Als ondernemer wil je jouw klanten geen nee hoeven verkopen, omdat je niet leveren kan. Idealiter wil je altijd voorraad hebben. Maar teveel voorraad aanhouden is ook een risico. Dan bestaat weer de kans dat je teveel aanhoudt. Deze niet verkochte artikelen zijn je incourante voorraad. Wat moet je doen wanneer je wel met zo’n partij blijft zitten?
We nemen je in dit artikel mee in wat incourante goederen zijn en hoe je deze in mindering brengt op de voorraad balans.
Incourant betekenis
Letterlijk betekent incourant “moeilijk verkoopbaar” of “waar weinig vraag naar is”. Dit is dus het deel van je voorraad dat je niet of nauwelijks meer verkoopt, maar je wel op voorraad hebt. Het blijft maar op de plank liggen. Je hebt er bijvoorbeeld teveel van ingekocht of een grote order werd op het laatste moment gecanceld. Maar ook kunnen dit bijvoorbeeld producten zijn die over de datum zijn of kapot zijn gegaan.
Wat is incourante voorraad?
Incourante voorraad, of incourante goederen zijn producten die onverkoopbaar zijn geworden. Alles wat je niet verkoopt, kost je indirect geld. Je hebt namelijk al productie- of inkoopkosten gemaakt, maar de verkoop blijft uit. Daarnaast huur je misschien een magazijn waar je je producten neerzet. Deze incourante voorraad houdt daar dan een plek bezet die beter besteedt kan worden aan andere zaken.
Persoonlijk hebben wij dit wel eens meegemaakt met een ‘uitprobeer’ project. We kochten producten in om deze te verkopen, maar we bleven uiteindelijk met de producten zitten. Veel concurrentie, te weinig onderzoek en een te grote eerste inkoop waren de oorzaak van een verlies van een paar duizend euro. We hebben deze incourante voorraad tot de dag van vandaag nog liggen.
Incourante voorraad voorkomen
Je voorraadbeheer is belangrijk in het voorkomen van incourante voorraden. Zo kun je bijvoorbeeld je inkoopbeleid afstemmen op bepaalde historische verkooppatronen. Je hebt hier verschillende soorten voorraadsoftware voor. Een deel daarvan werkt datagedreven op basis van AI.
Ook is het voorraadbeheer de plek om overzicht te creëren in houdbaarheid van je producten. Als je ooit in de supermarkt hebt gewerkt ken je vast FIFO (First In, First Out) nog wel. Je wilt de kortst houdbare producten als eerste verkopen.
Maar het compleet voorkomen van onverkoopbare goederen is niet altijd mogelijk. Als verkoper zul je hier soms tegenaan lopen. Hoe verwerk je dat in je boekhouding?
Voorraad balans: omgaan met incourante voorraad
Normaal zet je de waarde van je goederen op de balans onder “voorraad”. Alleen in dit geval zijn deze goederen niets meer waard. Je zult ze daarom van je balans af moeten halen.
Je doet dit door de waarde van deze niet verkoopbare partij af te trekken van de waarde van de totale voorraad. Dit heet een afwaardering.
Afwaardering voorraad = totale voorraadwaarde – waarde van incourante producten
Dit heeft als gevolg dat de waarde op de balans minder waard wordt.
Tip: vraag de BTW over de incourante producten terug aan De Belastingdienst. Je leest hier meer informatie over het BTW aangifte doen. Boekhoudsoftware kan je hierbij helpen.
Afwaardering voorraad voorbeeld
Stel je verkoopt retinol, een skincare product tegen huidveroudering. Je hebt hier nog een voorraad van 10 flesjes van. Dit heeft een waarde van €1000,-.
Tijdens het vervoer naar een klant gaat er iets mis waardoor 3 flesjes op de grond vallen. Ze zijn niet kapot, maar er is wel zuurstof bij gekomen. Dit beïnvloedt de werking van het product, waardoor je ze niet meer kunt verkopen.
De flesjes hebben per stuk een waarde van €100,-. In totaal gaat er dus €300,- verloren. Vervolgens maak je de volgende berekening:
Je boekt vervolgens €300,- (waarde defecte producten) als afwaardering op €1000,- (waarde totale voorraad). Wel mag je de btw op flesjes terugvragen.
Voorraad afboeken in online boekhoudprogramma
Je kunt eenvoudig een hoop tijd besparen met het gebruik van een boekhoudprogramma. Je kunt hierin makkelijk een boeking maken die door wordt gevoerd in al je financiële dashboards. Er zijn veel geschikte boekhoudprogramma’s voor zzp’ers. Een van de meest gebruikte software in Nederland vind je hier.
Conclusie
Producten die niet verkocht kunnen worden kosten geld. Het is daarom belangrijk dat je dit zoveel mogelijk probeert te voorkomen, Toch is dat niet altijd mogelijk. In zo’n geval kun je de waarde van zo’n restpartij in mindering brengen op de totale waarde van je voorraad. Dit heet een afwaardering je voert dit eenvoudig in je online boekhoudsoftware in.
0 reacties