Home » Marketing » Doelgroepen leeftijd

Doelgroepen leeftijd

Leestijd: 6 minuten

Als je doelgroepen gaat formuleren is de leeftijd een belangrijk onderdeel van je doelgroep. Aan de hand van iemand zijn leeftijd kan je namelijk goed bepalen wat er ongeveer speelt in iemand zijn leven. 

In dit artikel geven we je een overzicht van alle doelgroep qua leeftijd. Daarnaast haken we ook in op de generaties per leeftijd.


Samenvatting: De belangrijkste takeaways rondom doelgroepen

  1. Doelgroepen per leeftijd. Iedere levensfase is anders en als ondernemer of marketeer dien je iedere doelgroep anders te benaderen
  2. Verschillen in de doelgroepen. De leeftijd, de levensfase of vermogen zijn allemaal graadmeters waarmee je je doelgroep kunt bepalen
  3. Factoren. Ook sociale factoren, culturele factoren of interesse in bepaalde gebieden zijn belangrijk om mee te nemen in je doelgroep analyse

Je bedrijf op de juiste manier organiseren? Dat doe je met deze software
 

Doelgroepen leeftijd

Via de onderstaande tabel geven we inzicht in alle doelgroepen en de bijbehorende leeftijden. Zo meteen gaan we verder door op de eigenschappen per doelgroep. 

DoelgroepLeeftijd
Baby0 – 1 jaar
Peuter2 – 3 jaar
Kleuter4 – 6 jaar
Kind7 – 10 jaar
Puberteit11 – 18 jaar
Adolescentie19 – 25 jaar
Volwassen26 – 40 jaar
Middelbare leeftijd41 – 50 jaar
50 plussers50 – 65 jaar
Bejaarde66 – 80 jaar
Ouderen81+ jaar

Baby doelgroep: 0 – 1 jaar

Wanneer de doelgroep van jouw eindproduct zich richt op baby’s tussen de 0 en 1 jaar moet jij je goed bedenken op wie jij je richt. 

Het meest voor de hand liggend is om je te richten op de ouders, helemaal wanneer het gaat om bijvoorbeeld verbruiksartikelen zoals luiers en dagelijkse voeding.

Daarnaast zijn er ook tal van hoogtepunten rondom de baby doelgroep te bedenken, zoals de ‘babyshower’, ‘baby-reveal’ en de geboorte. Hierbij is het gebruikelijk dat vrienden en familie iets mee nemen voor de baby. Wanneer je dus producten verkoopt die hierop inspelen liggen er bij deze doelgroep ook kansen. Datzelfde geldt voor niet-dagelijkse verbruiksartikelen.

Doelgroep peuters: 2 – 3 jaar

De levensfase waarin je belandt nadat je baby was is peuter. Als peuter begin je beter te reageren op prikkels om je heen. Ook zijn peuters nieuwsgierig om nieuwe dingen te ontdekken.

Verder maak je als peuter je eerste vriendjes en vriendinnetjes. Daarnaast komen peuters over het algemeen op meer nieuwe plekken die ze bewuster meekrijgen. Vanuit ondernemersoogpunt liggen hier dus zat voor deze doelgroep.

Doelgroep kleuters: 4 – 6 jaar

In de levensfase kleuter gebeurt er veel met het kind. Zo zal een kleuter voor het eerst naar school gaan. Hier komt de kleuter ineens in aanraking met veel andere kleuters. Voor veel ouders is dit de reden om er een wedstrijdje van te maken wie zijn kind het beste kan voorzien van de beste spullen, zoals kleding en speelgoed. Tel daar nog maar bij op dat kleuters in deze fase vaak snel groeien en je hebt een hele interessante doelgroep te pakken.

Doelgroep kind (7 – 10 jaar)

Dit is de fase waarin kinderen beter door gaan krijgen wat ze zelf willen en wat er van ze wordt verwacht. Zo wordt er voor deze doelgroep vaak veel geld uitgegeven aan feestdagen, zoals kerst en Sinterklaas. Als dit jouw doelgroep is is het goed om van tevoren op deze feestdagen in te spelen. 

Verder zal deze doelgroep voor het eerst zakgeld krijgen en daarmee kun je je, naast de ouders en familie, ook voorzichtig voor het eerst gaan richten op de doelgroep zelf. Deze doelgroep is vaak bezig met ‘rages’, zoals knikkeren, fidget-spinners en Pokémon kaarten. Hier liggen dus ook kansen voor de ondernemer.

Doelgroep puberteit (11 – 18 jaar)

Zodra mensen in de pubertijd belanden zal er veel veranderen. Zo gaat de doelgroep ‘pubers’ voor het eerst naar de middelbare school, zullen ze hun eerste (bij)baantje krijgen en willen ze zichzelf gaan onderscheiden van hun leeftijdsgenoten. Kortom, vanuit commercieel oogpunt biedt deze doelgroep veel kansen. Doordat pubers, meer dan ooit tevoren, hun stempel drukken op het moment en de omgeving zal veel van hun geld worden besteed aan impulsaankopen.

Doelgroep adolescentie (19 – 25 jaar)

Zodra de doelgroep uit de pubertijd komt en onder de doelgroep ‘adolescentie’ gaat vallen wordt ook de weg naar volwassenheid ingezet. 

In deze levensfase zal er veel voor de doelgroep veranderen, denk hierbij aan:

  • Een studie volgen
  • Op zichzelf wonen
  • Een relatie krijgen
  • Aan het werk gaan

Kortom, er vinden zeer veel impactvolle gebeurtenissen voor op de doelgroep adolescentie. Dit is namelijk het moment ze voor het eerst hun eigen boontjes moeten doppen. Ook komt er dankzij loon en studiefinanciering meer geld vrij om vaker zelfstandig uitgaven te doen.

Doelgroep volwassenen (26 – 40 jaar)

Vanaf dit punt blijven mensen langer in een bepaalde doelgroep afgekaderd. De eigenschappen van deze leeftijdsklasse blijven namelijk voor veel jaren achter elkaar bij de meeste mensen vergelijkbaar.

De doelgroep volwassenen is vaak bewust bezig met het leven, in deze fase zal de doelgroep beginnen aan: 

  • Het parttime/fulltime werken
  • Gaan samenwonen
  • Opbouwen van een eigen gezin
  • Huisdieren nemen
  • Een carrière opbouwen

Bovenstaande ontwikkelingen zullen veel kansen bieden vanuit commercieel oogpunt. Deze generatie weet de weg naar het internet goed te vinden en zal in deze fase nog veel moeten opbouwen/kopen.

Doelgroep middelbare leeftijd (41 – 50 jaar)

Voor deze leeftijd ligt de meest hectische periode van hun leven vaak wel achter de rug, namelijk: het stichten van een gezin in combinatie met het opbouwen van een carrière. Voor veel mensen in de doelgroep wordt in deze levensfase dan ook gekozen om meer rust te nemen en wordt het accent gelegd op ‘genieten’. 

Ook zijn de eventuele kinderen van deze doelgroep vaak al wat ouder waardoor de kinderen beter in staat zijn om voor zichzelf te zorgen. Desondanks zullen veel ouders in deze doelgroep ervoor kiezen om hun kinderen financieel bij te staan waar mogelijk.

Doelgroep 50+ (50 – 65 jaar)

Doelgroepen 50 + en dochter

Zodra mensen ‘Abraham’ of ‘Sarah’ hebben gezien, vallen ze in de doelgroep 50+. Over het algemeen is dit de fase waaraan mensen heel erg moeten wennen. Vaak wordt hun leven in deze doelgroep weer even ‘gereset’. Dat komt doordat de kinderen het huis uit gaan en dat de ouders er weer met zijn tweeën voor komen te staan. Voor sommigen zal er een ‘midlife crisis’ kunnen plaatsvinden omdat ze hun identiteit opnieuw moeten ontdekken.

Naast moeilijkere momenten zal deze doelgroep ook veel meer bezig zijn met nieuwe ervaringen maken waar ze voorheen niet aan toe kwamen. Denk hierbij aan reizen, weekendjes weg en overige uitjes.

Verder is de doelgroep 50+ ook de doelgroep waarin mensen meer geld voor zichzelf overhouden, aangezien hun kinderen voor het grootste gedeelte uit huis zijn en de kinderen zichzelf vaak beter financieel zullen reden.

Doelgroep bejaarde (65 – 80 jaar)

Naast een confronterende doelgroep is dit ook een doelgroep waarin je de meeste (bewuste) vrijheid van je leven zal meemaken. De meeste mensen in deze doelgroep zullen met pensioen zijn/gaan. Naast hun pensioen zullen ze waarschijnlijk gedurende hun leven spaargeld hebben opgebouwd voor deze levensfase.

Bij de bejaarde doelgroep zie je dat ze veelal van hun rust genieten. Ook wordt er vaak gekozen voor langere vakanties en vinden ze het leuk om op hun kleinkinderen te passen. Kortom, de tijd voor het ongestoord genieten is voor de meesten in deze doelgroep aangebroken.

Doelgroep ouderen (81+)

Door deze doelgroep wordt steeds vaker bewust de rust opgezocht. Vanwege de fysieke ongemakken van het menselijk lichaam op deze leeftijd zal het elk jaar lastiger worden om veel fysieke activiteiten te ondernemen. 

Deze doelgroep kan vaak heel erg veel genieten van gezelligheid. Helaas kan deze doelgroep fysiek en mentaal niet altijd opbrengen om bij alle activiteiten aanwezig te zijn. Het wordt daarom vaak extra gewaardeerd als je de moeite neemt om vaker bij hun op bezoek te gaan.

Doelgroepen voorbeelden

De doelgroep of leeftijd is een bekend voorbeeld. Er zijn echter veel meer voorbeelden van doelgroepen te bedenken die je zou kunnen benaderen als ondernemer. Een aantal doelgroep voorbeelden van interessante doelgroepen voor ondernemers vind je hieronder:

Doelgroep voorbeeld
Een volwassene met minimaal twee hondenEen bejaarde die moeilijk ter been is
Een kind dat op voetbal zitEen jongen in de puberteit die veel op social media zit
Een 50+er die al met pensioen isIemand van middelbare leeftijd die meer dan modaal verdient
Een adolescent die een studie tot markteer volgtEen bejaarde met een vermogen van minimaal € 1 miljoen

Conclusie doelgroepen en leeftijden

We hebben inmiddels de zeven meest gebruikelijke doelgroepen qua leeftijden doorgenomen. Binnen dit artikel is gebruik gemaakt van algemene/veel voorkomende eigenschappen van de doelgroepen. Wij hebben de eigenschappen zo algemeen mogelijk in beeld proberen te brengen. Uiteraard verschilt het per persoon enorm wat er speelt per doelgroep op een bepaald moment. 

Elke fase van het leven het prachtige eigenschappen. Het overgaan onthoud dat veel doelgroepen concrete eigenschappen hebben waarbij het belangrijk is dat je hier vanuit commercieel oogpunt verschillend naar blijft kijken.

Veelgestelde vragen rondom doelgroepen

Welke doelgroepen zijn er?

Wat voor doelgroepen zijn er?

We verwachten dat je deze artikelen ook wel kunt waarderen:

Meer verdienen en beter omgaan met je geld?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste economische nieuws, handige tips voor ondernemers en de beste tools!


Top boekhoudprogramma's
 
Chris & Kaj Hoebeginik

De auteurs: Kaj & Chris

Wij zijn Kaj & Chris en op hoebeginik.nl delen wij onze expertise op het gebied van ondernemerschap en marketing. Na onze studie marketing vervolgden wij onze praktijkstudie in ondernemerschap. Inmiddels jaren later delen wij onze succesverhalen en valkuilen hier zodat jij ervan kunt leren. Lees hier ons verhaal.

2 gedachten over “Doelgroepen leeftijd”

  1. Ik vond het leerzaam en geeft me handvaten om door te groeien. Ik ben met LOI-cursus webdesign Master bezig en dit was net wat ik zocht om me opdracht goed te kunnen maken. Ik zag dat je link had staan van Tony en Marthijn ben ook IMU + lid succes met je business.

    Groet ,
    Bedankt

    Beantwoorden

Plaats een reactie