Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Marketing 9 Digitale producten verkopen

Digitale producten verkopen

digitale producten verkopen
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

30 augustus 2024 @ 11:57 am

Leestijd:
8 minuten

Auteur: Kaj
Laatst bijgewerkt:

30 augustus 2024 @ 11:57 am

Leestijd: 8 minuten

Het verkopen van digitale producten kan een leuke en lucratieve manier zijn om online geld te verdienen. Er zijn vele producten die elk zijn eigen voordelen hebben en vaardigheden vereisen. 

In dit artikel leggen we uit wat digitale producten zijn en wat de voordelen hiervan zijn. We geven 5 voorbeelden van digitale producten en geven tips om een succes te maken van jouw idee.

Lees snel verder om te kijken hoe jij online geld kan verdienen met digitale producten!

Stroomlijn je bedrijf & contact met klanten

Ontdek de tools die je veel tijd kunnen besparen.

Bekijk je mogelijkheden
vind boekhouding die bij je past

Wat zijn digitale producten? 

Digitale producten zijn producten die je online kan verkopen en verspreiden. Denk hierbij aan e-books, muziek, video’s, cursussen etcetera. Digitale producten worden steeds populairder en bieden vele voordelen voor verkopers.

Het mooie aan deze producten is namelijk dat je ze maar één keer hoeft te maken en ze vervolgens meerdere keren kan verkopen. Ook heb je er geen opslag voor nodig, waardoor de kosten laag en voorspelbaar blijven.

De benodigde tijdsinvestering verschilt per product en de vaardigheden die je al hebt, of nog moet ontwikkelen. Maar één ding is zeker, als je eenmaal een goed product hebt staan kan jij er leuk geld mee verdienen.

Het is daarvoor wel belangrijk dat je een goede website hebt om de producten te verkopen. Hier komen we later in dit artikel op terug. Eerst kijken we naar de voordelen van digitale producten. 

Voordelen van digitale producten 

Het verkopen van digitale producten heeft vele voordelen ten opzichte van fysieke producten. 

Lage vaste kosten:  je kan de producten vaak zelf maken, hebt geen voorraad en geen verzendkosten.   

Hoge winstmarges: omdat je het product één keer maakt, heb je geen terugkomende kosten. Andere kosten zijn ook minimaal. Een groot deel van je omzet is daardoor winst. 

Producten zijn flexibel: er zijn veel manieren om digitale producten in te zetten. Je kan ze los verkopen, maar je kan ze ook aan klanten geven in ruil voor een e-mailadres. Je digitale product heeft daardoor meer waarde. 

Je kan het proces automatiseren: de levering van het product kan na aanschaf vrijwel direct geregeld worden. Door dit te automatiseren kan jij geld verdienen met die ene tijdsinvestering van het maken van het product. Hierdoor kan je een mooi passief inkomen creëren. 

Nadelen van digitale producten

Het is ook goed om te weten dat er nadelen zitten aan het verkopen van digitale producten. 

Veel concurrentie: doordat digitale producten redelijk makkelijk te maken zijn, is er veel concurrentie. Ook zijn er veel mensen die gratis digitale producten aanbieden. Het kan daardoor lastig zijn om jouw product te verkopen. Bedenk daarom goed wat jouw product gaat onderscheiden van de rest. 

Risico op illegale kopieën: aangezien de producten vaak te downloaden zijn, is de kans op illegale kopieën groot. Bescherm ze daarom goed door bijvoorbeeld gebruik te maken van een watermerk en de juiste tools in te zetten. 

Gelukkkig wegen de nadelen niet op tegen de voordelen, aangezien er vele kansen zijn om een succes te maken van je digitale producten. Je bent waarschijnlijk nieuwsgierig naar wat dan de beste producten zijn om te verkopen, laten we daar snel verder op ingaan. 

5 digitale producten die je kan verkopen

Hieronder lichten we 5 manieren toe om online producten te verkopen.

1. Lesmateriaal zoals e-books en cursussen

De markt van e-learning groeit de laatste jaren enorm hard. Bezit jij waardevolle kennis over een bepaald onderwerp? Verpak dit in een cursus en/of e-book! Dit kan een goede en leuke manier zijn om geld te verdienen. Het neerzetten van een goede cursus vraagt echter wel om veel tijd en moeite. 

Bij een cursus is de kwaliteit van hetgeen dat je iemand wil leren namelijk erg belangrijk. Het is daarom essentieel om op het begin een duidelijk leerdoel in je achterhoofd hebt. Wat wil je dat iemand aan het eind van jouw cursus heeft geleerd? En hoe zorg je ervoor dat je dit zo aantrekkelijk mogelijk verpakt? 

Kijk voor inspiratie bij cursussen van andere mensen in jouw niche. Hoe pakken hun het aan en wat kan jij hier eventueel beter in doen?

Om ervoor te zorgen dat je cursus interessant en behapbaar blijft kan je tussendoor gebruik maken van vragen, quizzen en interactieve activiteiten. Zo blijft de stof beter hangen en zorg je voor een betere ervaring. 

Door een e-book te maken waarin je een klein beetje kennis vrijgeeft en deze gratis weg te geven kan je mensen nieuwsgierig maken naar je cursus. 

2. Templates

Met het maken van templates kan jij mensen tijd en moeite besparen. Templates zijn erg populair en kunnen voor verschillende doeleinden worden gebruikt.

Ben je bijvoorbeeld goed in het maken van PowerPoint presentaties? Stel dan pakketten samen van verschillende stijlen en verkoop deze. Een mooie presentatie kan namelijk erg waardevol voor iemand zijn. 

Het kan ook zijn dat je goed bent in designen en hele mooie templates op kan maken voor sociale media. Of dat je goed bent in het maken van Excel-sheets waarmee bedrijfsprocessen geoptimaliseerd kunnen worden. 

Templates besparen mensen tijd en geld. Hier zit waarde in en dit maakt het een mooi digitaal product om te verkopen. Het is uiteraard belangrijk dat je templates aanpasbaar zijn.

Onthoud ook dat mensen graag een zo simpel mogelijk template willen hebben. Hoe simpeler jij het houdt, hoe beter het ontvangen zal worden. 

3. Verkoop licenties van foto’s en muziek

Ben jij goed in het maken van muziek of geweldige foto’s? Maak van je hobby je werk! Start een website waarop je afbeeldingen of muziek verkoopt aan jouw publiek. 

Door een portfolio van je werken op te bouwen, kan je aan bezoekers van de website laten zien wat je doet. Voeg een webshop toe en spoor mensen aan om jouw muziek of foto’s aan te schaffen!

4. Logo’s 

Zet je skills als grafisch ontwerper in om logo’s te maken voor bedrijven. Met de vele bedrijven die er elke dag bijkomen zijn er genoeg potentiële klanten die staan te springen om een mooi logo.

Je kan een eigen website opzetten of je diensten promoten op een freelance platform zoals Fiverr. Bouw een portfolio op waarin jij laat zien wat je kan. Dit is een mooie manier om klanten te overtuigen van jouw skills en ervoor te zorgen dat ze jouw benaderen om een logo te maken.

Let bij het maken van een logo op de volgende dingen:

  • Zorg voor een goede eerste indruk van het logo, wat wil je dat het uitstraalt?
  • Kies voor eenvoud
  • Gebruik de juiste kleuren
  • Maak het tijdloos

5. Digitale kunst

Een andere vorm van een digitaal product is het ontwerpen en verkopen van kunst aan mensen. Met de komst van nieuwe tools zoals DALL-E, wordt het steeds makkelijker om digitale kunst te maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het ontwerpen en verkopen van T-shirts en het maken van kunstwerken. 

Door te leren en te oefenen met online tools kan je mooie kunstwerken creëren. Kies een tool en begin hiermee te oefenen. Kijk welke stijlen jij mooi kan maken en vraag feedback aan anderen. Zit je op het goede spoor of toch nog even werken aan je skills? Oefening baart hierbij letterlijk kunst. 

Het is belangrijk om constant op de hoogte te blijven van nieuwe tools en technologieën om zo je digitale werken te blijven verbeteren. 

Verzamel meer leads met e-mailmarketing

Wij gebruiken Mailerlite voor al onze websites. Zet binnen no-time converterende e-mails in elkaar en verstuur ze volledig automatisch!

Ontdek de beste tools
vind boekhouding die bij je past

Hoe vind ik een goed idee dat bij mij past? 

Voor veel mensen is het lastig om te bepalen wat hun ding gaat worden. Met de vele keuzes die er tegenwoordig zijn, kan dat namelijk best overweldigend zijn. Het makkelijkste is om te beginnen met hetgeen waar jij al interesse of aanleg voor hebt.

Ben je bijvoorbeeld creatief? Heb je veel kennis over een bepaald onderwerp? Of ben je muzikaal? Er zijn vele mogelijkheden.

Om tot een goed resultaat te komen raden wij je aan om eerst goed te brainstormen over verschillende ideeën. Vervolgens kan je kijken of er genoeg vraag is naar jouw product en wat jouw klanten willen. Zodra je een idee hebt gevonden kan je gaan testen of het idee ook daadwerkelijk werkt. 

Een brainstormsessie

Kijk in jouw niche naar wat er wordt aangeboden en hoe jij hier waarde aan kan toevoegen. Noteer alle dingen die jouw leuk lijken en maak vervolgens een selectie van de beste en leukste ideeën. Schrijf gewoon op wat er in je op komt en wees niet te kritisch. Dit komt later.

Doe onderzoek naar je doelgroep

Nu je wat ideeën op papier hebt staan wordt het tijd om te kijken hoeveel vraag er is naar de verschillende ideeën. Ook is het belangrijk om te kijken naar de behoeftes van jouw klanten, waar zijn ze naar op zoek en kunnen ze hier momenteel goed antwoord op vinden?

Om er achter te komen waar jouw potentiële klanten tegen aanlopen en wat hun wensen zijn, moet je je verplaatsen in die klant. Waar zou diegene meningen en frustraties delen? De perfecte plekken hiervoor zijn:

Facebook groepen: met het grote publiek dat Facebook heeft is er voor elke niche wel een Facebookgroep In deze groepen worden vaak vragen gesteld, mening gedeeld en frustraties geuit. Dit maakt het een perfecte plek om relevante informatie te verzamelen.

Reacties onder YouTube video’s en blogs: Video’s op YouTube en blogs op het internet over producten of diensten uit jouw niche bieden vaak veel informatie. Neem een kijkje in de reacties hiervan en kijk of je relevante informatie kan vinden. 

Forums: een forum is letterlijk een online discussieplatform, ideaal om frustraties en meningen van jouw doelgroep te vinden!

Productreviews: reviews zijn hele waardevolle informatiebronnen. Deze klanten hebben namelijk al iets gekocht en dit maakt hun mening zeer waardevol. 

Verzamel alle informatie en maak voor jezelf een overzicht van wat jouw ideale klant wil. Vraag jezelf de volgende dingen af:

  • Wie is mijn klant?
  • Wat voor probleem ervaart diegene?
  • Wat wil hij of zij bereiken?
  • Wat zijn de oplossingen die hier momenteel voor worden aangeboden? 
  • Hoe kan ik hier waarde aan toevoegen om de ervaring beter te maken?

Door dit in te vullen krijg jij een goed beeld van de waarde van jouw idee. Blijkt het idee toch niet zo goed te zijn? Geen paniek.

Ga terug naar je brainstormsessie en kijk wat voor idee wellicht wel kan werken. Misschien kan je zelfs een combinatie van de verschillende ideeën bedenken. Wees creatief en geef niet te snel op. 

Een idee gevonden dat kan werken? Tijd om te testen!

Zodra je een idee hebt gevonden waarmee jij waarde kan toevoegen wil je natuurlijk direct van start. Het is echter belangrijk om te testen of jouw idee wel echt werkt.

Het zou namelijk jammer zijn als je tijd, geld en energie in een idee investeert dat toch niet werkt. Test daarom of je idee werkt door onderstaande stappen te doorlopen:

Doe zoekwoordenonderzoek: door onderzoek naar zoekwoorden die te maken hebben met jouw idee krijg je inzicht in de hoeveelheid interesse die er voor is.

Bekijk de trend: als je relevante zoekwoorden hebt gevonden is de volgende stap om deze in te voeren in Google Trends. Zo kan je zien of de zoekwoorden in een opwaartse of neerwaartse trend zitten. Hiermee kan je bepalen of het slim is om de komende tijd actie te ondernemen op bepaalde onderwerpen. 

Doe onderzoek via een enquête: Na het zoekwoordenonderzoek en het bekijken van de trends heb je al een beter beeld bij de interesse in jouw onderwerp. Om een nog beter beeld te krijgen van de interesse kan je een enquête opstellen.

Vraag mensen om hun mening met korte en simpele vragen. Hierdoor vergroot je de kans dat mensen ‘m invullen. Verspreid de enquête bij mensen in jouw omgeving die tot jouw doelgroep behoren. 

Zet de eerste stappen: als het goed is heb je nu heel wat relevante informatie verzameld en zo een goed beeld gekregen van wat jouw doelgroep wil, en hoe jij hun hierin kan voorzien.

Zet dan ook de eerste stappen door simpelweg te beginnen met het aanbieden van jouw product of dienst. Kijk wat er gebeurt, leer hiervan, verbeter waar nodig en breid langzaam uit. 

Zo maak jij een vliegende start met je nieuwe idee

Na het vinden van een idee wil je natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag. Om jouw producten en/of diensten te promoten heb je een website nodig. Dit is jouw online visitekaartje. Hiermee maak je het mogelijk voor klanten om jouw makkelijk te bereiken en aankopen te doen.

Misschien vraag jij jezelf nu af, maar een website maken, is dat niet heel veel werk?

Dat valt tegenwoordig gelukkig heel erg mee. Je hebt namelijk geen kennis nodig om een mooie en goed werkende website neer te zetten. Met site-builders zoals Phoenix zet jij binnen no-time een website in elkaar die volledig is geoptimaliseerd voor zoekmachines en het doen van sales. 

Heb je affiniteit met het bouwen van websites en wil je dat deze altijd goed loopt? Dan kan je ervoor kiezen om zelf een website te maken via WordPress en de back-end te laten beheren door een bedrijf die hier gespecialiseerd in is. Heijsen is hier een goed voorbeeld van.

Hierdoor heb je geen stress van het onderhouden van je website en kan jij je volledig richten op het maken van een mooie website voor jouw idee. 

Heijsen WordPress Webhosting

✅ Website altijd up-to-date
✅ Geen omkijken meer naar beveiliging
✅ Snelle webhosting voor snelle website
✅ Tot 180 dagen een backup beschikbaar

Prijs: vanaf €37 per maand

Bekijk de website

Phoenix website

✅ Speciaal gemaakt voor ondernemers
✅ Kant-en-klare templates
✅ Volledig geoptimaliseerd voor SEO
✅ Goed converterende leadmagnets

Prijs: vanaf €19 per maand

Start direct met 14 dagen gratis proefperiode

Meer handige tips over marketing & ondernemen?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en we sturen je iedere week een overzicht met handige artikelen. Meer dan 1000 mensen ging je al voor!


0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.