Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Ondernemen 9 Wat is een investeringsbegroting? Alles over een investeringsplan

Wat is een investeringsbegroting? Alles over een investeringsplan

investeringsbegroting
Auteur: Kaj

Laatst bijgewerkt: 10 december 2023

Leestijd: 5 minuten

Als startende ondernemer wil je waarschijnlijk zoveel mogelijk bezig zijn met je passie. Dingen als het opstellen van een investeringsbegroting kunnen dan misschien een beetje overweldigend lijken. Laat je hier niet door afschrikken, het valt reuze mee. Het is voornamelijk alles even goed op een rijtje zetten en realistische inschattingen maken. 

Hieronder laten we je zien wat een investeringsbegroting is en hoe jij zo’n investeringsbegroting kunt maken. Ook halen we een aantal voorbeelden van investeringsbegrotingen aan zodat je weet hoe dit er in de praktijk uitziet,

Met het gebruik van boekhoudsoftware maak je het jezelf gemakkelijk.
 

Wat is een investeringsbegroting?

Een investeringsbegroting, of investeringsplan, is een overzicht van bedrijfsmiddelen die nodig zijn om een bedrijf te starten. Bij een investeringsbegroting staat de vraag centraal: “Wat heb je nodig en welke uitgaven komen daarbij kijken?”. Op basis hiervan kun je kijken hoeveel geld of financiering je nodig hebt om je plannen uit te voeren. In deze begroting kijk je 1 tot 3 jaar vooruit.

Investeringsbegroting maken

Wanneer je een investeringsbegroting maakt, maak je een overzicht van zaken die je nodig hebt om je bedrijf te starten. Daarnaast biedt het ook inzicht in zaken die je al hebt. Deze investeringsbegroting maken is dus een soort peilmoment waarbij je je afvraagt, wat er al is en wat er nog moet komen.

Waarom een investeringsbegroting maken?

Ze zeggen wel eens “Wie inzicht heeft, bezit de sleutel tot groei”. En zo is het ook. Je moet weten wat je nodig hebt, om gericht aan de slag te kunnen en niet maar in het wilde weg te beginnen, Dit zal je naast meer overzicht, ook meer rust geven. Je weet immers wat je wilt bereiken en hoe je dat gaat doen. Op basis hiervan kun je vervolgens bepalen hoeveel startkapitaal je in moet brengen.

Niet genoeg eigen vermogen?

Stel dat je op basis van je investeringsbegroting erachter komt dat je niet genoeg eigen vermogen hebt? Dus dat je niet genoeg eigen geld hebt om te kunnen starten. Dan zul je hiermee niet de eerste zijn en kun je maatregelen treffen om vreemd vermogen aan te trekken. Je kunt dan bijvoorbeeld een lening afsluiten of investeerders benaderen.

Wanneer je vervolgens met een bank of een investeerder om tafel gaat, zullen die ook geïnteresseerd zijn in hoe je de zaken wilt aanpakken. Hier maak je dan een financieringsplan voor waarvan je investeringsbegroting een onderdeel is. 

Als je een bedrijf start moet je investeren om te kunnen groeien. En de investeringsbegroting is eigenlijk een opsomming van de investeringen die je gaat doen. Stel jezelf de vraag: “Als ik morgen zou starten, wat heb ik dan nodig?”. Maak een lijst van de zaken die je nodig hebt en doe dit zo uitgebreid mogelijk. 

Voorbeeld posten van een investeringsbegroting

  • Gebouw
  • Website
  • Auto
  • Verbouwing
  • Inrichting
  • Computers en software
  • Vergunningen
  • Verzekeringen

Ga daarna op onderzoek uit naar de bedragen die bij deze zaken horen en zet ze erachter. 

De investeringsbegroting en het financieringsplan vormen samen de beginbalans van je bedrijf. Daarom is het handig om de indeling van de balans aan te houden. De balans is ingedeeld in drie categorieën: vaste activa, vlottende activa en liquide middelen. 

Mochten die termen nieuw voor je zijn, hierbij een kleine toelichting. In de financiële administratie heten bedrijfsmiddelen: activa. 

Vaste activa: middelen die langer dan een jaar in jouw bedrijf zitten
Vlottende activa: middelen die korter dan een jaar in jouw bedrijf zitten
Liquide middelen: geld waarover je direct beschikt

Vervolgens verdeel je de zaken die je nodig hebt over deze drie categorieën. Vaste activa zitten langer dan een jaar in jouw bedrijf, bijvoorbeeld meubels en een pand. 

Onder vlottende activa kun je voorraden plaatsen (mits je verwacht dat je dit binnen een jaar verkoopt uiteraard). Ook is dit de plek voor debiteuren (klanten die nog moeten betalen). Maar als je net start heb je die waarschijnlijk nog niet. 

Onder liquide middelen valt geld dat je in kas hebt en/of op je zakelijke rekening. Dus het geld dat echt van jou is en je bij wijze van spreken zo kunt opnemen.

Voorbeelden investeringsbegroting

De investeringsbegroting hangt af van jouw situatie. Wanneer je als zzp’er vanuit huis start, ziet deze investeringsbegroting er anders uit dan wanneer je bijvoorbeeld een snackbar start. We behandelen daarom deze twee voorbeelden.

Voorbeeld investeringsbegroting zzp

We starten met een voorbeeld van een freelance designer. Als designer werkt hij vanuit huis, heeft geen pand of personeel nodig en een beperkt aantal uitgaven die hij moet doen. Hij heeft een nieuwe laptop nodig, een website en moet bepaalde software licenties kopen voor zijn bedrijf.

BedrijfsmiddelKosten
Vaste activa
Software€ 800,00
Website€ 2.000,00
Inventaris€ 1.500,00
Vlottende activa
Te vorderen btw€ 483,00
Liquide middelen
Zakelijke rekening€ 1.000,00
Overige kosten
Onvoorziene kosten
€ 1.000,00
=€ 6.783,00

Toelichting

Onder vaste activa valt zijn nieuwe website, Macbook Pro, een Adobe Suite softwarepakket en een online boekhoudprogramma. Hij besluit daarnaast om zichzelf gelijk te verdiepen in online marketing, zodat potentiële klanten hem goed kunnen vinden in Google. Wanneer hij dit in een later stadium uitbesteedt, kan dit ook onder vaste activa worden geplaatst.

Wat betreft de “te vorderen btw”, bij zakelijke aankopen mag je de btw terugvragen. Je moet dit alleen wel eerst zelf voorschieten. Op bijvoorbeeld de nieuwe laptop zit btw, die je eerst betaalt en later terugkrijgt. Dit kan aardig in de papieren lopen. Dus is het is handig om dit op te nemen in je investeringsbegroting onder vlottende activa.

Tip: Hou rekening met onvoorziene kosten. Je weet nooit hoe het lopen kan. Wat geld achter de hand houden is altijd verstandig.

In een online boekhoudsysteem worden investeringen die je in je bedrijfsmiddelen doet automatisch ingeboekt in je boekhouding. Je voert in dat het een investering is, waardoor het automatisch goed wordt ingevoerd op de balans.

Investeringsbegroting snackbar

Voor een onderneming met een fysieke locatie omvat het investeringsplan al wat meer om rekening mee te houden. Stel je wilt een snackbar kopen en wilt hiervoor een pand via een horecamakelaar kopen voor €200.000. Vervolgens wil je deze nog wat verbouwen en schilderen. Je wilt er meubels, keukengerei, koel- en frituurapparatuur en een kassasysteem voor kopen.

De investeringsbegroting ziet er dan als het volgt uit:

BedrijfsmiddelKosten
Vaste activa
Bedrijfspand€ 200.000,00
Verbouwing€ 5.000,00
Auto€ 50.000,00
Computer / software€ 2.000,00
Verzekeringen€ 300,00
Inventaris€ 10.000,00
Vlottende activa
Voorraad€ 5.000,00
Te vorderen btw€ 2.520,00
Liquide middelen
Zakelijke rekening€ 3.000,00
Overige kosten
Opstartkosten€ 2.500,00
Onvoorziene kosten€ 5.000,00
=€ 240.320,00

Toelichting

Onder inventaris vallen de meubels, kassasysteem, software etc. Dit is ook de plaats waar je debiteuren zou plaatsen, maar die heeft deze ondernemer nog niet. In dit geval zijn de auto en het pand gekocht, waardoor ze in de vaste activa worden opgenomen. Huur je een pand of lease je een auto? Dan neem je dit niet in dit overzicht op.

Daarnaast zou je ook goodwill of een franchise fee onder de vaste activa opnemen. Goodwill is wat je betaalt voor de naam van een bedrijf die je overneemt. Soms moet je ook een franchise fee betalen. Stel dat onder de vlag van McDonalds verder gaat, dan komt dit ook hier te staan. In dit geval is dit niet aan de orde, dus is het niet opgenomen.

Onder liquide middelen staat het geld op je zakelijke rekening. Zodra er daarnaast geld in de kassa komt, zet je dit in een aparte regel erin onder “kassa”. In dit geval is dus het totale investeringsbedrag € 240.320

Solvabiliteitseis 

Belangrijk om te weten is dat banken een solvabiliteitseis hebben. Dit is het deel van de investering dat je met eigen geld moet kunnen betalen. Banken hebben een solvabiliteitseis tussen de 25% en 40%, afhankelijk van de sector waar je in zit. Dit houdt in dat als jij voor jouw startende bedrijf dus minimaal 25% van de totale investering moet betalen. In dit geval is dat dus € 60.080. 

Mocht dit nou een te grote investering voor je zijn, dan kun je er ook voor kiezen om een aantal andere keuzes te maken bij het starten van je bedrijf. Je kunt bijvoorbeeld bepaalde investeringen uitstellen. Of kies bijvoorbeeld niet voor het kopen van een pand, maar voor huren. In dit geval komt het niet in je investeringsbegroting te staan en krimpt het totale bedrag.

Conclusie

De investeringsbegroting is een belangrijk document bij het starten van een bedrijf. Het is een overzicht van de bedrijfsmiddelen die nodig zijn om te starten en geeft inzicht in de uitgaven die hierbij komen kijken. Je zet deze zaken, inclusief bedragen, op een rijtje en verdeelt het onder in vaste activa, vlottende activa en liquide middelen. Kijk hierbij kritisch naar de bedragen die je ervoor nodig hebt.

Het investeringsplan en financieringsplan vormen samen de beginbalans van het bedrijf. Ook banken en investeerders zijn hierin geïnteresseerd. Met een investeringsbegroting weet je of dit soort partijen nodig gaat hebben of dat je het eerst alleen lukt. Belangrijk om te weten is wel dat je een deel van hun vreemd vermogen met je eigen vermogen moet kunnen dekken, 

Maak het jezelf gemakkelijk en bespaar veel tijd

Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk!

e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR

Een vraag over dit onderwerp?

Heb je een vraag over dit onderwerp of wil je iets toevoegen dat nuttig kan zijn voor de volgende lezer? Laat hieronder een reactie achter en een van onze experts helpt je graag verder!

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is als student begonnen met ondernemen en hier niet meer mee opgehouden. Begonnen met een simpele website, samen met Chris uitgegroeid tot een serieuze marketing agency. Al deze ervaringen zet ik hier voor je op papier zodat je van onze fouten kunt leren en je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen.