Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Marketing 9 Hoe maak je een goede nieuwsbrief?

Hoe maak je een goede nieuwsbrief?

Hoe maak je een goede nieuwsbrief
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

19 september 2024 @ 11:17 am

Leestijd:
8 minuten

Auteur: Kaj
Laatst bijgewerkt:

19 september 2024 @ 11:17 am

Leestijd: 8 minuten

Hoe maak je een goede nieuwsbrief? Dat is een vraag die ons vaak wordt gesteld. Want wat zet je precies in een nieuwsbrief en hoe zorg je ervoor dat het ook daadwerkelijk goed gelezen wordt? Wij sturen zelf al een hele tijd nieuwsbrieven en hebben in deze tijd al heel wat fouten gemaakt en dus waardevolle lessen geleerd. Deze delen we vandaag met jou. 

In dit artikel leggen we je uit hoe je een goede nieuwsbrief maakt en hoe je ervoor zorgt dat deze actief gelezen wordt door je abonnees. Lees snel verder!

Stroomlijn je bedrijf & contact met klanten

Ontdek de tools die je veel tijd kunnen besparen.

Start vandaag nog met de juiste tools
vind boekhouding die bij je past

Zet de lezer centraal

Als je een nieuwsbrief gaat opstellen heb je waarschijnlijk kennis of informatie over een bepaald onderwerp dat je wil delen. Dit is natuurlijk mooi en het maken van een nieuwsbrief is een goede manier om je boodschap te verspreiden. Een veelgemaakte fout hierbij is echter dat je hier, waarschijnlijk vanuit passie, direct veel over wil vertellen. 

Bij een nieuwsbrief is het belangrijk dat de informatie behapbaar blijft en lekker te lezen is. Als je dit niet doet en je lezers overload met veel informatie is er een grotere kans dat de lezers afhaken, of niet eens beginnen met lezen.

Om dit te voorkomen is het handig om voor het schrijven van een nieuwsbrief jezelf af te vragen wat de lezer precies wil weten over het onderwerp. Verpak deze informatie in compacte berichten om lezers te verleiden om actie te ondernemen, zoals het bezoeken van je website voor meer informatie.

Wat zet je in een nieuwsbrief? 

Dat hangt natuurlijk helemaal af van wat je voor bedrijf hebt en wat voor boodschap je wil overbrengen aan de ontvangers. Wij schrijven zelf veel artikelen, dus delen daarom vaak interessante nieuwtjes, recent geschreven artikelen en tips over relevante onderwerpen. 

Afhankelijk van je bedrijf en wat je wil verspreiden bepaal je dus wat er in de nieuwsbrief komt te staan. Enkele mogelijkheden kunnen zijn:

  • Vertel waar je mee bezig bent, wat is er gaande binnen het bedrijf en waarom is dit interessant voor je e-mail abonnees? Dit kan zorgen voor meer verbinding tussen jou en je lezers. 
  • Breng je lezers op de hoogte van recent geschreven artikelen of toegevoegde producten. Zo kan je meer aandacht trekken naar je website/webshop.
  • Haak in op de actualiteit. Zijn er in de markt van jouw bedrijf bijvoorbeeld recente ontwikkelingen die interessant zijn voor je lezers? 
  • Beantwoord vragen die vaak worden gesteld door klanten. Zo kan je direct eventuele twijfels wegnemen en duidelijkheid scheppen. 

Dit zijn enkele voorbeelden van wat je in een nieuwsbrief kan zetten. De één maakt gebruik van verschillende vormen om een afwisselende nieuwsbrief neer te zetten en de ander focust juist meer op één consistent en duidelijk onderwerp. Zolang je de onderstaande 5 stappen implementeert, zal je een nieuwsbrief neerzetten die je abonnees willen lezen.

Verzamel meer leads met e-mailmarketing

Wij gebruiken Mailerlite voor al onze websites. Zet binnen no-time converterende e-mails in elkaar en verstuur ze volledig automatisch!

Ontdek de beste tools
vind boekhouding die bij je past

In 5 stappen een sterke email nieuwsbrief maken

Door de onderstaande 5 stappen te volgen zet jij binnen no-time een nette en duidelijke nieuwsbrief op die je lezers niet willen missen!

Nieuwsbrief maken - Hoe maak je een goede nieuwsbrief?

1. Kies een platform waarmee je een nieuwsbrief kunt maken en versturen

Een goede e-mailmarketing tool waarmee je de nieuwsbrief kan opmaken en versturen is essentieel voor een succesvolle nieuwsbrief. Deze tools bieden namelijk vele kant-en-klare templates waardoor jij binnen no-time een hele nette en strakke mail in elkaar zet.

Ook biedt het vele mogelijkheden om de resultaten van je nieuwsbrief te meten. Denk hierbij aan het meten van de open rate, de click through rate van bepaalde linkjes en het aantal nieuwe en afgemelde abonnees. Allemaal interessante informatie voor het optimaliseren van je nieuwsbrief. 

Het mooie is dat je hier niet direct veel voor hoeft te betalen, sterker nog, er zijn veel opties voor een gratis mailing programma. In onze ogen is dit dus echt een no-brainer als je goede nieuwsbrieven wil gaan maken en versturen. Vergelijk hier de beste email marketing software

2. Bepaal het doel van de nieuwsbrief

Het succes van je nieuwsbrief valt of staat met het doel dat je hebt. Waarom ga je de nieuwsbrief schrijven? Wil je de doelgroep informeren over een bepaald onderwerp, overtuigen van een product of misschein juist inspireren? 

Het is erg belangrijk om dit doel duidelijk voor ogen te hebben, dit zal je namelijk helpen om de nieuwsbrief goed aan te laten sluiten bij de doelgroep. Om dit te achterhalen kan je jezelf de vraag stellen “Wat wil ik met deze nieuwsbrief bij de ontvanger bereiken?”

3. Denk goed na over de inhoud

Als je een goede email tool hebt gevonden en het doel helder voor de bril hebt, wordt het tijd om je te focussen op de inhoud. We noemden net al even wat onderwerpen waar je over zou kunnen schrijven. Afhankelijk van het doel kan je bepalen of je je gaat focussen op één of meerdere onderwerpen. 

Bij een nieuwsbrief werken actualiteiten nog steeds altijd erg goed. Het is belangrijk dat hetgeen dat je verstuurt ook echt nieuwswaardig is. Verplaats jezelf in de huid van je doelgroep, wat zou diegene niet willen missen als dat voorbij kwam in zijn of haar mailbox?

💡Tip: Wissel teksten af met afbeeldingen, infographics en/of video’s, dit zorgt voor een nieuwsbrief die lekker leest. Zet daarnaast de belangrijkste boodschap(pen) bovenaan, zodat die sowieso gelezen worden. Zo zorg je ervoor dat ze de belangrijkste informatie in ieder geval niet missen! 

4. Zorg voor duidelijke triggers

Een goede inhoud is belangrijk, maar als de mail niet wordt geopend heeft dit ook niet zoveel zin. Om ervoor te zorgen dat jouw mailings geopend worden is een goede onderwerpregel van groot belang. Een goede onderwerpregel moet kort en krachtig zijn. Het is belangrijk dat je nieuwsgierigheid opwekt en waarde toevoegt. 

Onderwerpregels als “Ontdek vandaag de beste informatie over ….” werkt tegenwoordig niet zo goed meer. Mensen zien dit als spam berichten en hebben geen zin in dit soort reclame mails. Beter is om nieuwsgierigheid te gebruiken dat de ontvanger prikkelt, zoals “Dit wist je vast nog niet over ….”. 

Als het je is gelukt om de ontvanger jouw nieuwsbrief te laten lezen, is het belangrijk dat je duidelijke call to actions (CTA) in de tekst verwerkt. Dit zal je helpen om meer conversies te behalen en geld te verdienen met je nieuwsbrief. 

5. Automatiseer je e-mailflow 

Het versturen van een nieuwsbrief is een goede methode om je doelgroep te informeren. Om hier het meeste uit te halen maken wij daarnaast ook gebruik van geautomatiseerde e-mailflows. Dit zorgt ervoor dat als iemand zich inschrijft voor een nieuwsbrief diegene ook automatisch ander mailtjes van ons ontvangt met andere relevante informatie. En nee, we sturen niet elke dag irritante spam berichten. Dat is ook zeker niet het doel. 

Het doel van zo’n flow is om geïnteresseerde bezoekers gedoseerd meer relevante informatie te bieden en zo aan ons bedrijf te binden. Het mooie is dat je zo’n automatische flow maar één keer hoeft te maken en het vervolgens voor je kan laten werken. Dit doen wij middels de e-mailmarketing software Mailerlite.

Zou jij ook je mailing willen automatiseren om van bezoekers waardevolle leads te maken? Bekijk dan onze uitgebreide review van Mailerlite en probeer de tool gratis uit!

Wat is de beste tijd om een nieuwsbrief te versturen? 

Er bestaat geen ideaal verzendmoment voor een nieuwsbrief. Als die er wel was dan zou ieder bedrijf hun nieuwsbrief op die dag en tijdstip hun nieuwsbrief verzenden en dan zou het automatisch niet meer het ideale verzendmoment zijn. Er is echter wel veel onderzoek gedaan naar wat nou het beste verzendmoment is, voor zowel de B2B en B2C markt.

Hoewel veel onderzoeken verschillende uitkomsten hebben, blijkt het beste tijdstip om een nieuwsbrief te verzenden maandag tussen 12:00 en 21:00 te liggen. Opvallend is dat er op de dinsdag en donderdag het meeste wordt doorgeklikt op linkjes in de mailing. Als je een actiegerichte mail stuurt kan je dit dus het beste op dinsdag of donderdag doen.

Volgens de onderzoeken zijn dit echter hele algemene cijfers en is dit slechts een indicatie. Om het beste verzendmoment van jouw nieuwsbrief te achterhalen kan je het beste je abonnees om een antwoord vragen. Stel bijvoorbeeld een korte vraag op in je nieuwsbrief of in een aparte mail waar je dit vraagt. Je zal dan snel zien wat de beste tijd is. 

5 tips voor het maken van een goede nieuwsbrief

Je weet nu hoe je een goede nieuwsbrief kan maken en hoe je ervoor zorgt dat deze gelezen wordt. Het is erg belangrijk dat je het doel van de nieuwsbrief goed voor ogen hebt en dat je niet te veel informatie in één keer vertelt. Dit kan er namelijk voor zorgen dat de lezer afhaakt of niet eens begint met lezen. Om inzicht te krijgen in de prestaties van je nieuwsbrief raden wij aan om gratis mailing programma te gebruiken. 

Hieronder nog 5 tips om ervoor te zorgen dat jij de beste nieuwsbrief maakt voor je lezers. 

1. Zorg voor nieuwsgierigheid bij de ontvanger

Het eerste dat de ontvanger ziet is de onderwerpregel en eventueel een preview tekst van de mail. Dit is het moment om jouw lezer nieuwsgierig te maken en ervoor te zorgen dat hij of zij door wil klikken. Stel bijvoorbeeld een korte vraag of doe een gewaagde uitspraak. 

Zorg ervoor dat je onderwerpregel maximaal 40 tot 50 karakters heeft. Afhankelijk van het apparaat waar de mail op wordt geopend kan de overige tekst namelijk wegvallen. Een korte en krachtige titel dus!

2. Gebruik een mooie lay-out

Naast goede inhoud is het design van jouw nieuwsbrief erg belangrijk! We worden met z’n allen steeds luier en willen zo snel mogelijk informatie tot ons nemen. Ellenlange teksten zonder afbeeldingen kosten te veel tijd en werken dus niet meer. Zorg daarom voor een goede afwisseling van tekst en visuals zoals afbeeldingen, infographics of video’s om de informatie over te brengen op de lezer. 

Let er hierbij wel op dat de visuals niet te groot zijn, dit kan er namelijk voor zorgen dat de laadtijd van je nieuwsbrief omhoog gaat. Dit kan weer negatieve gevolgen hebben voor de open-ratio. 

3. Maak je nieuwsbrief lekker leesbaar met korte zinnen

We noemden het net al even maar lange stukken tekst is niet meer van deze tijd. Zorg voor lekker korte stukjes tekst met korte zinnen. Hierdoor kan de lezer informatie makkelijk tot zich nemen en zal hij of zij sneller geneigd zijn om actie te ondernemen. 

4. Stimuleer delen

Om het aantal lezers te vergroten kan je ervoor kiezen om een deel icoon toe te voegen. In veel email marketing softwares is dit makkelijk toe te voegen. Er worden dan social media knoppen onder aan de mail getoond. Ook kan je ervoor kiezen om een zin toe te voegen als: “Zorg ervoor dat je vrienden deze informatie niet missen en deel deze mail.” Beide manieren kunnen goed werken om delen te stimuleren en meer lezers te krijgen. 

email nieuwsbrief maken

5. Sluit je nieuwsbrief goed af

Als je alles wat we in dit artikel met je gedeeld hebben toepast, heb je een hele sterke nieuwsbrief staan die lekker leest. Het zou zonde zijn als je de nieuwsbrief niet goed afsluit, dit is namelijk jouw kans om de lezer actie te laten ondernemen.

Zorg daarom voor duidelijke call to actions onderaan jouw mail die de lezer aansporen om een gewenste actie uit te voeren. Zo kan je ervoor zorgen dat je nieuwsbrief beter converteert en meer resultaat oplevert!

Een goede digitale nieuwsbrief maken en versturen? Vergeet dit niet!

We hopen dat je nu helder voor de bril hebt wat de inhoud van je nieuwsbrief moet zijn en hoe je de perfecte nieuwsbrief kan maken en verzenden. Zoals gezegd is email marketing software hierin onmisbaar, omdat je hiermee gemakkelijk een nette mail opstelt, automatische flows kan inbouwen en resultaten goed kan meten. 

Wij hebben de beste email tools vergeleken en hier een uitgebreide review over geschreven. Ben jij benieuwd naar de beste tool voor nieuwsbrieven en email marketing in het algemeen? Vergelijk dan hier de beste email marketing software.

Meer handige tips over marketing & ondernemen?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en we sturen je iedere week een overzicht met handige artikelen. Meer dan 1000 mensen ging je al voor!


0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.