Er zijn verschillende manieren waardoor je met je website hoog eindigt in Google. Een manier is bijvoorbeeld het gebruiken van SEO teksten, dit is een gratis manier om hoger te komen in de Google zoekresultaten. De gratis resultaten worden bepaald door het ingewikkelde algoritme.
Wil je snel resultaten behalen dan is er nog een andere manier, namelijk SEA. Dit is het gebruiken van advertenties in Google. Google Adwords is dan ook de advertentiemogelijkheid waardoor je hoog eindigt in de betaalde resultatenpagina.
In Google Adwords schrijf je advertentieteksten en bied je op woorden waar je gebruikers naar zoeken in Google. Je biedt dan alleen op woorden die iemand gebruikt als die op zoek is naar informatie of een product dat jij aanbiedt.
In dit artikel vertel ik meer over deze methode en hoe je dit kunt toepassen voor affiliate marketing. Ook vertel ik over mijn eigen ervaring met Adwords en geef ik voorbeelden van campagnes.
Advertenties
Er worden (bijna) altijd 4 Advertenties vertoont boven en onderin de resultatenpagina in Google. De advertenties staan altijd boven de organische (gratis) resultaten. Dit zijn de Adwords resultaten. De resultaten van advertenties lijken erg op organische resultaten.
Aan de rechterkant op de resultaatpagina staan de advertenties van Google shopping. Dit wordt ook beheert door Google Adwords. Bij Google shopping is er niet alleen een tekst te zien maar kan je ook een afbeelding en de prijs van het product bekijken.
Relevante advertenties
Een van de dingen die Google enorm belangrijk vindt, is het gebruiken van relevante advertenties. Voor Google is het belangrijk dat de gebruiker een positieve ervaring heeft en de volgende keer weer gebruik maakt van de zoekmachine.
Het is daarom nodig dat je advertentietekst aansluit bij de zoekvraag van de bezoeker. Als een gebruiker zoekt naar een kaarsenhouder gaat deze niet klikken op een advertentie over markeerstiften. Dat klinkt misschien heel logisch, maar toch gaat dit regelmatig mis.
Google beloont adverteerders die relevante advertenties vertonen. Dit kan Google meten doordat de advertentie relevant moet zijn voordat er op geklikt wordt (click through rate).
Daarnaast moet de landingspagina ook overeenkomen met de advertentie. Dit bepaalt de kwaliteitsscore van de advertentie. Deze score ligt tussen de 1 en de 10. Behaal je een hoge kwaliteitsscore dan beloond Google je met lagere kosten per klik.
Wat zijn de kosten van Google Ads?
De kosten van Google AdWords worden op verschillende manieren bepaald. Een onderdeel die de kosten bepaald van de advertentie is de kwaliteitsscore. Daarnaast moet je ook rekening houden met de concurrentie. Hoe meer concurrentie er is op een zoekwoord hoe meer je betaald.
Google maakt namelijk gebruik van een biedingsysteem. Bij veel gebruik van een bepaald zoekwoord stijgt de waarde van dit woord. Het is dan lastig (en duurder) om hier hoog mee te eindigen.
Als je een advertentie opstelt moet je ook een bedrag invullen. Je bepaalt dan een maximaal bedrag wat je wil betalen. De kwaliteitsscore van de advertentie en de concurrentie van dit zoekwoord bepalen hoeveel je uiteindelijk betaald.
Het is dus goed om slim om te gaan met dit biedingssysteem en ervoor te zorgen dat de advertentie een hoge kwaliteitsscore krijgt. Als je een hoog bod uitbrengt in combinatie met een hoge kwaliteitsscore zal Google ervoor zorgen dat je advertentie hoog eindigt.
De ROAS is een van de belangrijkste graadmeters binnen Google Ads. Hierop kun je je advertenties winstgevend sturen. Je kunt hier een break even ROAS calculator vinden.
Waarom gebruik maken van Google Adwords?
Een groot voordeel van deze manier van adverteren is dat de opbrengsten en kosten meetbaar zijn in tegenstelling tot andere/traditionelere manieren van adverteren. Door de campagnes te bestuderen kom je erachter welke woorden voor meer conversies zorgen. De woorden die niet meehelpen kan je zeer eenvoudig uitsluiten.
Daarnaast kan je ook lokale advertenties gebruiken zodat mensen uit je eigen regio ze alleen te zien krijgen. Als je een kapper bent in Amsterdam is de kans klein dat er inwoners uit Rotterdam nieuwe klant worden. Door je alleen te richten op één bepaalde regio voorkom je veel onnodige kosten.
Zijn er nadelen aan Google Adwords?
Je moet soms wekelijks bij Google adwords inloggen om je campagnes up to date te houden. Het is nodig dat je de advertenties blijft bijhouden en blijft bijwerken om de beste resultaten te behalen.
Doordat je de advertenties blijft verbeteren zorg je ervoor dat je bepaalde woorden uitsluit en de campagnes aanvult met de juiste woorden.
Hou je dit niet voldoende bij dan kan het voorkomen dat je advertenties op bepaalde zoekwoorden worden vertoond die niet relevant zijn. Als er dan ook nog mensen op je advertentie klikken is dit zonde van je geld.
Een advertentie in Google Adwords maakt je snel en eenvoudig zichtbaar maar moet dus wel worden bijgehouden om hier goede resultaten uit te halen.
Waarom is deze manier van adverteren zo goed?
Het is dus nu wel duidelijk dat adverteren een mooie manier is om onder de aandacht te komen. Je kan er een groot publiek mee bereiken of er voor kiezen om regionaal onder de aandacht te komen. Hieronder zetten we een aantal voordelen op een rijtje:
• Bereik mensen die op zoek zijn naar informatie over je product
• Betaal alleen voor een relevante klik van de bezoeker
• Gebruik regionale advertenties voor een bepaald gebied
• Bepaal zelf op welke tijden je advertentie te zien is
• Verbeter je advertenties door zoekwoorden uit te sluiten
• Advertenties zijn er voor elk budget
Eigen ervaring met Adwords
Persoonlijk ben ik veel aan de slag (geweest) met Google Adwords. Ik heb het voornamelijk gebruikt om bezoekers naar bepaalde pagina’s op mijn website te krijgen. Op deze pagina stond dan vaak een artikel waarin affiliate links verwerkt waren.
Zodra mensen het artikel lazen en gebruik maakten van de affiliate link verdiende ik hiermee geld. Onder aan de streep moest dit meer zijn dan het geld dat ik in Adwords stak om de advertenties te betalen om winst te maken.
Dit gaat prima al moet ik zeggen dat mijn persoonlijke voorkeur uit gaat naar het gebruik van SEO. Het grote verschil tussen SEO en Google Adwords (SEA) is dat je met SEO pagina’s bouwt die op termijn organisch in Google getoond zullen worden.
Je hoeft in dit geval niet voor iedere klik te betalen voor de bezoekers zoals je wel moet met Adwords. De keerzijde hiervan is dat het erg langzaam gaat en je niet direct resultaat ziet.
Het kan met SEO soms wel negen maanden duren voordat je een beetje fatsoenlijk resultaat ziet en dit is in veel gevallen te langzaam. Afhankelijk van het product dat je wilt aanbieden en het doel van je pagina kun je dus zeker besluiten om Google Adwords te gebruiken.
Sluit je echter de geldkraan weer af? Dan zul je ook geen bezoekers meer ontvangen via Adwords waar je met SEO in principe organische bezoekers blijft krijgen.
0 reacties