Email marketing is en blijft één van de beste manieren om je omzet te verhogen en leads aan je bedrijf te binden. Het is dan ook voor ieder bedrijf aan te raden om dit toe te passen, maar hoe doe je dit goed?
In dit artikel vertel ik precies hoe je dit kan doen en geef ik je een goede email marketing strategie. Lees snel verder!
1. Maak een plan
Voordat je begint met e-mailmarketing heb je een plan nodig. Dat is ook waarom je dit artikel aan het lezen bent.
Door een duidelijk plan op te stellen kan je beter in kaart brengen wat je doelen zijn en hoe je deze wil bereiken. E-mailmarketing is gelukkig niet heel moeilijk, zolang je jezelf maar goed voorbereid.
Dit doe je door de volgende vragen te beantwoorden:
- Wat wil je bereiken met deze campagne?
- Wie is jouw doelgroep? Maak een persona om hier achter te komen
- Hoe vaak ben je van plan om e-mails te versturen?
- Welke content wil je inzetten voor deze campagne?
- Hoe lang wil je dat de campagne loopt?
- Hoe wil je de resultaten van de campagne evalueren?
Geen paniek, je hoeft nu nog geen duidelijk antwoord te hebben op deze vragen. Het gaat erom dat je hier even over nadenkt en niet zomaar ergens aan begint. Je kan deze vragen altijd later nog beter invullen.
Ik ben zelf een tijdje geleden gewoon begonnen en heb door het maken van fouten snel geleerd wat je wel en niet moet doen. In mijn ogen is dit ook de beste leerschool. Zelf wat prutsen en leren van wat je meemaakt.
Maar ik moet wel zeggen dat ik het fijn had gevonden als ik een iets duidelijkere strategie had gehad. Dus ik raad je aan om deze stappen te volgen en daar om heen lekker dingen te proberen.
2. Kies een duidelijke boodschap
Het verschilt natuurlijk per bedrijf wat voor boodschap en hoeveel je hiervan je te vertellen hebt. Wat vaak gebeurt, is dat er meerdere boodschappen in één campagne worden gestopt om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Hoewel dit misschien logisch klinkt, werkt dit juist averechts.
Ten eerste zal bij veel mensen de content niet lekker aansluiten op hetgeen waar ze interesse in hebben. Dit zorgt voor een storende mail met als mogelijk gevolg een afmelding of het verwijderen van de mail.
Ten tweede zullen je mails erg onduidelijk worden als je meerdere boodschappen in één campagne stopt. De consistentie is dan moeilijk te zien en mensen zullen sneller afhaken, of het niet eens lezen.
Mijn advies is dan ook om één duidelijk doel te hebben in je campagne. Houdt de boodschap beknopt, lekker leesbaar en relevant voor de doelgroep.
Er zijn veel manieren om structuur aan te brengen in je e-mail campagne. Denk bijvoorbeeld aan het AIDA-model of de 4 P’s.
Begin bijvoorbeeld door jouw klanten te overtuigen door een oplossing te bieden voor hun probleem. Vervolgens kan je door middel van beeld (picture) ervoor zorgen dat de lezer een beeld gaat vormen bij de oplossing.
Hierna kan je deze oplossing versterken door social proof van anderen te laten zien middels reviews. Tot slot geef je duidelijk aan wat de lezer moet doen door middel van een duidelijke call to action.
Door deze opbouw te hanteren zorg je voor een duidelijke structuur in je e-mail campagne waar over na is gedacht. De bovenstaande modellen zijn al jarenlang succesvolle marketingmethodes en zullen ervoor zorgen dat jouw lezers actie gaan ondernemen.
3. Kies een email marketing software
Een essentieel onderdeel van je e-mail marketingstrategie is het hebben van email marketing software. Dit is echt een must. Met vele kant-en-klare templates maak én verstuur je binnen no-time nette mails. Ook kan je gemakkelijk aanmeldformulieren maken om e-mailadressen te verzamelen en verschillende automatische emailflows instellen waarmee jij je e-maillijst passief uit kan bouwen.
En misschien wel het belangrijkste voordeel van email software; je kan de resultaten van je e-mails tracken. Hierdoor kan je bijvoorbeeld zien wat je open-rate is, hoe vaak er op links wordt doorgeklikt, hoeveel mensen zich aanmelden of afmelden, enz.
Dit is essentiële informatie om het meeste uit je e-mail marketingstrategie te halen. Om je tijd te besparen hebben wij de beste email softwares vergeleken, de resultaten vind je hier.
4. Personaliseer je e-mails
De moderne consument hecht steeds meer waarde aan een persoonlijke benadering. Ze willen graag het gevoel hebben dat ze speciaal zijn. Het is daarom belangrijk dat je een stukje personalisatie toevoegt aan de e-mails die je verstuurt.
De meest gebruikte manier om dit te doen is door de naam van de ontvanger te noemen aan het begin van de mail. Dit kan je bij veel email tools gemakkelijk instellen. Maar naast de naam, kan je ook nog op andere dingen personaliseren, zoals:
- Locatie
- Aankoop historie
- Leeftijd
- Interesses
- Recente activiteiten
Hoe beter je dit doet, hoe effectiever je e-mailmarketing zal zijn. Het verschilt echter per doelgroep en bedrijf hoe personalisatie het beste ingezet kan worden. Test hier dus vooral wat verschillende dingen uit om de beste manier te vinden.
5. Test en verbeter
Als je de bovenstaande stappen goed hebt doorlopen ben je al een heel eind op weg, maar je bent nog niet klaar. De beste resultaten behaal je namelijk door je e-mails te testen en te verbeteren. Het zal namelijk nooit zo zijn dat je eerst mailing direct 100% goed scoort.
Je zal snel zien dat er dingen zijn die je kan verbeteren, zoals:
- De open rate door je onderwerpregel aan te passen
- De click through rate door linkjes call to action beter in je tekst te verwerken of anders te verwoorden
- Beter segmenteren zodat de informatie goed matcht met de ontvanger
- Teksten beter leesbaar maken door korte zinnen en alinea’s te gebruiken
- Betere verhouding tussen tekst en visuals om de mails aantrekkelijker te maken
Dit zijn de basis optimalisaties die, als je ze goed aanpast, je al snel betere resultaten zullen opleveren. Zoals meer bestellingen of meer bezoekers op je website. Om je verder te helpen lees je hier 8 onmisbare email marketing tips.
6. Gebruik KPI’s om de effectiviteit van je e-mails te meten
Ook bij email marketing ontkom je niet aan het opstellen van KPI’s, oftewel Key Performence Indicators. En dat is maar goed ook. Het is namelijk heel erg belangrijk om inzicht te hebben in hoe jouw email campagnes presteren. De belangrijkste email marketing kpi’s zijn:
Percentage van mails die worden ontvangen: Dit wordt berekend door het aantal verzonden e-mails te vergelijken met het aantal e-mails dat bij de ontvanger is afgeleverd. Het kan namelijk zijn dat een e-mail niet wordt afgeleverd als een e-mailadres niet klopt of verwijderd is.
Percentage mails dat wordt geopend (COR): Dit wordt berekend door het aantal afgeleverde mails te vergelijken met het aantal mensen die de e-mail hebben geopend.
Click through rate (CTR): Dit percentage wordt berekend door het aantal geopende mails te vergelijken met het aantal mensen dat op een link in de e-mail klikt.
Door deze KPI’s in de gaten te houden kan je beter richting geven aan je e-mail campagnes en deze optimaliseren. Zie je bijvoorbeeld dat een mail met 1 link een hogere CTR heeft dan een mail met meerdere linkjes? Dan kan je gaan testen of het beter is om altijd maar 1 link in de mail te verwerken.
Let op: je moet altijd toestemming vragen
Door de bovenstaande 6 stappen te volgen zal je een sterke email marketing strategie volgen waarmee je resultaat kan boeken. Het is echter heel belangrijk om altijd toestemming te hebben om mensen te mailen. Dit is zelfs wettelijk verplicht en vastgelegd in de AVG.
Zorg er daarom voor dat je de bezoeker van je website altijd de mogelijkheid geeft om aan te vinken dat jij hun mailtjes mag sturen. In de marketing wordt dit ook wel een opt-in genoemd. Ook is het belangrijk dat je in je mailtjes een afmeldlink plaats, ook wel een opt-out genoemd.
Hoewel dit misschien klinkt als een klein obstakel is juist het tegenovergestelde waar. Als mensen aanvinken dat jij ze mailtjes mag sturen, betekent het dat ze ook echt informatie van je willen ontvangen.
Je valt ze dan niet lastig, maar geeft juist informatie aan degenen die dit ook echt willen. Door deze e-mail marketing strategie te implementeren zal je ervoor zorgen dat ze hier geen spijt van krijgen!
Hiermee maak jij je e-mail marketing strategie compleet
Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel precies weet hoe je aan de slag kan gaan met jouw email marketing strategie. Hierbij is het heel belangrijk dat je e-mails stuurt die interesse wekken, geopend worden en meetbaar zijn.
Om dit te behalen is email marketing software echt onmisbaar. Dit is dan ook de reden dat ik dit artikel afsluit om nogmaals het belang te benadrukken. Als je serieus bent over het starten van e-mailmarketing raad ik je aan om onze vergelijking van de beste email tools te bezoeken.
Veel succes en plezier met het opzetten van jouw email campagnes!
0 reacties