Home 9 Geld 9 Hoe kom je als ondernemer aan extra middelen?

Hoe kom je als ondernemer aan extra middelen?

mogelijkheden als ondernemer
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

21 oktober 2024 @ 11:59 am

Leestijd:
2 minuten

Auteur: Kaj
Laatst bijgewerkt:

21 oktober 2024 @ 11:59 am

Leestijd: 2 minuten

Geld is de brandstof van iedere onderneming. Als ondernemer is het dan ook je taak om te zorgen dat hier altijd genoeg van is om de bedrijfsvoering te kunnen blijven uitvoeren. Bovendien ben je natuurlijk verantwoordelijk voor je eigen inkomen met deze middelen. Het goed op orde hebben van de financiën is daarom heel belangrijk.

Er zijn talloze scenario’s te bedenken waarin een ondernemer soms wat extra geld moet aantrekken. Hierover geven we je wat meer informatie in dit artikel.

Extra middelen noodzakelijk, zowel zakelijk als privé

Ten eerste is het je taak als ondernemer om te zorgen dat de bedrijfsvoering door kan gaan. Het betalen van de leveranciers, je personeel en uiteraard jezelf. Hoewel ik graag zou willen beweren dat iedereen de factuur netjes op dag 1 overmaakt, is dit helaas niet het geval in de praktijk.

Je hebt als ondernemer dan ook regelmatig te maken met te laat betaalde facturen. Dit kan voor liquiditeitsproblemen zorgen. Hoewel het geld op papier wel van jou is, kun je er je rekening nog niet mee betalen. Een veelvoorkomende lening voor ondernemers is dan ook een om de cashflow aan te vullen. Andere zakelijke redenen zijn:

  • Startkapitaal
  • Uitbreiding van het bedrijf
  • Extra voorraad
  • Marketing & promotie

Privé uitgaven

Daarnaast heb je natuurlijk persoonlijke uitgaven die soms een lening vereisen. De meest bekende is denk ik een hypotheek. Andere uitgaven zijn bijvoorbeeld persoonlijke kosten in een noodsituatie. Een goed voorbeeld hiervan was bijvoorbeeld de sluiting van winkels tijdens de corona periode.

Met name op dit gebied is het voor ondernemers iets moeilijker. Geldverstrekkers zien het inkomen als ondernemers als ‘minder vast’, waardoor het lastiger is om een lening te krijgen.

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het opsturen van een loonstrook voor een hypotheek aanzienlijk makkelijker is dan het verstrekken van jaarcijfers, bedrijfsgegevens en dat soort zaken. De kredietwaardigheid wordt altijd strenger gecontroleerd als je verantwoordelijk bent voor je eigen inkomen.

Mogelijkheden als ondernemer

Als je de zaken goed op orde hebt, is er niet zoveel aan de hand. Sterker nog, dan heb je wat extra opties. Als je een BV hebt waarin je iedere maand geld spaart, dan wordt het interessant.

Als ondernemer mag je, bijvoorbeeld voor een hypotheek, namelijk geld lenen van je eigen BV voor persoonlijke uitgaven. Als je bijvoorbeeld een ton in je holding hebt staan, kun je dit gebruiken als lening. In dat geval betaal je rente aan je eigen bedrijf. De voordelen hiervan zijn:

  • Soms een lagere rente dan bij banken (wel marktconform)
  • Flexibelere voorwaarden en aflossing
  • Fiscale voordelen
  • Lagere kosten
  • Geen afhankelijkheid van externe kredietwaardigheidseisen

In de regel betaal je met deze optie rente aan jezelf (je BV). Hierdoor blijft er meer liquiditeit bij jezelf over om andere werkzaamheden uit te voeren. Bovendien is het eenvoudiger te regelen dan bij een normale aanvraag bij een bank. Wel is het belangrijk dat je de voorwaarden hier goed doorneemt. Het mag niet zo zijn dat je jezelf bijvoorbeeld een te lage rente betaalt.

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.