Wil jij inzicht krijgen in de zoekvolumes van bepaalde zoekwoorden? Dit kan met de gratis tool Google Trends. Met vele grafieken en inzichten krijg jij een goed beeld naar het zoekgedrag van jouw doelgroep.
In dit artikel vertellen we wat Google Trends is, hoe je het gebruikt, wat je er allemaal mee kan en bespreken we een alternatief. Lees snel verder om te kijken hoe deze tool voor jou kan werken.
Wat is Google Trends?
Google Trends is een gratis tool van Google waarmee je inzicht kan krijgen in de trends in de zoekmachine. Met deze tool kan je actuele zoekopdrachten inzien bij ‘trending in search’, maar je kan ook over een langere periode de zoekresultaten inzien zoals bij ‘search in year’.
De tool geeft met vele grafieken en overzichten een duidelijk beeld van actuele zoekwoorden en zoekvolumes. Het geeft de mogelijkheid om zoekwoorden met elkaar te vergelijken en prestaties van deze woorden in te zien. Het is bijvoorbeeld mogelijk om terug te gaan naar een bepaalde periode waarin een bepaald product of onderwerp erg populair was.
Door deze te vergelijken met de huidige datum krijg je inzicht in de trend die zich heeft voortgedaan. Hierdoor kan je ontdekken of er wellicht een bepaald patroon zit in de zoekvolumes. Denk bijvoorbeeld aan seizoensgebonden producten, zoals een opblaaszwembad.
Voor verkopers van opblaaszwembaden is dit hele handige informatie. Zo kunnen ze namelijk bepalen wanneer het handig is om te beginnen met adverteren op die zoekwoorden.
Met Google Trends krijg je goed inzicht van:
- Welke zoekwoorden momenteel populair zijn
- Wie waar naar zoekt, dus in welk land of welk regio
- In welke periode iemand dit doet
- Naar welke relevante zoektermen nog meer gezocht worden
Google Trends is dus erg handig om inzicht te krijgen in het zoekgedrag van mensen.
Waarvoor kan je Google Trends gebruiken?
Deze handige tool heeft allerlei functies en is daardoor voor vele dingen te gebruiken. Voordat we vertellen hoe je Google Trends precies gebruikt, kan je hieronder snel zien waarvoor je het allemaal kan gebruiken. Ben of ga jij aan de slag met één van deze onderwerpen, lees dan verder om meer te leren over Google Trends.
Productonderzoek
Marktonderzoek
Zoekwoordenonderzoek
Ontdekken van trends
Seizoensinvloeden
Concurrenten vergelijken
Hoe gebruik je Google Trends?
Google Trends is erg gemakkelijk te gebruiken. Voer het gewenste zoekwoord waarover je meer informatie wil, in op de zoekbalk. In dit voorbeeld gebruiken we het zoekwoord elektrische fiets.
Zodra je op ontdekken klikt, krijg je direct informatie te zien. Deze informatie kan je vervolgens filteren op locatie en periode. Ook kan je gerelateerde zoekopdrachten zien en wordt getoond waar in Nederland ze naar de zoekwoorden op zoek zijn.
Ook kan je zoektermen met elkaar vergelijken om de verschillen in prestaties in te zien.
De gemakkelijkheid en toegankelijkheid van Google Trends maakt het een hele goede tool. Maar waarvoor is Google Trends nou echt ideaal om te gebruiken?
De perfecte tool om het gedrag van je doelgroep te onderzoeken
Met Google Trends krijg je dus inzicht in de populariteit van zoekwoorden. Dit is hele handige informatie voor bedrijven die willen weten waar hun klanten naar op zoek zijn. Zo kunnen zij zich namelijk specifiek richten op bepaalde zoekwoorden en zo beter hun klanten bereiken.
Er zijn verschillende manieren waarop je Google Trends goed kan gebruiken:
Trends in jouw markt begrijpen
Het begrijpen van de trend in een bepaalde markt is natuurlijk erg waardevol. We noemden op het begin van het artikel even het voorbeeld van een verkoper in opblaaszwembaden, maar informatie omtrent zoekvolumes zijn voor alle bedrijven interessant.
Deze inzichten kunnen namelijk helpen om grip te krijgen op het plannen en prioriteren van bepaalde marketinginspanningen.
Voor een bedrijf dat opblaaszwembaden verkoopt, is het namelijk belangrijk dat de website goed zichtbaar is in de zomerperiode. Na deze periode duurt het namelijk weer een hele tijd voordat de volgende verkoopkansen komen.
Uiteraard kan je Google Trends ook gebruiken om te kijken wat voor producten je in de stillere maanden eventueel zou kunnen verkopen. Zo kan je de gaten in de vraag naar je hoofdproduct opvullen, met andere relevante producten.
Maar ook voor een startend bedrijf zijn de inzichten van Google Trends erg interessant. Zo kan het namelijk bepalen of er genoeg interesse en consistentie is in de vraag naar bepaalde producten.
Gerelateerde producten en onderwerpen vinden
We hebben net bij de uitleg van Google Trends al even aangegeven dat je gerelateerde zoekopdrachten te zien krijgt voor het zoekwoord dat je hebt ingevoerd. Dit is erg handig om zo interessante producten op het spoor te komen die je eventueel kan toevoegen aan je assortiment.
Dit is waardevolle informatie tijdens een zoekwoordenonderzoek. Je krijgt namelijk zoektermen te zien waar je zelf wellicht helemaal niet aanhad gedacht. Stel, we pakken weer even de zoekterm elektrische fiets erbij.
Misschien dacht jij alleen aan ‘elektrische fiets’ en ‘elektrische fiets kopen’, maar kom je na de invoer in Google Trends er achter dat er ook veel mensen zoeken naar een ‘Gazelle Eclipse elektrische fiets’.
Op de zoekterm elektrische fiets zit veel zoekvolume en logischerwijs ook veel concurrentie. Een specifieker zoekwoord als Gazelle Eclipse elektrische fiets heeft een stuk minder zoekvolume en ook minder concurrentie.
Dit is een voorbeeld van een longtail zoekwoord. Het is makkelijker om voor deze specifiekere zoekwoorden te ranken aangezien er minder aanbieders zijn.
Nu je dit specifieke zoekwoord hebt gevonden kan je bijvoorbeeld een blog gaan schrijven met de Gazelle Eclipse elektrische fiets als onderwerp. Hierdoor heb je de kans om bezoekers naar je website te trekken, die jouw website anders niet hadden gevonden.
Door een lijst te maken van dit soort interessante en relevante zoekwoorden, kan je een goed zoekwoordenonderzoek uitvoeren waarmee je ervoor zorgt dat jouw website beter en sneller rankt.
Gericht adverteren
Deze zoekwoorden zijn ook erg relevant voor het maken van Googleadvertenties. Door te adverteren op de specifiekere zoekwoorden, spreek je consumenten aan die al meer een koop intentie hebben.
Mensen die namelijk zoeken op ‘elektrische fiets’ zitten vaak nog in de oriëntatie fase, dit levert een bedrijf niet direct een conversie op.
Bij specifieke zoektermen zoals de Gazelle Eclipse elektrische fiets, heeft iemand al een beter beeld van wat hij of zij wil kopen. Dit maakt het een aantrekkelijkere zoekterm om op te adverteren aangezien.
Hier kan een bedrijf namelijk simpelweg sneller de investering van de advertentie mee terugverdienen door een fiets te verkopen.
Ook is het handige aan Google Trends dat je kan zien in welke regio’s er het meest wordt gezocht naar een bepaald zoekwoord. Zo kan je gerichter adverteren op bepaalde gebieden en laat je de advertentie aan zoveel mogelijk relevante mensen zien.
Content up-to-date houden
Naast het opzetten van campagnes met relevante zoekwoorden, kan je ook je geschreven artikelen up-to-date houden met dit soort relevante zoekwoorden. Door regelmatig een onderzoek te doen naar de trends, zoekwoorden en zoekvolumes in jouw niche, kan je ervoor zorgen dat jouw artikelen goed blijven scoren in de zoekmachines.
Bekijk bijvoorbeeld wanneer er weer een piek in Google Trends komt voor jouw niche. Dit is een goed moment om de content te updaten of nieuwe content te plaatsen. Zo blijft jouw content relevant en vindbaar. Hiervoor kan je ook tools zoals Clicks gebruiken, hierover aan het einde van dit artikel meer.
Meten van naamsbekendheid
We hebben nu vooral veel besproken over zoekwoorden, het inzien van trends en hoe je gericht kan adverteren. Een ander handig inzicht dat Google Trends biedt, is de mogelijkheid om bedrijfsnamen met elkaar te vergelijken.
Zo kan je inzicht krijgen in de interesses naar bepaalde bedrijven. Hieronder zie je een voorbeeld tussen de interesse in Coolblue (blauw), Mediamarkt (rood) en BCC (geel).
Dit geeft je de mogelijkheid om je eigen bedrijfsnaam te vergelijken met de concurrenten uit jouw niche. Zo kan je zien hoe jij in de markt staat ten opzichte van andere bedrijven.
Hier moet wel bij gezegd worden, dat kleinere bedrijven met weinig zoekvolume helaas niet terug te zijn in Google Trends, omdat hier simpelweg te weinig data voor is. Dit brengt ons dan ook direct bij het nadeel van Google Trends
Het nadeel van Google Trends
Als een zoekterm, onderwerp of een bedrijf niet zo populair is dan, zal Google Trends hier niet de data van laten zien. Sterker nog, meestal laat het dan helemaal geen data zien. Hierdoor is de tool minder geschikt voor kleinere bedrijven of bedrijven die net beginnen.
Het is logisch dat er bij weinig data ook minder suggesties en voorbeelden gegeven kunnen worden, maar met Google Trends krijg je hier dus eigenlijk geen informatie over.
Gelukkig zijn er diverse andere tools die deze gegevens wel laten zien, hierover zo meteen meer.
Daarnaast kan het af en toe lijken alsof er hele grote pieken en dalen zijn bij zoekopdrachten, terwijl dit niet altijd zo is. Dit komt door de berekening die Google gebruikt om de zoekopdrachten te meten. Zodra er een hoge stijging is in de zoekresultaten, doen deze namelijk afbreuk aan de kleinere zoekvolumes.
Als je bijvoorbeeld zoekt op corona, zie je dat er begin 2020 een enorme piek was. En Google Trends geeft dan aan dat er daarvoor niet op werd gezocht. Terwijl er ook Mexicaans bier bestaat dat Corona heet, waar daarvoor wel zoekvolume op zat.
Maar omdat er in 2020 zo’n enorme stijging was in zoekopdrachten naar corona, vielen die zoekopdrachten weg. Je kan deze wel terugvinden door de zoekopdrachten tot 2020 te filteren.
De combinatie van de missende data voor de kleinere zoekopdrachten en deze berekening zorgt ervoor dat je niet altijd de beste en meest betrouwbare data krijgt. Gelukkig is hier een oplossing voor.
Zo krijg jij volledig inzicht in jouw website
Google Trends geeft vooral inzichten in zoekwoorden, zoekvolumes en trends. Hoewel je hier de basale inzichten mee kan krijgen, mis je vele cruciale functionaliteiten waarmee je alles uit de website kan halen.
Denk hierbij aan inzicht in de toppagina’s, de beste zoektermen, verwijzende domeinen, backlinks en nog veel meer belangrijke factoren voor SEO.
Er zijn online vele tools te vinden die een complete gereedschapskist bieden waarmee jij een website kan optimaliseren voor SEO. Denk hierbij een bekende tools zoals Ahrefs en Semrush. Deze tools hebben vele opties en bieden uitgebreide audits.
Het nadeel van deze tools is het hoge prijskaartje dat er aan hangt. Voor grote marketingbureaus kan dit uit, maar voor één of een paar websites wordt dit al snel te duur.
Gelukkig is er een goedkopere optie die een iets kleinere, maar zeer complete gereedschapskist biedt. Met Clicks.so haal jij een betaalbare SEO-tool in huis, waarmee je goed inzicht krijgt in:
Interessante zoekwoorden, volumes en trends
Statistieken van de site, zoals verkeer, domeingegevens, zoekwoordrankings en backlinks
Problemen en oplossingen van de website(s) door middel van handige audits
Backlink mogelijkheden en prestaties hiervan
De missie van Clicks.so is om een betaalbare SEO-tool te maken die toegankelijk is voor kleinere marketeers en website beheerders. Met duurdere tools zoals Ahrefs (€119 p/m) en Semrush (€121 p/m), zijn goede inzichten in de SEO-prestaties simpelweg te duur en niet haalbaar voor de kleinere spelers in de markt.
Met Clicks.so kan je al starten vanaf € 24 per maand. En wij mogen voor onze bezoekers een speciale korting aanbieden van 10% korting!
Je kunt via deze link een account aanmaken en alvast even rondkijken. Gebruik bij checkout de code ‘hoebeginik’ en ontvang de korting.
0 reacties