Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Ondernemen 9 Hoe maak je een blog?

Hoe maak je een blog?

hoe maak je een blog
Auteur: Kaj

Laatst bijgewerkt: 30 augustus 2024

Leestijd: 9 minuten

Het schrijven van een blog kan een leuke manier zijn om geld te verdienen. Door je ervaringen te delen of te schijven over je expertise kan je een publiek aantrekken die regelmatig terug komt voor jouw content. Maar hoe maak je een goede blog en hoe pak je dit strategisch aan?

In dit artikel leggen we je aan de hand van een stappenplan uit hoe je kan beginnen met een blog schrijven en hoe je hier geld mee kan verdienen. Lees snel verder om erachter te komen hoe jij een succes kan maken van je blog.

Met het gebruik van boekhoudsoftware maak je het jezelf gemakkelijk.
 

Wat is een blog?

Een blog is een website waarop regelmatig nieuwe content wordt geplaatst in de vorm van blogposts. Het kenmerk van een blog is dat het een persoonlijke toon heeft, waardoor er een betere band met de volgers kan worden opgebouwd. Blogs zijn er in allerlei soorten en maten. Van kleine blogs van bijvoorbeeld huismoeders die verhalen en tips delen over huishouden, tot aan grote blogs over ondernemen. 

Tegenwoordig zijn er vele blogs online te vinden en het kan daarom lastig zijn om te bepalen hoe jij nog toegevoegde waarde kan leveren. Het is daarom belangrijk om eerst te bepalen waarom je wil starten met een blog. Enkele veelvoorkomende redenen zijn:

  • Delen van je mening of passie
  • Doorgeven van kennis
  • Neerzetten van persoonlijke brand
  • Verkopen van producten of diensten

Zodra je weet waarom je een blog wil starten kan je bepalen hoe je dit wil doen. In het stappenplan dat we zo meteen delen nemen we je stap voor stap mee in het opzetten van een blog. 

Maar voordat je begint met bloggen is het belangrijk om te weten dat consistentie en een langetermijnvisie erg belangrijk is voor bloggers. In de meeste gevallen duurt het namelijk een tijdje voordat je blog opgemerkt en goed gevonden wordt in de zoekmachines. Dit kan op het begin demotiverend werken.  

Het is daarom van belang om goed je ‘waarom’ voor ogen te houden. Dit zal je helpen om de eerste stroeve periode door te komen. Zodra je wordt opgemerkt door de eerste mensen en beter gevonden wordt in de zoekresultaten zal het leuker worden. 

Goed, nu je dit weet gaan we over naar het stappenplan voor het maken van een blog.

Stappenplan voor het beginnen van een blog

Aan de hand van de onderstaande 6 stappen laten we je zien hoe je een blog kan maken.

1. Kies een niche, op wie en wat ga jij je focussen? 

Met de miljoenen artikelen die al op het internet staan kan het lastig zijn om op te vallen in de massa. Het is daarom belangrijk dat je blog gefocust is op een specifiek onderwerp of doelgroep. Daarnaast moet je content uniek en vermakelijk zijn. Het is namelijk heel makkelijk voor een lezer om weer weg te klikken en een andere blog te gaan lezen. Om dit te voorkomen hebben we enkele tips die hierbij kunnen helpen: 

  • Richt jezelf op een specifieke doelgroep. Denk hierbij aan yoga in plaats van sport in het algemeen. 
  • Verpak je content in een nieuw jasje. Dit kan bijvoorbeeld met humor of interessante invalshoeken.
  • Zorg ervoor dat jij de expert wordt door diep op de content in te gaan. 
  • Lees dit artikel over hoe je jouw bedrijf goed kan positioneren

Denk niet te makkelijk over het kiezen van je niche en neem hier de tijd voor. De keuze die je nu maakt voor de niche bepaalt namelijk de richting van jouw blogwebsite. Het onderwerp moet relevant en interessant genoeg zijn om je doelgroep voor een langere tijd van informatie te voorzien. 

Maar voor het succes van je blog website is het misschien nog wel belangrijker dat jij het onderwerp interessant vindt, en hier genoeg over weet. Als jouw interesses niet overeen komen met de niche die je kiest kan het lastig worden om consistent content te publiceren. 

Ook wil je natuurlijk dat je met deze niche uiteindelijk inkomsten kan creëren. Denk alvast na over hoe dit zou kunnen binnen jouw niche. 

Heb je een niche of niches gevonden? Bekijk dan hoe je concurrenten het aanpakken en maak een analyse van hoe jij hierin onderscheidend kan zijn. Ook is het belangrijk om te kijken hoeveel zoekvolume er op de niche zit. Gebruik daarvoor de tool Clicks.so. Deze tool geeft je talloze hele waardevolle inzichten zoals domein analyses, zoekwoorden & volume, backlinks en dat soort zaken.

Niche bepaald? Tijd om een naam te bedenken!

2. Bepaal de naam en domeinnaam

Het bedenken van een naam klinkt simpel, maar dit kan nog als een lastige klus ervaren worden. De naam moet namelijk origineel zijn en goed de lading dekken van wat je gaat vertellen. Kies een pakkende naam die makkelijk te onthouden en te typen is. Je wil het namelijk zo gemakkelijk mogelijk maken voor de internetgebruiker om op jouw website terecht te komen. 

Als je een naam hebt bedacht kan je controleren of je een domeinnaam met dezelfde naam kan maken. Met de vele websites die online staan is het altijd belangrijk om te controleren of de domeinnaam nog beschikbaar is. Via onderstaande aanbieders kun je een CMS gebruiken waarbij het domeinnaam inbegrepen is.

Heijsen WordPress Webhosting

✅ Website altijd up-to-date
✅ Geen omkijken meer naar beveiliging
✅ Snelle webhosting voor snelle website
✅ Tot 180 dagen een backup beschikbaar

Prijs: vanaf €37 per maand

Bekijk de website

Phoenix website

✅ Speciaal gemaakt voor ondernemers
✅ Kant-en-klare templates
✅ Volledig geoptimaliseerd voor SEO
✅ Goed converterende leadmagnets

Prijs: vanaf €19 per maand

Start direct met 14 dagen gratis proefperiode

Naast het bedenken van de naam en het kiezen van een domeinnaam, kan je ook een logo maken om er één geheel van te maken. Er zijn verschillende tools te vinden die je hierbij kunnen helpen. Ben je creatief? Dan kan je dit ook via een designertool zoals Canva zelf maken. 

3. Kies een platform voor jouw blog

Oke, je hebt nu een niche bepaalt en een naam bedacht. Nu is het tijd om een platform te kiezen waarop jij een website gaat maken. De keuze die je hierbij maakt, hangt volledig af van jouw vaardigheden en persoonlijke voorkeur. 

Je kan er namelijk voor kiezen om zelf je website te bouwen en de back-end te laten beheren door een bedrijf. Een bekend voorbeeld hiervan is WordPress. Dit platform heeft vele tools en plug-ins waarmee je geheel naar eigen wens, een website kan maken. Dit biedt veel vrijheid, maar vraagt tegelijkertijd om technische kennis, en aanleg voor het bouwen van een website. Ook kan het lastig zijn om je site te optimaliseren voor de zoekmachines om goed gevonden te worden.

Als jij nu denkt, dat klinkt allemaal erg ingewikkeld, dan is er gelukkig een oplossing. Met site-builders zoals Phoenix, kan jij binnen no-time een goede website in elkaar zetten. De vele kant-en-klare templates zorgen ervoor dat jij een website kan maken die geoptimaliseerd is voor zoekmachines en het doen van sales. Zo heb je sneller kans om te scoren met jouw blog.

Met beide opties is het mogelijk om een succesvolle blog neer te zetten. Zoals gezegd hangt de keuze af van jouw voorkeuren en vaardigheden.

4. Denk na over hoe je geld kan verdienen met jouw blog

Na het kiezen van een platform dat past bij jou, wordt het tijd om te kijken hoe je geld kan gaan verdienen met bloggen. Er zijn namelijk veel verschillende manieren. Vaak denken mensen dat je per se veel bezoekers moet hebben om geld te kunnen verdienen met bloggen. Dit is echter niet waar. Het gaat erom hoe betrokken jouw publiek is bij jouw website.

Idealiter wil je natuurlijk een groot publiek met een grote betrokkenheid voor je blog. Maar een klein publiek met een grote betrokkenheid kan ook al heel waardevol zijn. Dit is dan ook waar je je op het begin op moet richten. Dit kan je namelijk al een mooi extra inkomen opleveren. 

Er zijn verschillende manieren om geld te verdienen met bloggen:

Affiliate marketing: Als een bezoeker van jouw blog een product of dienst van een bedrijf aanschaft via een link die jij in je blog hebt geplaatst, kan je een percentage van het aankoopbedrag krijgen.

Verkopen van digitale producten: Denk hierbij aan het verkopen van e-books, designs of foto’s. Je maakt ze één keer en kan ze altijd doorverkopen. 

Verkoop fysieke producten: door producten te verkopen die jouw publiek aanspreken kan je leuk bijverdienen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kleding en accessoires.

Bied je diensten aan: Ben jij goed in het schrijven van teksten, het maken van designs of het doen van marketing voor bedrijven? Wat het ook is, als jouw dienst waardevol is voor je publiek kan je dit proberen te verkopen. 

Betaalde advertenties: Als je een groter publiek bereikt kan het voor bedrijven interessant zijn om te adverteren op jouw bedrijf. Dit is een mooie manier om geld te verdienen. 

Laat mensen abonneren: Schrijf je bijvoorbeeld interessante nieuwsbrieven voor een bepaalde doelgroep? Door ze te laten abonneren op wekelijkse nieuwsbrieven kan je een maandelijkse fee rekenen. 

Dit waren slechts een paar manieren om geld te verdienen met een blog. In dit artikel vind je 28 manieren om (online) geld te verdienen. Onthoud goed dat een blog alleen een succes kan worden, als je het onderwerp zelf ook echt leuk vindt. De kwaliteit van de content die je maakt, is een directe weerspiegeling van hoe geinteresserd jij er in bent. Begin dan ook niet met bloggen als je het alleen voor het geld doet, je moet er ook plezier uit halen. 

5. Trek zoveel mogelijk bezoekers naar je website (en laat ze terugkomen!)

Er zijn dus verschillende manieren om geld te verdienen met bloggen. Hiervoor moet je echter wel bezoekers hebben op je site. Er zijn drie belangrijke factoren die je goed neer moet zetten om zoveel mogelijk bezoekers naar je blog te trekken. 

1. Zorg ervoor dat je website goed te vinden is in de zoekresultaten. 

Bij stap 1 hebben we al even kort benoemd dat het handig is om onderzoek te doen naar het zoekvolume in jouw niche. Door te weten hoeveel zoekvlume is, weet je ook hoeveel interesse is in het onderwerp. Meer interesse betekent echter ook meer concurrentie in de niche. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw website goed vindbaar is in de zoekresultaten.

Hiervoor is het belangrijk om je website te optimaliseren voor de zoekmachines, dit wordt ook wel SEO, oftwel Search Engine Optimization, genoemd. Hier lees je alles over SEO en hoe je dit kan gebruiken om het meeste uit je website te halen.

Het voordeel van de eerder benoemde sitebuilder Phoenix, is dat hun templates automatisch al zijn geoptimaliseerd voor SEO. Hierdoor kan jij stappen overslaan en sneller hoger scoren in de zoekresultaten.

2. Verzamel e-mailadressen

Het verzamelen van e-mailadressen is dé manier om klanten terug te laten komen naar jouw website. Door bezoekers te laten abonneren voor je e-mails kan je deze voortaan direct benaderen over nieuwe content. Een ander voordeel is dat je deze e-mailadressen voor altijd hebt. Als je in de toekomst besluit om te verhuizen naar een ander platform of format, heb je altijd nog de verzamelde e-mailadressen.

De beste manieren om e-mailadressen te verzamelen is via aanmeldformulieren. Deze kan je op verschillende manieren verwerken op je website. Denk bijvoorbeeld aan een pop-up waarin je aangeeft ‘altijd het laatste nieuws ontvangen over onderwerp? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief en mis niks!’.  Ook kan je in je artikelen tussendoor linkjes plaatsen naar een aanmeldformulier. Vaak wordt er gebruik gemaakt van een combinatie.

Wees niet bang om dit soort pop-ups toe te voegen aan je site. Het kan op het begin onwennig overkomen, maar het verzamelen van e-mailadressen is essentieel voor groei. Er zijn verschillende programma’s waarmee jij het versturen van mails kan automatiseren. 

3. Gebruik social media om meer bereik te creëren

Zoek uit waar je doelgroep zich online bevindt en verspreid via deze kanalen ook content. Het gaat erom dat je zoveel mogelijk bereik genereert, elke volger helpt hierbij. Deze kanalen kan je ook weer promoten op je website om meer volgers te krijgen.

6. Denk je strategie uit

Voordat je begint met bloggen is het belangrijk om alvast een voorraad aan content te hebben. Zo kan je direct consistent van start, loop je niet achter de feiten aan en kom je nooit zonder content te ztten. 

Het is daarom handig om een contentkalender te maken. Dit is een overzicht van alle content die je gaat maken en publiceren in een bepaalde periode. Door zo’n overzicht te hebben, krijg je inzicht in wanneer je content moet maken en plaatsen. Ons advies is om je content minstens twee weken vooruit te plannen. 

Er zijn verschillende tools die je hierbij kunnen helpen. Eén van de bekendste tools hiervoor is Trello. Met deze gratis tool kan je gemakkelijk een overzicht creëren van je content. Wij gebruiken zelf een CRM programma voor dit doeleinde, namelijk Simplicate. Deze software heeft naast taken ook andere functies, zoals facturatie & klantbeheer. Wel moet je voor deze tool betalen, maar in onze ogen is dit het helemaal waard gezien alle opties.

Ook is het belangrijk om een goede mix te hebben in de content die je plaatst. Je wil namelijk dat je content interessant en afwisselend blijft. Zo blijf je bezoekers verrassen en verhoog je de kans op een grotere betrokkenheid. Ideeën voor verschillende soorten content zijn:

  • Content die vragen beantwoorden waar veel mensen naar zoeken. Deze content is belangrijk voor het verhogen van het aantal bezoekers.
  • Thema content, dit is content die speciaal gericht is op jouw publiek.
  • Korte content dat snel te consumeren is. Denk hierbij aan snelle tips of een snel overzicht van de laatste nieuwtjes. Dit soort content is fijn om af en toe tussendoor te hebben.
  • Featured posts, waarbij je praat over andere mensen of merken. Het voordeel van deze content is dat het makkelijker gedeeld wordt.
  • Visuele of interactieve content. Naast alle tekstuele content die plaatst is het ook fijn voor je lezers om af en toe iets te kunnen bekijken, dit kunnen afbeeldingen of video’s zijn. Ook kan je een keer een quiz plaatsen over een relevant onderwerp om de betrokkenheid te verhogen

Een heldere strategie zal je helpen om een constante kwaliteit te behouden op je blogwebsite. Daarnaast is het een fijne manier van werken als je weet dat je altijd genoeg content hebt dat goed op elkaar is afgestemd. 

Zo bereik je de meeste mensen met jouw blog

Hopelijk heb je door middel van dit stappenplan een helder beeld gekregen van hoe je een eigen blog kan maken. Het is belangrijk om een lange termijn visie te hebben en geinteresseerd te zijn in het onderwerp waarover je gaat bloggen. Met deze instelling kan je van jouw blog een succes maken.

Om de meeste mensen te bereiken is jouw keuze voor het platform waarop je de blog gaat publiceren essentieel. Wil je snel resultaten en heb je geen zin om een eigen website te bouwen? Kies dan voor de site-builder Phoenix en zet jezelf in een positie om snel en goed te scoren in de zoekresultaten.

Wil je liever de touwtjes zelf in handen hebben en jouw blogwebsite geheel naar eigen wens maken? Dan is een platform als WordPress the way to go. Laat de ingewikkelde back-end beheren door een bedrijf en ga zelf aan de slag met het maken van jouw blog!

De keuze is aan jou, start vandaag nog en vergelijk hieronder welke optie het beste bij jou past. 

Heijsen WordPress Webhosting

✅ Website altijd up-to-date
✅ Geen omkijken meer naar beveiliging
✅ Snelle webhosting voor snelle website
✅ Tot 180 dagen een backup beschikbaar

Prijs: vanaf €37 per maand

Bekijk de website

Phoenix website

✅ Speciaal gemaakt voor ondernemers
✅ Kant-en-klare templates
✅ Volledig geoptimaliseerd voor SEO
✅ Goed converterende leadmagnets

Prijs: vanaf €19 per maand

Start direct met 14 dagen gratis proefperiode

Maak het jezelf gemakkelijk en bespaar veel tijd

Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk!

e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR

Een vraag over dit onderwerp?

Heb je een vraag over dit onderwerp of wil je iets toevoegen dat nuttig kan zijn voor de volgende lezer? Laat hieronder een reactie achter en een van onze experts helpt je graag verder!

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.