Home 9 Marketing 9 Boost je SEO met interne links

Boost je SEO met interne links

interne links voor seo
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

juli 22, 2024 @ 2:43 pm

Leestijd:
6 minuten

Auteur: Kaj

Laatst bijgewerkt: 22 juli 2024

Leestijd: 6 minuten

Iedereen heeft ze wel een keer gezien, de blauw onderlijnde linkjes op webpagina’s. Door er op te klikken ga je naar een andere pagina. Dit kan de bezoeker naar een andere website leiden of naar een pagina op dezelfde website. Dat laatste heet intern linken en in dit artikel zullen we vertellen hoe dit precies werkt en waarom het zo belangrijk is voor de SEO-structuur van je website. 

Wat zijn interne links?

Interne links zijn hyperlinks naar andere pagina’s op de website. Door interne links te gebruiken verbeter je de structuur en gebruiksvriendelijkheid van de website. Dit is goed voor de bezoekers en de zoekmachines. De link naar een intern artikel over zoekmachines is direct een goed voorbeeld van een interne link. 

Interne links zijn te vergelijken met backlinks die elk weer linkjuice doorgeven aan de onderliggende pagina(s). Dit zorgt ervoor dat de pagina’s met inkomende links een hogere linkautoriteit krijgen en zo beter scoren in Google. Door intern te linken wordt een link als het ware als aanbeveling gezien door Google. 

Door regelmatig interne links te gebruiken kan je de SEO-strategie van je website verbeteren. 

Waarom is een goede interne linkstructuur zo belangrijk?

Een goede interne linkstructuur heeft drie belangrijke functies voor jouw website:

Hierdoor kan er makkelijk door de site genavigeerd worden

Interne links zorgen ervoor dat bezoekers makkelijk door de website kunnen navigeren. Door te linken naar andere relevante pagina’s, kan je er voor zorgen dat de bezoeker langer op de pagina blijven en meer van jouw content tot zich neemt.

Ze geven structuur aan de website

Naast een gebruiksvriendelijke ervaring voor je bezoekers, zijn interne links erg belangrijk voor de bots van zoekmachines. Deze bots indexeren namelijk alle informatie op jouw website om dit vervolgens te tonen aan verschillende zoekopdrachten. Door interne links te plaatsen maak je het de bots zo makkelijk mogelijk om alle informatie op de website te vinden.

Ze verdelen linkjuice, oftewel autoriteit, over de verschillende pagina’s

Ook verdelen interne links zogenaamde linkjuice, oftewel linkwaarde, over de verschillende pagina’s. Door enkele pagina’s te voorzien van een sterk backlinkprofiel en vervolgens vanuit die pagina te linken naar andere pagina’s met een minder sterk backlinkprofiel, kunnen deze pagina’s door Google alsnog als autoriteit worden gezien. Door intern te linken wordt er namelijk een stukje autoriteit meegegeven aan de volgende pagina(s).

Kom hoger in Google & krijg meer bezoekers naar je website met onze SEO Checklist 🚀

Verover de zoekresultaten met onze easy to use SEO-checklist waarin we stap voor stap uitleggen hoe je een goede webpagina opbouwt & optimaliseert voor de zoekmachines.

Bekijk ons ebook
Hoebeginik met SEO teksten schrijven

Verschillende soorten interne links

Er zijn verschillende soorten interne links. 

Navigatie links: Dit zijn de belangrijkste links, aangezien ze permanent in het hoofdmenu staan. Deze links hebben als functie om snel door te linken naar diensten, producten en andere belangrijke pagina’s. 

Voettekst links: Deze links staan, in tegenstelling tot de navigatie links, juist helemaal onderaan de pagina. Veelvoorkomende links in de voettekst zijn pagina’s als contact, nieuwsbrief en over ons. 

Zijbalk links: Zijbalk links zijn interne links die aan de zijkant van een pagina staan en de bezoeker aanmoedigen om andere (vergelijkbare) pagina’s van de website te bezoeken. Ook kan het gebruikt worden om een indeling van een artikel te laten zien, zodat bezoekers makkelijk naar een bepaald onderdeel kunnen navigeren.

Tekst links: Tekst links zijn links die worden geplaatst in de content van de webpagina’s. Denk bijvoorbeeld aan blogartikelen zoals deze tekst waarbij we her en der linken naar andere relevante artikelen. 

Wat is de ideale linkstructuur? 

Hoe de interne links in jouw website zijn opgebouwd bepaalt de waarde van het backlinkprofiel van jouw website. Hoe beter de opbouw is, hoe makkelijker de bots van zoekmachines de website kunnen begrijpen. 

Op een individuele pagina kijkt zo’n bot naar de informatie om te bepalen waar het over gaat, zodat het de informatie later kan koppelen aan een zoekopdracht. Om een pagina goed leesbaar te maken voor een bot is het belangrijk dat je een goede H-structuur hanteert. 

Om een gehele website te indexeren is het belangrijk dat je het zo’n bot zo gemakkelijk maakt. Dit doe je door goed intern te linken en hiervoor de juiste structuur te gebruiken. Zo begrijpt de bot beter waar het over gaat en wordt jouw backlinkprofiel als waardevoller beschouwd. 

Hieronder laten we zien hoe je in 4 stappen een juiste linkstructuur op kan zetten.

Zorg voor een goede basis

Voor een goede structuur begin je bij de basis. Als deze niet goed staat, heb je er niks aan. Je kan de structuur zien als een piramide, waarbij je vanaf de punt naar beneden werkt. De punt van deze piramide wordt de verzamelpagina, vanuit waar je naar dieper liggende onderdelen verwijst. Als voorbeeld; je leest nu een artikel dat te maken heeft met SEO. Op onze website ziet de linkstructuur er als volgt uit:

  • De verzamelpagina is ‘Marketing’

  • De onderliggende hoofdpagina’s zijn ‘Online Marketing, SEO, SEA en Marketing termen’

  • De subpagina’s zijn de artikelen waaronder dit artikel ‘Wat zijn interne links?’

Interne linkstructuur SEO

Deze volgorde vormt de basis van een goede interne linkstructuur. Om deze structuur te versterken kan je de subpagina’s, bij ons de artikelen, weer aan elkaar linken door gebruik te maken van interne links. Hierdoor ontstaat er een groot geheel en verbind je langzamerhand de gehele site aan elkaar. Al deze links zijn gemakkelijk te volgen door een bot en hierdoor kan jij er voor zorgen dat je SEO-rankings geboost worden. 

Bouw de links goed op

Naast een goede structuur is het ook belangrijk om de links zelf goed op te bouwen. Een foutieve link kan namelijk niet gecrawled worden door een bot. Hierdoor wordt belangrijke informatie mogelijk niet doorgeven aan Google waardoor één of meerdere pagina’s minder goed getoond zullen worden voor bepaalde zoekopdrachten. 

Hieronder zie je de opbouw van een standaard interne link:

Opbouw van interne link

Als toelichting:

Een link wordt altijd geopend met <a> en altijd gesloten met </a>. Zo kan de bot van een zoekmachine lezen wanneer een link begint en wanneer deze eindigt. Hier tussenin komt de bestemming van de link en deze wordt aangegeven met href=. Nu is de link geopend en de bestemming van de link duidelijk. Vervolgens benoem je de anchor tekst (naam van link) en sluit je de code met </a>.

Het resultaat is dan: <a href=”link”>goede zoekwoorden</a>

Juiste anchorteksten gebruiken in de links

We benoemden net al even kort het woord anchortekst. Dit is de naam die je meegeeft aan een link. Dit is natuurlijk fijn voor een bezoeker, want diegene kan meteen zien waar de link naartoe gaat. Maar dit is ook een uitgelegen kans om de bot van een zoekmachine te vertellen waar de link over gaat. Het is daarom belangrijk dat je een logische anchortekst gebruikt. 

Maar wat is dan logisch en wat niet? Vaak wordt er naar een link verwezen door te zeggen ‘en dat vind je hier’ waarbij ‘hier’ de anchor tekst is. Dat is zonde want het woordje ‘hier’ zegt de bot niet zoveel. Als we teruggaan naar het voorbeeld over het zoekwoorden onderzoek zou een logischere anchor tekst zijn: ‘daarom is het belangrijk om goed zoekwoorden onderzoek te doen’, waarbij ‘zoekwoorden onderzoek’ de anchor tekst is. 

Indien mogelijk moet je altijd proberen om de link te voorzien van een zoekwoord waarmee je op die pagina wil ranken. Daarnaast is het ook belangrijk om nooit dezelfde anchor tekst te gebruiken voor verschillende pagina’s. Hierdoor geef je namelijk niet een duidelijk signaal af aan de bot en kan die niet goed bepalen welke pagina de meeste autoriteit heeft.

Zorg dat je interne links op dofollow staan

Waarschijnlijk is het je nu wel duidelijk geworden dat de bot van de zoekmachine gemakkelijk alle links moet kunnen volgen. Voor sommigen is het volgende logisch, voor anderen niet, maar het is daarvoor erg belangrijk dat je interne links op dofollow staan. Hiermee geef je een signaal aan de bot dat die de betreffende link moet gaan indexeren. Als de link op nofollow staat, zal die dat niet doen.

Door deze vier basis onderdelen te hanteren, zorg je voor een interne linkstructuur. Maar let op, gebroken links kunnen afbreuk doen aan dit harde werk. 

Pas op voor gebroken links

Gebroken links zijn de silent killers van je harde SEO-werk en worden vaak over het hoofd gezien.  Heel simpel gezegd zijn gebroken links, koppelingen naar webpagina’s die niet werken.  Een gebroken link kan herkend worden aan een 404 pagina. Als je een pagina verwijderd kan je een 301 redirect plaatsen om de bezoeker toch naar de goede pagina te sturen. Hierbij wordt wel eens vergeten om de interne links te wijzigen.

Dit zorgt ervoor dat Google eerst de oude interne links door moet crawlen, om er vervolgens achter te komen dat er niks achter zit. Dit is zonde van je crawlbudget. Om ervoor te zorgen dat de bot van Google soepeltjes je webpagina’s kan indexeren, is het belangrijk om alle gebroken links op te lossen. 

Conclusie

Om een pagina meer waarde te geven en hoger te laten ranken, is het belangrijk dat er goed gebruik wordt gemaakt van interne links. Dit werkt het beste als er gelinkt wordt vanaf pagina’s met veel verkeer en een hoge autoriteit. Deze pagina’s geven namelijk zogenaamde linksige door, waardoor de pagina een hogere autoriteit krijgt in de ogen van Google. 

Daarnaast zorgt een goede interne linkstructuur ervoor dat de crawlerbot van Google makkelijk jouw website en webpagina’s kan indexeren. Hierdoor kan Google jouw pagina’s beter matchen aan een toekomstige zoekopdracht. 

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.