Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Ondernemen 9 De eindbalans, hoe moet ik een balans opstellen?

De eindbalans, hoe moet ik een balans opstellen?

eindbalans
Auteur: Kaj

Laatst bijgewerkt: 10 december 2023

Leestijd: 3 minuten

Je wilt de eindbalans opmaken maar je weet niet goed waar je moet beginnen. Hoe werk je de balansposten juist af? Wij helpen je op weg, In dit artikel leggen we je uit wat een eindbalans is en waarom je deze moet opstellen. Vervolgens kijken we naar wat belangrijk is bij het opstellen hiervan.

Met het gebruik van boekhoudsoftware maak je het jezelf gemakkelijk.
 

Wat is een eindbalans?

Een eindbalans is onderdeel van de balans en wordt opgemaakt op een bepaald moment. Vaak is dat aan het eind van het jaar, op 31 december. De eindbalans is daarmee dus een momentopname. Je hebt als onderneming altijd te maken met een begin- en een eindbalans. Hierdoor kun je eenvoudig zien hoe jouw bedrijf ervoor staat.

Het opstellen van de eindbalans is een verplicht onderdeel van je boekhouding. Ook als je wilt stoppen met je onderneming en je activiteiten wilt staken. Of wanneer er een faillissement dreigt, is het opstellen van een eindbalans verplicht.

Eindbalans op een ander moment

Je hoeft niet per se op 31 december de eindbalans op te maken. Als het voor jouw onderneming logischer is om het ieder jaar op een ander moment op te maken, dan kan dat ook. Dit heet een gebroken boekjaar. Dit kan bijvoorbeeld in de toerismesector het geval zijn. Daar werk je immers duidelijk met seizoenen.

Waarom eindbalans opstellen?

Met een eindbalans maak je dus het resultaat van de onderneming inzichtelijk. Hierdoor is het duidelijk of je winst of verlies maakt. Je hebt de eindbalans nodig om aangifte van inkomstenbelasting (maar ook vennootschapsbelasting) te kunnen doen bij De Belastingdienst. Je vult daarvoor een aantal gegevens in. 

Ratio’s

Ook kun je met de eindbalans een aantal ratio’s berekenen die de gezondheid van je onderneming weergeven. Interessante cijfers in de bovenstaande ratio’s kan het bedrijf aantrekkelijker maken om in te investeren. Dus ook voor (in een later stadium) eventuele beleggers is het goed om een eindbalans op te maken. Denk dan bijvoorbeeld aan:

  1. current ratio
  2. quick ratio 
  3. solvabiliteit

Current ratio

De current ratio (liquiditeitsratio) is een maatstaf om te bepalen hoe goed een bedrijf is in het voldoen van zijn verplichtingen op korte termijn.

Berekening

Vlottende activa / totale kortlopende verplichtingen 

Een current ratio van 1 betekent dat een bedrijf in staat is om zijn kortlopende verplichtingen te voldoen met zijn vlottende activa. Hoe hoger de ratio, hoe groter de kans dat het bedrijf zijn kortlopende verplichtingen kan nakomen.

Quick ratio

Met de quick ratio bepaal je in hoeverre een bedrijf op korte termijn verplichtingen te voldoen met liquide activa. Dus in hoeverre je onmiddellijke schuldeisers gelijk kunt betalen.

Berekening 

Vlottende activa (exclusief voorraden) + Liquide middelen / Kortlopende schulden

Een goede quick ratio komt boven de 1 uit. Komt het getal onder de 1 of in de min? Dan kom je als onderneming al gauw in financiële problemen.

Solvabiliteit

De solvabiliteit is het vermogen van een bedrijf om aan zijn financiële verplichtingen op lange termijn te voldoen. 

Berekening

Eigen vermogen / totale vermogen x 100%

Een hogere solvabiliteitsratio duidt op een sterker vermogen van het bedrijf om aan zijn financiële verplichtingen op lange termijn te voldoen. De KVK geeft aan dat een goed solvabiliteitspercentage tussen de 25 en 40% moet liggen.

Hoe eindbalans maken?

Je wilt de eindbalans opstellen, maar hoe maak je een eindbalans? Met het onderstaande stappenplan kun jij aan de slag. Noteer de gegevens voor de volgende posten per 31 december.

Vaste activa

Denk aan: pand, inventaris, machines. transportmiddelen, goodwill en aandelen.

Debiteuren

Dit zijn de klanten die je nog niet betaald hebben

Crediteuren

  • Controleer het crediteurensaldo 

Aan deze partijen ben jij nog geld verschuldigd.

Liquide middelen

  • Controleer hoeveel liquide middelen je hebt

Dit is het geld dat je in direct in kas hebt of opneembaar op je bankrekening. Je moet hier dus direct bij kunnen.

Eigen vermogen

  • Verwerk de totalen van privé opnamen en stortingen.

Schulden

  • Verwerk de totalen van je schulden.

 Onder schulen vallen bijvoorbeeld ook je leasecontracten.

Eindbalans opstellen

Hoe ziet een eindbalans eruit? Hieronder geven wij een voorbeeld van een eindbalans. Op basis daarvan kun je jouw balans maken.

Eindbalans voorbeeld

Hulp nodig bij de balans maken?

In een online boekhoudprogramma worden alle benodigde financiële gegevens verzamelt en in een overzichtelijk dashboard getoond. Ook erg handig als je bijvoorbeeld de cijfers eens met de bank wilt overleggen voor bijvoorbeeld een zakelijke lening. Je kunt als zzp’er hier boekhoudprogramma’s vergelijken. Dit is een van de populairste programma’s van Nederland.

Conclusie 

Een eindbalans is een verplicht onderdeel van je boekhouding. Je hebt het nodig om aangifte voor de inkomstenbelasting te doen. De balans is een momentopname aan het eind van het jaar waarin duidelijk wordt hoe je bedrijf ervoor staat. Je stelt een balans eenvoudig op door de verschillende posten in te vullen.

Maak het jezelf gemakkelijk en bespaar veel tijd

Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk!

e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR

Een vraag over dit onderwerp?

Heb je een vraag over dit onderwerp of wil je iets toevoegen dat nuttig kan zijn voor de volgende lezer? Laat hieronder een reactie achter en een van onze experts helpt je graag verder!

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.