Home 9 Marketing 9 Google Lighthouse  

Google Lighthouse  

Google Lighthouse
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

30 augustus 2024 @ 11:57 am

Leestijd:
7 minuten

Auteur: Kaj

Laatst bijgewerkt: 30 augustus 2024

Leestijd: 7 minuten

Ben je op zoek naar een manier om je website te optimaliseren? Google Lighthouse is hiervoor de perfecte tool. Met deze geautomatiseerde tool van Google kan je de kwaliteit van een website testen. Door een URL in te voeren en vervolgens Lighthouse een audit uit te laten voeren, krijg je te zien hoe een website presteert. Voor de slecht scorende onderdelen worden verbetersuggesties gegeven om de website te optimaliseren. 

In dit artikel leggen we uit wat Google Lighthouse is, hoe je het kan gebruiken en wat de verschillende toetsingsfactoren zijn. Lees snel verder om er achter te komen hoe Lighthouse voor jou kan werken. 

Wat is Google Lighthouse?

Iedereen wil zo hoog mogelijk in de zoekresultaten vertoond worden, maar met de vele ranking factoren kan dit nog best een moeilijke klus zijn. Google Lighthouse is hierbij jouw redder in nood. Met vele ingebouwde audits krijg je inzicht in de prestaties en de snelheid van je website. Lighthouse controleert website pagina’s op prestaties, toegankelijkheid, SEO en meer. Het geeft vervolgens suggesties om de onderdelen te verbeteren. 

Alle suggesties die worden gedaan voor verbetering van de website, zijn gericht op het verbeteren van de gebruikerservaring. Google wil namelijk de best mogelijke ervaring bieden aan haar gebruikers. Als website krijg je daarom een goede score als deze geoptimaliseerd is voor de gebruiker, en een slechtere score als dit niet zo is. 

Klinkt logisch, maar hoe maak je dan de beste website? Hieronder leggen we uit hoe je Lighthouse gebruikt en wat de verschillende toetsingsfactoren zijn. 

Hoe doe je een Lighthouse test?

We lichten zo meteen per onderdeel toe hoe het werkt. Eerst is het handig om te weten hoe je bij Google Lighthouse terechtkomt. Voor het gebruik van Lighthouse is het noodzakelijk om Google Chrome geïnstalleerd te hebben op je pc. 

1. Open een incognito tabblad. Hiermee voorkom je dat de Google Lighthouse meting vertraagd wordt door cookies of openstaande web applicaties.

2. Voer de URL in waarvan je een audit wil uitvoeren.

3. Klik ergens random op de pagina op de rechtermuisknop en druk op ‘inspecteren’. Hiermee kom je in de ‘Developer Tools’ van Google

4. Klik rechtsbovenin op de dubbele pijltjes ‘>>’ en selecteer vervolgens Lighthouse

Lighthouse test

5. Google Lighthouse zal nu verschijnen. Zorg ervoor dat alle categorieën staan aangevinkt en het apparaat op mobiel staat. Dit is belangrijk omdat Google de mobiele versie van je website gebruikt voor indexering en ranking. Druk vervolgens op ‘Analyze page load’.

Lighthouse rapport

6. Google Lighthouse zal een analyse van de website doen en laat vervolgens een score zien voor de 5 onderdelen voor websiteoptimalisatie. Je kan vervolgens per onderdeel bekijken wat er goed gaat of juist beter kan. We leggen hieronder per onderdeel uit waar je op moet letten en hoe je problemen kan oplossen.

Lighthouse score

Kom hoger in Google & krijg meer bezoekers naar je website met onze SEO Checklist 🚀

Verover de zoekresultaten met onze easy to use SEO-checklist waarin we stap voor stap uitleggen hoe je een goede webpagina opbouwt & optimaliseert voor de zoekmachines.

Bekijk ons ebook
Hoebeginik met SEO teksten schrijven

De verschillende metingen van Google Lighthouse

Google Lighthouse geeft inzicht in vijf belangrijke onderdelen voor websiteoptimalisatie, namelijk:

  1. Prestaties
  2. Toegankelijkheid
  3. Best practices
  4. SEO
  5. PWA (Progressive webapp)

1. Prestaties 

Bij deze audit meet Lighthouse hoe snel een website laadt en hoe snel gebruikers er toegang tot hebben. De prestaties van de website worden in vijf snelheids-statistieken weergeven. Elke statistiek meet een deel van de website snelheid.

Lighthouse laadsnelheid

De 5 statistieken zijn:

First Contentful Paint (FCP)

De First Contentful Paint geeft aan hoe lang het duurt voordat de eerste content weergeven wordt op de website. Hoe korter de FCP, hoe beter. Internetgebruikers willen namelijk zo snel mogelijk resultaat zien. De FCP-score is als volgt:

FCP van 0-2 is een goede score.

FCP van 2-4 is een gemiddelde score.

FCP van 4 seconden en langer is een slechte score.

Largest Contentful Paint (LCP):

De Largest Contentful Paint meet hoelang het duurt voordat het grootste stuk content op de website geladen is. 

LCP van 0 – 1.2  is goed.

LCP van 1.2 – 2  is gemiddeld.

LCP van 2 seconden en langer is slecht.

Speed index (SI): 

De Speed Index geeft de laadsnelheid van de website aan. 

SI van 0 – 4.3 is goed

SI van 4.4 – 5.8  is gemiddeld

SI van 5.8 of hoger is langzaam

Total Blocking Time (TBT):

De Total Blocking Time geeft aan hoelang de browser moet wachten op het laden van processen op de website. Denk hierbij aan het laden van scripts. 

TBT onder de 300 ms is goed

TBT van 300 – 600 ms is gemiddeld

TBT van 600 ms of langer is slecht

Cumulative Layout Shift (CLS):

De Cumulative Layout Shift geeft aan of er tijdens het laden van de website bepaalde elementen van de website verspringen. 

CLS minder dan 0.1 is goed.

CLS van 0.1 -.25 is gemiddeld.

CLS van 0.25 en langer is slecht.

2. Toegankelijkheid 

toegankelijkheid

Google wil voor iedereen de beste content beschikbaar maken. Het is daarom van belang dat je website ook toegankelijk is voor mindervaliden. Google heeft namelijk de functie om webteksten voor te laten lezen. Het is daarom belangrijk dat je de Alt teksten van een afbeelding de juiste naam geeft. 

Als je dit niet doet en de afbeelding dus niet voorgelezen kan worden, zal Google je een slechtere score geven. Hieronder kan je zien dat wij dit niet goed hebben gedaan bij een afbeelding en dat Google hier ons op afrekent. Ook is te zien dat Google een suggestie geeft om het probleem op te lossen.

afbeeldingselementen hebben geen alt kenmerken

3. Best practices 

De Best Practices audit controleert of de pagina’s voldoen aan de moderne standaarden van webontwikkeling en of de beveiliging in orde is. Er zijn vele aspecten die Google hier zal controleren. Hierbij te denken aan of bronnen vanaf beveiligde servers worden geladen met HTTPS en of er geen ongeldige bronkaarten in de website zitten. 

4. SEO

Bij SEO wordt gecontroleerd hoe goed de website door zoekmachines kan worden gecrawld en in de zoekresultaten kan worden weergeven. Als je goed wil scoren in de zoekresultaten moet deze score in het groen staan. 

Haal je deze score niet? Maak dan de benodigde aanpassingen om in de zoekresultaten te staan.  Zoals te zien is onze score nog niet optimaal. Ook hier geeft Google weer aan wat er beter kan.

5. PWA (progressive webapp)

De Progressive Webapp audit meet of de website gebruik maakt van moderne webmogelijkheden om een optimale gebruikerservaring te bieden. Er wordt gecontroleerd of de webapp:

  • snel en betrouwbaar is
  • makkelijk te installeren is op verschillende soorten apparaten
  • PWA geoptimaliseerd is door HTTP-verkeer om te leiden naar HTTPS, en inhoud van webpagina’s aan te passen naar mobiele schermen.

In tegenstelling tot de andere onderdelen wordt er bij deze PWA een badge toegekend die aangeeft hoe de PWA-prestaties van de website zijn.

Zo los je foutmeldingen op

Zoals je hebt gezien, valt er bij ons nog het één en ander te verbeteren om een optimale score te behalen. Google geeft bij elke foutmelding suggesties hoe je dit kan oplossen. Het kan echter lastig zijn om uit te vogelen hoe dit precies moet. Gelukking is er op het internet veel informatie te vinden over de verschillende mogelijke foutmeldingen.

Wij gebruiken altijd de website WP Rocket om foutmeldingen op te lossen. WP Rocket is een plugin voor WordPress, waarmee je de snelheid van je website kan verhogen. Daarnaast biedt de website veel handige informatie. Op deze pagina vind je alle informatie van alle mogelijke foutcodes van de analyse die Google Lighthouse heeft gemaakt.

Maak gemakkelijk een website die scoort in Google

Het bouwen, onderhouden en optimaliseren van een website kan nog best een lastige klus zijn. Met de talloze websites die er vandaag de dag zijn is het lastig om jezelf te onderscheiden van concurrenten en bovenaan in de zoekresultaten van Google te staan. Het is een klus die veel tijd, energie en kennis vereist. 

Maar wat als ik je vertel dat het ook makkelijker kan? 

Met site-builders zoals Phoenix zet jij binnen no-time een website in elkaar, die volledig is geoptimaliseerd voor SEO en sales. Het mooie hiervan is dat je hier geen kennis voor nodig hebt, er tijd mee bespaart en je er zelfs energie van krijgt. Met kant-en-klare templates kan je geheel naar eigen wens een website samenstellen die past bij jouw wensen en behoeftes.

Ben je toch wat technischer ingesteld en vind je het leuk om websites te bouwen? Dan is het maken van een website via WordPress the way to go. Met vele plug-ins en tools zijn je mogelijkheden bijna onbeperkt.

Door de back-end te laten beheren door een bedrijf kan jij zonder stress aan de slag om een mooie website te bouwen. Heijsen is een voorbeeld van een bedrijf dat is gespecialiseerd in WordPress webhosting. Met hun specialisme zorgen hun ervoor dat jouw website snel en betrouwbaar is.

Pas de kennis die je net hebt opgenomen toe en begin vandaag nog met het bouwen van een goede website. 

Heijsen WordPress Webhosting

✅ Website altijd up-to-date
✅ Geen omkijken meer naar beveiliging
✅ Snelle webhosting voor snelle website
✅ Tot 180 dagen een backup beschikbaar

Prijs: vanaf €37 per maand

Bekijk de website

Phoenix website

✅ Speciaal gemaakt voor ondernemers
✅ Kant-en-klare templates
✅ Volledig geoptimaliseerd voor SEO
✅ Goed converterende leadmagnets

Prijs: vanaf €19 per maand

Start direct met 14 dagen gratis proefperiode


We verwachten dat je deze artikelen ook wel kunt waarderen:

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.