Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Ondernemen 9 Wat is het verschil tussen directe en indirecte kosten?

Wat is het verschil tussen directe en indirecte kosten?

Directe en indirecte kosten
Auteur: Kaj

Laatst bijgewerkt: 13 december 2022

Leestijd: 3 minuten

In je boekhouding boek je niet alleen je winst, maar ook je kosten. Deze kunnen opgedeeld worden in directe en indirecte kosten en het is goed om het verschil hiertussen te weten. 

We vertellen je in dit artikel alles over het verschil tussen directe en indirecte kosten. We geven je hierbij voorbeelden van de soorten kosten en gaan dieper in op de verwerking in de boekhouding.

Met het gebruik van boekhoudsoftware maak je het jezelf gemakkelijk.
 

Wat zijn directe kosten?

Directe kosten zijn kosten die ‘direct’ toe te schrijven zijn aan een kostenpost. Je kunt hierbij denken aan inkoopkosten, de kosten voor hosting, , de kosten voor je Phoenix site, de kosten voor Google Adwords en dat soort dingen.

Directe kosten zijn in de boekhouding toe te schrijven aan één post. Bijvoorbeeld een klant, een product, een dienst of een bepaalde actie. Hierbij is het dus makkelijk gemakkelijk te bepalen voor welk resultaat de kosten zijn gemaakt en waarom de kosten gemaakt zijn.

Directe kosten voorbeelden

Voor ieder bedrijf zien de directe kosten er wat anders uit. Hieronder een aantal voorbeelden van directe kosten die gelden voor veel bedrijven en die van ons specifiek.

  • Inkoopkosten voor producten
  • Kosten voor het personeel
  • Verzendkosten van een order
  • Kosten voor Google Adwords
  • Linkbuilding
  • Relatiegeschenken
  • Hostingkosten
  • Website onderhoud

Wat zijn indirecte kosten?

Indirecte kosten zijn kosten die je niet direct toe kunt schrijven aan een kostenpost, klant of product. Het zijn kosten die aan meerdere posten toegewezen kunnen worden en waarbij het dus niet duidelijk is waarvoor de kosten precies zijn gemaakt.

In het geval in indirecte kosten is er ook niet direct omzet aan de kosten te verbinden. De kosten zijn nodig om de omzet te maken, maar hoeveel omzet aan de kosten te koppelen valt, is onduidelijk. Indirecte kosten zijn daarom moeilijk aan één post toe te schrijven in de boekhouding.

Indirecte kosten voorbeelden

Helemaal in het geval van indirecte kosten vind je deze in alle soorten en maten terug bij verschillende bedrijven. Hieronder een aantal voorbeelden van indirecte kosten die je wellicht ook binnen je eigen bedrijf hebt.

  • Kosten voor de energie
  • Kosten voor het water gebruikt in de productie
  • Afschrijving van machines met meerdere doeleinden
  • Het salaris van de DGA
  • De huur van het pand
  • Telefoonkosten 
  • Het secretariaat
  • Opleidingskosten

Hoe verwerk ik directe kosten in de boekhouding?

Directe kosten zijn heel gemakkelijk bij te houden in je boekhouding. Je kunt ze immers direct aan een bepaalde kost toekennen. Met een boekhoudprogramma kun je eenvoudig kosten boeken op ‘Inkoopkosten’, ‘Exploitatiekosten’ of kosten toekennen aan een specifieke klant met behulp van voorzieningen. Met verdichtingen kun je hier zelfs nog een beter onderscheid tussen maken.

Helemaal voor zzp’ers is dit handig. Het bijhouden van een administratie is voor zelfstandigen nog belangrijk, omdat ze alles uit eigen zak betalen. Bijhouden hoeveel de inkoopwaarde van de omzet is bijvoorbeeld helpt je met de brutowinstmarge berekenen.

Door dit goed bij te houden krijg je grip op je financiën en kun je ook projecten die minder winstgevend zijn eenvoudig ontdekken. Wij hebben door onze administratie goed bij te houden meerdere projecten stopgezet, simpelweg omdat het bleek dat het niet winstgevend genoeg was. Vaak zijn marketingkosten een belangrijk onderdeel van deze berekening.

Je kunt als zelfstandige hier de beste zzp boekhoudprogramma’s vergelijken. Meer informatie over een van de bekendste boekhoudpakketten van Nederland vind je hier. 

Hoe verwerk ik indirecte kosten in de boekhouding?

Indirecte kosten verwerken in de boekhouding is wat lastiger. Dit komt doordat de indirecte kosten niet direct toe te schrijven zijn aan één kostenpost of klant. Om deze kosten te werken maak je gebruik van een deelsleutel.

Om de administratie daarom goed bij te houden is het belangrijk om na te denken voor hoeveel procent de kosten toe te schrijven zijn aan de omzet voor een bepaald product. 

Om hier een voorbeeld van te geven kun je denken aan een machine die meerdere producten maakt. De afschrijvingskosten hiervoor zijn niet aan één product toe te schrijven. Als de verdeling van de machine 50/50 is zou je de afschrijvingskosten ook voor 50% aan het ene product toe moeten delen en voor 50% aan het andere product.

Indirecte kosten berekenen is daarom een stuk moeilijker dan bij directe kosten. Toch is het goed om deze administratie vanaf het begin bij te houden. Hierdoor krijg je een goed beeld van de winstmarge en winstgevendheid van een product. Mede hierdoor kun je bepalen wat je belangrijkste producten zijn en waar je je op wilt richten met de marketingafdeling. Hopelijk heb je na het lezen van dit artikel een beter idee over het verschil tussen directe en indirecte kosten.

Maak het jezelf gemakkelijk en bespaar veel tijd

Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk!

e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR

Een vraag over dit onderwerp?

Heb je een vraag over dit onderwerp of wil je iets toevoegen dat nuttig kan zijn voor de volgende lezer? Laat hieronder een reactie achter en een van onze experts helpt je graag verder!

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.