Home 9 Ondernemen 9 Wat is het gemiddelde uurtarief ZZP? ZZP uurtarieven op een rij

Wat is het gemiddelde uurtarief ZZP? ZZP uurtarieven op een rij

gemiddeld uurtarief zzp
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

januari 3, 2024 @ 10:21 am

Leestijd:
6 minuten

Auteur: Kaj

Laatst bijgewerkt: 3 januari 2024

Leestijd: 6 minuten

Het gemiddelde uurtarief van zzp’ers verschilt sterk per branche. Het is ook best lastig om je eigen uurtarief als zzp’er te bepalen. Vraag je te veel dan ben je minder aantrekkelijk voor je klanten, maar vraag je te weinig dan kom je financieel in de knel. 

Het vaststellen van je uurtarief als zzp’er is daarom een van de belangrijkste taken die je hebt als je begint met ondernemen. In dit artikel vertel ik je daarom meer over het gemiddelde uurtarief zzp zodat je kunt vergelijken in je branche en hierop je eigen zzp salaris op kunt baseren.

Met het gebruik van boekhoudsoftware maak je het jezelf gemakkelijk.
 

Moet ik mijn uurtarief als zzp’er baseren op het gemiddelde?

Uurtarieven als zzp’er vaststellen is een van de lastigste dingen die je moet doen voordat je begint. Zoals ik in de introductie al aangaf wil je niet te veel vragen, maar zeker ook niet te weinig. 

Helemaal in het begin zul je vaak uitkomen bij de uitersten. Het is de truc om ‘de gouden middenweg’ te vinden waar zowel jij tevreden mee bent als je klanten. Het gemiddelde uurtarief van zzp’ers in je branche kan helpen om een startprijs te palen, maar belangrijker nog is kijken hoeveel jij waard bent.

Dat kun je op verschillende manieren doen. Belangrijk hierbij zijn een aantal van de volgende vragen:

  • Hoe specialistisch is je kennis
  • Hoeveel concurrenten zijn er in je verkoopgebied
  • Hoe belangrijk is je werk voor je klant

Je uurtarief als zzp’er vaststellen aan de bovenkant van het gemiddelde is prima zolang je daarvoor de juiste kennis hebt. Begin je nog maar net in je vakgebied, dan is het verstandiger om je uurtarieven in de begindagen lager in te zetten om zo betaald meer ervaring te krijgen.

ZZP uurtarief bepalen, hoe doe je dat?

Bij het vaststellen van je uurtarief is je specialisme belangrijk. Hoeveel kennis heb jij in je vakgebied, hoeveel andere mensen in jouw omgeving hebben deze kennis en hoeveel lever jij je klanten daadwerkelijk op met je werk.

Ik zal je hiervan een voorbeeld geven. Ben je een specialist in online adverteren en kijken we naar de concurrentie dan is deze vaak hevig. Er zijn veel mensen die zich als zzp’er aanbieden op het gebied van SEA. 

Doe je een klein beetje onderzoek dan zie je ook snel dat het grootste gedeelte van deze mensen beginner is. Ze kunnen een campagne opzetten, maar hebben nog geen jaren ervaring in het runnen van miljoenen webshops.

Met jouw kennis kun je je wat je uurtarief betreft direct hoger in de markt zetten zolang je je kennis ook over weet te brengen. Ben je een van de weinige écht goede SEA marketeers in jouw regio? Dan verdien je jezelf in principe snel terug doordat je aan de juiste knoppen draait. Hiermee kun je een hoger uurloon verantwoorden.

Ben je een beginnend SEA marketeer en vraag je bovengemiddeld? Dan kun je eigenlijk niet uitleggen waarom dit is. Je hebt relatief weinig ervaring en je kennis is nog niet voldoende om écht grote stappen te maken.

Dit is allemaal een beetje kort door de bocht, maar zo zou je realistisch naar jezelf moeten kijken. Uit mijn eigen vriendenkring ken ik een klusjesman die begonnen is als zzp’er. Hij begon met een onder gemiddeld uurtarief en wist zich zo goed te verkopen.

Naarmate hij meer ervaring kreeg, ging het uurtarief omhoog. Je kunt met deze methode betaald leren en hoeft je met een lager uurtarief ook niet bezwaard te voelen als er een keer iets mis gaat. Daar is je salaris ook naar.

Doordat jij als SEA specialist jaren ervaring hebt, doe je de werkzaamheden vaak sneller én beter. Bovendien weet je precies aan welke knoppen je moet draaien om het maximale voor je klanten te bereiken. 

Je moet jezelf in dit geval niet tekort doen door een laag uurtarief te vragen. Je hebt jaren geïnvesteerd om deze kennis te vergaren en daar mag je best geld voor vragen.

Hoe bereken ik mijn ideale uurtarief?

Je ervaring is heel belangrijk bij het bepalen van je uurtarief. Als een starter kun je natuurlijk niet de hoofdprijs vragen, dat nemen je klanten je niet in dank af. Eén manier om toch een bepaalde richtlijn te hebben is door eerst je constante kosten en variabele kosten in kaart te brengen.

Zodra je deze kosten weet kun je bepalen hoeveel geld je daar bovenop doet, bijvoorbeeld voor de groei van je bedrijf en je eigen salaris. Combineer dit met de hoeveelheid uur die je moet / wilt werken en je komt dichter in de buurt van je uurtarief. Hier gaan we later in dit artikel nog dieper op in.

Helemaal als zzp’er kan het best moeilijk zijn om deze kosten duidelijk in kaart te brengen. Hiervoor is gelukkig software beschikbaar. Je moet deze kosten toch bijhouden voor je BTW aangifte, dus met een zzp boekhoudpakket heb je twee vliegen in één klap. Hieronder vind je een lijst met veelgebruikte software in Nederland, de meesten kun je GRATIS uitproberen!

 

Wat is het gemiddelde uurtarief van zzp’ers?

Het gemiddelde uurtarief van zzp’ers ligt tussen de 40 en 60 euro exclusief BTW. De branche waarin je als zzp’er aan het werk bent is hier zeer bepalend. In de tech industrie verdien je als zzp’er snel richting de € 100+, terwijl je als schoonmaker of kapper als zzp’er ongeveer 20 euro per uur kunt vragen.

Het gemiddelde zzp tarief dat je kunt vragen verschilt dus sterk per branche. Het maakt daarnaast ook uit of je in de randstad werkt of in het hoge Noorden. Dit kan voor sommige beroepen tientjes per uur schelen. 

Het grootste gedeelte van de zzp’ers (ongeveer 90%) hanteert een uurtarief. Daarnaast zijn er zelfstandigen die zzp’er uurloon vragen, maar factureren per klus. Een vaste prijs voor oplevering.

Voorbeelden uurtarieven zzp’ers

BeroepLaag uurtarief zzpHoog uurtarief zzpGemiddelde uurtarief zzp per beroep
Kapper€16€30€23
Pedicure€16€30€23
Schoonheidsspecialist€16€30€23
Schoonmaker€16€25€21
Tuinman/hovenier€20€45€33
Koerier€20€35€28
Taxichauffeur€20€35€28
Verpleegkundige€25€55€40
Beveiliger€25€50€38
Etaleur€25€50€38
Thuiszorgmedewerker€25€50€38
Vrachtwagenchauffeur€25€50€38
Metselaar€30€60€45
Timmerman€30€60€45
Stukadoor€30€55€43
Tegelzetter€30€55€43
Automonteur€30€50€40
Meubelmaker€35€80€58
Huisschilder€35€60€48
Uitvoerder bouw€35€60€48
Psycholoog€40€140€90
Grafisch vormgever€40€90€65
Fysiotherapeut€40€80€60
Servicemonteur€40€80€60
Loodgieter€40€75€58
Journalist€45€90€68
Accountant€50€160€105
Systeemanalist€50€120€85
Informatieconsultant€50€100€75
Bouwkundig tekenaar€50€80€65
Product manager€55€160€108
Financieel adviseur€60€190€125
Applicatieprogrammeur€65€180€123
IT engineer€65€130€98
P&O-adviseur€65€130€98
Bouwkundig architect€65€120€93
Jurist€75€400€238
Projectleider IT€75€200€138
Organisatie-adviseur€85€250€168

Uurtarief ZZP opstellen, waar moet ik rekening mee houden?

Een uurtarief als zzp’er opstellen moet je niet onderschatten. Dit is namelijk waar jij je geld mee verdient en dit moet alles omvatten waar je maar mee te maken kunt krijgen als zelfstandige. In je zzp uurtarief zou je in ieder geval de volgende kosten op moeten nemen.

  • Zakelijke kosten (boekhoudprogramma, auto, telefoon, kantoor)
  • Salaris (hoeveel wil je verdienen en heb je nodig voor huisvesting, je gezin, etc)
  • Belasting (o.a. de inkomstenbelasting zzp moet hier nog vanaf)
  • Een buffer (als zzp’er moet je genoeg verdienen om een buffer op te kunnen bouwen voor als het een keer tegen zit)
  • Pensioen (je moet zelf je pensioen opbouwen als zelfstandige)

Je hebt, ook als zzp’er, niet oneindig veel uren in een week die je kunt werken. In 2021 werkte een zzp’er in Nederland ongeveer 35,7 uur per week volgens het CBS. In die uren moet jij met jouw zzp uurtarief genoeg verdienen om alle bovenstaande dingen te kunnen doen.

Rekenvoorbeeld ZZP uurtarieven

Stel je bent als schoonmaker aan het werk voor € 20 per uur. Je werkt het gemiddelde in Nederland van 35,7 uur per week, je hebt 1 maand per jaar vakantie en werkt de rest allemaal. 

In totaal verdien je dan per jaar € 31.416 bruto. Voor het gemak ronden we dit af naar € 30.000 onder de noemer van gemaakte kosten. Je houdt een winst over van € 30.000. Hierover betaal je ongeveer € 4449 inkomstenbelasting en eigen bijdrage zvw. Het bedrag dat je overhoudt € 25.551 oftewel € 2129,25 per maand.

Op het eerste gezicht is dat prima, maar het is goed om te weten wat de implicaties hiervan zijn. We gaan er in dit voorbeeld vanuit dat je altijd elf maanden werkt, verder nooit ziek bent en dat je altijd klanten hebt.

Van het bedrag dat je overhoudt per maand moet je leven (met gezin?), een buffer opbouwen voor het geval je een keer wat minder klanten hebt en moet je sparen voor je pensioen. 

Begrijp me niet verkeerd, de situatie van iedereen is anders. Het is alleen wel verstandig om hier goed over na te denken. In 2018 is er een onderzoek gedaan onder zzp’ers. Hieruit kwam dat je gemiddeld ongeveer € 1300 per maand zou moeten sparen om ook na je pension dezelfde levensstijl aan te kunnen houden.

Een simpele rekensom zegt je in ons voorbeeld direct dat dat lastig wordt. Je zou met dat in je achterhoofd kunnen overwegen om je uurtarief te verhogen. 

Conclusie

Een gemiddeld uurtarief voor ZZP kan je helpen om een beeld te krijgen van het geld dat je kunt vragen aan je klanten. Toch is het gemiddelde uurloon van zzp’ers uit je branche niet alles wat je zou moeten overwegen. Wat je zelf nodig hebt qua geld, hoeveel specialisme je hebt en hoeveel concurrentie er is in jouw omgeving is allemaal belangrijk voor een goed zzp uurtarief dat bij jou past.

FAQ

Wat is het gemiddelde uurtarief van zzp’ers per branche?

Het gemiddelde uurtarief van zzp’ers per branche verschilt enorm. Als we het hebben over kappers en schoonmakers zit je in de buurt van de 20 a 30 euro per uur. In de ICT en andere zeer gespecialiseerde branches ligt dit snel boven de 100 euro per uur.

Hoe krijg ik mijn uurtarief als zzp’er omhoog?

Wat moet je als zzp’er minimaal verdienen?

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.