Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Ondernemen 9 Freelancer worden – dit MOET je weten

Freelancer worden – dit MOET je weten

Freelancer worden - dit moet je weten
Auteur: Chris

Laatst bijgewerkt: 3 januari 2024

Leestijd: 10 minuten

Wist je dat er meer dan een miljard freelancers in de wereld zijn? Toen ik dat voor het eerst hoorde, viel ik zo’n beetje stijl achterover. En we zijn er nog lang niet; het aantal freelancers zal naar verwachting met 65% stijgen in de komende 5 jaar. 

Hoe bizar deze cijfers ook klinken, ze zijn ook geruststellend, vooral als je hebt gedroomd over hoe je freelancer kunt worden en je eigen bedrijf kunt starten. Kortom, de droom is echt, en meer mensen dan ooit doen het.

Freelancen is een spannend avontuur vol met alle ups en downs die je zou verwachten van een geweldige trektocht. Dus haal diep adem, ga zitten en maak wat aantekeningen. Omdat we je gaan uitleggen hoe je een freelancer kunt worden – van de overgang van je dagelijkse baan naar fulltime freelancen.

Ben jij er klaar voor om freelancer te worden? Laten we gaan!

Met het gebruik van boekhoudsoftware maak je het jezelf gemakkelijk.
 

De 3 dingen die je moet doen voordat je begint met freelancen

Voordat we ingaan op de kern van hoe je fulltime freelancer kunt zijn, zijn er een paar dingen die je moet uitzoeken voordat je kunt bevestigen dat dit de juiste route voor jou is.

1. Ontdek jouw ‘WAAROM’

Waarom wil je freelancer worden? Hoewel er veel redenen kunnen zijn waarom je freelancen aantrekkelijk vindt, is het belangrijk om die ene reden te vinden die je ertoe aanzet om nu de sprong te wagen?

Je “waarom” zal dienen als je motivatie. Het is het ding dat je niet laat stoppen als het moeilijk wordt (zoals ze zeker zullen doen). Of je nu moeite hebt om klanten te vinden, concurrerende projecten te managen of gewoon probeert klanten een factuur te laten betalen, jouw “waarom” zal je ervan weerhouden de handdoek in de ring te gooien en terug te gaan naar je dagelijkse werk.

2. Geef jezelf een deadline

De grootste successen in het leven komen vaak tot stond door het volgen van een tijdlijn. Het blijkt dat wanneer we denken dat het allemaal vanzelf zal gaan, bijvoorbeeld om beter te eten, te sporten, onze opa’s en oma’s te bezoeken of een vreemde taal te leren, dit niet gebeurt.

Op dit moment leer je zoveel als je kunt over hoe je een freelancer kunt zijn, maar je hebt waarschijnlijk nog geen harde beslissingen genomen. Als je freelancer wilt worden kun je, in plaats van een vaste deadline voor alles, ook individuele deadlines per taak met jezelf afspreken, taken zoals:

  • Vind jouw niche: bedenk; als geld en verantwoordelijkheid geen overweging waren, wat voor werk zou je dan willen doen? Deze beslissing komt meestal neer op uitkomsten waar je goed in bent, waar mensen je voor betalen en wat je graag doet. Jouw ideale niche ligt meestal in het midden van deze 3 factoren.
  • De eerste klant vinden: Als je freelancer wilt worden is het gemakkelijk om te verdwalen in de onderzoeks-, plannings- en opstartfase van jouw freelancebedrijf. Als je niet oppast, is er weer een jaar voorbij en zit je nog steeds zonder een enkele klant. Door jezelf een deadline te geven om een ​​klant binnen te halen, wordt het echt en daag je jezelf uit om naar buiten te gaan en jezelf op de markt te brengen.
  • Stoppen met je dagelijkse baan: Het uiteindelijke doel van het starten van een freelance bedrijf is om je dagelijkse baan op te zeggen en fulltime te gaan freelancen. Maar als je niet bewust bezig bent met je planning, zul je NOOIT klaar zijn om een dagelijkse baan op te zeggen. Hoewel er geen specifieke tijdlijn is om je dagelijkse baan op te zeggen, stappen sommige freelancers in slechts 3 maanden over. Voor anderen duurt het tot een jaar. Dit is voor iedereen anders en het hangt allemaal af van hoe goed jij de overgang plant en hoe snel je klanten kunt vinden.

3. Doe je rekenwerk 

Hoewel je natuurlijk niet hoeft te wachten tot jouw freelance-inkomen overeenkomt met (of overtreft) het inkomen van je dagelijkse baan, moet je wel wat geldgerelateerde dingen uitzoeken. 

Bereken ten eerste hoeveel geld je nodig hebt om te overleven, hoeveel je nodig hebt om comfortabel te leven en hoeveel je nodig hebt om je ideale leven te leiden.

Laten we dieper ingaan op deze financiële niveaus:

  • Om te overleven: Het bedrag dat je nodig hebt om als freelancer te overleven omvat geld voor huur, voedsel, ziektekostenverzekering, energierekeningen, school en afbetalingen van eventuele schulden/leningen die je mogelijk moet betalen. Kortom, alle benodigdheden van je leven. Dit is het bedrag dat je absoluut moet verdienen voordat je jouw dagelijkse baan verlaat.
  • Om comfortabel te leven: dit omvat alles wat je nodig hebt om te overleven, plus dingen als entertainment, een auto en af ​​en toe een uitspatting.
  • Om het ideale leven te leiden: hoe ziet de top van je leven eruit? Wanneer heb je genoeg geld om te reizen? Een huis te kopen? Meer te kunnen focussen op je hobby’s?

Maak een lijst van jouw uitgaven die we zojuist hebben geschetst. Dit zal je niet alleen vertellen hoeveel je moet verdienen, het geeft je ook benchmarks om naar te verwijzen terwijl je van overleven als freelancer naar comfortabel leven en uiteindelijk naar bloeien gaat.

Nadat je de cijfers voor de eerste vraag hebt gekraakt, is het tijd om te beslissen hoeveel maanden je kan leven van je spaargeld zodra je stopt met je dagelijkse baan. Idealiter zou het 3-6 maanden moeten zijn. Dit bedrag geeft je de buffer die je nodig hebt om beslissingen te nemen die op de lange termijn lonend zijn voor je freelance bedrijf, zonder dat je op korte termijn winst hoeft te maken. Op deze manier hoef je je niet vanaf de eerste maand zorgen te maken over het vinden van klanten of het matchen van jouw fulltime inkomen.

Voordat je stopt, onderzoek je jouw verzekeringsopties. Een van de grootste voordelen van een dagbaan is het hebben van een ziektekostenverzekering voor jezelf en eventueel een gezin. Helaas voor zzp’ers lopen de individuele kosten op en zijn de mogelijkheden soms beperkt.

Elk bedrijf heeft kosten, gelukkig kan je deze kosten aangeven als ‘kostenposten’. Zodra je begint te freelancen, worden jouw internetabonnement, laptop, smartphone en alle zakelijke services en apps waarvoor je zakelijk betaalt, geteld als zakelijke kosten. Let op: dit gaat alleen op indien je met jouw bedrijf of zakelijke rekening betaalt. Als je vanuit een speciaal thuiskantoor werkt, kun je ook een deel van de huisvestings- en nutskosten als zakelijke kosten tellen.

Maak dus een lijst met uitgaven die je al hebt en kijk vervolgens welke uitgaven je ook moet doen zodra je freelancer wilt worden. Het hebben van zakelijke kosten is interessant omdat je hiermee je winst kunt drukken en dus minder belasting betaalt.

Zakelijke kosten kan je tegenwoordig heel eenvoudig doorgeven via een foto of rechtstreekse koppeling van je zakelijke rekening met een online boekhoudprogramma. Hieronder vind je een selectie van onze favoriete online boekhoudprogramma’s van dit moment.

 

3 stappen om freelancer te worden terwijl je een dagelijkse baan hebt

Als je eenmaal je ‘waarom’ hebt vastgelegd, jezelf deadlines hebt gegeven en je rekenwerk hebt gedaan, is het tijd om in de kern te duiken van het starten van een freelance-bedrijf terwijl je een dagelijkse baan hebt. Denk eraan om niet alles tegelijk te doen, dit is een grote valkuil voor veel startende freelancers/ondernemers. In het begin zal het vaak langzaam gaan. En dat is oké.

Stap 1: Onderzoek de winstgevendheid van je idee

Als er één ding is dat niet vaak genoeg benadrukt kan worden, is het het belang van onderzoek doen. Stel jezelf eens voor als freelancer met een dagbaan – gezinstijd opofferen, nachten en weekenden werken en geld investeren in jouw nieuwe bedrijf – om er een paar maanden later achter te komen dat het idee toch niet winstgevend is.

We begrijpen dat je waarschijnlijk staat te popelen om aan je freelance bedrijf te gaan werken, maar als je niet eerst het onderzoek doet, kun je NOOIT de juiste beslissingen nemen.

Wat je allereerst moet weten, is of jouw specifieke freelance-bedrijfsidee winstgevend is of niet. Hier zijn een paar belangrijke vragen die je voor jezelf moet beantwoorden:

Is er een markt?

Als je geen klanten kunt vinden, zal jouw freelance bedrijf nooit slagen. Een van de gemakkelijkste manieren om marktonderzoek uit te voeren, is door te praten met de mensen en bedrijven in jouw doelmarkt.

Wanneer je contact opneemt met bedrijven waarmee je wilt samenwerken, vraag hen dan of ze met freelancers werken of dat ze jouw diensten uitbesteden aan freelancers. Waarom wel of waarom niet? Om op te vallen, kun je hen vragen naar hun problemen en frustraties in het verleden bij het werken met freelancers, of bij het soort werk dat jij doet.

Wie zijn de opmerkelijke freelancers in jouw vakgebied?

Evalueer de freelancers die al in jouw niche werken. Hoe zijn ze begonnen? Welke voordelen hadden ze? Met wat voor soort klanten werken ze? Kom zoveel mogelijk te weten over hun bedrijven.

Wees daarnaast niet vijandig tegen je concurrenten, omdat de freelancengemeenschap buitengewoon ondersteunend is. Neem de tijd om relaties op te bouwen met je ‘collega-freelancers’ en neem contact op om advies of hulp te vragen. Als je in dezelfde stad bent, bied dan aan om mee te lunchen of koffie te drinken.

Stap 2: Jouw freelance bedrijf vormen

Nu je de winstgevendheid van jouw idee hebt gevalideerd, is het tijd om al dat onderzoek te doen en het in een bedrijfsplan om te zetten. Op dit punt heb je waarschijnlijk een redelijk goed idee ontwikkeld van wat je wilt doen. Schrijver, fotograaf, ontwerper, financieel coach – de mogelijkheden zijn eindeloos en zijn volledig afhankelijk van de markt, plus natuurlijk jouw vaardigheden en interesses.

Kies een specialiteit

Op dit punt moet je een specialiteit kiezen, hetzij per type service of per branche. Als je freelancer wilt worden is het kiezen van een specialiteit essentieel omdat het je helpt op te vallen. 

Stel dat een klant op zoek is naar een voedingsdeskundige voor zijn zoontje van 13 jaar. Ze voeren een zoekopdracht uit, vragen om een ​​paar aanbevelingen en beperken het tot 4 voedingsdeskundigen die er veelbelovend uitzien.

Wie denk je dat ze zullen kiezen? De voedingsdeskundigen die werken met klanten van alle leeftijden of degene die gespecialiseerd is in het werken met tieners? 

Als ouder wil de cliënt iemand die de unieke behoeften van hun kind begrijpt en weet hoe met kinderen om te gaan.

Generalistische freelancers zijn, oneerbiedig gezegd, dertien in een dozijn en zullen het altijd moeilijker hebben om aan werk te komen. Het kiezen van een specialiteit is een proces in twee stappen:

  1. Kies het soort werk dat je als freelancer wilt doen
  2. Kies het soort klanten waarmee je graag wilt werken

Het goede nieuws is dat jouw keuzes niet voor altijd hoeven zijn. Als je een type klant kiest en je realiseert je dat ze toch niet jouw ideaal zijn, kun je altijd een andere klanten kiezen. Dat is het mooie van het runnen van je freelance bedrijf. Je hebt de vrijheid, niet alleen om je eigen beslissingen te nemen, maar ook om van gedachten te veranderen.

Creëer een kernaanbod

Omdat je nog steeds een dagelijkse baan hebt, is het op dit punt misschien niet haalbaar om een ​​full-service freelance-bedrijf te starten. Maak in plaats daarvan één kernaanbod en verpak dit in een premium dienst.

Jouw kernaanbod is waar je het meest bekend om zult staan, en je zult jouw bedrijf rond deze prominente service bouwen. 

Als jouw specialiteit als freelance schrijver bijvoorbeeld bloggen is, kun je eenvoudig blogpakketten maken die jouw klanten vervolgens kunnen kopen. Hierdoor bespaar je veel tijd en heb je sneller geld in handen. 

In dat geval hoef je ook niet heen en weer te e-mailen om de details glad te strijken, en klanten weten precies hoeveel het werk kost en kunnen het meteen kopen.

Stel jouw freelance tarief vast

Prijzen zijn subjectief. Een hoog tarief voor jou kan een laag tarief zijn voor een andere freelancer. In feite is dit een gebied van freelancen dat veel nieuwkomers martelt. Hier zijn enkele basistips die mij heel erg hebben geholpen om ervoor te zorgen dat je bedrijf een goede start kent:

  • Zorg ervoor dat je altijd per project rekent (ipv per uur)
  • Gebruik offertetarieven die je motiveren om altijd je best te doen
  • Verhoog jouw tarieven in het begin na elke 3-5 klanten

Om erachter te komen wat de markttarieven zijn, scout je de websites van andere freelancers om te zien of ze hun tarieven bijvoorbeeld online vermelden. Je kunt ook vragen stellen over tarieven in Facebook-groepen en andere forums. 

Welke tarieven je ook hanteert, begin met een inkomensdoel en bereken wat je minimale uurtarief is (ook al reken je jouw klant niet per uur). Als je deze cijfers niet haalt, zou je een project kunnen accepteren dat eruitziet alsof het goed betaalt, maar uitwerkt op een somber uurtarief als je er tijd in steekt.

Bouw je eigen freelance bedrijfsmiddelen op

Als freelancer zijn jouw portfolio, referenties en reviews van klanten, casestudy’s en blogs vaak belangrijke acquisitiekanalen. 

Deze middelen creëren een imago, bouwen vertrouwen op en vestigen jouw autoriteit in de markt. Daarnaast heb je hiermee meer macht om klanten te overtuigen om je in te huren lang voordat ze je ooit hebben ontmoet.

Zorg er dus voor dat je jouw vermogen hebt verzameld en verfijnd voordat je jouw dagelijkse baan opzegt. Het zal het aantrekken van klanten een stuk eenvoudiger maken.

Bouw een freelance-portfolio

Zoals eerder aangeven is het hebben van een portfolio erg belangrijk als je freelancer wilt worden. 

  • Ga je freelancen als schrijver? Schrijf een blogpost. Je kunt zelfs een eigen blog of gastpost starten op blogs die jouw rechtstreekse doelgroep leest.
  • Freelance webdesigner worden? Begin direct met het bouwen van een eigen portfolio door een website en een logo voor jouw eigen bedrijf te maken. Een betere promotie kan je jezelf niet geven.
  • Gratis of tegen lage tarieven werken is een veelbesproken onderwerp in de freelancersgemeenschap. Een laag tarief kan een slimme strategie zijn om snel een portfolio op te bouwen. 

Een klassiek voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld een fotograaf die de bruiloft van een vriend vastlegt om een ​​aantal hoogwaardige samples op te bouwen.

Verzamel referenties

Referenties legitimeren jouw bedrijf en wekken vertrouwen. In de consumentenmarkt maakt ruim 80% van de mensen maakt hun keuze op basis van reviews van anderen.

Helaas kun je pas referenties krijgen als je met klanten werkt of hebt gewerkt. In dit geval komt het goed van pas dat je nog een dagelijkse baan hebt; als je LinkedIn-aanbevelingen hebt ontvangen of prijzen hebt gewonnen op basis van het werk dat je in je dagelijkse werk hebt gedaan, gebruik ze dan zodat je potentiële toekomstige klanten ook prominent kunnen zien.

Als je niet freelancet in hetzelfde vakgebied als in je dagelijkse baan, vraag dan jouw collega’s en managers om referenties te geven die kenmerken benadrukken die jouw toekomstige freelanceklant aantrekkelijk zal vinden. 

Stap 3: Uw freelanceplan uitvoeren

Nu je klaar bent met stap 1 (onderzoek) en stap 2 (planning), is het tijd om de zaken officieel te maken. Richt je bij het zoeken naar jouw eerste klanten op de tactieken die je meer controle geven. Hier zijn een paar beproefde methoden om klanten te vinden:

Praat met je persoonlijke netwerk

Veel freelancers vertellen hun vrienden en familie niet wat ze van plan zijn totdat hun freelancebedrijf het goed doet. Dat is een vergissing, omdat deze mensen voor je duimen en je vaak graag helpen.

Een simpele e-mail met informatie over jouw nieuwe bedrijf, de diensten die je aanbiedt en de mensen die je kunt helpen (jouw potentiële klanten) is voldoende. Vermeld je gegevens in de e-mail en vraag hen om ze door te sturen naar iedereen waarvan zij denken dat deze geschikt is.

Probeer koude acquisitie

Als de term ‘koud acquisitie’ je koude rillingen bezorgt, ben je niet de enige. Koud e-mailen intimideert de meeste freelancers. Maar als freelancer is het verkopen van je diensten een onmisbare vaardigheid.

Neem dus de tijd om onderzoek te doen naar de bedrijven waarmee je contact opneemt. Lees hun blogs, meld je aan voor hun nieuwsbrieven en volg hun sociale media-accounts. 

Op deze manier kun je, wanneer je contact opneemt, praten over hoe jij kan helpen om hun specifieke problemen op te lossen. En zelfs als de persoon met wie je contact opneemt niet de beslisser is, neemt de kans dat ze jou doorverwijzen exponentieel toe.

Bied aan om andere freelancers te helpen

De meeste freelancers bouwen hun netwerken om werk uit te besteden aan andere freelancers. Ze verwijzen projecten en klanten door die ze ontgroeien, niet de bandbreedte hebben om aan te nemen of ze zijn niet geïnteresseerd om ze aan te nemen.

Kortom, voel je vrij om contact op te nemen met freelancers in jouw niche en vraag hen of ze werk hebben dat ze willen uitbesteden of doorgeven. Voeg voorbeelden van jouw werk toe, zodat ze eerder geneigd zijn om klanten met jou te delen.

Maak het jezelf gemakkelijk en bespaar veel tijd

Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk!

e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR

Een vraag over dit onderwerp?

Heb je een vraag over dit onderwerp of wil je iets toevoegen dat nuttig kan zijn voor de volgende lezer? Laat hieronder een reactie achter en een van onze experts helpt je graag verder!

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Chris
Mijn naam is Chris en ik ben één van de beheerders van Hoebeginik.nl. Ik merkte tijdens mijn studententijd dat ik een grote passie had voor ondernemen en online vindbaarheid. In deze periode ben ik begonnen met het opzetten van mijn eerste websites en webshops. Ik heb in het begin veel fouten gemaakt die achteraf makkelijk te voorkomen waren geweest. Het is mijn wens om anderen te helpen om deze fouten over te slaan. Daarnaast wil ik beginnende ondernemers graag helpen om de juiste focus te bepalen bij het opzetten van hun nieuwe onderneming. Dit is dan ook een van de redenen om te beginnen met Hoebeginik.nl. Kortom, mocht je marketing of ondernemersgerelateerde vragen hebben dan kan je me altijd een berichtje sturen!