Met Google Analytics kan je precies bijhouden wat er op je website gebeurt. Deze data kan je gebruiken om je content te optimaliseren en de bezoekers op je pagina te houden. Het is daarom handig om te weten wie, wat, waarom, wanneer en bijvoorbeeld waarvandaan je mogelijke klanten komen.
In dit artikel vertellen we je alles over Google Analytics voor beginners. We behandelen in 4 onderdelen de Google analytics in duidelijke taal. Zodat je na het lezen van deze Google Analytics cursus voor beginners direct aan de slag kan met de data van je website.
Wat is Google analytics?
Google Analytics is een programma van Google en het is helemaal gratis. Met dit programma kan je heel overzichtelijk je online bezoekers zien. Je kan met de rapporten een duidelijk beeld krijgen van het online verkeer op je website.
Een voorbeeld van de data die je inzichtelijk kunt krijgen is real-time gebruik van je website. Hoeveel bezoekers zitten er nu op je website, op welke pagina’s zitten ze en wat doen ze precies?
Aan de hand van de 4 onderdelen kan je straks aan de slag met je eigen Google Analytics om meer uit je website te halen. Daarnaast biedt Google ook een Google Academy om dieper in te gaan op de functies.
Op de Google Academy behandel je verschillende onderdelen van de tool en kun je een Google Analytics certification behalen. Het Google Analytics certificaat kun je vervolgens benoemen op je CV of op je website tonen om te laten zien dat je een expert bent.
- Kennismaken met Google Analytics
- De interface van Analytics
- Hoe werken de rapporten
- Adverteren en meer omzet
Hoe werkt google analytics?
Google Analytics werkt met online data. De informatie die je kunt zien, zijn de bezoekers die naar je website komen. Aan de hand van deze informatie kan je heel goed opmaken waar en wie je online klanten zijn.
Google is natuurlijk groot geworden door deze enorme hoeveelheid aan data. Maar Google Analytics biedt je deze kans als ware in het klein. Om dit duidelijker te maken gaan we eerst beginnen met de basisprincipes.
Waarom digitale analyse?
Met de informatie die je krijgt uit Google Analytics kan je heel gemakkelijk zien waar je online verkeer vandaan komt. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn als je wilt weten waar je bezoekers wonen of wat hun interesses zijn.
Deze data kun je vervolgens gebruiken om slimmer te adverteren in de toekomst en teksten aanpassen aan je unieke bezoeker. Daarover later meer, nu eerst beginnen met Google Analytics.
Hoe stel je Google Analytics in
Voordat je data kunt verzamelen is het zaak om Google Analytics te installeren op je website. Hieronder vind je in een kort stappenplan om dit snel te regelen;
- Log in met je gmail account op Google Analytics
- Maak een nieuwe property aan
- Geef een duidelijke naam
- Kies je branche en bedrijfsgrootte
- Kies hoe je Analytics wilt gebruiken
- Klik op maken en ga akkoord met de voor voorwaarden
- Begin met analyseren
De interface van Google Analytics
Als je voor het eerst in de Google Analytics interface komt zal het even schrikken zijn. De opties lijken oneindig en op het eerste gezicht lijkt het ingewikkeld. We proberen in deze Analytics voor beginners je op weg te helpen om de basis te begrijpen.
Navigeren door Google Analytics
Op het beginscherm in Google Analytics zie je in een duidelijk overzicht je gebruikers, gebeurtenissen en gemiddelde tijd van je bezoekers. Als je naar beneden scrollt kun je nog meer specifieke informatie zien. Bijvoorbeeld waar je bezoekers vandaan komen.
Inzicht krijgen in analyserapporten
Deze rapporten geven je een duidelijk inzicht waar je doelgroep vandaan komt en wat ze doen. Door beter inzicht te krijgen in de analyses van Google kan je slimmer en efficiënter je informatie online zetten. De belangrijkste rapporten lichten we hieronder uit;
Demografie
Hier vind je meer unieke informatie over je bezoeker. Het geslacht en leeftijd weten van je online verkeer kan enorm handig zijn voor bijvoorbeeld je advertenties. Deze uitgebreide informatie kan je gebruiken voor nieuwe content op je website. Omdat je nu weet wie je unieke bezoekers zijn.
Interesses
Je zou het niet verwachten maar met dit analyserapport krijg je inzichtelijk wat de interesses van je bezoekers zijn. Handig om te weten en misschien nog wel beter om op in te spelen.
Het mooiste zou zijn als je website de bezoekers krijgt die jij zoekt. Hier moet je eerst expliciet toestemming voor geven voordat je de gegevens mag verzamelen.
Geo
Voor een online winkel maakt dit niet zoveel uit, maar voor een lokaal restaurant is geografie zeer belangrijk. Je wilt graag mensen uit je regio op je website krijgen, met deze tool kan je zien of dat ook echt gebeurd.
Wat kan je nu met die rapporten?
Met de informatie die Google Analytics heeft opgehaald kan je heel nauwkeurig zien wat je online verkeer op je website is. Iedere unieke bezoeker heeft zijn eigen route naar en op je website afgelegd.
Met deze informatie kan je doelgericht aan het werk. Hieronder 2 voorbeelden wat je zou kunnen doen met Google Analytics.
Doelgroep analyse
Met alle informatie die je kunt verzamelen heb je een heel duidelijk beeld van wie je bezoeker is. Deze unieke bezoeker kan een mogelijke klant of bezoeker worden. Daarom is het analyseren van je doelgroep de moeite waard om tijd in te steken.
Als je bezoekers uit bijvoorbeeld Noord-Nederland komen en jij bent gevestigd in het zuiden, kan je er vanuit gaan dat je online vindbaarheid niet klopt. Ditzelfde geldt voor het geslacht van je bezoeker. Je hebt niets aan mannen als je vrouwen producten verkoopt en andersom.
Google Analytics maakt elke maand gedetailleerde rapporten, waar je overzichtelijk ziet wat er de afgelopen tijd is gebeurd. Handig zijn ook de inzichten ( insights ) die Google je geeft, hierin staan handige tips voor het verbeteren van je website.
Acquisitie analyse
We weten nu wie je unieke bezoekers zijn, maar nog niet waarom en hoe ze je hebben gevonden. Met een acquisitie analyse kan je duidelijk zien waar je bezoekers online vandaan komen. Daarmee bedoelen we vanaf welk device en platform. Ben je bijvoorbeeld gevonden op Google of heeft iemand je gezien op sociale media?
Zet je veel in op zoekmachineoptimalisatie, dan kun je via dit rapport controleren of dat ook daadwerkelijk zorgt voor meer bezoekers.
Slimmer en beter adverteren door Google Analytics
Waarom zou je dit willen weten? Omdat je nu weet wie je bezoekers zijn, wil je nu uitzoeken waar ze online zijn. Het heeft weinig zin als je gaat adverteren op Instagram en je bezoekers zitten op Facebook.
Online vindbaar zijn is hierbij ook erg belangrijk. Hoe ben je gevonden en waarop zoeken mensen. Zodra je dit weet door Google Analytics kan je in vervolg ook inspelen op deze informatie.
Alles met elkaar geeft je een zeer nauwkeurig profiel van je bezoekers en daarmee kan je veel gerichter gaan werken in de toekomst om de mensen te bereiken die jij zoekt.
Samenvattend, Google Analytics voor beginners
Met Google Analytics kan je meer uit je website halen. Door de hoeveelheid aan informatie beschik je over een potentiële schatkist. Als je de ontvangen analyses weet om te zetten naar doelgerichte acties, kan je meer bezoekers krijgen en zelfs meer omzet maken.
Vind je dit interessant en wil je meer weten als beginner over Google Analytics, kan je ook kijken op de Google Academy. Hier kun je een Google Analytics cursus doen, van beginner tot gevorderde. Ga jij de Google Analytics training volgen?
0 reacties