Inkoopwaarde van de omzet, wat zijn je inkoopkosten?

Leestijd: 4 minuten

Bij het runnen van een bedrijf is het niet alleen maar je hand ophouden voor de winst. Er komt veel meer bij kijken en helemaal als je net begonnen bent met ondernemen zijn de inkoopkosten een belangrijke post om op te letten.

In dit artikel vertel ik je alles over inkoopkosten en de inkoopwaarde van de omzet. Ook geef ik je mijn persoonlijke ervaringen met deze post en vertel ik hoe wij ons hier met onze webshop wel eens flink op verkeken hebben (duur grapje). Weet jij de inkoopwaarde van de omzet van jouw bedrijf?

Wat zijn inkoopkosten?

Inkoopkosten zijn alle kosten die je maakt voor de inkoop van producten om later te verkopen. Deze post wordt ook wel ‘inkoopwaarde van de omzet’ genoemd, maar dit is iets anders en daarover vertel ik je later meer.

Bij inkoopkosten kun je denken aan:

  • De kostprijs van een product
  • Het verpakkingsmateriaal
  • Verzendkosten
  • Opslag

Het zijn als het ware alle kosten die je maakt om een product ‘klaar’ te maken voor de verkoop. Afhankelijk van je bedrijf en het soort product of dienst dat je verkoopt kunnen deze kosten behoorlijk uiteen lopen.

Als webshop bijvoorbeeld betaal je de inkoopprijs voor een product. Je moet de levering richting je magazijn betalen, de producten moeten opgeslagen worden en ze moeten in dozen komen om verzonden te worden. Al deze kosten kun je zien als inkoopkosten.

Reken je enkel de kostprijs van een product als inkoopkosten dan heb je dus kans dat je je winst te hoog inschat. Je maakt immers meer kosten dan alleen de inkoop van je product.

Inkoopkosten voorbeeld

Hieronder vind je een uitwerking van een fictief bedrijf dat producten verkoopt. Om te berekenen wat de inkoopkosten zijn kijken ze niet alleen naar de inkoopkosten van een product, maar ook naar de andere kosten die ze moeten maken per batch en per product. 

Je ziet heel duidelijk dat de prijs per product uitkomt op € 52,50. Dat is € 2,50 meer dan alleen de inkoopprijs van de producten. Zou je dit toch als maatstaf hanteren, dan reken je jezelf dus eigenlijk 5% rijker dan je daadwerkelijk bent. 

Anders gezegd: je marge is 5% lager dan verwacht. Helemaal met producten die een lage marge hebben kan 5% een groot verschil maken. Breng je de inkoopkosten niet goed in kaart, dan zie je je winst langzaamaan verdampen door alle kleine bijkomende kosten.

Inkoopwaarde productHele batch (100 stuks)1 product
Inkoop€ 5.000,00€ 50,00
Verzendkosten per batch€ 100,00€ 1,00
Verpakkingsmateriaal€ 50,00€ 0,50
Opslag€ 100,00€ 1,00
Totaal:€ 5.250,00€ 52,50

Wat is de inkoopwaarde van de omzet?

De inkoopwaarde van de omzet is de daadwerkelijk inkoopwaarde van de producten die je hebt verkocht in een bepaalde periode. 

In bovenstaande voorbeeld kost één product inkopen in een batch van 100 stuks € 52,50. Verkoop je in één maand 10 producten, dan is de inkoopwaarde van de omzet die maand € 525. Dat is de daadwerkelijke inkoopwaarde van de omzet, van de producten die je nu niet meer hebt.

Dit is een heel basic voorbeeld van hoe je de inkoopwaarde van de omzet kunt berekenen. Hoe uitgebreider je deze berekening doet, hoe beter je beeld is over de financiële situatie van je bedrijf.

Een handige tool die je hierbij kunt gebruiken is een boekhoudprogramma. Hier zie je in één oogopslag de kosten van je bedrijf, voor een verkoop en voor het inkopen van producten. Je ziet dus ook heel snel hoeveel winst je maakt per verkoop of per maand.

Door je vinger aan de pols te hebben ontdek je snel hoe het gaat met je bedrijf. Een van onze belangrijkste leerpunten van de afgelopen jaren is precies dit. Goed op de kosten letten en kijken waar het geld je bedrijf uit gaat. Neem je deze kosten niet mee in je verkoopprijs, dan betaal jij uiteindelijk de rekening.

Je kunt op deze pagina meer lezen over boekhoudprogramma’s. Ben je een zzp’er en wil je hier direct mee beginnen? Vergelijk hier dan de beste zzp boekhoudprogramma’s die je gratis kunt gebruiken!

Onze ervaringen met de inkoopwaarde van de omzet

Wij runnen meerdere bedrijven. Dit zijn e-commerce bedrijven, affiliate websites en een marketingbureau. Op een van onze webshops hebben we te maken met veel bijkomende kosten en hier hebben we lange tijd ‘laks’ over gedaan. Dit heeft ons veel geld gekost!

Bij een van onze shops hebben we te maken met inkoopkosten, verzendkosten, handelingskosten, retourkosten en de marge die wij nemen op de producten. Voor het gemak neem ik de marketingkosten en het onderhoud van de website hier niet eens in mee, maar dat is wel goed om voor jezelf allemaal in kaart te brengen.

Laten we voor het gemak zeggen dat we een product verkopen van € 40 (ex BTW). Hierop zit een marge van 30%. Lekker € 12 verdienen zou je zeggen. Voor verzending & verpakking betalen we alleen € 6,80. Daar gaat al meer dan de helft. 

Ook stuurt ongeveer 4% van de klanten een pakket retour. Een retourzending kost ons ook € 6. 4% van € 6 = € 0,24. Van de op het eerste gezicht € 12 winst blijft er dan nog maar € 4,96 over. 

Van de 30% marge op het eerste gezicht blijft nu nog maar 12,40% marge over en dan hebben we onze verkoopkosten nog niet meegerekend. Ter illustratie: € 0,24 betalingsprovider, advertentiekosten, hosting van de website, etc.. Hierover binnenkort meer in ons artikel over de verkoopkosten.

Het belang van de inkoopwaarde van de omzet

Toen wij net begonnen met de shop, echt jaren geleden, dachten wij hier nog niet zo goed over na. We dachten dat de productmarge van 30% prima was en dat is op zichzelf een goede marge. De verdiensten bleken alleen achter te blijven.

Inmiddels weten we beter en hebben we hiervan geleerd. Toch illustreert dit naar mijn idee goed het belang van de inkoopwaarde van de omzet. Als jij nog steeds rekent met enkel de productmarge dan bestaat de kans dat je de mist in gaat. 

Door hier rekening mee te houden in je verkoopprijs en hier eventueel je vaste lasten op aan te passen kun je veel gedoe voorblijven. Doe er je voordeel mee en hou deze inkoopkosten goed in de gaten. Het sluipt er namelijk in dat ze in de loop der jaren oplopen. 

Een kleine upgrade aan het verpakkingsmateriaal, iets duurdere verzendkosten door de stijging van de brandstof en ga zo maar door. Allemaal kleine veranderingen die langzaam op beginnen te tellen. Voor je het weet maak je verlies op het verkopen van je producten en dat is niet lachen kan ik je vertellen!

Door goed gebruik te maken van administratie software zoals deze kun je veel gedoe voorblijven. Hou je kosten netjes bij in een spreadsheet en werk dit ook trouw bij met elke verhoging/verlaging. Je toekomstige jij zal je dankbaar zijn.


Top 5 boekhoudprogramma's

  • e-Boekhouden.nl - Voor starters / ZZP & 15 maanden gratis (best getest)
  • Ficsus.nl - Boekhoudpakkeet voor ZZP’ers
  • MoneyMonk - Boekhouden voor Freelancers & zzp-dienstverleners
  • AFAS SB+ - Slim boekhouden & complete oplossing
  • Visma - Makkelijk onlinen boekhouden voor ZZP’ers

.
Kaj & Chris Hoebeginik

De auteurs: Kaj & Chris

Op hoebeginik.nl schrijven we over onze ervaringen met het ondernemen, online marketing (webshops, affiliate marketing & consultancy) en investeren. Kaj de organische kant (SEO) en Chris doet de advertentiekant (SEA). Kunnen wij je helpen? Dan lees je hier meer over SEA uitbesteden en hier meer over SEO uitbesteden. We komen graag met je in contact!

Plaats een reactie

Boekhouden als een PRO 🚀Bespaar tijd & geld en maak het jezelf gemakkelijk!

Boekhouden hoeft niet moeilijk te zijn. Probeer een gratis boekhoudprogramma en bespaar jezelf veel tijd.