Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Marketing 9 8 Email Marketing Tips voor Succes

8 Email Marketing Tips voor Succes

email marketing tips
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

19 september 2024 @ 8:49 pm

Leestijd:
8 minuten

Auteur: Kaj
Laatst bijgewerkt:

19 september 2024 @ 8:49 pm

Leestijd: 8 minuten

E-mailmarketing is vandaag de dag nog steeds één van de meest effectieve marketingkanalen om klanten te bereiken. Dit komt vooral door de toegankelijkheid, lage kosten en vele gebruikers. Een onmisbare factor in de marketingstrategie van jouw bedrijf dus. Het speelveld van e-mailmarketing verandert constant en daarom is het goed om up-to-date te blijven.

In dit artikel delen wij daarom met jouw 8 handige en praktische email marketing tips die jij direct kan toepassen. Lees snel verder!

Stroomlijn je bedrijf & contact met klanten

Ontdek de tools die je veel tijd kunnen besparen.

Bekijk je mogelijkheden
vind boekhouding die bij je past

Top email marketing statistieken van 2024

  • E-mail genereert € 42 voor elke € 1 die wordt uitgegeven.
  • 60% van alle e-mails worden geopend op mobiele apparaten
  • 64% van bedrijven gebruiken e-mailmarketing om hun klanten te bereiken
  • 89% van de marketeers gebruikt email als het primaire kanaal om leads te genereren.
  • 82% van de marketeers wereldwijd gebruikt e-mailmarketing
  • 99% van de gebruikers checkt dagelijks hun e-mail
  • Professionele marketeers hebben 760% meer inkomsten gevonden in het opbouwen van e-maillijsten en het gebruik van e-mailcampagnes
  • De helft van de wereldbevolking heeft een e-mailadres, wat resulteert in 4,3 miljard accounts wereldwijd.
  • 4 van de 5 marketeers zeggen dat ze liever sociale media opgeven dan e-mailmarketing 

Bron: Luisazhou.com

1. Spamfilters verwijderen

De eerste tip is om spamfilters te verwijderen. Dit is een easy fix waarmee je snel resultaat kan boeken. Veel e-mailproviders categoriseren automatische e-mails toe als spam zodra ze zien dat een afzender veel e-mailadres van een bepaald IP-adres verzendt. Om te voorkomen dat je mails als spam worden gemarkeerd is het aan te raden om:

  • Je emails via betrouwbare servers te versturen zoals Mailerlite. Dit zal je helpen om je mails meer in beeld te brengen bij je abonnees.
  • Onderwerpregels te beperken tot maximaal 40 tekens. 
  • Hoofdletters en cliché spamwoorden zoals gratis, alleen vandaag, korting, nu kopen te vermijden.
Verzamel meer leads met e-mailmarketing

Wij gebruiken Mailerlite voor al onze websites. Zet binnen no-time converterende e-mails in elkaar en verstuur ze volledig automatisch!

Ontdek de beste tools
vind boekhouding die bij je past

2. Personaliseer je e-mails

Met personaliseren van je e-mails bedoelen we niet dat je iedere abonnee een persoonlijk mailtje stuurt. Personalisatie betekent dat je de data die je hebt van klanten, gebruikt om persoonlijke berichten te sturen. 

Je hebt waarschijnlijk zelf ook wel eens meegemaakt dat je een mailtje kreeg van een bedrijf, waarin ze je aanspraken met je naam. Dit is een hele simpele aanpassingen, maar het helpt om de e-mail wat warmer te maken. 

Uit onderzoek blijkt dat bij 82% van de mensen een hogere kans is op het openen van een e-mail als deze persoonlijke op hun gericht is. En dit is ook wel logisch, welke van de twee onderstaande voorbeelden zou jij fijner vinden om te ontvangen?

  1. Beste klant, Wij denken dat je deze producten leuk zult vinden.
  2. Beste Erik, Op basis van je afgelopen aankopen denken wij dat je deze producten ook leuk zult vinden.

Uit een onderzoek van Experian blijkt dat gepersonaliseerde e-mails de transactie waarde tot wel 6x verhoogd! En het mooiste hiervan is dat 70% van de merken dit nog niet gebruikt. Door personalisatie toe te passen heb je dus een goede kans om boven de concurrentie uit te komen. 

De makkelijkste manier om personalisatie toe te voegen is door de ontvanger bij de naam te noemen. De meeste mail programma’s bieden deze functie aan. Een goede en makkelijke manier om meer oogballen naar je mailing te trekken.

open rate percentage email met naam van ontvanger in de onderwerpregel

💡Tip voor het personaliseren van je mails

Een goede personalisatie begint bij het maken van een goed aanmeldformulier. Zorg ervoor dat je belangrijke gegevens zoals de naam, bedrijfsnaam en locatie verzameld voor de beste personalisatie. Houd je aanmeldformulier wel makkelijk invulbaar, dus vraag alleen hetgeen dat je nodig hebt. 

3. Segmenteer je abonnees

Het segmenteren van je abonnees is de derde tip die we je willen meegeven. Dit wordt steeds belangrijker. Waarom? Omdat dit je in staat stelt om je emailmarketing gerichter in te zetten en je doelgroepen nog beter aan te spreken.

In ons geval schrijven we over verschillende onderwerpen, zoals ondernemen, marketing en investeren. Als een bezoeker een e-mailadres achterlaat voor een freebie op een pagina over boekhouden, dan willen we deze bezoeker relevante informatie geven omtrent boekhouding en administratie. Dit is ten slotte waar diegene interesse in heeft getoond.

Als we als onze abonnees dezelfde e-mails zouden sturen, zou deze voor velen niet duidelijk zijn en als storend ervaren worden. Dat wil je natuurlijk niet. Hieronder zie je een voorbeeld van de verschillende groepen die je kan aanmaken in de e-mail software Mailerlite.

Email abonnees segmenteren in Mailerlite

Uit onderzoek blijkt dat heel veel bedrijven nog geen gebruik maken van segmentatie waardoor hun e-mailmarketing niet effectief is. Dit kan je voorkomen door goed te segmenteren! 

Er zijn verschillende manieren waarop je kan segmenten:

  • Locatie
  • Functie
  • Website gedrag
  • interesses
  • Leeftijd
  • Klantwaarde
  • Werkveld
  • Welke koopfase

Hoe je segmenteert, hangt natuurlijk helemaal af van jouw bedrijf en de doelen die je hebt. Bekijk daarom goed wat je wil bereiken met je emailmarketing en welke segmenten daar het beste bij passen.

4. Verstuur mobielvriendelijke e-mails

Dit hoor je natuurlijk steeds meer, alle online omgevingen moeten geoptimaliseerd worden voor mobielgebruik. We voeren namelijk steeds meer acties uit op de telefoon. Sterker nog, ruim 46% van alle marketing mails worden geopend op een mobiele telefoon. 

Misschien is dit voor jezelf ook wel herkenbaar. Je pakt gedurende de dag regelmatig even je telefoon om je mails even snel te checken. Als jij je emails stuurt naar iemand die ze op de telefoon bekijkt, maar de e-mail is niet geoptimaliseerd voor de mobiele weergave, wat denk je dat ze dan doen? 

Waarschijnlijk verwijderen ze de mail of schrijven ze zich uit. Klinkt logisch, maar toch zijn er heel veel bedrijven die hun mails nog niet hebben geoptimaliseerd voor mobiel gebruik.

Winst per e-mail op mobiel is 4x hoger dan via laptop

Mobielvriendelijke emails sturen

Tips om je emails mobielvriendelijk te maken

  1. Gebruik responsive email design: Door een responsief design te maken zal de gebruikerservaring altijd goed zijn, ongeacht het apparaat waarmee de mail wordt bekeken. Dit is een must voor een succesvolle email marketingstrategie. 
  2. Houd de onderwerpregel kort en krachtig: Mobiele gebruikers zijn ongeduldig, dus het is erg belangrijk om een korte en duidelijke onderwerpregel te schrijven. Het moet in één oogopslag duidelijk maken wat de ontvanger kan verwachten als hij of zij op de mail klikt. Dit geldt ook voor de preview tekst, ook wel preview header. 
  3. Maak de Call To Actions duidelijk zichtbaar: Houd er rekening mee dat mobiele telefoons verschillen in maten. Hoewel een link misschien goed zichtbaar is op een tablet of een grotere telefoon, hoeft dit op een kleiner scherm niet het geval te zijn. Zorg er daarom altijd voor dat je CTA’s opvallen. 

5. Test je teksten, design en knoppen

Om het meeste uit je e-mailmarketing te halen is het erg belangrijk dat constant blijft testen. Door email tools zoals Mailerlite te gebruiken kan je al snel zien waar verbetermogelijkheden liggen.

Is je click through rate voor bepaalde linkjes bijvoorbeeld laag, of is je open-rate gedaald of krijg je steeds meer afmeldingen? 

Dit is allemaal interessante data waar jij direct actie voor kan ondernemen. Maar dit zijn slechts een paar mogelijkheden waarmee jij je e-mailmarketing resultaten kan optimaliseren.

De belangrijkste optimalisaties zijn:

  • Onderwerpregels
  • Teksten
  • Call to actions / knoppen
  • Design
  • Personalisatie
  • Landingspagina
  • Aanmeldformulieren
  • Segmentaties
  • Doelgroepen

Door deze onderdelen constant te verbeteren zorg je voor de beste resultaten. Wanneer kan je bijvoorbeeld het beste lange content schrijven en wanneer kan je het beter wat korter houden? Eén manier om erachter te komen, testen, testen en nog eens testen. 

6. Neem tijd om goede onderwerpregels te schrijven

In e-mailmarketing is de onderwerpregel één van de belangrijkste factoren voor succes. Het blijkt namelijk dat 69% van de mensen op basis van de onderwerpregel bepalen of een e-mail spam is of niet.

Je hebt dus maar heel kort om de ontvanger te overtuigen om op de mail te klikken. Je moet opvallen tussen al die andere mailtjes, maar niet te opdringerig lijken. Onderwerpregels als “Alleen vandaag nog 50% KORTING op deze broeken” of “Profiteer van deze Last-Minute Deals” werken allang niet meer en zullen alleen maar zorgen voor afmeldingen. 

Mensen vinden dit irritant en hebben geen zin in dit soort pusherige reclame boodschappen. Jouw onderwerp moet nieuwsgierigheid uitlokken, waarde bieden en enthousiasme opwekken. 

Ook interessant is dat uit een onderzoek blijkt dat 6 tot 10 woorden in de onderwerpregel ideaal is voor de beste open-rate. 

open rates by number of words in subject line

Bron: Superoffice.com

7. Verstuur je mails op de juiste tijd

We hebben het nu veel gehad over hoe je de beste emails, maar het versturen is natuurlijk ook erg belangrijk. Want wat is de beste tijd om een e-mail te versturen? Mensen kijken op verschillende tijden naar hun e-mails en het is lastig om hier echt een precieze dag en tijdstip aan te koppelen. 

Het beste is om naar de gegevens van jouw abonnees te kijken, dit in een sheet te zetten en op basis hiervan conclusies trekken over de beste verzendtijden. Hierbij kan je ook gebruik maken van A/B testen om te kijken op welke tijdstippen de beste open-rate wordt gerealiseerd.

8. Automatiseer je emailflows

De laatste e-mailmarketing tip is om email marketing automation toe te passen in je strategie. Dit houdt in dat emails worden gestuurd op basis van vooraf ingestelde triggers. Denk hierbij bijvoorbeeld aan welkom mails, mails met een downloadlink voor een freebie of transactionele emails zoals bestelbevestigingen. 

Het mooie aan deze mails is dat je het maar één keer hoeft in te stellen en het vervolgens voor je aan het werk zet. Het zorgt ervoor dat herhalende en eentonige taken zoals het versturen van bestelbevestigingen altijd op tijd en correct worden gedaan.

Daarnaast kan je ervoor zorgen dat een bezoeker die zich eenmalig inschrijft voor een freebie, terecht komt in een emailflow waardoor hij of zij gedoseerd meer mailtjes ontvangt met meer informatie over het bedrijf. Zo kan je bezoekers omzetten naar warme leads en ze vervolgens langzaam aan als klant aan je binden. 

Een voorbeeld van een automatisch flow op basis van een trigger is de welbekende winkelwagen campagne. Je bent vast zelf wel eens op een webshop terecht gekomen, daar iets in je winkelmandje gedaan maar dit vervolgens toch neit besteld om wat voor reden dan ook.

Eventjes later ontvang je een e-mail over dat dit product nog in je winkelmandje zit. In deze mail zit niet alleen een link waarmee je snel terug gaat naar jer winkelmandje, maar je krijgt er ook nog eens gratis verzending bij! Toch maar even bestellen dan.

Dit is een voorbeeld van het effect die triggers hebben op het succes van een email marketing campagne. 

Email marketing automation - winkelwagen campagne

Maar het opstellen van automatische triggers is toch moeilijk?

Dat hoeft niet zo te zijn. Door email marketing software als Mailerlite te gebruiken, maak je gemakkelijke flows met speciale regels. Hiermee kan jij precies instellen wanneer een bepaalde trigger in werking moet gaan en wat er dan moet gebeuren.

Ga je beginnen met emailmarketing? Vergeet dit niet!

Dit waren de 8 email marketing tips waarmee jij je email strategie nog beter kan maken. We hopen dat je wat aan hebt en dat je hier snel resultaten van zult zien. In dit artikel hebben we al enkele keren benadrukt hoe handig het is om gebruik te maken van mail software.

Het stelt je in staat om binnen no-time nette emails te maken en te versturen, resultaten te meten en handige automations in te stellen. 

Ben jij op zoek naar de beste email marketing software? Bekijk dan hier onze vergelijking en ga aan de slag! 

Meer handige tips over marketing & ondernemen?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en we sturen je iedere week een overzicht met handige artikelen. Meer dan 1000 mensen ging je al voor!


0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.