversgezag
- Je dient de werkzaamheden zelf uit te voeren
- De opdrachtgever bepaalt de vergoeding
Wat gaat er veranderen nu de Belastingdienst gaat handhaven?
Vanaf 1 januari 2025 gaat er dus veel veranderen voor ondernemers die mogelijk in een dergelijke constructie werken. De Belastingdienst gaat actief controleren of een opdrachtnemer daadwerkelijk ‘ondernemer’ is of eigenlijk in verkapt loondienst is. Dit betekent dat er bij vraagtekens rondom de opdrachten een modelovereenkomst gevraagd kan worden.
Sluit dit niet goed aan op de wet DBA (wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties), dan wordt er mogelijk aan de bel getrokken en dit kan grote gevolgen hebben. Er is geen overgangsperiode, wat betekent dat je ‘pech’ kunt hebben en direct aan de beurt bent met consequenties.
Hoe werkt de handhaving van de wet DBA?
Bij een mogelijke controle wordt er eerst gekeken of de organisatie kwaadwillend is. Dit betekent dat de Belastingdienst kijkt of er sprake is van structureel ‘misbruik’ van schijnzelfstandigheid. Is dit niet aan de orde? Dan worden er niet direct boetes opgelegd. Ze zullen dan aanbevelingen doen om de arbeidsrelatie vorm te geven op een correctie manier en hoe dit te vermelden in de loonaangifte. Hier krijg je dan ongeveer 3 maanden de tijd voor.
Blijkt er echter wel sprake te zijn van kwaadwillendheid? Dan heb je mogelijk te maken met de volgende gevolgen.
Gevolgen voor werkgevers
- Loonheffing. Als werkgever kun je verplicht worden om met terugwerkende kracht de loonheffing af te dragen. Denk aan loonheffing, premies volksgezondheid en werknemersverzekering.
- Boetes. Een mogelijke boete kan oplopen richting de 100% van de ‘gelopen schade’ van de Belastingdienst oftewel de misgelopen heffingen. Dit hangt er vanaf of er structureel en met opzet gewerkt is in de ‘foute’ constructie.
- Herzien van de contracten. Heb je veel werknemers die op een dergelijke manier voor je werken? Dan zul je mogelijk alle contracten aan moeten passen.
Gevolgen voor werknemers
- Geen fiscale voordelen meer. Als zzp’er heb je veel fiscale voordelen die dan vervallen. Je bent immers ‘in dienst’ en geen ondernemer voor de Belastingdienst.
- Zelfstandigheid. De vraag is hoeveel zelfstandigheid je in een dergelijke constructie al had, maar deze zelfstandigheid zal nu volledig vallen onder je werkgever.
Conclusie
Het mag duidelijk zijn dat er bij een (mogelijke) schijnzelfstandigheid veel gaat veranderen. Als werkgever loop je naar mijn idee het meeste risico en het is daarom verstandig om hier voor 1 januari 2025 aandachtig naar te kijken. Bij een mogelijke controle en structureel gebruik van dergelijke verkapte loondienst ben je écht aan de beurt.
Voor mensen die nu in verkapte loondienst werken is het ook goed om na te denken of dit houdbaar is. Het lijkt me in dat geval in ieder geval goed om na te denken over het betreden van loondienst of om meer nieuwe klanten te vinden. Je leest hier meer of je wel echt ondernemer bent volgens de Belastingdienst.
0 reacties