In Nederland gelden bepaalde belastingregels als het om een inkoop gaat. Eén zo’n regel is het opstellen van een inkoopverklaring. Wat dit document inhoudt en waar je op moet letten, zochten wij voor je uit.
In dit artikel vertellen we je alles over een inkoopverklaring, geven we een inkoopverklaring voorbeeld en gaan we in op de inkoopverklaring voor een auto. Lees snel verder om alles te weten te komen over een inkoopverklaring.
Wat is een inkoopverklaring?
Een inkoopverklaring is een verklaring die je moet opstellen voor de belastingdienst als je bij 1 leverancier meer dan € 500 aan goederen koopt. Met deze verklaring kan je dan later aantonen dat je de goederen zonder btw of voorbelasting hebt gekocht.
Waarom is een inkoopverklaring belangrijk?
In het bedrijfsleven kom je meestal niet om een inkoopverklaring heen. Bij het aanschaffen van kantoorspullen of andere goederen kom je al gauw boven de € 500 uit en heb je dus een inkoopverklaring nodig.
Door het opstellen van een inkoopverklaring bevestig je als het ware dat er een transactie heeft plaatsgevonden tussen de koper en de leverancier. Door de inkoopverklaring weten beide partijen waar ze aan toe zijn en zijn ze zich bewust van hun verplichtingen.
Het is dus een duidelijk bewijs voor de administratie, maar daarnaast ook een bescherming tegen wanbetaling. Door de duidelijke afspraken die op de verklaring staan, weet de kopende partij dat hij de juiste prijs betaalt voor de goederen.
Daarnaast is het voor leveranciers een bevestiging van de bestelling en zitten er betalingsvoorwaarden bij die er voor zorgen dat ze op tijd betaald worden.
Wat staat er op een inkoopverklaring?
Een inkoopverklaring is alleen geldig als alle juiste gegevens er op vermeld staan. De onderstaande gegevens moet je vermelden op jouw inkoopverklaring:
- De leverdatum
- De naam en het adres van je onderneming
- De naam en het adres van uw leverancier
- Een duidelijke omschrijving van de goederen
- Bij inkoop van een voertuig een kenteken vermelden
- De hoeveelheid goederen
- Het factuurbedrag
- Een officiële verklaring dat de leverancier geen btw heeft verrekend over de ingekochte producten
Als alles er op staat en juist is ingevuld, laat je de verklaring tekenen door de leverancier. Bewaar altijd een eigen kopie voor je administratie.
Inkoopverklaring voorbeeld
Een inkoopverklaring is zelf op te stellen door de onderdelen die hierboven staan benoemd, in een document op te stellen. Zorg er altijd voor dat er een handtekening van beide partijen op de verklaring staat vermeld. Controleer daarnaast altijd of het opgestelde ook echt is wat je wilt.
We hebben voor jou een voorbeeld inkoopverklaring in elkaar gezet. Deze kun je via onderstaande link downloaden. Je ontvangt daarnaast ook direct onze nieuwsbrief, maar hiervoor kun je je uiteraard direct afmelden mocht je geen interessante artikelen willen ontvangen.
Is een inkoopverklaring hetzelfde als een inkoopfactuur?
Een inkoopverklaring is niet hetzelfde als een inkoopfactuur. Een inkoopfactuur kan bij uitzondering wel dienen als verklaring, indien alle vereiste onderdelen er op vermeld staan. Echter is dit bij de meeste facturen niet het geval en dien je dus zowel een verklaring als een inkoopfactuur te hebben.
Facturen snel en gemakkelijk in je boekhouding verwerken
Als je goederen hebt ingekocht, netjes een inkoopverklaring hebt opgesteld en vervolgens een factuur ontvangt, wil je deze netjes verwerken in je boekhouding. Dit kan heel gemakkelijk in e-Boekhouden. Dit is een online boekhoudprogramma waarin je makkelijk overzicht houdt op de altijd chaotische boekhouding.
0 reacties