Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Marketing 9 Hoe kan je met email marketing geld verdienen?

Hoe kan je met email marketing geld verdienen?

email marketing geld verdienen
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

18 september 2024 @ 5:16 pm

Leestijd:
8 minuten

Auteur: Kaj
Laatst bijgewerkt:

18 september 2024 @ 5:16 pm

Leestijd: 8 minuten

In de wereld van online marketing is de term email marketing niet te missen. Het is een marketing strategie die al jarenlang wordt gebruikt en zeer effectief is voor het werven nieuwe leads. Maar hoe kan jij met email marketing geld verdienen?

Wij leggen je in dit artikel uit wat emailmarketing precies inhoudt en hoe jij er geld mee kan verdienen. Lees snel verder!

Stroomlijn je bedrijf & contact met klanten

Ontdek de tools die je veel tijd kunnen besparen.

Start vandaag nog met de juiste tools
vind boekhouding die bij je past

Wat is emailmarketing?

Emailmarketing is een vorm van direct marketing waarbij een mail direct naar de ontvanger wordt gestuurd. Deze ontvanger is in de meeste gevallen een bezoeker van een website die zich heeft ingeschreven voor een nieuwsbrief óf een mailadres heeft achtergelaten in ruil voor een kortingscode of een freebie. 

Dit heb je waarschijnlijk zelf ook wel eens gedaan op een website. Je vulde je e-mailadres in en vervolgens ontving je een mail met daarin hetgeen waar je je voor had aangemeld. Deze mail werd gestuurd op basis van een trigger, zoals het klikken op een knop als “Ontvang nu de kortingscode in je mailbox”.

Fijn natuurlijk zo’n kortingscode, maar vaak blijft het niet bij die ene mail. Enkele dagen later ontvang je weer een mail en na een paar dagen weer één, enzovoort. Hoewel dit wellicht spammy lijkt, is dit een goed voorbeeld van hoe emailmarketing werkt en hoe veel bedrijven het inzetten om nieuwe klanten te werven en verkopen te stimuleren.

Is emailmarketing nog wel van deze tijd?

Er wordt vaak gedacht dat e-mailmarketing niet meer van deze tijd is. Het zou storend en niet relevant zijn. Het tegenovergestelde is echter waar. Met de overvloed aan reclameboodschappen, hechten moderne klanten namelijk steeds meer waarde aan persoonlijke aandacht, informatie en aanbiedingen. 

Met emailmarketing kan je je doelgroep gedoseerd voorzien van informatie en langzaam aan een band met ze opbouwen door geautomatiseerde e-mailflows op te zetten (hierover zometeen meer).

Zo druk je niet ongevraagd informatie in hun gezicht, maar biedt je op verschillende momenten in de aankoopfase waardevolle informatie (met uiteindelijk als doel een aankoop bij jou). 

Verzamel meer leads met e-mailmarketing

Wij gebruiken Mailerlite voor al onze websites. Zet binnen no-time converterende e-mails in elkaar en verstuur ze volledig automatisch!

Ontdek de beste tools
vind boekhouding die bij je past

Voordelen van emailmarketing

Lage kosten: Met emailmarketing kan je tegen hele lage kosten je boodschappen naar een grote doelgroep versturen. In vergelijking met online advertentiekosten of het verspreiden van drukwerk is het voordeel al snel te zien.

Hoge ROI: Uit onderzoek van Litmus blijkt dat emailmarketing gemiddeld een Return on investment heeft van 1:36. Dit betekent dat je voor elke euro die je erin investeert er 36 terugkrijgt! 

Snel en veel gebruikt: E-mail is en blijft razend populair, bijna iedereen gebruikt het om te communiceren. Dit maakt het een geschikt kanaal om jouw reclameboodschappen via te verspreiden. 

Goed meetbaar: Door gebruik te maken van email marketing software kan je precies zien hoeveel mails er geopend zijn, met hoeveel abonnees je mailing is toegenomen, hoe vaak er op een link geklikt is en nog veel meer. 

Ook kan je het koppelen met Google Analytics. Dit stelt je in staat om het gedrag op de website te meten nadat ze hebben doorgeklikt. Heeft iemand bijvoorbeeld iets in het winkelmandje geplaatst of hebben ze daadwerkelijk iets besteld? 

Dit is allemaal hele waardevolle informatie om je mails te verbeteren.

Persoonlijke en op maat inzetbaar: Je kunt emails heel makkelijk personaliseren met de informatie die je van de ontvanger hebt. Plaats bijvoorbeeld een aanhef of stuur een kortingscode op diens verjaardag. 

Ook kan je gemakkelijk selecteren op geslacht, interesses, plaats, doel enzovoort om je mailing zo gericht mogelijk te sturen. Zo weet je zeker dat de juiste mails bij de juiste mensen terechtkomen en verhoog je de kans op conversies. 

Schaalbaar: Tot slot is e-mailmarketing erg goed schaalbaar. Waar bij andere marketinginspanningen de groei vaak gekoppeld zit aan een budget, is dit bij emailmarketing niet zo. Als je eenmaal geautomatiseerde emailflows hebt aangemaakt zal je maillijst zich vanzelf blijven aan vullen. Het maakt dus niet uit of je 100 of 10.000 adressen wil mailen.  

Hoe kan ik met email marketing geld verdienen?

Er zijn verschillende manieren om met email marketing geld te verdienen. In de basis kan elk bedrijf er geld mee verdienen, omdat email marketing een verlengstuk is van de marketingstrategie waarmee een bedrijf meer leads kan behalen. Hiervoor is het wel belangrijk dat je e-mailadressen hebt waar je je boodschap naartoe kan sturen. 

Maar geen paniek, het is voor iedereen mogelijk om te beginnen met e-mailmarketing en er geld mee te verdienen. Hieronder leggen we uit hoe je in vier stappen geld kan verdienen met email marketing

Gebruik emailmarketing software 

Als je wil beginnen met emailmarketing is het hebben van emailmarketing software noodzakelijk. Dit zal je namelijk helpen om makkelijk nette e-mails op te stellen en deze volledig geautomatiseerd te versturen. Het mooie is dat je dit maar één keer hoeft in te stellen en het vervolgens voor je aan het werk kan zetten.

Naast het opstellen en versturen van mails, kan je ook gemakkelijk aanmeldformulieren maken, landingspagina’s opzetten, allerlei handige koppelingen maken en real-time resultaten inzien. Om geld te verdienen met email marketing zijn dit echt must-haves. 

Er zijn heel veel email marketing tools die jou kunnen helpen om een goede email strategie op te zetten. Maar geen zorgen, dit kost je niet direct klauwen met geld. Veel tools bieden een gratis optie aan en zijn goed te betalen als je groeit in het aantal mailadressen. 

Vergelijk de beste email marketing software voor jou en ga direct aan de slag! 

Begin met het verzamelen van e-mailadressen

Om geld te verdienen met e-mailmarketing heb je natuurlijk mensen nodig waar je mails naartoe kan sturen. Het is dus zaak dat je zo snel mogelijk zoveel mogelijke mailadressen gaat verzamelen, want emailmarketing is echt een numbers-game. Hoe groter jouw maillijst is, hoe meer kans op conversies jij hebt uit een mailing. 

Er zijn verschillende manieren om mailadressen te verzamelen. De meest gebruikte manier is om aanmeldformulieren te maken en deze te verwerken op je website. Dit kan je doen in de vorm van een pop-up, maar ook door zogeheten ‘in content’ blokken op je pagina’s te plaatsen. 

Hieronder zie je een voorbeeld van een aanmeldformulier in een artikel op onze website. 

Inschrijfformulier maken

Het is belangrijk dat deze aanmeldformulier op logische plekken verschijnen. Hierdoor zijn bezoekers namelijk sneller geneigd om een e-mailadres achter te laten. 

In het bovenstaande voorbeeld hebben we een downloadable gemaakt van een opdrachtbevestiging. Omdat dit goed aansluit bij het artikel en meerwaarde biedt aan de bezoeker, is de kans groot dat hij of zij een e-mailadres achterlaat. 

Een gratis weggever is vaak een goede manier om de bezoeker aan te sporen tot actie. Als je aan affiliate marketing doet, is het maken van een e-book met handige informatie een handige gratis weggever. Heb je een e-commerce website waar je producten verkoopt, biedt je bezoekers dan een speciale kortingscode in ruil voor hun e-mailadres. 

Wij zien dat dit beide methoden erg goed werken en we hierdoor veel nieuwe inschrijvingen krijgen. Dit kan jij ook gemakkelijk opzetten met email marketing software zoals Mailerlite

Het volle effect en de effectiviteit van e-mailmarketing begint echter daarna pas, door het toepassen van email marketing automation. 

Gebruik email marketing automation om meer leads te behalen

Als iemand zijn of haar mailadres heeft achtergelaten dan is de eerste stap gezet in jouw email marketingstrategie. Je hebt een e-mailadres binnen en een bezoeker is geïnteresseerd geraakt in hetgeen dat jij aanbiedt. Maar het liefst wil je natuurlijk dat het niet bij een eenmalige interactie blijft. 

Om van de bezoeker daadwerkelijk een goede lead te maken kan je e-mailmarketing automation inzetten. Hierbij maak je een e-mail flow die wordt geactiveerd door een bepaalde trigger. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat een bezoeker een e-mailadres achterlaat voor het ontvangen van een brochure.

Een e-mailflow kan er dan alsvolgt uitzien: 

email marketing automation

Uiteraard kan je zelf bepalen na hoeveel dagen je wat voor mails stuurt, dit heb je zelf in de hand. Zo kan je de leads langzaam bekend laten worden met je bedrijf, zonder ze te overspoelen met informatie. 

Bedenk goed wat voor informatie nuttig is voor jouw bezoekers en waar voor hun waarde inzit. Als je alleen maar mailtjes gaat sturen waarin je dingen probeert te verkopen, zullen mensen zich sneller uitschrijven. Dit soort mailtjes worden namelijk al snel als irritant en spam ervaren. 

Ons advies is daarom om vooral relevante en nuttige informatie te beiden. Door dit een tijdje te doen zullen leads je steeds meer gaan vertrouwen en hopelijk later in hun aankoopproces iets bij jou aanschaffen. 

Hou er echter rekening mee dat een groot deel van de bezoekers die hun e-mailadres achterlaat, niet deze gehele flow doorloopt. Veel zullen zich direct uitschrijven of niet heel actief lezen. Dit is niet erg en hoort erbij. Zoals ik net al zei, email marketing is een numbers game, hoe meer e-mails jij stuurt, hoe meer kans je hebt op actieve lezers en conversies. 

💡Tip! Koppel je flows met een RSS-feed. RSS staat voor Really Simple Syndication en hiermee kan je de laatste updates van je website delen in je nieuwsbrief. Wij hebben het bijvoorbeeld zo ingesteld dat aan het begin van de week onze lezers een overzicht ontvangen van de artikelen die we de week ervoor hebben gepubliceerd. 

Maar ook voor webshops is het erg handig om bijvoorbeeld onlangs toegevoegd producten uit te lichten. Dit werkt voor ons goed en kunnen we zeker aanraden. Wij gebruiken hiervoor Mailerlite, één van de weinige email marketing tools die deze functie heeft. 

Meten en optimaliseren

Inschrijfformulieren maken, pop-ups instellen en e-mailflows inrichten zijn essentiële handelingen voor het verzamelen van e-mailadressen en om geld te verdienen met e-mailmarketing. Om het maximale eruit te halen is het erg belangrijk om deze drie dingen constant te meten en te optimaliseren. 

Je zal namelijk al snel zien dat er reden is voor verbetering en dat is alleen maar goed. Als je begint met e-mailmarketing is het belangrijk om gewoon te starten met het verzamelen van e-mailadressen en het versturen van e-mails. Je hoeft dan nog niet bezig te zijn met het maken van de perfecte mailtjes en inschrijfformulieren. 

Door email marketing software te gebruiken zal je al snel inzicht krijgen in de prestaties van je mailing. Op basis hiervan kan je aanpassingen maken en weer testen. Is je open rate bijvoorbeeld wat aan de lage kant, probeer dan om een andere onderwerpregel te schrijven die wellicht wat pakkender is. 

Voorbeeld open rate Mailerlite - Geld verdienen met emailmarketing

Voorbeeld open rate in Mailerlite

Is de Click Through Ratio van een link in je mail laag? Misschien kan je de tekst anders schrijven zodat een lezer meer wordt uitgenodigd om op de link te klikken. 

Dit zijn slechts twee voorbeelden van inzichten die waarschijnlijk gaat krijgen als je begint met e-mailmarketing. Het belangrijkste is dat je dit ziet als kansen om je mailing beter te maken en dus meer geld te verdienen! 

Hoeveel e-mailabonnees heb je nodig om geld te verdienen? 

Dit is een vraag die vaak gesteld wordt en hier is niet een precies getal aan te koppelen. In feite is het hoe meer e-mailabbonnees je hebt, hoe groter de kans is dat je er geld aan gaat verdienen. Maar de betrokkenheid van de abonnees is eigenlijk de belangrijkste factor. Een grote groep e-mailabonnees met een lage betrokkenheid hoeft namelijk niet perse beter te zijn dan een kleine groep abonnees met een hoge mate van betrokkenheid.

Hoeveel e-mailabonnees je nodig hebt om geld te verdienen ligt dus vooral aan de betrokkenheid van je abonnees. Deze betrokkenheid kan je beïnvloeden door je e-mailflows constant te blijven verbeteren en de beste informatie te bieden aan je abonnees. Maak content die ze niet willen missen! Je zal dan snel zien dat je ook met een klein aantal abonnees goed geld kan verdienen. 

Begin vandaag met het maken van een winstgevende email strategie

Hopelijk heb je na het lezen van dit artikel een goed beeld hoe je met email marketing geld kan verdienen. Het maakt niet uit wat voor bedrijf je hebt, met email makreting kan je van bezoekers, leads maken en deze op de lange termijn als klanten aan je bedrijf binden. Het mooie is dat email marketing bijna geen geld kost en je er dus direct mee kan beginnen. 

Door goede email marketring software te gebruiken kan je vandaag al inschrijfformulieren maken en een gehele automatiseerde emailflow gaan inrichten. Vervolgens is het wachten totdat bezoekers zich inschrijven en wordt het tijd voor jou om de eerste aanpassingen te doen en je strategie te optimaliseren.

Kan je niet wachten om te beginnen? Bekijk dan hier wat de beste email marketing software voor jou is en begin vandaag nog met het gratis verzamelen van emailadressen! 

Meer handige tips over marketing & ondernemen?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en we sturen je iedere week een overzicht met handige artikelen. Meer dan 1000 mensen ging je al voor!


0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.