Home 9 Zzp nieuws 9 Economie in beweging: horeca groeit, industrie daalt – wat betekent dit?

Economie in beweging: horeca groeit, industrie daalt – wat betekent dit?

Nieuws over de economie
Auteur: Kaj

Laatst bijgewerkt: 2 december 2024 - 11:37

Leestijd: 2 minuten

Het afgelopen kwartaal liet de Nederlandse economie een gemengd beeld zien. Aan de ene kant waren er positieve ontwikkelingen voor de detailhandel, horeca en zakelijke dienstverlening. Aan de andere kant is er een lichte tegenwind merkbaar in de industrie, en lijkt het economische sentiment iets negatiever te worden. Laten we de belangrijkste cijfers eens op een rij zetten.

Detailhandel blijft groeien, horeca scoort ook

In oktober zette de detailhandel 2 procent meer om dan dezelfde maand vorig jaar. Dit betekent dat consumenten ondanks de inflatie hun weg naar de winkels blijven vinden. Vooral supermarkten en speciaalzaken zagen hun omzet stijgen, terwijl non-foodwinkels het iets rustiger hadden.

Niet alleen de detailhandel kende groei, maar ook de horeca deed het goed. De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal met 4,9 procent. Dit komt vooral door het toenemende aantal restaurant- en cafébezoeken, maar ook hotels deden het beter dan vorig jaar.

Zakelijke dienstverlening omhoog, maar industrie kent prijsdaling

De zakelijke dienstverlening zag in het derde kwartaal een omzetstijging van 6,7 procent. Bedrijven in bijvoorbeeld IT, advies en marketing bleven populair en zagen hun klantenbestand groeien. Dit is goed nieuws voor zzp’ers en ondernemers in deze sectoren die profiteren van de toenemende vraag naar specialistische diensten.

Toch was niet alles rozengeur en maneschijn. In de industrie daalden de afzetprijzen in oktober met ruim 1 procent. Dit betekent dat producten goedkoper werden. Deze daling is deels te verklaren door lagere grondstofprijzen, maar kan ook duiden op minder vraag naar industriële producten.

Economisch beeld en inflatie

Het economische beeld werd in november iets negatiever vergeleken met oktober. Consumenten en bedrijven lijken voorzichtiger te worden in hun uitgaven en investeringen, wat invloed kan hebben op de groei op de lange termijn.

Verder blijft inflatie een belangrijk onderwerp. In november kwam de inflatie volgens een snelle raming uit op 4,0 procent. Hoewel dit lager is dan eerdere pieken, voelen veel huishoudens nog steeds de gevolgen in hun portemonnee.

Conclusie

Kortom, de Nederlandse economie laat een wisselend beeld zien. Terwijl sectoren als de horeca en zakelijke dienstverlening profiteren van groei, kent de industrie een lichte teruggang. De inflatie lijkt af te nemen, maar blijft een factor van belang voor consumenten en bedrijven. De komende maanden zullen uitwijzen of de positieve trend zich voortzet of dat de voorzichtigheid die nu zichtbaar is verder toeneemt.

Bronnen van het CBS:

  • https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/49/detailhandel-zet-2-procent-meer-om-in-oktober
  • https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/49/omzet-horeca-groeit-in-derde-kwartaal-met-4-9-procent
  • https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/49/omzet-zakelijke-dienstverlening-6-7-procent-hoger-in-derde-kwartaal
  • https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/48/afzetprijzen-industrie-ruim-1-procent-lager-in-oktober
  • https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/48/economisch-beeld-iets-negatiever-in-november
  • https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/48/inflatie-in-november-4-0-procent-bij-snelle-raming
Maak het jezelf gemakkelijk en bespaar veel tijd

Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk! Helemaal als startende ondernemer is deze tijd heel waardevol.

 

Een vraag over dit onderwerp?

Heb je een vraag over dit onderwerp of wil je iets toevoegen dat nuttig kan zijn voor de volgende lezer? Laat hieronder een reactie achter en een van onze experts helpt je graag verder!

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is één van de twee ondernemers achter hoebeginik.nl. Hij begon als hobby met het leren van online marketing tijdens zijn studie marketing aan de Hanzehogeschool in Groningen en heeft hier inmiddels zijn beroep van gemaakt. Samen met Chris helpen ze, onder naam van hun marketingbureau ConversieOnline, ondernemers met hun (online) groei en succes. Deze ervaring delen ze met jou op Hoebeginik.nl.