Home 9 Marketing 9 Hands-on mentaliteit

Hands-on mentaliteit

hands on betekenis
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

maart 13, 2024 @ 9:19 am

Leestijd:
3 minuten

Auteur: Kaj

Laatst bijgewerkt: 13 maart 2024

Leestijd: 3 minuten

In de zoektocht naar een nieuwe baan komen een heleboel termen voorbij. Het lijkt er wel op dat tegenwoordig alles in het Engels moet. Callcenter, consultant, HRM…het wemelt ervan. Eentje steekt er met kop en schouders bovenuit en dat is Hands-on mentaliteit. Hieronder zie je wat dat nou eigenlijk betekent, hoe je deze mentaliteit ontwikkelt en hoe je in de sollicitatieprocedure duidelijk maakt dat jij deze eigenschap (skill) bezit.

Als je een hands-on mentaliteit bezit, dan ben je gezegend met een goede eigenschap om het ver te schoppen in je carrière. Het betekent namelijk dat je initiatief neemt en steeds blijft zoeken naar nieuwe dingen die je kunt doen. Je hebt energie en wilt gewoon nuttig bezig blijven. Ongevraagd bied je je collega`s en je baas je hulp aan. Deze houding is iets wat door (toekomstige) werkgevers enorm op prijs gesteld wordt.

Ambitie en inzet

Het hebben van en hands-on mentaliteit bewijst ook dat je ambitieus bent. Je doet er alles aan om de beste resultaten te halen en jouw oplossing is altijd effectief. Het resultaat moet immers perfect zijn. Dat uit zich wellicht ook in je privéleven. Jij pakt aan, houdt niet van gemakzucht, vertoont geen uitstelgedrag en bent misschien wat onrustig.

Waarom zoeken werkgevers mensen met deze instelling?

Werkgevers vinden het prettig als ze iemand inhuren die niet afwacht, maar actie onderneemt, het liefst zonder dat daar een uitgebreide instructie aan vooraf moet gaan. Initiatief is nou eenmaal erg belangrijk, net als het zien van werk. Passiviteit wordt in het algemeen niet gewaardeerd in een baan.

Ondernemers en hands-on

Ondernemers hebben eigenlijk per definitie deze eigenschap. Ondernemerschap vereist nou eenmaal initiatief! Daar hoort natuurlijk ook een flinke portie doorzettingsvermogen bij, net zoals motivatie. Er is niemand die je vertelt wat er moet gebeuren, dus je zult het zelf moeten doen. Dat betekent ook dat je genoeg discipline moet hebben om iedere dag weer keihard aan de slag te gaan.

Naast ondernemers zie je dat er in veel sectoren wordt gezocht naar mensen met deze eigenschap. Je kunt daarbij denken aan techniek, de bouw, de IT-sector, gezondheidszorg en onderwijs. Allemaal sectoren waarin aanpakken de hoofdmoot is van de functie.

Je hands-on vaardigheden ontwikkelen

Nu je weet dat dit voor veel werkgevers zo belangrijk is, kan het slim zijn deze mentaliteit verder te ontwikkelen. De vraag is hoe je dat het beste doet. Alles begint bij een positieve houding. Als je van nature niet zo initiatiefrijk bent, kun je je afvragen wat je tegenhoudt om sommige taken zelf op te pakken. Het kan natuurlijk zo zijn dat je wat ervaring of zelfvertrouwen mist. Die ervaring komt vanzelf en bedenk je dat vertrouwen alleen maar kan groeien door aan te pakken.

Kom hoger in Google & krijg meer bezoekers naar je website met onze SEO Checklist 🚀

Verover de zoekresultaten met onze easy to use SEO-checklist waarin we stap voor stap uitleggen hoe je een goede webpagina opbouwt & optimaliseert voor de zoekmachines.

Bekijk ons ebook
Hoebeginik met SEO teksten schrijven

Mis je vertrouwen vanuit de organisatie?

Als dat is wat je waarneemt, vraag dan zeker om hulp. Je leidinggevende zal dat ongetwijfeld waarderen. Hij/zij ziet ook dat je initiatief neemt en dat je wilt leren om zelfstandiger te kunnen opereren en in de toekomst initiatief te nemen.

Wat je ook kunt doen is te proberen te denken in oplossingen in plaats van problemen. Stel dus niet alleen een probleem vast, maar probeer ook een goede oplossing erbij te verzinnen. Dat zal zeker erg gewaardeerd worden en geeft jou de nodige ervaring om verder te gaan.

Ook het spontaan aanbieden van hulp aan collega`s zal er voor zorgen dat je jezelf ontwikkelt. Je bouwt kennis op, met de hulp en begeleiding van leidinggevenden en je naaste collega’s. Het omschakelen van je instelling is zeker niet gemakkelijk, maar bedenk je altijd dat als je dit doet met de juiste intenties, het zeker gewaardeerd wordt. Zoals de uitdrukking zegt: al doende leert men.

Hoe kijkt een werkgever naar een medewerker met een hands-on mentaliteit?

Allereerst: een sollicitant die laat zien dat hij een hands-on mentaliteit heeft, heeft vaak een streepje voor. Dat geldt ook voor je werk als je eenmaal aangenomen bent. Dat komt omdat het niet alleen je eigen werk beïnvloedt, maar ook de collega’s om je heen. Een negatieve houding is besmettelijk, maar een positieve houding ook! Bovendien is het in zo`n omgeving veel prettiger werken voor iedereen en zullen anderen zich aan je optrekken.

Een manier om te laten zien in je sollicitatietraject dat je over de juiste mentaliteit beschikt, is om je hands-on instelling in je CV te melden en daarvan in je brief en in de verdere fases duidelijke voorbeelden van te geven. Dat hoeft trouwens niet per definitie werkgerelateerd te zijn.

Doe je vrijwilligerswerk, had je vakantiebaantjes, of organiseer je activiteiten voor een vereniging, dan kan dat ook een prima indicatie zijn van de juiste instelling. Als starter op de arbeidsmarkt biedt je dat, ten opzichte van andere kandidaten, zeker een voorsprong.

Op een sollicitatiegesprek bereid je je natuurlijk terdege voor. Bedenk daarom van tevoren voorbeelden waaruit blijkt dat jij de juiste mentaliteit hebt. Dit geldt natuurlijk voor alle facetten die de functie vraagt. Realistische situaties, waarin je kunt aangeven wat jouw rol was, komen altijd sterk over.

Stilstand is achteruitgang!

Als je in de functie waarop je mikte aangenomen bent, blijf je dan op dezelfde manier inzetten. Je zult zien dat je daarmee voor jezelf een prettige werkomgeving zult hebben en het bedrijf je eigen loopbaan op een hoger plan brengt. Heel veel succes met solliciteren. Met de juiste houding en hands-on mentaliteit ga je het zeker ver brengen in het leven.


We verwachten dat je deze artikelen ook wel kunt waarderen:

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.